Miten helpottaa oman lapsen pahaa mieltä, kun miehen lapsilla yli tonnin puhelimet ja hänellä halpa perusmalli
Oma lapsi 13v eli iässä jolloin olisi tärkeää omistaa sellaiset tavarat "kun kaikilla muillakin" Itse olen pienipalkkaisessa työssä ja varaa mihinkään tonnin puhelimiin ei ole. Käyttää oman pienen kuukausirahansa karkkeihin ja meikkeihin, joskus säästää johonkin vaatteeseen eli tuosta summasta ei jää millään säästöön puhelinta varten.
Miehellä taas ei ole rahasta pulaa ja sen näkee. Lapsillaan on kaikki uusimmat hilavitkuttimet. Toki oma lapsenikin jonkin verran hyötyy mm. pelikoneista ja muista joita saa käyttää, mutta puhelin on eri asia kun se on kuitenkin niin henkilökohtainen.
Jotain vinkkejä lieventää lapsen pahaa oloa/harmistusta?
Kommentit (248)
Lapselle kannattaa selittä jo varsin varhain, että raha ei kasva puussa ja että eri ihmisillä on erilaisia asioita. Jos vanhemmat ovat pienituloisia, ei lapsi voi olettaa saavansa samoja asioita kuin hyvätuloisten vanhempien lapset. Voihan ydinperheessäkin toisen lapsen kummi olla hyvätuloinen ja toinen taas jäädä työttömäksi, jolloin sisarukset saavat kummeiltaan erilaisia asioita lahjaksi. Tämäkin asia täytyy selittää lapselle.
Ja vuoden huono äiti palkinto sinne. Vanhemman tehtävä ei ole olla lapsen kaveri vaan tuottaa tälle mahdollisimman paljon pettymyksiä. Maailma ei ole reilu kaikille. Jollakulla on 8 palvelijaa ja jollakulla ei ole edes syödäkeen. Parempi muksun oppia ajoissa eikä sitten 20v kun muuttaa omilleen iske paha maailma munille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten sanottu, ei minun lapsillani ole niitä tonnin iphoneita, heillä on nyt vain 300 e iphone. On tässä ero.
Teinille 300 euron puhelin on "halpa"? Mitä helvettiä? Eiköhän sillä saa jo someiltua ihan samalla tavalla kuin tonnin puhelimilla? :D
Vai onko kyseessä statussymboleille perustuva ajattelu, jonka mukaan halvempi puhelin osoittaa köyhempää elintasoa ja sellainen kirpaisee? :D Eiköhän kyse ole ihan omista periaatteista. Ei kaikki joilla on varaa ostaa porsche osta porschea koska heitä ei autot tai materialistinen elämäntapa kiinnosta.
Jos kaikilla ympärillä olevilla on tonnin puhelin, niin kyllä se 300 euroa tuntuu halvalta.
Jos kaikilla ympärillä olevilla on sadan tonnin auto, niin kyllä se oma 20 tonnin auto tuntuu halvalta.
Kaikilla ihmisillä on näin. Se on sitten eri asia, motivoiko uusi auto tai känny niin paljon, että ostaisi kalliimman. Vaikka ei motivoisi ja ei ostaisi, niin kyllä silti se 300 euron puhelin on HALPA.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muut on mieltä meidän on tilanteesta.
Eli olen äitipuoli, ollut lapsen elämässä jo pitkään, lapsi on puolet ajasta meillä. Eroon ei liity riitoja tai mitään ja miehen exällä on uusi perhe.
Me ollaan ihan hyvin toimeentulevia, mutta minä olen meistä se paremmin tienaava.
Mä en halua omia lapsia, mutta miehen lasta rakastan uhan älyttömästi. Mies ei ole koskaan pyytänyt penniäkään lapsen elatukseen. Olen kuitenkin ostanut lapselle kaikenlaista (vähä kalliimmat farkut, takin, maksanut ulkomaanreissua yms. ), nyt miehen exä on sitä mieltä, että minä/me ei saataisi ostaa lapselle mitään, koska heillä ei ole varaa ostaa heidän lapsilleen samaa ja tämä aiheuttaa kateutta. Mitäs mieltä olette?
Hieman samaa ja hieman eri meillä:
Minun eksäni ei myöskään tykkää, kun minä ostelen kaikkea omille lapsilleni. On eksälläkin varaa, mutta hänen kasvatusperiaatteensa on eri. Hänen mielestään lapsen pitää raataa rahansa ja tavaransa eteen, enemmän mitä minä ajattelen.
Minä kuitenkin ajattelen niin, että minulla on oikeus elää elämäni kuten haluan ja kasvattaa lapseni kuten haluan. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa mallia. Miksi minun pitää muuttaa omaa kasvatusfilosofiaani miehen mieliksi?
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi 13v eli iässä jolloin olisi tärkeää omistaa sellaiset tavarat "kun kaikilla muillakin" Itse olen pienipalkkaisessa työssä ja varaa mihinkään tonnin puhelimiin ei ole. Käyttää oman pienen kuukausirahansa karkkeihin ja meikkeihin, joskus säästää johonkin vaatteeseen eli tuosta summasta ei jää millään säästöön puhelinta varten.
Miehellä taas ei ole rahasta pulaa ja sen näkee. Lapsillaan on kaikki uusimmat hilavitkuttimet. Toki oma lapsenikin jonkin verran hyötyy mm. pelikoneista ja muista joita saa käyttää, mutta puhelin on eri asia kun se on kuitenkin niin henkilökohtainen.
Jotain vinkkejä lieventää lapsen pahaa oloa/harmistusta?
Ihan vaan kertomalla sen faktan, että aina ei voi saada kaikkea mitä haluaa, vaikka "kaikilla muillakin on".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten sanottu, ei minun lapsillani ole niitä tonnin iphoneita, heillä on nyt vain 300 e iphone. On tässä ero.
Teinille 300 euron puhelin on "halpa"? Mitä helvettiä? Eiköhän sillä saa jo someiltua ihan samalla tavalla kuin tonnin puhelimilla? :D
Vai onko kyseessä statussymboleille perustuva ajattelu, jonka mukaan halvempi puhelin osoittaa köyhempää elintasoa ja sellainen kirpaisee? :D Eiköhän kyse ole ihan omista periaatteista. Ei kaikki joilla on varaa ostaa porsche osta porschea koska heitä ei autot tai materialistinen elämäntapa kiinnosta.
Jos kaikilla ympärillä olevilla on tonnin puhelin, niin kyllä se 300 euroa tuntuu halvalta.
Jos kaikilla ympärillä olevilla on sadan tonnin auto, niin kyllä se oma 20 tonnin auto tuntuu halvalta.
Kaikilla ihmisillä on näin. Se on sitten eri asia, motivoiko uusi auto tai känny niin paljon, että ostaisi kalliimman. Vaikka ei motivoisi ja ei ostaisi, niin kyllä silti se 300 euron puhelin on HALPA.
Minä en vain ymmärrä, että miksi se mitä muilla on tai mitä muut ajattelevat olisi jotenkin tärkeää? Meillä on hyvätuloisina ja velattomina käytetty Honda ja naapureilla, joilla on heikommat tienistit on kalliimmat autot. Pitäisikö tässä huolestua, että he ajattelevat meidän olevan "köyhiä"? :D Vai olisiko kyse siitä, että kuka mitäkin asiaa elämässä arvostaa? Minusta lapsia ei kannata kasvattaa elintasokilpailemaan muiden kanssa. Se tie on loputon, eikä johda mihinkään hyödylliseen elämässä. Tragediaksi se saattaa muuttua töiden loppuessa, konkurssin tullessa jne kun ei enää pystykään kilpailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuommoinen harha, että kaikilla muilla on tonnin puhelin, on hyvä tulla palautetuksi maan pinnalle. Ihmekään että nuoret ostavat useamman tonnin laukkuja ja pelikoneita kulutusluotilla, jos kotonakin ollaan sitä mieltä että ne tarvii olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kylläkään ole kaikilla ihmisillä näin. Materialisteilla kyllä mutta voin vakuuttaa että maailmassa on yllin kyllin ihmisiä joita ei kiinnosta puhelimessa muu kuin että se toimii ja autossa että se kulkee. Ja näin vaikka olisi rahaakin. Tietysti on käytännöllistä ostaa laadukasta joka on usein kallista. Mutta ei ole järkevää ostaa kalleinta statussymboliksi.
Joillekin ihmisille on oikeasti vaikea käsittää miksi on tärkeää olla uusin ja kallein ja samanlainen kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnin puhelin. Lapsella.
No niinpä 🙄
Mikäs siinä jos haluaa tuhlata järjettömät määrät rahaa niinkin nopeasti kuluvaan ja arvonsa menettävään tavaraan kuin puhelin, mutta itse en kyllä viitsi. 😂 Oma puhelin taitaa olla 250€ arvoinen (sekin jo vähän kallis) ja edellinen oli n. 150€. Rahaa kyllä olisi ostaa kalliskin, mutta en vain näe siinä mitään järkeä.
Minulla on hyvät tulot, mutta ei ole koskaan ollut kuin korkeintaan sadan euron puhelin. En ymmärrä mikä niissä paskoissa kiinalaisissa luureissa niin viehättää, että niihin pitää tonneja sijoittaa. Idiootimmat vielä ostavat osamaksulla tulojaan kalliimmat puhelimet ja maksavat niitä kuukausitolkulla. Ja vuoden kahden päästä taas saman valmistajan uusi malli ja kuola valuu ("pitää saada"). No, en harrasta materialismia muutenkaan. Matkustelu, lapset, lemmikit ja hyvä parisuhde saavat onnellisiksi.
M48
Mitä se matkustelu sitten antaa? Maksat useita tonneja jostain matkasta, joka on hetkessä ohi. Kaupan päälliseksi saat mahataudin. Puhelimella hoidat ihan arkiset asiat laskunmaksuista hauskanpitoon.
Se antaa uusia elämyksiä. Teen suurimman osan töistä kotona tietsikalla, enkä nyt oikein ymmärrä, että mitä sellaista meidän pöytäkoneella tai parilla kannettavalla ei voisi tehdä verrattuna puhelimeen. Kyllä noilla koneilla luulisi pystyvän maksamaan laskut ja hoitamaan some-elämän. Ei kai siihen tartte rinnalle kalliita älypuhelimia, jotka kaupan päälle tuppaavat tippuilemaan ja helposti katoilemaan?
Meillä ei ole noita muita koneita. Miksi puhelimen rinnalle pitäisi hankkia vielä muitakin laitteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kylläkään ole kaikilla ihmisillä näin. Materialisteilla kyllä mutta voin vakuuttaa että maailmassa on yllin kyllin ihmisiä joita ei kiinnosta puhelimessa muu kuin että se toimii ja autossa että se kulkee. Ja näin vaikka olisi rahaakin. Tietysti on käytännöllistä ostaa laadukasta joka on usein kallista. Mutta ei ole järkevää ostaa kalleinta statussymboliksi.
Joillekin ihmisille on oikeasti vaikea käsittää miksi on tärkeää olla uusin ja kallein ja samanlainen kuin muilla.
Enhän minä sitä ole sanonut, että ”pitäisi olla uusinta ja kalleinta, kun muillakin on”. Sanoin vain, että jos hintoja katsoo, niin näkeehän sokeakin eron hinnoissa.
Minä itse ajan 15 vuotta vanhalla autolla. Kaikilla muilla ympärilläni on uudehkot autot. Ei, en aio vaihtaa tätä niin kauan kuin se on suht viaton. Mutta tajuan silti, että tämä autoni on vanha. Vaikka sillä ei ole minulle merkitystä, niin SILTI ymmärrän, että se on vanha.
Kyllä on tyhmä oltava, jos maksaa puhelimesta yli tonnin!
Varsinkaan lapselle.
Meillä miehen nyxä yrittää selittää, että "perheen kaikilla lapsilla on oltava sama elintaso". Ihan Ok,mutta minä maksan vain omien lasteni elintason, en miehen nyxän lasten. Tienaan yksin enemmän kuin mies ja nyxänsä yhteensä, minulla on varaa lasteni kohtalaisen korkeaan elintasoon. En aio siitä luopua, vaikka nyxä selittää, että heillä lasten tulee tienata kotitöillä viikkorahansa, meilläkin pitäisi olla niin. Opetan mieluummin lapseni sijoittamaan viisaasti kuin tyhjentämään tiskikonetta.
Kasvatuksessa vikaa, jos 13-vuotias haikailee tonnin puhelimen perään. Meillä olisi heittämällä varaa ostaa sellainen, mutta lapsi ei ole koskaan mitään yli 200€ puhelinta mankunut. Usein ne on ostettu siitä 120-150€ välimaastosta. Nyt hän on 17-vuotias ja joku 120€ puhelin kierroksessa. Ikinä ei ole pyytänyt uutta niin kauan kuin vanha on toiminut.
Ymmärtäisin tuollaiset mahdottomat toivomukset jos lapsi olisi päiväkoti-ikäinen. Koululaisen ja etenkin yläkoululaisen pitää jo ymmärtää, mitkä on oman vanhemman resurssit. Ja myös se, mikä on järkevää rahankäyttöä. Nallekarkit ei mene tasan, mutta sitten kun pääsee kesätöihin, niin on mahdollista ostaa sellainen puhelin kuin haluaa. Jos vielä kaiken sen työnteon jälkeen on sitä mieltä, että ne vaivalla hankitut rahat kannattaa johonkin puhelimeen hassata.
Opeta sille tytöllesi ennemmin, miten hän voi päästä itse asettamiinsa tavoitteisiin, kuin että miten kadehditaan toisilta. Ja katso vähän minkälaisissa porukoissa hän pyörii. Eivät vaikuta kaveritkaan kovin fiksuilta, jos pitävät kirjaa siitä mikä puhelin kelläkin on. Tytölle olisi eduksi vaihtaa vähän fiksumpaan seuraan, jos ei kotoakaan kunnon opastusta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnin puhelin. Lapsella.
No niinpä 🙄
Mikäs siinä jos haluaa tuhlata järjettömät määrät rahaa niinkin nopeasti kuluvaan ja arvonsa menettävään tavaraan kuin puhelin, mutta itse en kyllä viitsi. 😂 Oma puhelin taitaa olla 250€ arvoinen (sekin jo vähän kallis) ja edellinen oli n. 150€. Rahaa kyllä olisi ostaa kalliskin, mutta en vain näe siinä mitään järkeä.
Minulla on hyvät tulot, mutta ei ole koskaan ollut kuin korkeintaan sadan euron puhelin. En ymmärrä mikä niissä paskoissa kiinalaisissa luureissa niin viehättää, että niihin pitää tonneja sijoittaa. Idiootimmat vielä ostavat osamaksulla tulojaan kalliimmat puhelimet ja maksavat niitä kuukausitolkulla. Ja vuoden kahden päästä taas saman valmistajan uusi malli ja kuola valuu ("pitää saada"). No, en harrasta materialismia muutenkaan. Matkustelu, lapset, lemmikit ja hyvä parisuhde saavat onnellisiksi.
M48
Mitä se matkustelu sitten antaa? Maksat useita tonneja jostain matkasta, joka on hetkessä ohi. Kaupan päälliseksi saat mahataudin. Puhelimella hoidat ihan arkiset asiat laskunmaksuista hauskanpitoon.
Se antaa uusia elämyksiä. Teen suurimman osan töistä kotona tietsikalla, enkä nyt oikein ymmärrä, että mitä sellaista meidän pöytäkoneella tai parilla kannettavalla ei voisi tehdä verrattuna puhelimeen. Kyllä noilla koneilla luulisi pystyvän maksamaan laskut ja hoitamaan some-elämän. Ei kai siihen tartte rinnalle kalliita älypuhelimia, jotka kaupan päälle tuppaavat tippuilemaan ja helposti katoilemaan?
Meillä ei ole noita muita koneita. Miksi puhelimen rinnalle pitäisi hankkia vielä muitakin laitteita?
Miksi muiden laitteiden rinnalle pitäisi hankkia puhelimia? 300 euron ja 500 euron puhelimen ero on, että viiden sadan euron puhelin osaa kännykkää sheikkaamalla avata kamerasovellukseen jonkun hienon koiranaaman, tai siinä on salama etupuolellakin. 300 ja 500 euron tietokoneella taas eroa tulee suoritus- ja laskentatehosta, grafiikasta ja muistista.
Uudella miehellä ei tietenkään ole velvollisuutta ostaa lapsellesi tonnin puhelinta, mutta jotain pelisilmää pitäisi olla miehelläkin ettei kasvattisi perheen sisälle noin valtavia elintasoeroja. Te olette kuitenkin perhe, eikö niin?
Taas täällä on tapauksia, jotka eivät todellakaan ole ajatelleet mitään ennen perheen perustamista. Koittakaa ny jumalauta laittaa talous ja puitteen kuntoon ennen kuin rupeette leipoon kakaroita maailmaan. Valintoja jne.
Ap, käytät ikivanhaa keinoa ja lunastat lapsellesi uuden puhelimen karvalompsan ja tyynyjuttelun avulla nykyiseltä mieheltäsi.
Millainen puhelin lapsella on sitten nyt? Jos miehen lapsilla on iPhone X:t ja sinun lapsella esim. iPhone 5, niin millä ihmeen logiikalla miehen pitäisi ostaa tonnin puhelin hänellekin vain siksi, että hänellä olisi yhtä kallis puhelin? Sehän on sairaalloisen materialistista ja lapsellista valittaa tuosta. Tai sitten ostat lapselle alle 300 euron iPhonen, jos hänellä on joku täysi romu nyt.
Uudella puolisolla ei ole mitään velvollisuutta avustaa entistä perhettä mutta pienillä teoilla on valtavan suuri merkitys joten etkö voisi ehdottaa miehellesi että ostaisitte vaikka joululahjaksi yhdessä lapsellesi tuollaisen kalliin puhelimen. Sillä on kauaskantoiset seuraukset lapsellesi ja koko perheellesi.