Miten helpottaa oman lapsen pahaa mieltä, kun miehen lapsilla yli tonnin puhelimet ja hänellä halpa perusmalli
Oma lapsi 13v eli iässä jolloin olisi tärkeää omistaa sellaiset tavarat "kun kaikilla muillakin" Itse olen pienipalkkaisessa työssä ja varaa mihinkään tonnin puhelimiin ei ole. Käyttää oman pienen kuukausirahansa karkkeihin ja meikkeihin, joskus säästää johonkin vaatteeseen eli tuosta summasta ei jää millään säästöön puhelinta varten.
Miehellä taas ei ole rahasta pulaa ja sen näkee. Lapsillaan on kaikki uusimmat hilavitkuttimet. Toki oma lapsenikin jonkin verran hyötyy mm. pelikoneista ja muista joita saa käyttää, mutta puhelin on eri asia kun se on kuitenkin niin henkilökohtainen.
Jotain vinkkejä lieventää lapsen pahaa oloa/harmistusta?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siihen oikein mikään auta, kateutta on hankalaa järjellä poistaa.
Eikö miehesi voi tai halua avustaa edes vähän, jotta sinunkin lapsesi saisi hienomman puhelimen? Ei hänellä tietenkään velvollisuutta siihen ole, mutta usein kuitenkin perheissä toista autetaan.
Ensin puhelin, sitten läpäri... ajokortti....auto... asunto.... testamenttiin mukaan... missä menee raja?
No se on sen perheen asia, mihin rajan vetävät, varmastikin siinä vaiheessa kun omilleen muutetaan ei enää minkäänlaista velvollisuutta ole. Noin yleisesti ei vaan pidä perheeksi ryhtyä, jos ei halua taloudellisestikin tukea.
Kyllä mä (mies) pidän huolen että nyksän lapset on tasavertaisessa asemassa omieni kanssa. Jos jollakin menee puhelin uusiksi, niin kaikki on samalla viivalla. Ja olen se parempituloinen, jonka taskuilla käydään useimmin, ja se käy mulle oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehellä ole mitään velvollisuutta ostaa tonnin puhelinta lapselle, joka ei ole oma. Ihme ajatusmaailma.
Itse asiassa jos äiti on uusissa naimisissa, niin elarusvelvollisuus syntyy silloin ja on tasa-arvoista ostaa kaikille halutut/saman arvoiset puhelimet.
Ei synny toisen lapsiin mitään elatusvelvollisuutta eikä tonnin puhelin edes kuulu semmoisen piiriin.
Hmm, minä ja mies olemme suurinpiirtein yhtä hyvä(keski)tuloisia, mutta meidän lasten erot tulevat siitä, että oma exäni on keskituloinen, miehen ex köyhä. Eli omani saavat isältäänkin kaikenlaista, miehen lapset eivät saa äidiltään.
Jos ihmiset vain pysyisivät niissä ydinperheissä eikä aina säätäisi uusioperheiden, exien, nyxie, tuxien kanssa, niin näiltäkin ongelmilta vältyttäisiin.
ketä ihme tarvitsee yli tonnin maksavan puhelimen, varsinkaan 13v. ei hyvänen aika. itselläni ei ole edes älykännykkää, enkä halua niin kauan kuin ei ole pakko (ettei enää muita ole), vaan ihan tollasella yli 10v vanhalla nokialla pärjään, en tarvitse puhelinta muuhun kuin soittamiseen ja tekstaamiseen, ja herätyskellona myös mukava.
En ymmärrä miten noi laattapuhelimet koukuttaa ihmisiä, typeriä vempaimia, kaikilla nokka kiinni niissä ja käteen kasvanut kiinni. harmittaa että omakin nuori on selvästi koukussa laitteeseensa (eikä tod maksanut tonnia, mutta siltikin liikaa), mietin joka päivä kuumeisesti miten saisin sen vierotettua siitä. koko laite pilaa jo nuorten terveydenkin, enää ei liikutakaan, istutaan vain tuijottamassa sitä saatanan pientä ruutua.
kunpa ei olis keksitty koko vempainta, niin turha kuin turha vain voi olla.
Koitahan järkiintyä ap.
Vierailija kirjoitti:
Tonnin puhelin. Lapsella.
En ihan heti tätä usko. Mutta värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön ja värittämällä vähän tarinaa saada sitä huomiota.
Sanot lapselle, että tosi harvalla on varaa ostaa tonnin puhelin ja niistäkin, joilla on, usea pitää sitä tarpeettomana, koska käyttöikä niin lyhyt. Että te edustatte normaalia ja ne siinä vieressä sitten sitä pientä erikoisjoukkoa, johon päästäkseen kannattaa jo nyt tehdä urasuunnitelmia tai haudata puhelinhaaveet.
Kannattaa opettaa lapsille rahankäyttöä ja elämän arvoja. Mikä on tärkeää elämässä? Mitä kaikkea muuta voi saada tonnilla kuin pelkän puhelimen ja onko järkevää satsata puhelimeen tonni ? En itse ottaisi tonnin puhelinta vaan max 300e ja hankkisin muuta tarpeellisempaa.
Se mitä olen opettanut aina myös vieraille, ettei ikinä pidä alkaa kilpailemaan missään asiassa. Ei paremmuudessa millään asteikolla. Kilpailla voi oman itsensä kanssa ja asettaa itselle saavutettavaa mutta ei koskaan toisen tai toisten kanssa. Omaa itsetuntoa voi vahvistaa eri tavoin. Jokaisella on hyviä ominaisuuksia ja vahvuuksia. Minä kelpaan kyllä:)
Vierailija kirjoitti:
Miehen tulisi ymmärtää tilanne minkä muodostaa perheeseen eli ostaa tai edes avustaa osittain se kallis puhelin tai ostaa omilleen halvemmat.
Itse pitäisin puheen miehelle jotta ymmärtäisi mistä kyse.
Itse nakkaisin tuollaisen köyhän muijan pentuineen mäkeen, jotta ymmärtäisi mistä lompakkoloisimisessa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siihen oikein mikään auta, kateutta on hankalaa järjellä poistaa.
Eikö miehesi voi tai halua avustaa edes vähän, jotta sinunkin lapsesi saisi hienomman puhelimen? Ei hänellä tietenkään velvollisuutta siihen ole, mutta usein kuitenkin perheissä toista autetaan.
Ensin puhelin, sitten läpäri... ajokortti....auto... asunto.... testamenttiin mukaan... missä menee raja?
Seuraavaksi toisten lasten perinnöt pitäisi saada myös tasapuolisesti kaikille. Mieluusti niin, että omalle mussukalle puolet ja perijät jakavat puolikkaan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan heti tätä usko. Mutta värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön ja värittämällä vähän tarinaa saada sitä huomiota.
Puhut asiaa, sait silti alapeukun tuosta oksettavasta ja puhkikulutetusta värikynäfraasista. Ole kiltti, äläkä koskaan enää käytä sitä missään.
Ymmärrän hyvin tuon harmituksen. Paras kaverini lapsuudessa ja nuoruudessa oli varakkaamman perheen lapsi, joka sai kaiken uutena ja hienona. Minä taas kohtuuhintaisia tai käytettyjä asioita. Silloin kun hän sai uuden puhelimen, muistan kuinka itkin sängyssä sitä ja kaikki vanhempieni lohduttelut meni kyllä ihan korvien ohi.
Ehkä tärkeintä tuon ikäiselle on painottaa, että kyse on oikeasti siitä ettei puhelimeen ole varaa eikä siitä ettei hänestä pidetä tarpeeksi. Voit esimerkiksi kertoa kuinka paljon saat kuukaudessa palkkaa, mitä siitä menee pakollisiin menoihin kuten ruokaan ja asumiseen, lainoihin yms ja sitten yhdessä mietitte että kuinka monta kuukautta pitää olla töissä ja ostamatta mitään ylimääräistä, jotta saa kerättyä sen puhelimen vaatiman summan.
Okei, kaikkea ei voi saada.. mutta herranjestas ei saman katon alla asuvat lapset voi olla eriarvoisia! Kaikkien pitää olla kaikilla osa-alueilla, myös materialismin, samalla tasolla, tuon täytyy oikeasti tuntua lapsestas pahalta.. Ja kyllä pienituloinenkin voi ostaa kalliimman puhelimen, pyydät pikkusumman eksältä avuksi synttäreiks tai jouluks ja maksatte nykyisen kaa loput puokkiin. Jos ei just nyt ole repiä nii osamaksulla parin vuoden sopparilla, ei ole sen vaikeempaa
Vierailija kirjoitti:
Miehen tulisi ymmärtää tilanne minkä muodostaa perheeseen eli ostaa tai edes avustaa osittain se kallis puhelin tai ostaa omilleen halvemmat.
Itse pitäisin puheen miehelle jotta ymmärtäisi mistä kyse.
Miksi hitossa sen pitäisi aina olla se parempi osainen joustaa? Eikö ap pitäisi ponnistella paremman talouden eteen esim. kouluttautumalla, tekemällä enemmän töitä, jne kuten tässä on mieskin tehnyt?
Ei ole miesten lasten tehtävä tinkiä omasta elämän laadustaan, jos nallekarkit ei mene tasan. Nuo samat lapset käyt aikoinaan "taistoa" koulupaikasta, jonka saa vain osa, "taistoa" työpaikasta, jonka saa vain yksi, jne. Tuota ap kutsutaan ihan elämäksi.
Tässä ap sinulle sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Sinun pitää kannusta lastasi käymään niitä kouluja, parin vuoden päästä tekemään töitä, joista sitten aloittaa esim. säästäminen. Toki jo nyt voisi niistä karkkirahoista säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut asiaa, sait silti alapeukun tuosta oksettavasta ja puhkikulutetusta värikynäfraasista. Ole kiltti, äläkä koskaan enää käytä sitä missään.
Jaxuhali<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä palstapoliisi se sinä olet? Jos et osaa pysyä aiheessa ole kiltti äläkä komentoi enää koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali on jo postissa. Alapeukkua tuosta oksettavasta ja puhkikulutetusta humblebragaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän samaa ongelmaa. Meidän perheen sisällä on sama elintaso, mutta miehen lasten äiti ostelee kaikkea. On uudet iphonet ja kaikki vaatteet superdryta tai makiaa. Ei siihen voi vaikuttaa.
Lapset ovat jo teinejä ja ymmärtävät kyllä, että en minä voi vaikuttaa asiaan. Tietty heitä hieman harmittaa.
Olen kyllä alkanut ostamaan lapsilleni enemmän ja kalliimpaa. En nyt tonnin iphonea, mutta en ole enää niin tarkka. Ennen oli tarkat summat, millä sai valita, niin olen nostanut summia.
Meillä sama tilanne, paitsi että minä olen se äiti, jolla on varaa ostaa kaikenlaista lapselle. Oma sukuni on kohtuullisen varakasta ja lapseni saa monia asioita, joita isänsä uusperheessä muilla lapsilla ei ole. Omalle lapselleni olen opettanut, että hänen ei tule pitää saamiaan asioita itsestäänselvyyksinä eikä kuvitella, että kaikilla muillakin olisi samoja asioita kuin hänellä. Jos jollain on vähemmän kuin hänellä, ei tämä toinen ole yhtään sen huonompi tai vähempiarvoisempi kuin hänkään.
No samoin, kun silloin, jos kaverilla on jotain mitä lapsella ei. Kaikkea ei voi saada. Ap:n mies saa ostaa lapsilleen mitä haluaa. Samoin ap saa ostaa omalleen minkä katsoo tarpeelliseksi.