Naurettavia neuvolakokemuksia
Kommentit (52)
3 lasta, niin samana vuonna yksi oli alipainoinen ja seurantaan. Yksi yli ylipainoinen ja seurantaan. Vauva ei kasvanut käyrien mukaan pituutta ja seurantaan.
Kaikki perusterveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksän vuotta sitten ekaa lasta odottaessani, nuori (harjoittelija?)täti: Onhan sulla ihan normaali sekaruokavalio?
Minä: Eei, oon kasvissyöjä.
Tytsy: Mutta käytäthän maitotuotteita ihan normaalisti? Kolme lasia maitoa pitää juoda päivässä tai sitten vastaava määrä juustoa ja jukurttia.
Minä (sovittelevasti): Niin no kalsiumiahan saa tosi monesta muustakin lähteestä, kuten vihreistä lehtivihanneksista, pavuista, seesaminsiemenistä... [maitoon verrattunanahan sesam sisältää noin kolminkertaisen määrän kalsiumia, mitä en kyllä ruvennut selittelemään]
Tytsy, pitkän tuijotuksen ja hiljaisuuden jälkeen: Niin maitoa pitää juoda kolme lasia päivässä.
Olin pudota tuolilta tästä ammattimaisuuden tasosta. Sen jälkeen vain nyökyttelin kaikkeen, vaikka pari muutakin outoa kysymystä tuli (kuten "et kai tupakoinut ennen raskaaksi tulemista" kysymystä seurannut "etkä varmaan alkoholiakaan käyttänyt", johon jouduin totemaan että tota, kyllä mä nyt joskus saatoin lasillisen ottaa...)
Apua. Mä en ole neuvolassa käynyt vuosiin, mutta törmäsin hiljan samanlaiseen ibd-hoitajaan. On siis erikoistunut suolistosairauksiin. Sairastan crohnin tautia, ja tietyt ruoka-aineet pahentavat oireita aina veriripuliin (anteeksi) saakka. Tunnin tapaamisella käytiin täsmälleen sama maitojankkaus ja sen jälkeen siirryttiin kuituun. Millään eivät kasvikset kelvanneet kuidun lähteiksi, koska leipää pitää syödä joka aterialla, vaikka se sitten raapisi suolet verille...mistä kloonaamosta näistä tulee, ja missä vaiheessa opintoja indoktrinaatio alkaa? (Väittämääni, että suurin osa maailman väestöstä pärjäilee mainiosti ilman maitoa sain tyhjän tuijotuksen.)
Pitää vaan nyökytellä ja myönnytellä ja sitten mennä kotiin ja jatkaa elämää kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin alkoholikuulusteluun, kun vastasin rehellisesti, että pari x kuussa tulee juhlittua. Tarkoitin aikaa ennen raskautta......
Tuskinpa se haittaa jos juhlit pari kertaa kuussa. Ongelma on ne 25 alkoholiannosta jotka juot silloin.
Menin ensikäynnille äitiysneuvolaan joskus siinä 8 viikon paikkeilla ja täti kysyi painoani. Sanoin painavani 60 kiloa, olin painanut jo pitempään. Täti totesi: Se on vain turvotusta! (turvotusta ei ollut) Kysyi sitten paljonko olen painanut 5 vuotta aiemmin, no 52 kg ja se merkittiin papereihin lähtöpainoksi. Sitten ei herättänytkään huolta, kun paino ei raskausaikana noussut yli lähtöpainon kuin vasta ihan viimeisillä viikoilla, ilmeisesti voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi. Synnyttämään lähtiessä painoa oli kertynyt 62,5 kg.
Minulle äitiysneuvolan terkka kirjasi alkoholinkäytöksi 4-5 krt/kk! Vaikka olin juuri kertonut, etten ole ennen raskauksiakaan ottanut kuin pari kolme kertaa vuodessa ja raskauksien välissä (sen melkein 2 vuoden aikana) yhteensä kolme pullollista siideriä. Kauhea vääntäminen, ennen kuin sain hänet korjaamaan sen korttiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin alkoholikuulusteluun, kun vastasin rehellisesti, että pari x kuussa tulee juhlittua. Tarkoitin aikaa ennen raskautta......
Onhan tuo todella usein. Miten mahtaa jatkua lapsen syntymän jälkeen.
Tuosta jo viisi vuotta. Mutta noin kerran kolmessa kuukaudessa kävin. Nyt jo toinen lapsi. Aikalailla edelleenkin 1-2x/3kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksän vuotta sitten ekaa lasta odottaessani, nuori (harjoittelija?)täti: Onhan sulla ihan normaali sekaruokavalio?
Tytsy: Mutta käytäthän maitotuotteita ihan normaalisti? Kolme lasia maitoa pitää juoda päivässä tai sitten vastaava määrä juustoa ja jukurttia.
Minä (sovittelevasti): Niin no kalsiumiahan saa tosi monesta muustakin lähteestä, kuten vihreistä lehtivihanneksista, pavuista, seesaminsiemenistä... [maitoon verrattunanahan sesam sisältää noin kolminkertaisen määrän kalsiumia, mitä en kyllä ruvennut selittelemään]
Tytsy, pitkän tuijotuksen ja hiljaisuuden jälkeen: Niin maitoa pitää juoda kolme lasia päivässä.
Olin pudota tuolilta tästä ammattimaisuuden tasosta. Sen jälkeen vain nyökyttelin kaikkeen, vaikka pari muutakin outoa kysymystä tuli (kuten "et kai tupakoinut ennen raskaaksi tulemista" kysymystä seurannut "etkä varmaan alkoholiakaan käyttänyt", johon jouduin totemaan että tota, kyllä mä nyt joskus saatoin lasillisen ottaa...)
Apua. Mä en ole neuvolassa käynyt vuosiin, mutta törmäsin hiljan samanlaiseen ibd-hoitajaan. On siis erikoistunut suolistosairauksiin. Sairastan crohnin tautia, ja tietyt ruoka-aineet pahentavat oireita aina veriripuliin (anteeksi) saakka. Tunnin tapaamisella käytiin täsmälleen sama maitojankkaus ja sen jälkeen siirryttiin kuituun. Millään eivät kasvikset kelvanneet kuidun lähteiksi, koska leipää pitää syödä joka aterialla, vaikka se sitten raapisi suolet verille...mistä kloonaamosta näistä tulee, ja missä vaiheessa opintoja indoktrinaatio alkaa? (Väittämääni, että suurin osa maailman väestöstä pärjäilee mainiosti ilman maitoa sain tyhjän tuijotuksen.)
Pitää vaan nyökytellä ja myönnytellä ja sitten mennä kotiin ja jatkaa elämää kuten ennenkin.
Hämmentävää, luulin että se taktiikka jäisi sinne neuvolavuosiin. :) No, tiedänpähän jatkossa (gastroenterologeille ruokavalioni ei ole koskaan ollut ongelma, tätä olen tavannut aina lääkärin).
Mä kun varasin ekaa aikaa niin kerroin että ivf ja pas. No täti kysyy koska ollut viimeiset kuukautiset, no toistin että on ivf-raskaus että en edes muista että koska mutta laskettu aika on hormonipolin mukaan xx.x. No täti kysyy muuta ja sit vielä kerran niitä kuukautisia, sit sanoin et ehkä vuos sitten. No tuli eka käynti ni taas jankattiin samat😀
Totesi kuultuaan minun kahdesta kissasta, että kannattaa antaa pois kun lapsesi voi olla allerginen. En antanut ja nyt parikymppinen poikani arvostaa ja rakastaa eläimiä. Ja siis ei ollut allerginen.
Haha, mun muksu veti parhaat; "Mikko" osaatko piirtää pallon? Poika tuhersi aikansa, heitti neuvolantädille paperin ja vastasi En, mutta tossa olis sulle sateenkaari 😂 Ikää oli 3v.
Oli mullakin siis ihan asiaton mulkku se neuvolan muija, sai kriisin siitä kun kävin töissä lapsen ollessa alle 1v(ajatella), neuvolan tädin suurin ahdistus oli siitä, miten ISÄ pärjää. Joo okei... Ja tottakai olin paska äiti kun ylipäätään kävin töissä.
Minulta kiellettiin listeriariskin nimissä paitsi ruoka-aineita, myös kissanhiekkalaatikon tyhjennys ja mielellään kissan sylissäpito myös. Kun sanoin, että täytyy kai hommata joku purkamaan lampolan kestopehku ulos sitten keväällä (listeriariski pehkuissa tosiaan on), niin ei kuulemma ollut huolta lampaista. Se ilme, kun lupasin olla syömättä kissanpaskaa, kun en kerran lampaankaan... Oli ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Neuvola vaihtui ja soitin uuteen neuvolaan, että varaisin ajan tyttäreni 2 v. neuvolaan. Ajan varaaminen tuntui olevan hirveää säätämistä, mutta lopulta neuvolan täti onnistui keksimään miten ajanvarausohjelmaa käytetään ja aika saatiin sovittua. Tämän jälkeen sanoin, että tarvitsisin myös äitiysneuvola-ajan, ja hämmennyin kyllä kovasti tädin kysyessä "onko tämä ensimmäinen raskautesi?" Öö, no ei kun on mulla jo tuo kaksivuotias...
Samainen ihminen oli kyllä koko tuon raskausajan neuvoloiden ajan niin pihalla joka jutusta kuin vain voi. Esimerkiksi loppuraskaudesta minun itse piti tietää miten päin vauva kohdussa on, kun täti vaan kommentoi että "enhän minä sitä voi tietää, jos et ensi kerralla sitä tiedä, niin laitan sulle lähetteen äitiyspolille".
Voihan se kaksivuotias olla adoptoitu, niin en sinällään pitäisi naurettavana varmistaa, onko nykyinen raskaus eka vai toka.
Kyselee aina juhlapäivistä ja ihmettelee paheksuvasti, jos isä on ollut töissä niin jouluna kuin juhannuksenakin. Sori, tuplapalkka houkuttaa, kun pitää yhden tuloilla elää. Ehtiihän niitä juhlia viettämään ennen tai jälkeen työvuoronkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kun varasin ekaa aikaa niin kerroin että ivf ja pas. No täti kysyy koska ollut viimeiset kuukautiset, no toistin että on ivf-raskaus että en edes muista että koska mutta laskettu aika on hormonipolin mukaan xx.x. No täti kysyy muuta ja sit vielä kerran niitä kuukautisia, sit sanoin et ehkä vuos sitten. No tuli eka käynti ni taas jankattiin samat😀
Sama ja vielä ultrassaki jankattiin. Sanoin et hoidoilla saatu nyt se ja se viikko mut kysytään joo tiedän mutta milloin kuukautiset.
Uskomatonta meuhkaamista, kun ei käytetä rasvatonta maitoa. Siitä sai vääntää joka kerta. En ymmärtänyt, kun me ei juotu maitoa edes, vaan käytin sitä kahviin ja ruoanlaittoon.
Ja se paino... Painoin 47 kiloa, kun alotin odottamaan esikoista. "lihoin 60 kiloon" ja joka kerta kauhea vääntö painosta. Söin normaalisti, en syönyt karkkia, herkkuja, limuja, rasvaistaruokaa.. Olin terve, ja oli vain hyvä kun tuli vähän painoa lisää.
Minusta siihen painoon kiinnitetään liikaa huomiota. Itse olin vielä todella masentunut, itsetuhoinen ja parisuhteeni loppuvaiheessa väkivaltainen, mutta tätä ei koskaan huomioitu neuvolassa, mutta painoni muistetaan edelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo apua sama homma! Itsellä koliitti ja eräs _lääkäri_ oli sitä mieltä, että huono vointi johtuu siitä etten juo maitoa. Veriripuli etten syö leipää (koska ihminen tarvitsee leipää) ja lima vain, kun syön pellavansiemenrouhetta puurossa... Kyllä meinasi itku päästä sillä vastaanotolla :)
Olin ennen raskautta normaalipainoinen, mutta indeksin ylärajalla. Pian raskauden alettua painoni lähti nousuun ja sitä kertyikin ihan kiitettävästi moninaisista syistä. Sain myös ravitsemusohjeiksi, että jätä keksit pois, juo rasvatonta maitoa, siirry käyttämään prosessoitua margariinia äläkä osta halvempaa paahtoleipää. Kun vastasin etten syö keksejä enkä paahtoleipää ja rasvaton maito nostaa lapsen diabetesriskiä joka jo perimässä olemassa, niin sain vastaukseksi myös mykän tuijotuksen. Mikään muuhun ei voinut selittää raskausajan lihomistani kuin nuo tekijät. Tietysti söin enemmän kuin liikuin, koska aiemmin liikuin enemmän. Mutta ihan tavallista kotiruokaa. Silläkin voi lihoa, jos ei kuluta kaikkea. Newsflash.
Näitä on jollain tapaa hauska lukea. Olen itse terveydenhoitaja, joten osa kommenteista kuulostaa korviini hiukan erikoisilta. Tokihan jokaisessa ammattikunnassa on edustajia monesta päästä. Mutta kannattaa ottaa huomioon, että ne neuvolantädit ovat jokainen paitsi lasten- tai äitiysneuvolan, niin myös kouluterveyshuollon, työterveyshuollon, ehkäisyneuvonnan ja sairaanhoidon ammattilaisia. Vaatii usein pitkän ajan ennen kuin voi yhdellä osa-alueella olla se penaalin terävin kynä. Ja tunnen monia kollegoita, joilla on th-tutkinnon lisäksi myös akateeminen tutkinto hoitotieteestä/kansanterveystieteestä, ja ihan siellä neuvolassa palvelevat niin amislaisia kuin akateemisiakin, kaikkia samalla tavalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekalla neuvolakäynnillä ekassa raskaudessa neuvolantäti käski vaa'alle ja kun se näytti 71 kiloa, koko neuvolakäynti käytiin läpi sitä, että olen lihava, tulen lihomaan järkyttävästi raskauden aikana ja kuinka lihavuus yleisestikin ottaen on epäterveellistä ja pitäisi alkaa katsomaan mitä syön jne. Vaihdoin neuvolaa heti tuon ekan kerran jälkeen ja tämä neuvolan täti kehtasi vielä soittaa perään ja kysyä että miksi ihmeessä halusin vaihtaa toiseen neuvolaan.
No auttoiko hänen puheensa vai lihoitko silti lisää?
joo, ei nuo kieltämättä aina ole niitä penaalin terävimpiä tapauksia. Toki fiksuja ja asiallisiakin on siellä joukossa.