Hyvin pieni eläke tulevaisuudessa, mitä voi tehdä?
Olen ollut paljon pätkätöissä ja myös vuosia lastemme kanssa kotona. Nykyisin olen kyllä vakivirassa. Olen jo 49-vuotias ja pikkuhiljaa alkaa huolestuttaa tulevan eläkkeen määrä. Millä tavoilla te muut olette lisänneet eläkkeenne määrää? Eläkesäästäminen ei käsittääkseni ole kovin järkevää vai onko?
Kommentit (11)
Säästä palkasta ja laita rahastoihin. Anna olla siellä niin kauan kuin mahdollista. Varsinaista eläkettä et voi mitenkään saada enempää ellet jollain keinolla ala tienata enempää tai maksaa enemmän eläkemaksuja.
Tulevan eläkkeesi voit tarkistaa eläkelaitoksesta, yleensä ihan pankkitunnuksilla. Vaikka olisi koko aikuisikänsä töissä, eläke tulee olemaan noin puolet palkasta. Sillä pitäisi tulla toimeen. Asumismenot pitäisi saada siihen mennessä pieneksi (omistusasunto) tai sitten eläkkeellä muuttaa toiseen maahan, jossa eläminen on halvempaa.
Eläkesäästäminen ei todellakaan kannata, ne rahat menee kankkulan kaivoon. Voit tehdä nyt enemmän töitä (ota lisätyö) tai sitten eläkkeellä voi tienata kuinka paljon vaan. Jos olet hyvässä kunnossa niin voit jatkaa eläkkeellä hommia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut paljon pätkätöissä ja myös vuosia lastemme kanssa kotona. Nykyisin olen kyllä vakivirassa. Olen jo 49-vuotias ja pikkuhiljaa alkaa huolestuttaa tulevan eläkkeen määrä. Millä tavoilla te muut olette lisänneet eläkkeenne määrää? Eläkesäästäminen ei käsittääkseni ole kovin järkevää vai onko?
Oisit aloittanut sijoittamisen osinkoyhtiöihin 20 vuotta sitten niin nyt ei ois hädän päivää. Eläkevakuutukset ovat k*setusta.
Eläkevakuutukseen ei kannata säästää, mutta sen sijaan kannattaa sijoittaa joka palkasta osa esim. osakeindeksirahastoihin tai pörssiosakkeisiin. Jos mitään yllättävää ei satu, sinulla on vielä 16 vuotta aikaa kerätä rahaa eläkepäiviä varten. Esim. minä olen viimeisen 11 vuoden aikana kerännyt 120 000 euron potin eläkkeelle jäämistä varten ihan säästämällä virkanaisen palkastani. Jo pelkästään tuosta summasta pääomia purkamalla on mahdollisuus nostaa joka kuukausi 500 euroa ensimmäisen 20 eläkevuoden aikana. Lisäksi tulevat vielä pääomatulot sille osuudelle, jota en ole vielä nostanut.
Minua ei huoleta ollenkaan. Olen 61-vuotias ja varhennetulla vanhuuseläkkeellä 50%. Hyvin pärjää.
Mä olen laskenut sen varaan, että teen töitä mahdollisimman pitkään ja vielä eläkkeellä ollessa oman alan keikkoja. Tykkään työstäni, joten jos terveys kestää, teen mielelläni. Täysin maksettu asunto lisää myös käytettävissä olevan rahan määrää sitten joskus.
Minullakin tulee olemaan sairaan pieni eläke. Vaikka olen ollut aina töissä, tuloni ovat todella pienet, vaikka koulutusta riittää. Olen suunnitellut pärjätä pienell eläkkellä. Käytän kai sitten kaikkimahdolliset avustukset ja ilmaiset palvelut, jos niitä silloin enää on.
Sama homma.
Onneksi on omistusasunto Helsingissä ja perhekokoa. Eli tämän myymällä saan sijoitusrahoja. Olen laskenut tulevani toimeen.
Muutan siis pienempään asuntoon ja kantakaupungin ulkopuolelle. Ehkä jopa johonkin pikkukaupunkiin. Silloin jäisi jopa 300 tonnia sijoitettavaksi.
Eläke tulee olemaan vain puolentoista tonnin luokkaa.
Ei kannata murehtia, eiköhän kohta joku viisaampi keksi eläkkeen olevan turha kuluerä - ja evää sen kokonaan sinultakin!
Mites osakkeet?