Kivuliain fyysinen kipu, mitä olet tuntenut?
Joskus oli ongelmia alaselän kanssa. Ilmeisesti noidannuoli tai ylirasittunut. Tilanne äityi niin, että pelkkä parin kilon painoisen sangon kantaminen kädessä sai melkein itkemään..autolla ajaminen lähes mahdotonta. Helpotti oloa,kun makasi lattialla selällään ja jalat tuolilla koukussa. Fyssarilla kävin ja antoi treeniohjeita.Lääkäriä ei kiinnostanut laittaa kuvauksiin.. "katsotaan tilannetta kk päästä". Noh oireet parin kuukauden sisään alkoi helpottamaan. Olen hieman notkoselkäinen, joten silläkin osuutta asiaan varmasti kipuiluun oli.
Kommentit (347)
Järkyttävä korvatulehdus, muistan ku oksensin odotushuoneessa ku en kestäny särkyä enää. Aivan älytön paine ja särky!
Kova migreenikohtaus, tuntu ettei pysy tajuissaan ja tässäkin sit oksensin,joka vähä aina helpottaa
Raju ja nopea luomusynnytys, synnytys käynnisty niin nopeasti ennen aikojaan että en ollut valmistunuy yhtään, ja tilanne oli täysin hallitsematon ja taistelin kipua vastaan, siksi varmaan kipu oli niin lamaannuttava.
"Fyssarilla kävin ja antoi treeniohjeita.Lääkäriä ei kiinnostanut laittaa kuvauksiin.. "katsotaan tilannetta kk päästä". Noh oireet parin kuukauden sisään alkoi helpottamaan. Olen hieman notkoselkäinen, joten silläkin osuutta asiaan varmasti kipuiluun oli."
Voi päivää. Se on ihan kuule käypää hoitoa, että akuutissa selkäkivussa ei ilman hälyttäviä oireita lähdetä kuvaamaan kuvantamaan, sillä yleensä käy juuri noin kuin sinulla, että selkäkipu lähtee ilman suurempia toimia pois muutamissa viikoissa. Vasta jos tilanne pitkittyy yli 6 viikon, harkitaan kuvausta. Sinä itsekin totesit, että suunnilleen juuri tämän ajan sisällä vaivasi helpotti. Mitä siis kuvantaminen olisi alkuvaiheessa hyödyttänyt, jos näin jälkikäteen mietit? "Lääkäriä ei kiinnostanut kuvata"= lääkäri teki työnsä oikein.
Karmeusjärjestyksessä pahimmasta lievempään:
1) Käteni ranteesta kyynerpäähän "murskautui" kännikuskin ajaessa pyörätiellä päälleni ja kaaduttuani. Luulin että se kipu onnettomuuden jälkeen ennen sairaalaa oli paha, mutta ei se ollut vielä mitään siihen verrattuna mitä se olisi leikkauksen jälkeen :-o Sitä paitsi heti kun tulin sairaalaan, sain kunnon kipumömmöt, mutta leikkauksen jälkeen piti pärjätä Buranalla, vaikka kipu oli tosiaan paljon hirvittävämpi kuin ennen sairaalaan pääsyä. Ei tunnu kovin kivalta kun luunpalasia on ruuvailtu kiinni metallilevyihin tuolla käsivarren sisällä... En ymmärrä tuota kipulääkepihistelyä ollenkaan.
2) Leikkautin pois ulkoiset peräpukamat jotka haittasivat hygieniaa. Kipu sen leikkauksen jälkeen jopa viikkoja oli jotain todella hirvittävää. En ole kovin kipuherkkä, mutta kyyneleet valui silmistä ja sopertelin sekavia, kun piti käytä paskalla.
3) Ensimmäisessä synnytyksessä repeämien ompelu ilman kivunlievitystä. En halunnut synnytyksessä kivunlievitystä ja itse synnytyksen kestinkin hyvin, jopa repeämisen koska siinä kipu oli niin hetkellinen. Mutta mikä hitto on ettei mitään paikallispuudutetta voi laittaa siihen välilihaan kun sitä aletaan parsimaan kokoon? Tuli mieleen kostiko kätilö mulle sitä kun hänen saarnoistaan huolimatta en halunnut esim. epiduraalia...
Iskin kerran vahingossa veitsella silmään, sattui ja vihloi ihan törkeesti. Silmän sisältö valui ulos kudosnesteineen. :((
Virtsatulehdus on paljon pahempi mitä luulisi. Kamala alavatsakipu, pissattaa koko ajan eikä voi pidätellä ja lisäksi pissaaminen kirvelee ja polttelee niin s*atanasti että ei kyllä naama peruslukemilla siitä selviä.
Sitten kun antibiootti alkaa vaikuttaa niin on kyllä taivaallinen olo, oppii taas arvostamaan terveyttä!
Solisluu katkesi ja kylkiluu murtui moottoripyöräonnettomuudessa. Teki kyllä kipeää tuo solisluu ja kuntoutuksessa meni tovi.
1) Nopea avautuminen kaikissa synnytyksissäni. Kipu niin kovaa ettei voinut kuin mennä sen mukana ja elää hetkessä. En voinut totella kätilön ohjeita juurikaan vaan toimin vaan just niin kuin vaistot sanoi.
2) Juurihoito suoraan hermoon jossa puudutus ei toiminut. Huusin ääneen siinä hammaslääkärin tuolissa ja hammaslääkäri näytti pelästyneeltä jälkeenpäin :D
Kohdun lääkkeellinen tyhjennys. Sain siitä pitkäksi aikaa raskautumiskammon.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli ongelmia alaselän kanssa. Ilmeisesti noidannuoli tai ylirasittunut. Tilanne äityi niin, että pelkkä parin kilon painoisen sangon kantaminen kädessä sai melkein itkemään..autolla ajaminen lähes mahdotonta. Helpotti oloa,kun makasi lattialla selällään ja jalat tuolilla koukussa. Fyssarilla kävin ja antoi treeniohjeita.Lääkäriä ei kiinnostanut laittaa kuvauksiin.. "katsotaan tilannetta kk päästä". Noh oireet parin kuukauden sisään alkoi helpottamaan. Olen hieman notkoselkäinen, joten silläkin osuutta asiaan varmasti kipuiluun oli.
Minulla kanssa alaselän jumi ollut pahimpia. Yksi aamu heräsin siihen, etten voinut liikkua, siis yhtään. Jokainen millin liikekin sattui jumalattomasti, meni ainakin vartti hivuttautua sängyn reunalle ja olin aivan hiestä märkä oikeasti. Tuska oli valtava. Jokainen liikautus pahensi kramppia.
Mietin pitääkö ambulanssia alkaa soittamaan kun ei tule mitään. Lääkärituttu toi lihasrelaksantteja ja sain kammettua itseni lopulta ylös avaamaan oven, elämäni pisimmät hetket ja se avuttomuuden tunne.
Toinen eturistisiteen katkeaminen, mutta kipu oli vain hetkellinen kuitenkin.
Munuaisten vajaatoiminnan ja siihen tehdyn toimenpiteen aiheuttama virtsaumpi. Lopulta tuli isohko verihyytymä munuaisista virtsan mukana.
Vaikea valita mikä on ykkönen. Mutta:
-Kolmoishermosärky. Pää meinasi haljeta, kipu oli sietämätöntä eikä meinannut ensin löytyä tehoavia lääkkeitä tai sitten niitä ei kirjoitettu. Mikään burana ei tosiaan auttanut. Lopulta yksityiseltä sain toimivat tropit.
-selkäkipu. No tätä tuskin tarvitsee sen enempää selitellä.
-tulehtuneen hampaan poisto ja hammas ei puutunut. Aivan helvetillinen kipu, joka onneksi kesti vain hetken hammaslääkärin ollessa nopea.
-takapuoleen tuli jokin paise joka tulehtui pahoin. Sitä piti leikata. No ensiksi sitä leikattiin paikallispuudutuksessa. Se vitun puudutus tuikattiin väkivaltaisesti keskelle tulehtunutta aluetta, jotta jo se tuntui aivan helvetilliseltä. Huusin ja itkin niin kovaa ku keuhkoista lähti. No sitten tämä puudutus ei tehonnutkaan ja lääkäri aloitti skapellilla viiltelyn. Ai että sattui niin saatanasti. Huusin, itkin ja rukoilin lääkäriä lopettamaan mutta hän ei uskonut miten kipeää se teki. Jouduin koko toimenpiteen ajan kärsimään. Tuntui kuin olisin ollut kidutuskammiossa..
Hormonikierukan asennus. Tai no, jos tarkkoja ollaan niin elämäni toisen kierukan asennus.
Se kipu kun kohtua mitattiin oli aivan saatanallinen vaikka olin varautunut toimenpiteeseen ja ottanut buranaa ennen toimenpidettä hyvissä ajoin, kuten ohjeissa oli. Olin aivan valkoinen ja pelkäsin pyörtyväni.
Gyne sanoikin sen jälkeen, että nythän sinulle on jo värikin palannut kasvoihin. Huhhu. Kipua kesti asennuksen jälkeen muutama tunti, eli sinänsä ei paha. En pidä itseäni kuitenkaan esim. kipuherkkänä, joten yllätyin aivan, miten se itse asennus olikin nyt toisella kertaa aivan yhtä saatanaa.
En ole koskaan synnyttänyt, mutta asentavan lääkärin mukaan asennuksessa kohtu supistelee kuin synnytyksessä ja hänelle ovat monet synnyttäneet potilaat sanoneet, että muistuu oma synnytys asennuksesta mieleen (toki lyhytaikaisesti vain).
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukan asennus. Tai no, jos tarkkoja ollaan niin elämäni toisen kierukan asennus.
Se kipu kun kohtua mitattiin oli aivan saatanallinen vaikka olin varautunut toimenpiteeseen ja ottanut buranaa ennen toimenpidettä hyvissä ajoin, kuten ohjeissa oli. Olin aivan valkoinen ja pelkäsin pyörtyväni.
Gyne sanoikin sen jälkeen, että nythän sinulle on jo värikin palannut kasvoihin. Huhhu. Kipua kesti asennuksen jälkeen muutama tunti, eli sinänsä ei paha. En pidä itseäni kuitenkaan esim. kipuherkkänä, joten yllätyin aivan, miten se itse asennus olikin nyt toisella kertaa aivan yhtä saatanaa.
En ole koskaan synnyttänyt, mutta asentavan lääkärin mukaan asennuksessa kohtu supistelee kuin synnytyksessä ja hänelle ovat monet synnyttäneet potilaat sanoneet, että muistuu oma synnytys asennuksesta mieleen (toki lyhytaikaisesti vain).
Mulla sama kokemus. Kohdun mittaaminen oli kivuliainta, mitä olen kokenut. Minäkin pelkäsin pyörtyväni ylös noustessa. Silmät vaan valuivat vettä.
En koe olevani mikään kipuherkkä, mutta hirveä kokemus oli. En ole saanut vielä lapsia, mutta synnytyspelon sain jo tuosta kierukan laittamisesta.
Alaselkäkipu, joku hermo puristuksissa, heijastui alavatsaan, eli koko alakroppa tulessa. Fyssarin ohjeilla ja venyttelyllä saatu kuntoon. Nuorempana kamalat kuukautiskivut ja nykyään kovat ovulaatiokivut (molemmat ilman särkylääkettä kestämättömät ja vie toimintakyvyn). En ole synnyttänyt joten en tiedä onko nämä kivut verrattavissa kuukautiskipuihin, mutta voisin kuvitella.
Kyllä se oli esikoisen työntäminen ulos, tai siis repeäminen siinä yhteydessä.
Toiseksi kivuliain oli avautuminen samaisessa synnytyksessä (käynnistettiin, en saanut epiduraalia)
Kolmanneksi kivuliainta on ollut hammaskiven poisto (ihan totta! Mulla ei ole koskaan murtunut mikään eikä munuaiskiviä tms.).
Värttinäluun murtuma, tai sen murtuma ei sattunut niin paljon, kuin se kun lääkäri väänsi käsillä puristaen luun oikealle paikalle kipsiä vartem, eikä kipulääkkeitä ollut.