Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät eivät osaa suunnitella elämäänsä?

Vierailija
23.11.2017 |

Tiedän, että asiaa on käsitelty jo useaan otteeseen tällä palstalla, mutta siltikin ihmettelen asiaa. Törmäsin somessa tänään hyväntekeväisyydestä kertovaan postaukseen. Postaukseen oli kommentoinut sekä hyväntekeväisyyttä kehuvia ihmisiä että avun tarpeessa olevia. Kiinnitin huomiota muutamaan avun tarvitsijaan, jotka kommentoivat, että edessä on tiedossa ollut elämän muutos ja joulu. Tuo muutos sitten vie rahat ja eikä ole varaa järjestää joulua.

Jos itse tiedän joulun tulevan kerran vuodessa ja jonkin rahaa vievän muutoksen jo kuukausia ennen, niin varaudun. Näin minulle opetettiin jo lapsena ja hyvin on toiminut. Olen aina säästänyt ja se on ollut helppoa, kun en ole materian perään ja osaan suunnitella rahan käyttöä. Olen mennyt kesätöihin yläasteikäisenä, lukiossa tehnyt kesätyön ohella myös viikonlopputöitä. Nyt olen ollut työelämässä jo vuosia ja kiinteä omaisuus (velaton talo etc) hankittuna. Olen myös tehnyt lapia vain sen verran, että pystymme heidät elättämään, vaikka sekä mieheni että minä molemmat joutuisimme työttömiksi. Emme ostele turhia mutta esimerkiksi kunnon kodinkoneisiin ja ruokaan panostamme. Lasten vaatteita, leluja ja tavaroita kierrätämme ahkerasti ystäväpiirissä.

Nyt siis ihmettelen, että miten esim. joulu, lasten synttärit, muutto, teinin tai omat alkavat opiskelut, uusien renkaiden hankinta tai muu ennalta tiedetty juttu, näyttää aina tulevan joillekin yllätyksenä? Miksi näihin ei varauduta jo aikaisemmin (säästetä vähäsen, hankita tietoa etukäteen tai tarvittavia asioita)? Meillä joulu ei aiheuta kulutuksessa erityisen suurta piikkiä, kun tarpeellisia lahjoja on hankittu pitkin vuotta ja jouluruoka tehdään mahdollisimman pitkälti itse.

Sairastuminen vakavasti ei ole tarkoittamani tiedossa oleva muutos elämässä tai jos työssä käynnin kannalta tarpeellinen auto kosahtaa yhtäkkisesti ja siihen tulee todella kallis remontti.

Kommentit (227)

Vierailija
161/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin olisin samaa mantraa ja itsensä yleistämistä yli kaiken, kuullut samalla paatoksella aikaisemmin, mutta silloin oli aihe kotiäitiys ja äänessä Mikkoset. Mutta ei tuon mediapersoonan ääni ole kauas pudonnut puusta, samaa paatosta omahyvyydestä on täällä, kun köyhät eivät osaa suunnitella yhtä hyvin kuin ap.

Vierailija
162/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani äitillä oli huonoimmat mahdolliset lähtökohdat.

Asuin pikkupaikkakunnalla lapsuutensa alkoholistiperheessä, köyhyydessä isossa perheessä. Ruokaa ei aina ollut.

Tämä nainen päätti 15 vuotiaana, että nyt riittää.

Pakkasi selkäreppuu koko omaisuutensa; vaatteensa, 300 markkaa ja teki kotoa muutaman eväsleivän ja osti bussilipun helsinkiin.

Helsingissä tarvitsi saada yöpaikka. Nukkui tuntemattoman henkilön sohvalla huoneiston siivousta vastaan. Teki hanttihommia ja samaan aikaan opiskeli. Lukio kesti 4 vuotta, koska rahat ei riittänyt kirjoihin aina.

Lukion jälkeen hän pääsi yliopistoon. Yliopistossa maisteriksi opiskelu kesti 10 vuotta(!), koska rahaa ei olisi ollutitsensä elättämiseen, jos olisi opiskellut täyspäiväisesti. Teki siis töitä samalla.

Yliopistosta valmistui huippuarvosanoin, vaikka opiskelu kestikin 10 vuotta.

Tänä päivänä tämä nainen on ison yrityksen omistaja, työllistää yli 50 henkeä.

Multimiljonääri.

Elää edelleen säästeliäästi ja tekee töitä 14h päivässä.

On sanonut, että elämänsä tärkein tavoite on taata lapsilleen taloudellisesti turvattu tulevaisuus, että pääsisivät helpommalla kun hän itse.

Tarina on tosi. Tämä Helsinkiin yksin lähtö 15 vuotiaana tapahtui 60 luvun lopussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ihmettelee ihan tyhmiä, mikä moneen kertaan todettukin, mutta... Kyllähän sitä pienituloisena/köyhänä voi ennakoida päässään asioita. Että juu, tuo ja tuo ja tuo meno. Minä käytän taloudenhallintasovellusta. Silti käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihailen sitä, miten pakolliset menot syöksevät minut nollille tai miinukselle. En siis oikein ymmärrä, mitä tarkoitetaan sillä, että no hei, koitas ny varautua. Olen laskenut ihan käsipelillä, että minkä verran ruokaan ym. jää kuukaudessa rahaa eikä se ole paljon se.

Köyhän ennakointi on sitä, että jos hän haluaa varautua jouluun tai synttäreihin, hän jättää maksamatta sähkölaskut tai elää pyhällä hengellä. Yksi asia on aina toisesta asiasta pois. Sitä voi sitten miettiä, että mistä voi karsia ja onko tärkeätä, että kämpässä toimii sähkö ja on katto ylipäänsä pään päällä vai onko tärkeätä erinäiset kestit. 

Vierailija
164/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri ap:n ja joidenkin kommentoijien kaltaiset ylimieliset, todellisuudesta vieraantuneet, omassa kuplassaan elävät jeesustelijat ovat se, mikä on Suomessa tällä hetkellä vikana. Täydellinen kyvyttömyys empatiaan ja täydellinen kyvyttömyys ymmärtää sitä, kuinka eriarvoisista asemista Suomessakin lähdetään elämään. Tässäkään maassa ei kaikilla todellakaan ole samanlaisia mahdollisuuksia tehdä töitä tai edes niitä kesätöitä, opiskella, edetä uralla, säästää ja ostaa omistusasunto. Jos sinulla menee hyvin, hienoa, mutta se ei johdu pelkästään siitä että olet itse niin erinomainen ja taitava, vaan siitä, että sinulla on alusta asti ollut huomattavasti paremmat lähtökohdat kuin monella muulla. Miten kehtaat tulla neuvomaan, tuomitsemaan ja jeesustelemaan ketään muuta? Se, jos sinulla on pankissa yhtään säästöjä, katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa tarkoittaa jo, että kuulut maailman rikkaimpaan 5%:iin väestöstä. Teidän kaikkien jeesustelijoiden hyvinvointi tulee sen teidän halveksimanne ja tuomitsemanne 95%:n selkänahasta. Teillä voi mennä hyvin vain siksi, että enemmistöllä menee huonommin. Jos oikeasti välittäisit tästä asiasta, lopettaisit tuomitsemisen ja sen sijaan äänestäisit poliitikkoja jotka eivät ole jatkuvasti leikkaamassa työttömyysturvasta, lopettamassa tai yksityistämässä peruspalveluja ja lisäämässä sitä eriarvoisuutta, joka mahdollistaa tuon teidän turvallisen elämänne hyvinvoivassa pikku kuplassanne.

Entä jos ottaisimme teidän köyhien vuoksi hieman napakammat otteet käyttöön. Jos sinulla ei ole säästöjä, ei kattoa pään äälle eikä ruokaa jääkaapissa, vaikka olet suomalainen veronmaksajien rahoilla koulutettu ja neuvolakäytetty, niin olisiko aika tarjota asuntolasta puolikas huone ja 3 lämmintä ateriaa päivässä. Käyttörahaksi riittää 80 e/kk, sillä saa kaiken tarpeellisen. Silloin sinua ei tuomitse kukaan, koska yhteiskunta tarjoaa minimielannon, terveydenhoidon ja taskurahat, sinun osuudeksesi jää nauttia siitä, että muut maksavat välttämättömät kulusi. Et tarvitse enempää!

Voisi jotkut köyhätkin muuten ottaa napakammat otteet käyttöön.

Vierailija
165/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ihmettelee ihan tyhmiä, mikä moneen kertaan todettukin, mutta... Kyllähän sitä pienituloisena/köyhänä voi ennakoida päässään asioita. Että juu, tuo ja tuo ja tuo meno. Minä käytän taloudenhallintasovellusta. Silti käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihailen sitä, miten pakolliset menot syöksevät minut nollille tai miinukselle. En siis oikein ymmärrä, mitä tarkoitetaan sillä, että no hei, koitas ny varautua. Olen laskenut ihan käsipelillä, että minkä verran ruokaan ym. jää kuukaudessa rahaa eikä se ole paljon se.

Köyhän ennakointi on sitä, että jos hän haluaa varautua jouluun tai synttäreihin, hän jättää maksamatta sähkölaskut tai elää pyhällä hengellä. Yksi asia on aina toisesta asiasta pois. Sitä voi sitten miettiä, että mistä voi karsia ja onko tärkeätä, että kämpässä toimii sähkö ja on katto ylipäänsä pään päällä vai onko tärkeätä erinäiset kestit. 

Lue kirjoittamani teksti tytöstä joka lähti 15 vuotiaana yksin Helsinkiin.

Kerro sen jälkeen miten lähtökohtasi on huonompi?

Pitäiskö pienituloisen saada kaikki sama heti ilman omaa panosta, kuin keskiluokkaan kuuluva vuosia töitä tehnyt? Saati sitten, että pitäisi saada rikkaan elintaso tekemättä itse mitään?

Vierailija
166/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhät eivät osaa suunnitella elämäänsä?

-Köyhiä koska eivät osaa suunnitella elämäänsä

-Tyytyväisiä elämäntilaansa

-Nauttivat enemmän hetkestä kuin valoisasta tulevaisuudesta

Vierailija
167/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap. puutu sellaiseen asiaan, mikä sinulle ei kuulu, eikä siihen tarvita sinun mielipidettä, sillä hyväntekeväisyysjärjestö osaavat kyllä ihan itsekkin päättää, kenen lapsi saa lahjan ja kenen ei. Oletko kateellinen vähävaraisten joululahjoisa, muuten ei voi aloitusta ymmärtää.

Suurin osa vähävaraisista saisivat hankittua ja suunnitella etukäteen lahjahankintansa, mutta joulun aikaan monet hyväsydämiset haluavat jakaa joulunilon ja mielelään tekevät lahjoituksia. Pitäisikö heiltä kieltää antamisen ilo, vain sen takia, ettei ap.kaltaiset olisi kateellisia.

Itselläni kun on useampi hyväntekeväisyys- kohde ja luulen, ettei perhe jäisi ilman lahjoja, mutta haluan olla jakamassa jouluilon heidän kanssaan ja siihen meillä on jopa lakiin kirjoitettu oikeus.

Vierailija
168/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys aiheuttaa köyhyyttä. Ei kukaan ole oletusarvoisesti köyhä, mutta jos on tyhmä on aivan selvää että köyhtyy ja on kohta yhteiskunnan elätti.

Ihmisen tyhmyyttä on monenlaista liikkeellä ja moni jää vielä juna-asemallekin....

Hyväntekeväisyysjärjestöjen motiivi ei ole suinkaan vähävaraisten elämänhallinnan parantaminen, eikä siihen olisi edes osaamista ja resursseja, vaan tuottaa iloa ihmisten elämään. Eikä aina varallisuus ole ainoa syy, vaan taustalla voi olla vaikka lapsen lahjakkuus, jota ulkopuoliset haluavat tukea vapaasta tahdosta.

Eikä tämä ole uusi ilmiö, vaan näin on tehty maailman sivun.

Vierailija
169/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rikkaalle on niin kova paikka joskus kutsua se köyhä ja tarjota vaikka hyvää ruokaa. Vaikka se köyhä ei voisikaan tarjota vastikkeena enempää kuin kahvikupillisen.

Ei se laske sen rikkaan ihmisarvoa tai statusta, vai laskeeko.

Onko rikkaan arvomaailma niin ankara ja raaka, että pitää ystävinään ja tuttavinaan vain niitä, joilta takuuvarmasti saa saman verran takaisin, joko rahana , palveluksina, statuksena tai jollain muulla.

Mieluummin ehkä vielä enemmän kuin on itse antanut.

Eikö ihminen omana itsenään olekaan minkään arvoinen.

Vierailija
170/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään ihme näillä näkymin, että yhä enemmän köyhiä

yksinäisiä ja vanhuksia kuolee kotiinsa ja saavat olla viikkokausia kuolleena.

Heillähän ei ole mitään arvoa ja sietävätkin kuolla yksin ja unohdettu, oma valinta ja oma tyhmyys. Eivät ole osanneet suunnitella elämäänsä.

Ei koske rikkaita ja keskituloisiakaan, koska kenenkään heidän omainen, ystävä tai tuttava ei kuulu tähän joukkoon.

Köyhät kuolkoon ja mädäntykööt vain rauhassa keskenään.

Mieluummin ulos kuusen alle niin ei tule hajuhaittoja hyväosaisten omistamiin kerrostaloihin.

Vierailija
171/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap. puutu sellaiseen asiaan, mikä sinulle ei kuulu, eikä siihen tarvita sinun mielipidettä, sillä hyväntekeväisyysjärjestö osaavat kyllä ihan itsekkin päättää, kenen lapsi saa lahjan ja kenen ei. Oletko kateellinen vähävaraisten joululahjoisa, muuten ei voi aloitusta ymmärtää.

Suurin osa vähävaraisista saisivat hankittua ja suunnitella etukäteen lahjahankintansa, mutta joulun aikaan monet hyväsydämiset haluavat jakaa joulunilon ja mielelään tekevät lahjoituksia. Pitäisikö heiltä kieltää antamisen ilo, vain sen takia, ettei ap.kaltaiset olisi kateellisia.

Itselläni kun on useampi hyväntekeväisyys- kohde ja luulen, ettei perhe jäisi ilman lahjoja, mutta haluan olla jakamassa jouluilon heidän kanssaan ja siihen meillä on jopa lakiin kirjoitettu oikeus.

En missään kirjoittanut, että hyväntekeväisyysjärjestöt tarvitsevat mielipidettäni yhtään mihinkään. Luepa uudelleen. Kateellisuus-kortti, huoh.... Miksi kukaan olisi kateellinen ihmisille, joilla ei ole elämä hallinnassa? Miksi minä olisin kateellinen lapselle, joka saa sentään edes yhden lahjan tai kunnon jouluruuan, vaikka hänen vanhempansa ovat sitä kykenemättömiä hänelle tarjoamaan? 

Kirjoitin jo yhdessä aikaisemmassa vastauksessa, että teen vapaaehtoistyötä joka viikko lasten ja nuorten parissa sekä epäsäännöllisemmin osallistun hyväntekeväisyystyöhön (Viron köyhien perheiden auttaminen ja Venäjällä lastenkodeissa asuvat lapset).

Vierailija
172/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään kirjoittanut, että hyväntekeväisyysjärjestöt tarvitsevat mielipidettäni yhtään mihinkään. Luepa uudelleen. Kateellisuus-kortti, huoh.... Miksi kukaan olisi kateellinen ihmisille, joilla ei ole elämä hallinnassa? Miksi minä olisin kateellinen lapselle, joka saa sentään edes yhden lahjan tai kunnon jouluruuan, vaikka hänen vanhempansa ovat sitä kykenemättömiä hänelle tarjoamaan? 

Kirjoitin jo yhdessä aikaisemmassa vastauksessa, että teen vapaaehtoistyötä joka viikko lasten ja nuorten parissa sekä epäsäännöllisemmin osallistun hyväntekeväisyystyöhön (Viron köyhien perheiden auttaminen ja Venäjällä lastenkodeissa asuvat lapset).

Tämä oli siis ap.

Vierailija
173/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neulonut tänä vuonna kymmeniä pareja villasukkia, veteraaneille, heidän puolisolleen ja tänä vuonna syntyville vauvoille, täysin tuntemattomille ja vielä silkasta ilosta.

Pitäisikö minun nyt ottaa ap. neuvoistasi vaari ja purkaa sukat langaksi, ihan vain siksi, kun kohderyhmälle on mielestäsi ongelmia elämänhallinnassa ja tässä tapauksessa ei huomioida edes saajan varallisuutta ja tuloja, vaan ne saavat kaikki.

Vierailija
174/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen neulonut tänä vuonna kymmeniä pareja villasukkia, veteraaneille, heidän puolisolleen ja tänä vuonna syntyville vauvoille, täysin tuntemattomille ja vielä silkasta ilosta.

Pitäisikö minun nyt ottaa ap. neuvoistasi vaari ja purkaa sukat langaksi, ihan vain siksi, kun kohderyhmälle on mielestäsi ongelmia elämänhallinnassa ja tässä tapauksessa ei huomioida edes saajan varallisuutta ja tuloja, vaan ne saavat kaikki.

Tämä liittyi aloitukseen mitenkä? Veteraanien ja vauvojen sukat?

Vierailija
175/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei edes ymmärrä, mitä on olla köyhä.

Ap on harhainen, kehoittaa esim säästämään vaikkapa rengaskuluihin tai joululahjoihin, mihin milloinkin, mutta kun idioottina ap ei tajua, ettei ole mitään mistä säästää, kaikki menee suoraan elämiseen.

Kerro nyt ap vielä, miten työttömät on laiskoja ja saavat liikaa tukea, vaikka jopa EU on huomauttanut Suomea perusturvan liian alhaisesta tasosta.

Kyllä pitää idiootti olla, kun neuvoo rahatonta säästämään, mistä se säästettävä ylimääräinen raha tulee, kerrotko vielä?

Vierailija
176/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen ihmisen joka joutuu jo nyt valitsemaan ostaako lääkkeet vai ruokaa niin on hiukan vaikea säästää!!

Toimeentulotuesta ei paljon säästetä ja jos jotain jää säästöön niin ei sillä rahoiteta joulua, pääsiäistä, synttäreitä, kesälomaa. Ihan mahdoton saada säästöön niin paljon että nuo kaikki pystyisi sillä rahoittamaan..

Jos kolmen hengen perheellä jää kuukaudessa 200e ruokaan niin hiukan vaikea siitä on säästöön saada.

Vierailija
177/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä sä voit tietää, mitä siellä taustalla on. Siellä voi olla elämänhallinta ongelmia, köyhyyttä, parisuhde-, alkoholi jne. ongelmia, sairautta, työttömyyttä jne. jotka kuitenkin lahjoittajille ovat toisarvoista asioita lahjoittajille.

On todella pöyristyttävää ja luoda sädekehä oman päänsä päälle, syyllistämällä ja puhumalla pahaa kenenkään elämäntaidoista, jotka perustuvat pahansuopaisuuteen ja yleiståmiseen ja kun ne vielä perustuvat sometietoihin ja täällä jakelet niitä ainoana totuutena ja kehut itseäsi, köyhien kustannuksella. Etovaa.

Vierailija
178/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä veikeä otus, ap.

Ensin selittelet, miten helppoa on varautua - varsinkin kaltaisesi ihmisen, joka elää kahden työssäkäyvän aikuisen taloudessa - ja säästää.

Sitten rajaat pois vaikkapa vaikean sairastumisen.

Miksi tuollainen rajaus? Kuvittelet, että köyhille ei ikinä tule yllättäviä ISOJA tulotason muutoksia? Ei sitten mieleesi tule, että se köyhyys hyvinkin usein ON JUURI ISOJEN MUUTOSTEN TULOSTA!

Esimerkiksi työttömyys. Jos sinä kolmekymppisenä jäät työttömäksi, se tuskin on maailmanloppu. Voit kouluttautua uuteen ammattiin tai muuttaa ehkä työn perässä, mikäli miehesikin saa uudesta paikasta töitä.

Mutta entä, jos kyse onkin vaikkapa yksinhuoltajasta, joka on viisikymppinen ja alan työt loppuvat. Mitä hän tekee? Mäkkärin tai Alepan kassalle on nuorempiakin tulijoita ja alanvaihto on kinkkistä, jos tulee uudelle alalle ilman työkokemusta joskus - mitä? - 55-vuotiaana. Ei taida töitä kuule löytyä.

Tai entä, jos puoliso kuolee ja tulotaso puolittuu tai joudut sairaseläkkeelle. 

Tulotason äkillinen ja erityisesti äkillinen JA pysyvä romahtaminen ON kriisin paikka.

Kaikilla ei ole pienten tulojen ja isojen asumismenojen (tämä on todellisuutta pk-seudulla ja monella muullakin kaupunkiseudulla Suomessa) isoja säästöjä. Rahat esimerkiksi täällä stadissa menevät asuntolainaan pitkälle 40-50-vuotiaaksi asti, ja sen jälkeen sinulla toki on velaton asunto, mutta ei sitä voi syödä - se on koti.

Sanon tämän nyt hitaasti, toivottavasti ymmärrät, vaikka ymmärtämisen kykysi ja empatiasi ei selvästikään ole kovin hyvällä tasolla.

Varautua voi, mutta yllättävät kulut sotkevat helposti pienituloisen talouden, ja jos yllättäviä kuluja osuu useampia yhtä aikaa, edessä voi olla jo kriisi. Yllättävien kulujen ominaisuutena kun - yllättäen - on juuri se yllättävyys, eli että niitä ei voi ennakoida.

Jokainen järkevä ihminen säästää vähän pahan päivän varalle. Jos talous on tiukilla, säästöt kumminkin karttuvat hitaasti ja kyllä, säästöt saattavat huveta jo yhdessä isossa, yllättävässä kuluerässä. Sitten säästöjä onkin nolla euroa.

Ja edessä on esimerkiksi se joulu, ja joulusäästösi menivät sen rikkoutuneen jääkaapin vaihtamiseen...

Ymmärrätkö vai haenko lisää rautalankaa?

t. akateeminen ja hyvätuloinen, mutta sen verran fiksu, ettei yleistä omaa elämäänsä koskemaan kaikkia muita

Mitään yllättäviä menoja ei ole olemassakaan. Kodinkoneet hajoaa ennemmin tai myöhemmin, ihan kaikki. On enemmän kuin todennäköistä että jokainen meistä sairastuu jossain elämänvaiheessa. Autotkin pruukaa hajoilemaan. Jne.

Tämän takia jokainen fiksu ihminen heti töihin päästyään säästää ENSIMMÄISEKSI itselleen vähintään kolmen kuukauden menoja vastaavan puskurirahaston. SEN JÄLKEEN sitten voi harkita matkustelua sun muuta.

Sen sijaan nykyään persaukiset opiskelijatkin katsovat asiakseen matkustella tai haaskata rahojaan tekokynsiin ja -ripsiin. Ja sitten vingutaan kun "sattuu jotain yllättävää".

Itselläni on noita "yllättäviä sattumuksia" ollut viimeiset seitsemän vuotta täynnä, kun ensin jäin työttömäksi ja hyvin pian sen jälkeen sairastuin vakavasti ja sitten parin vuoden kuntoutustuen jälkeen vakuutusyhtiö päättikin että olen parantunut. Mitä en siis ole. Minulla on silti edelleen säästössä heti realisoitavissa se kolmen kuukauden puskuri vaikka välissä on ollut kallista autoremppaa (mieheni tarvitsee autoa päästäkseen töihin) , kallista fysioterapiaa -ja jopa muutama ulkomaanmatka.

Anna mä arvaan. Miehesi maksaa suurimman osan menoistanne tai ainakin voit turvautua sen puoleen.

Vierailija
179/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei edes ymmärrä, mitä on olla köyhä.

Ap on harhainen, kehoittaa esim säästämään vaikkapa rengaskuluihin tai joululahjoihin, mihin milloinkin, mutta kun idioottina ap ei tajua, ettei ole mitään mistä säästää, kaikki menee suoraan elämiseen.

Kerro nyt ap vielä, miten työttömät on laiskoja ja saavat liikaa tukea, vaikka jopa EU on huomauttanut Suomea perusturvan liian alhaisesta tasosta.

Kyllä pitää idiootti olla, kun neuvoo rahatonta säästämään, mistä se säästettävä ylimääräinen raha tulee, kerrotko vielä?

Köyhäily on ihan kiva elämäntapa, kun tietää tilillä olevan aina rahaa tai osakesalkun voi myydä ja viedä lapsi lääkäriin, miettimättä lääkkeiden hintaa tai jos menee silmälasit rikki, kävelee vain kauppaa.

Mutta todellinen köyhyys on kaikkea muuta ja se vie suunnattomasti energiaa, aiheuttaa huolta ja vie joskus yöunet ja johtaa helposti masennukseen ja muihin sairauksiin, ihan samalla tavalla kuin avioerot ja parisuhdeongelmat, vakavat sairaudet, kuolema, alkoholi ja perheväkivalta.

Vierailija
180/227 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tuohon vakavaan sairauteen tulee, niin voi siihenkin varautua. Kuten myös yllättävään kuolemaan tmv. Ottaa vaan vakuutuksen asiaa silmällä pitäen jo aiemmin.

Itse sain syöpädiagnoosin ja kyllä se helpotti, kun lääkärinlausunnon toimitettuani tuli vakavan sairauden varalle vuosia aiemmin otetusta vakuutuksesta 40 000e korvaus. Ei tarvinnut siinä sitten miettiä, että miten raha-asiat jos niin kurjasti olisi sattunut, että mies olisi kahden lapsen kanssa jäänyt yksin. Toivuin ja nyt kaikki näyttää hyvältä.

Itse sairastuin vakavasti jo lähes 30 vuotta sitten, eikä silloin ollut mitään vakuutuksia vakavan sairauden varalle. Diagnoosia en siis voinut hyödyntää rahallisesti mitenkään.

Onneksesi itse toivuit, mutta minä en edes voi toipua omasta sairaudestani, joten kannattaa välillä vähän miettiä, mitä kirjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi