Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät eivät osaa suunnitella elämäänsä?

Vierailija
23.11.2017 |

Tiedän, että asiaa on käsitelty jo useaan otteeseen tällä palstalla, mutta siltikin ihmettelen asiaa. Törmäsin somessa tänään hyväntekeväisyydestä kertovaan postaukseen. Postaukseen oli kommentoinut sekä hyväntekeväisyyttä kehuvia ihmisiä että avun tarpeessa olevia. Kiinnitin huomiota muutamaan avun tarvitsijaan, jotka kommentoivat, että edessä on tiedossa ollut elämän muutos ja joulu. Tuo muutos sitten vie rahat ja eikä ole varaa järjestää joulua.

Jos itse tiedän joulun tulevan kerran vuodessa ja jonkin rahaa vievän muutoksen jo kuukausia ennen, niin varaudun. Näin minulle opetettiin jo lapsena ja hyvin on toiminut. Olen aina säästänyt ja se on ollut helppoa, kun en ole materian perään ja osaan suunnitella rahan käyttöä. Olen mennyt kesätöihin yläasteikäisenä, lukiossa tehnyt kesätyön ohella myös viikonlopputöitä. Nyt olen ollut työelämässä jo vuosia ja kiinteä omaisuus (velaton talo etc) hankittuna. Olen myös tehnyt lapia vain sen verran, että pystymme heidät elättämään, vaikka sekä mieheni että minä molemmat joutuisimme työttömiksi. Emme ostele turhia mutta esimerkiksi kunnon kodinkoneisiin ja ruokaan panostamme. Lasten vaatteita, leluja ja tavaroita kierrätämme ahkerasti ystäväpiirissä.

Nyt siis ihmettelen, että miten esim. joulu, lasten synttärit, muutto, teinin tai omat alkavat opiskelut, uusien renkaiden hankinta tai muu ennalta tiedetty juttu, näyttää aina tulevan joillekin yllätyksenä? Miksi näihin ei varauduta jo aikaisemmin (säästetä vähäsen, hankita tietoa etukäteen tai tarvittavia asioita)? Meillä joulu ei aiheuta kulutuksessa erityisen suurta piikkiä, kun tarpeellisia lahjoja on hankittu pitkin vuotta ja jouluruoka tehdään mahdollisimman pitkälti itse.

Sairastuminen vakavasti ei ole tarkoittamani tiedossa oleva muutos elämässä tai jos työssä käynnin kannalta tarpeellinen auto kosahtaa yhtäkkisesti ja siihen tulee todella kallis remontti.

Kommentit (227)

Vierailija
221/227 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olutkin maksaa kuusi euroa. Vertailun vuoksi, ei shotti sen kummempi.

Niinpä, tässä se nähdään, rikkaan mielestä köyhällä ei ole oikeutta samaan asiaan kuin muilla.

Saattoivat olla, että se köyhä sai rahaa seuraavana päivänä ja halusi hetken olla ajattelematta mitä se shotti maksoi.

Sai edes hetken olla niinkuin muutkin, ai niin, eihän se ole köyhälle luvallista.

Tuo ylläoleva lista köyhien ihmisten rahankäytöstä on täydellinen kuva siitä, mitä ulkopuoliset ajattelevat, ja myös tosi väärä.

Olen köyhä ja myös moni tuttavani.

Minulla ja tuntemillani on ihan peruskännykkä näppäimillä, ei älypuhelinta. Ei kameraa tai muuta.

Autoa ei useillakaan.

Koti minulla tosi vaatimaton, uusin on kait tv, joka sekin yli 5 vuotta ja ihan peruskokoinen. Ystävälläni ei ole edes ollut telkkua vuosiin.

Kampaamossa käyn pari kertaa vuodessa, en värjää tukkaanikaan.

En tupakoi, en käytä alkoholia kuin harvoin.

Ruokaa laitan, ostan lapputuotteet.

En tunne yhtään listassa kuvatunlaisia köyhiä jotka ostavat kallista köyhyyteen vedoten, en edes itse pystyisi.

Enkä ymmärrä miten loogisesti ajatellen pystyisivät muutkaan köyhät, ristiriitainen esimerkki.

Ainakin vanhemmat köyhät ihmiset elävät tosi vaatimattomasti ja niukasti.

Vierailija
222/227 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olutkin maksaa kuusi euroa. Vertailun vuoksi, ei shotti sen kummempi.

Niinpä, tässä se nähdään, rikkaan mielestä köyhällä ei ole oikeutta samaan asiaan kuin muilla.

Saattoivat olla, että se köyhä sai rahaa seuraavana päivänä ja halusi hetken olla ajattelematta mitä se shotti maksoi.

Sai edes hetken olla niinkuin muutkin, ai niin, eihän se ole köyhälle luvallista.

Tuo ylläoleva lista köyhien ihmisten rahankäytöstä on täydellinen kuva siitä, mitä ulkopuoliset ajattelevat, ja myös tosi väärä.

Olen köyhä ja myös moni tuttavani.

Minulla ja tuntemillani on ihan peruskännykkä näppäimillä, ei älypuhelinta. Ei kameraa tai muuta.

Autoa ei useillakaan.

Koti minulla tosi vaatimaton, uusin on kait tv, joka sekin yli 5 vuotta ja ihan peruskokoinen. Ystävälläni ei ole edes ollut telkkua vuosiin.

Kampaamossa käyn pari kertaa vuodessa, en värjää tukkaanikaan.

En tupakoi, en käytä alkoholia kuin harvoin.

Ruokaa laitan, ostan lapputuotteet.

En tunne yhtään listassa kuvatunlaisia köyhiä jotka ostavat kallista köyhyyteen vedoten, en edes itse pystyisi.

Enkä ymmärrä miten loogisesti ajatellen pystyisivät muutkaan köyhät, ristiriitainen esimerkki.

Ainakin vanhemmat köyhät ihmiset elävät tosi vaatimattomasti ja niukasti.

Tuskin tuossa oli kyse siitä, että osti juuri shotin vaan yleensäkin siitä, että pitää sitä alkoholia (ihan mitä lajia tahansa) ostaa, vaikka massit loppu. Sillä kuudella eurolla saisi muutaman itse tehdyn aterian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/227 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opiskelijatyttö kirjoitti:

…Jatkoa edelliseen…

Valitan, mutta mitä tulee jälkikasvuun ja niiden menoihin - en osaa pelastaa. Itse en hanki ennen kuin on kelpo liksa ja 6kk tuloja vastaava puskuri pankkitilillä säästössä. Kun rahapuskuri on kunnossa, on aikaa tehdä suunnitelma eikä tarvitse tehdä hätäisiä liikkeitä (pikavippi tms). Kävi miten kävi, olosuhteisiin vetoaminen ei minulle riitä (Siis ihan vaan sen takia, että se ei muuta omaa tilannettani, ainoastaan omat teot muuttavat), joku koulu, duuni tai bisnes täytyy aina keksiä, että tulevaisuus pysyy aina valoisana.

Jos olosuhteissa rypemisen lisäksi mitään ratkaisua parempaan ei ole, niin kysyisin joltain joka tarjoaa ratkaisua. Kyllä aina jonkun mielestä on ratkaisu olemassa, vaikken itse sitä näkisikään. Ulkopuolinen osaa aina neuvoa, mitä nyt kannattaisi tehdä. Itse yritän sitten osata kuunnella ja miettiä tarjottuja ajatuksia, muuten ei tilanne muutu.

Sairastuminen taisi olla omien valintojen ja tämän keskustelun ulkopuolella. Joka tapauksessa siihenkin varautuisin kans 6kk palkkoja vastaavalla puskurilla. Ainakin vuosi sen kartuttamiseen menee vielä opintojen jälkeen - en voi heti hankkia hienoa autoa kuten (ajattelemattomat) kaverit, harmi.

------------------------------------

P.S. En halua vittuilla, haluan herättää ajatuksia ja toivoa. Kaikki ei toimi kaikille, mutta ehkä jokin jollekin?

Tiedän myös, että köyhyys periytyy, perin sen itsekin, mutta keksin keinon ohittaa sen:

Tutustun jatkuvasti varakkaaseen porukkaan. Siis en sellaisiin hienolla autolla ajaviin, jotka yrittävät pitää kulissia yllä, vaan aidosti vauraasti ajatteleviin ja perheensä tulevaisuuden tähden fiksuja valintoja tekeviin ihmisiin. Sellaisiin, jotka eivät paheksu köyhää, vaan yrittävät jeesata halukkaita eteenpäin ja tekevät itsekin taloudellisia valintoja. Ei sillä ole väliä, mitä ulkopuoliset ajattelevat (hieno auto/kello/vaatteet), kun itse tiedän, että tulevaisuuteni on turvallinen ja valoisa.

#vaurasnainen #varapuu #pohatta.com

Muuten ihan ok ja itsellä ollut sama ajatusmaailma. Enään en voi sitä hyödyntää kun ei ole vaihtoehtoja. Sairaseläke on ja sillä selvä. Tulot eivät riitä ja tukea on haettava. Jos minulla olisi puskuri niin sille ei olisi perusteluja kun en voisi senkään avulla keksiä muuta ja toisekseen sekin puskuri laskettais tulokseni, joten se menisi puhtaasti menoihin ja ruokaan, ei esim jonkun "pienen" työn aloituskustannuksiin. Olen nimittäin halunnut aina kirjoittaa kirjan, tehdä blogia ja suunnittelutyötä (ei niinkään sisustussuunnittelua päätyönä vaan enemmänkin tuotesuunnittelua, lanseerata jotain omaa) eikä sairauteni poissulje noita täysin.

Eli toimeentulotuella elettäessä ei ole tarkoituskaan ihmisen saada ajatella pidemmälle järjestääkseen elämänsä siten, että pärjäisi taas itsenäisesti niin taloudellisesti kun muutenkin ja se on ISO virhe.

Hei, miksi et rupeaisi toteuttamaan haaveitasi? Jos kuntosi kestää, niin sullahan on hyvät mahdollisuudet toteuttaa toiveesi kirjasta, blogista ja muusta, koska sinulla on aikaa. Pystyisitkö laittaa rahaa tuota varten jemmaan, niin ettei se näkyisi tulona? Nostat rahaa, jos rahatilanne joinain kuukausina sen sallii ja laitat sen säilöön muualle kuin tilille. Jos joku kysyy, niin sanot, että ostit käteisellä tavaraa kirppiksellä, facesta tai torista.

Suunnittele aikataulua, tee jotain laskelmia, jos pystyt aloittamaan matalin kustannuksin.

Vierailija
224/227 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne rikkaatkaan kauhean fiksuja yleensä ole talouden hallinnan kanssa. Raha riittää - ei tarvitse kehitää paniikkia mistään yllättävästäkään menosta - tili tulee säännöllisesti ja jokin rahankäytön haksahdus korjaantuu kuin itsestään. Köyhä, tukien varassa elelevä sen sijaan näkee tilinpohjan yleensä jo perusmenojen jälkeen. Moni köyhä oppii pakon edessä kääntäämään euron kolmesti että rahat riittää ja ovat loppupeleissä aika taitavia pärjäämään murto-osalla siitä, mitä joku keski- tai hyvätuloinen. Köyhä hankkii pesukoneen siinä vaiheessa kun edellinen hajoaa. Pakkotilaneteessa. Rikkaampi ostaa koneen alennuksesta jo ennen kuin edellinen on hajonnut.

Vierailija
225/227 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne rikkaatkaan kauhean fiksuja yleensä ole talouden hallinnan kanssa. Raha riittää - ei tarvitse kehitää paniikkia mistään yllättävästäkään menosta - tili tulee säännöllisesti ja jokin rahankäytön haksahdus korjaantuu kuin itsestään. Köyhä, tukien varassa elelevä sen sijaan näkee tilinpohjan yleensä jo perusmenojen jälkeen. Moni köyhä oppii pakon edessä kääntäämään euron kolmesti että rahat riittää ja ovat loppupeleissä aika taitavia pärjäämään murto-osalla siitä, mitä joku keski- tai hyvätuloinen. Köyhä hankkii pesukoneen siinä vaiheessa kun edellinen hajoaa. Pakkotilaneteessa. Rikkaampi ostaa koneen alennuksesta jo ennen kuin edellinen on hajonnut.

Jos kyseessä on henkilön itse ansaitsemat rahat ja hän toimii niiden suhteen leväperäisesti, niin silloin se moka osuu vain omaan nilkkaan, koska yhteiskunta ja veronmaksajat eivät ole maksumiehenä.

Vierailija
226/227 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyttelijöiltä kysyn että pystyttekö säästämään 1300 nettopalkasta? Asun pk-seudulla.

Vierailija
227/227 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässyttelijöiltä kysyn että pystyttekö säästämään 1300 nettopalkasta? Asun pk-seudulla.

Sehän riippuu ihan muusta varallisuudesta. Mulla jäisi säästöön, koska "asumisen kustannukset" muodostuvat sähköstä, vedestä ja vakuutuksista. Ei vuokraa tai velkaa maksettavana.

Vastakysymyksenä miksi henkilöllä 1 300€ /kk nettotulot? Kuuluuko henkilö asumistuen piiriin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä