Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette kun kirkkoon kuulumattomat pitävät lapsille ns. nimiäisiä?

Vierailija
27.11.2017 |

Ihan sama meno kuin ristiäisissä, mutta itse kastaminen vain puuttuu. Onkohan näitä pitkään jo vietetty, joten vasta viime vuosina tupsahtanut ainaskin omaan tietoisuuteen?

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, otetaas tuosta aloituksesta "joten" -sana pois. Hupsista.

ap

Vierailija
2/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tapa. Kyllä kirkkoon kuulumatonkin lapsi ansaitsee sen ensimmäisen oman juhlansa. Sitä paitsi nimiäisten ja ristiäisten idea ei ole sama. Nimiäisissä juhlitaan lapsen nimeä, ristiäisissä lapsi liitetään seurakuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljelle pidettiin nimiäiset v. 1994.

Vierailija
4/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan uusi tapa ole, ensimmäisen kerran olin nimiäisissä kaksikymmentä vuotta sitten.

Minusta on hienoa että vauvaa juhlitaan, joko ristiäisillä tai nimiäisillä.

T: kirkon työntekijä

Vierailija
5/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ei saisi pitää? Vähän sama juttu minusta, kuin se, että ei mene kirkossa naimisiin, eikä halua häihinsä mitään uskontoon liittyvää, mutta haluaa kuitenkin pitää häät.

Mun mielestä oikein kiva tapa paljastaa lapsen nimi kerralla kaikille läheisille ja itsekin varmasti joskus tulevaisuudessa nimiäiset pidän omalle lapselle, jos sellainen mulle suodaan. Koska en itse usko jumalaan niin minusta olisi ihan turhaa ja typerää vaan tavan vuoksi kastaa lapsi.

Vierailija
6/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni uskova (siis kristitty) pitää nimiäisiä.

Vierailija
7/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä vieroksun tuota tapaa, sillä eihän kastettavaa lasta nimetä ristiäisissä. Niin miksi pitää järjestää ylipäätään mitään nimenantojuhlaa? Tai siis voihan sen toki järjestää jos haluaa pitää lapselle nimenantojuhlan, mutta ei se kyllä ole mitenkään verrannollinen ristiäisten kanssa. Ristiäisissä lapsi kastetaan eli liitetään seurakunnan jäseneksi, ei kasteessa nimeä anneta. Ei me mitään nimiäisiä pidetty. Aamukahvipöydässä otin väestörekisterin kaavakkeen esiin ja lapsen nimi siihen. Vaunulenkillä kaavake postiin ja näin kivuttomasti ilman stressiä sai lapsi nimen.

Vierailija
8/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin vegaaninen graavilohi ja vegaaniset ribsit.

Vierailija
9/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pitää, mutta ei todellakaan saa kutsua niitä nimiäisiksi. Tuo ei ole suomea eikä ruotsia eikä saamea. Ja siinä olivat maamme viralliset kielet.

Vierailija
10/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me evankelilais-lutherilaiset liitämme monesti lapsen kirkkoon ris ristiäsissä. - Osa tulee usein mieltäneeksi tämän myös lapsen "nimeämis juhlana." kun saavat mahd. tuolloin tietää lapsen nimen - Mutta aivan hyvin vastaavan juhlan voi viettää myös ilman tuota kirkkoon liittämistä. Miksi ei voi voisi. - Itse olen sekä minua kutsuttu ja pyydetty sekä "luottoaiikuiseksi" ei kirkkoon kuuluvalle lapselle mutta olen myös kummi, jolla minua kummiksi pyytäneet tarkoittivat suunnilleen samaa kuin minua "luottoaikuiseksi" pyytäneet.

Vierailija
11/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäiset eivät eroa ristiäisistä muuten, kuin siinä että nimiäisissä paikalla ei ole pappia liittämässä vauvaa seurakuntaan. Juhlitaan suvun ja ystävien kesken uutta tulokasta. Mukavia juhlia molemmat. 

Vierailija
12/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa pitää, mutta ei todellakaan saa kutsua niitä nimiäisiksi. Tuo ei ole suomea eikä ruotsia eikä saamea. Ja siinä olivat maamme viralliset kielet.

Kelpaako nimijuhla tai nimenantojuhla?

Vierailija
13/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nimen anto tai vaikkapa häät vaadi mitään uskonto höpönlöpöpöä!! 

Vierailija
14/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä ihmisiä, jotka pitää ristiäisiä jonain nimenantojuhlana, ja pimittää sitä tietoa nimestä. Kyllä meillä suvussa on ollut tapana antaa lapselle nimi jo sen synnyttyä (sääliksi käy lapsia, joilla ei ole nimeä vielä moneen viikkoon syntymästä....). En ole koskaan nimiäisissä ollut, joten en kommentoi siihen. Itse en pitäisi, vaikka en joutuisikaan lasta kastamaan. Pitäisin vaikka jonkun juhlakahvituksen uudelle lapselle.

Vierailija
15/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta noissa juhlissa on enintään nimiäiset-nimitys. Minä olin ensimmäisessä nimenpaljastusjuhlassa jo vuonna 1988. Ne olivat omat juhlani. Valokuvista päätellen tilaisuus oli oikein hauska ja onnistunut.

Vierailija
16/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa, ok! Mitenkä näistä oon kuullut vasta aivan viime vuosina. No, oon varmaan sitten vaan törmännyt pelkkiin kastettaviin vauvoihin. Sisaren lapselle muistaakseni annettiin vain heti syntyessä nimi, mutta ei sen kummemmin vietetty mitään nimijuhlia. He eivät kuulu kirkkoon. Kiitos vastauksista.

ap

Vierailija
17/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä vieroksun tuota tapaa, sillä eihän kastettavaa lasta nimetä ristiäisissä. Niin miksi pitää järjestää ylipäätään mitään nimenantojuhlaa? Tai siis voihan sen toki järjestää jos haluaa pitää lapselle nimenantojuhlan, mutta ei se kyllä ole mitenkään verrannollinen ristiäisten kanssa. Ristiäisissä lapsi kastetaan eli liitetään seurakunnan jäseneksi, ei kasteessa nimeä anneta. Ei me mitään nimiäisiä pidetty. Aamukahvipöydässä otin väestörekisterin kaavakkeen esiin ja lapsen nimi siihen. Vaunulenkillä kaavake postiin ja näin kivuttomasti ilman stressiä sai lapsi nimen.

Voihan sen noinkin tehdä, jos ei halua järjestää mukavia juhlia. Minusta nimiäiset on kiva tapa, jolla saadaan kutsuttua sukulaiset ja ystävät yhteen juhlimaan uutta ihmistä ja ottamaan hänet mukaan sosiaaliseen verkostoonsa ja sukuunsa. En minä erikseen viitsisi lähteä kaikkia setiä ja tätejä kiertämään ja esittelemään vauvaa.

Vierailija
18/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä nyt pitäisi olla? Eikai nimiäisistä mitään haittaakaan voi olla?

Me ei kuuluta kirkkoon eikä pidetty nimiäisiä. Oltiin väsyneitä vauva-arjesta ja nimet keksittiin jo synnytyssairaalassa. Jälkikäteen ajateltuna nimiäiset olisivat olleet kiva muisto lapselle.

Vierailija
19/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä nyt pitäisi olla? Eikai nimiäisistä mitään haittaakaan voi olla?

Me ei kuuluta kirkkoon eikä pidetty nimiäisiä. Oltiin väsyneitä vauva-arjesta ja nimet keksittiin jo synnytyssairaalassa. Jälkikäteen ajateltuna nimiäiset olisivat olleet kiva muisto lapselle.

Mutta se ei kuitenkaan olis niistä mitään muistanut.

Vierailija
20/153 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Miksei sen lapsen nimeä voi paljastaa heti kun se on syntynyt? Miksi sitä tietoa pantataan kuukausia? Pidän nimiäisiä ihan yhtä typerinä kuin ristiäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi