Naurettavia neuvolakokemuksia
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksän vuotta sitten ekaa lasta odottaessani, nuori (harjoittelija?)täti: Onhan sulla ihan normaali sekaruokavalio?
Minä: Eei, oon kasvissyöjä.
Tytsy: Mutta käytäthän maitotuotteita ihan normaalisti? Kolme lasia maitoa pitää juoda päivässä tai sitten vastaava määrä juustoa ja jukurttia.
Minä (sovittelevasti): Niin no kalsiumiahan saa tosi monesta muustakin lähteestä, kuten vihreistä lehtivihanneksista, pavuista, seesaminsiemenistä... [maitoon verrattunanahan sesam sisältää noin kolminkertaisen määrän kalsiumia, mitä en kyllä ruvennut selittelemään]
Tytsy, pitkän tuijotuksen ja hiljaisuuden jälkeen: Niin maitoa pitää juoda kolme lasia päivässä.
Olin pudota tuolilta tästä ammattimaisuuden tasosta. Sen jälkeen vain nyökyttelin kaikkeen, vaikka pari muutakin outoa kysymystä tuli (kuten "et kai tupakoinut ennen raskaaksi tulemista" kysymystä seurannut "etkä varmaan alkoholiakaan käyttänyt", johon jouduin totemaan että tota, kyllä mä nyt joskus saatoin lasillisen ottaa...)
Apua. Mä en ole neuvolassa käynyt vuosiin, mutta törmäsin hiljan samanlaiseen ibd-hoitajaan. On siis erikoistunut suolistosairauksiin. Sairastan crohnin tautia, ja tietyt ruoka-aineet pahentavat oireita aina veriripuliin (anteeksi) saakka. Tunnin tapaamisella käytiin täsmälleen sama maitojankkaus ja sen jälkeen siirryttiin kuituun. Millään eivät kasvikset kelvanneet kuidun lähteiksi, koska leipää pitää syödä joka aterialla, vaikka se sitten raapisi suolet verille...mistä kloonaamosta näistä tulee, ja missä vaiheessa opintoja indoktrinaatio alkaa? (Väittämääni, että suurin osa maailman väestöstä pärjäilee mainiosti ilman maitoa sain tyhjän tuijotuksen.)
Voi apua, oliko ibd-hoitaja keski-suomesta? Kuulostaa liian tutulta. Kerran jouduin käymään saatuani diagnoosin enkä aio enää ikinä tuhlata aikaani sen hoitajan kanssa.
T. CU-diagnosoitu.
Mulla oli tosi kiva neuvolahoitaja kunnes muutin toiseen kaupunkiin raskauden loppupuolella. Uusi tätsy valitti kanssa huimasta painonnoususta (6kg) ja pelotteli että koska lapsi ei ollut kiinnittynyt lantioon rv 36, se tarkottaisi ettei lapsi tule mahtumaan synnytyskanavasta. Hirveän kiva ensisynnyttäjän kuulla ku ei oo varmuutta mistään.
Imetys ei onnistunut ja loppui kokonaan vauvan ollessa muutaman kuukauden ikäinen. Kun sanoin tästä, terkka heläyttää "siis lisämaitoa saatu!". Korjasin heti että ei, ollaan täysin korvikkeella. Terkka on hiljaa, ja myöhemmin kun katson neuvolavihkosta siellä lukee isolla "lisämaitoa annettu!".
Imetystilastojako pitää kaunistella?
Muutenkin terkka oli omissa maailmoissaan, ei ollut kuulevinaan kysymyksiä jne. Mulla oli myös toinen neuvolaterkka samaan aikaan, mutta hän oli onneksi oikein ihana, ammattimainen ja jalat maassa.
Olimme lapsen isän kanssa eronneet vähän ennen ku sain tietää odottavani lasta. Mies oli kuitenkin heti sitä mieltä et aikoo olla isä ja meidän pitää miettiä meille sopiva tapaamis systeemi. Neuvolatädille kerroin tästä mutta hän ei voinut käsittää tilannetta. Puhui lapsen isästä kun olisimme naimisissa ja puhui meidän seksielämästä myös. Tämä tapahtui siis pari vuotta sitten ja nauvolatäti oli noin 30 vuotias eli ihmettelen suuresti miksei ymmärtänyt meidän tilannetta
Muu kirjoitti:
Olimme lapsen isän kanssa eronneet vähän ennen ku sain tietää odottavani lasta. Mies oli kuitenkin heti sitä mieltä et aikoo olla isä ja meidän pitää miettiä meille sopiva tapaamis systeemi. Neuvolatädille kerroin tästä mutta hän ei voinut käsittää tilannetta. Puhui lapsen isästä kun olisimme naimisissa ja puhui meidän seksielämästä myös. Tämä tapahtui siis pari vuotta sitten ja nauvolatäti oli noin 30 vuotias eli ihmettelen suuresti miksei ymmärtänyt meidän tilannetta
Mitä kenenkään seksielämä kuuluu neuvolantädille? Todella outoa, jos on kysynyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Muu kirjoitti:
Mitä kenenkään seksielämä kuuluu neuvolantädille? Todella outoa, jos on kysynyt siitä.
Puhui siis ehkäisystä, on turvallista harrastaa seksiä vaikka on raskaana jne ja puhui näistä tyylii 'sinun tulee lopettaa pillerit nyt ja miehesi saattaa olla pelokas että satuttaa lasta seksin aikana, mutta voit kertoa sen olevan turvallista ja seksi on yhä tärkeä teidän suhteen kannalta'
Muu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu kirjoitti:
Puhui siis ehkäisystä, on turvallista harrastaa seksiä vaikka on raskaana jne ja puhui näistä tyylii 'sinun tulee lopettaa pillerit nyt ja miehesi saattaa olla pelokas että satuttaa lasta seksin aikana, mutta voit kertoa sen olevan turvallista ja seksi on yhä tärkeä teidän suhteen kannalta'
Ei meillä vain mitään tuollaista puhuttu. Todella outoa. Miksi muuten puhuisi ehkäisystä, kun ollaan kerran raskaana?
Mulla neuvoi tekemään abortin. Hoki sitä joka käynnillä siihen asti, kunnes se ei ollut enää mahdollista. Sen jälkeen sitten jatkui varoituksen sanat siitä, kuinka mulla menee nyt nuoruus ihan pilalle ja voi voi... Olin silloin vasta 16, mutta silti....Ei kuulu neuvotädille.
Neuvolassa lääkäri lähetti vauvamme verikokeisiin koska vauvalla on hieman tummempi iho kun minulla. Mies oli myös paikalla eikä kehdannut hänen ihonväriä katsoa. Mitenhän hän olettaa lapsien saavan alkunsa kun miehen geenejä ei tarvi ottaa huomioon
"Herranjumala kun sä oot laiha! Raskauden alussa kun painoin 55kg
" Nyt on kyllä' tuota painoa tullut liikaa" Raskauden puolivälissä kun painoin 62kg
Lisäksi vaipui järkyttyneeseen, mykkään tuijotukseen kun kuuli pojan virallisen nimen. Ja pojalla siis niinkin yleinen ja tavallinen nimi kuin Lenni, en ymmärrä mikä tuossa nimessä oli niin sokeeraavaa.
Hoitajan kanssa keskusteltiin sokeriarvoista ja ruokailuista ja sainkin kehuja kuinka hyvin radi pysynyt kurissa ruokavaliolla. Sitten rupes katsomaan painoa niin alkoi hirveä saarnaaminen siitä kun paino oli jälleen kerran tippunut (rankka paihoinvointi koko raskauden). Olis kuulema pitäny tarkemmin katsoa mitä syö kun paino pitää saada nousemaan.. Kysyinkin siinä sitten että pitääkö mun nyt sitte heittää koko radi ruokavalio pois ja ruveta vetää hampurilaisia ja pitsaa vaan sen takia et paino on saatava nousemaan vai oisko kuitenkin tärkeempää syödä terveellisesti ja pitää sokerit kurissa. :D