Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten helpottaa oman lapsen pahaa mieltä, kun miehen lapsilla yli tonnin puhelimet ja hänellä halpa perusmalli

Vierailija
21.11.2017 |

Oma lapsi 13v eli iässä jolloin olisi tärkeää omistaa sellaiset tavarat "kun kaikilla muillakin" Itse olen pienipalkkaisessa työssä ja varaa mihinkään tonnin puhelimiin ei ole. Käyttää oman pienen kuukausirahansa karkkeihin ja meikkeihin, joskus säästää johonkin vaatteeseen eli tuosta summasta ei jää millään säästöön puhelinta varten.

Miehellä taas ei ole rahasta pulaa ja sen näkee. Lapsillaan on kaikki uusimmat hilavitkuttimet. Toki oma lapsenikin jonkin verran hyötyy mm. pelikoneista ja muista joita saa käyttää, mutta puhelin on eri asia kun se on kuitenkin niin henkilökohtainen.

Jotain vinkkejä lieventää lapsen pahaa oloa/harmistusta?

Kommentit (248)

Vierailija
41/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän samaa ongelmaa. Meidän perheen sisällä on sama elintaso, mutta miehen lasten äiti ostelee kaikkea. On uudet iphonet ja kaikki vaatteet superdryta tai makiaa. Ei siihen voi vaikuttaa.

Lapset ovat jo teinejä ja ymmärtävät kyllä, että en minä voi vaikuttaa asiaan. Tietty heitä hieman harmittaa.

Olen kyllä alkanut ostamaan lapsilleni enemmän ja kalliimpaa. En nyt tonnin iphonea, mutta en ole enää niin tarkka. Ennen oli tarkat summat, millä sai valita, niin olen nostanut summia.

Onko sinulla oikeasti varaa tuohon? Vai paikkaako miehesi sitten sitä vajetta?

Vierailija
42/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on hyväpalkkainen työ ja olisi varaa ostaa vaikka se tonnin puhelin, mutta meidän teineillä puhelimet ovat 100-200€ arvoisia, koska en näe mitään järkeä ostaa tonnin luuria yhtään kenellekään. 

Miehelläni on oma lapsensa edellisestä liitosta. Olen ostanut miehen lapsellekin tuollaisen 200€ puhelimen ja oli hyvin onnessaan siitä, samoin kun mieheni. Koska ei hänellä ole rahaa sellaista ostaa, kun on pienipalkkainen työ.

Muutenkin kohtelen miehen lasta kuin omaani, koska kaikkien tulee olla saman arvoisia, eikä ketään saa mielestäni suosia. 

Jouluksi ostetaan kaikille arvoltaan suunilleen samanlaiset lahjat. Meillä tosin niitä lahjoja ei liiemmin muutenkaan ostella, koska joulussa arvostetaan niin paljon muitakin asioita, kuten yhdessä oloa ja hyvää ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas näkee ettei ole lapsia ajateltu ollenkaan. Perustetaan uusi perhe jne. mutta ei mietitä sitä, millaiset olosuhteet lapsille annetaan. Sitten ollaan tilanteessa että lasten keskinäiset elintasoerot ovat suuret. Leikitään niin perhettä mutta eriarvoisuus paistaa niin pahasti että "perhe" -sanan käyttö on pelkkä vitsi.

Itse olen sitä mieltä, että jos perustetaan uusperhe, tulee kaikille pitää peruselintaso samana. Kaikilla lapsilla on samat säännöt ja velvollisuudet kotona ja kumpikin aikuisista on yhtä lailla vanhempi toiselle. Kumpaakin vanhempaa voi pyytää vauksi jne. Sitä kutsutaan perheeksi. Tietenkään isällä ei ole velvollisuutta ostaa mitään iPhone 8 sinun lapsellesi AP, mutta ei kieltämättä ole reilua että oma lapsesi elää teidän "perheessä" ihan omaa elämäänsä ikään kuin hierarkiassa. Kai teillä saa miehen muksut mauton ja sinun lapsesi kulkee isoäidin pyörällä?

En tiedä mikä tässä on alunperin ollut taustalla. Halu perustaa perhe vai muuttaa yhteen miehen kanssa, viis lapsista ja heidän oloista, mutta kyllä kuulostaa pimeältä touhulta. Itse en suostuisi moiseen menoon.

Vierailija
44/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen hinnalla ei ole mitään väliä, paitsi jos se on liian kallis. On tyhmää ostaa lapselle liian kallis puhelin. Tonnin puhelinta ei pitäisi olla edes kellään aikuisella.

Vierailija
45/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannana kirjoitti:

Okei, kaikkea ei voi saada.. mutta herranjestas ei saman katon alla asuvat lapset voi olla eriarvoisia! Kaikkien pitää olla kaikilla osa-alueilla, myös materialismin, samalla tasolla, tuon täytyy oikeasti tuntua lapsestas pahalta.. Ja kyllä pienituloinenkin voi ostaa kalliimman puhelimen, pyydät pikkusumman eksältä avuksi synttäreiks tai jouluks ja maksatte nykyisen kaa loput puokkiin. Jos ei just nyt ole repiä nii osamaksulla parin vuoden sopparilla, ei ole sen vaikeempaa

Eli ap pitää ponnistella enemmän, että hänen lapsensa saa sen minkä toisetkin.

Vierailija
46/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnin puhelin. Lapsella.

No niinpä 🙄

Mikäs siinä jos haluaa tuhlata järjettömät määrät rahaa niinkin nopeasti kuluvaan ja arvonsa menettävään tavaraan kuin puhelin, mutta itse en kyllä viitsi. 😂 Oma puhelin taitaa olla 250€ arvoinen (sekin jo vähän kallis) ja edellinen oli n. 150€. Rahaa kyllä olisi ostaa kalliskin, mutta en vain näe siinä mitään järkeä.

Minulla on hyvät tulot, mutta ei ole koskaan ollut kuin korkeintaan sadan euron puhelin. En ymmärrä mikä niissä paskoissa kiinalaisissa luureissa niin viehättää, että niihin pitää tonneja sijoittaa. Idiootimmat vielä ostavat osamaksulla tulojaan kalliimmat puhelimet ja maksavat niitä kuukausitolkulla. Ja vuoden kahden päästä taas saman valmistajan uusi malli ja kuola valuu ("pitää saada"). No, en harrasta materialismia muutenkaan. Matkustelu, lapset, lemmikit ja hyvä parisuhde saavat onnellisiksi.

M48

Vierailija
47/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä 🙄

Mikäs siinä jos haluaa tuhlata järjettömät määrät rahaa niinkin nopeasti kuluvaan ja arvonsa menettävään tavaraan kuin puhelin, mutta itse en kyllä viitsi. 😂 Oma puhelin taitaa olla 250€ arvoinen (sekin jo vähän kallis) ja edellinen oli n. 150€. Rahaa kyllä olisi ostaa kalliskin, mutta en vain näe siinä mitään järkeä.

Minulla on hyvät tulot, mutta ei ole koskaan ollut kuin korkeintaan sadan euron puhelin. En ymmärrä mikä niissä paskoissa kiinalaisissa luureissa niin viehättää, että niihin pitää tonneja sijoittaa. Idiootimmat vielä ostavat osamaksulla tulojaan kalliimmat puhelimet ja maksavat niitä kuukausitolkulla. Ja vuoden kahden päästä taas saman valmistajan uusi malli ja kuola valuu ("pitää saada"). No, en harrasta materialismia muutenkaan. Matkustelu, lapset, lemmikit ja hyvä parisuhde saavat onnellisiksi.

M48

Teineille luurit nyt on vähän eri asia kuin sulle setämiehelle. Mielelläsi kustannat myös koko uusperheesi hymyssä suin kaukomatkoille, myös ne lapset jotka eivät ole sulle mitään sukua, samoin uuden lompakolla viihtyvä vaimon. Ostat kaikille teineille mautot kunhan vaan saat pimppiä. Se maksaa kaiken vaivan ja rahan ja tekee onnelliseksi, niinkö?

Vierailija
48/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä 🙄

M48

Teineille luurit nyt on vähän eri asia kuin sulle setämiehelle. Mielelläsi kustannat myös koko uusperheesi hymyssä suin kaukomatkoille, myös ne lapset jotka eivät ole sulle mitään sukua, samoin uuden lompakolla viihtyvä vaimon. Ostat kaikille teineille mautot kunhan vaan saat pimppiä. Se maksaa kaiken vaivan ja rahan ja tekee onnelliseksi, niinkö?

Se on eri asia mitä teinit haluavat ja mitä heille muka pitää hommata. Omat vanhempani kasvattivat minut niin, että saan itse tienata rahat kalliimpiin ostoksiin, jotka eivät ole perustarpeita ja olen tästä ihan samaa mieltä. Ihan tarpeeksi jossain sadan euron älypuhelimessa on puheominaisuuksien lisäksi nettitoimintoa, facea ja instaa jollekin 13 -vuotiaalle. Ei siinä ole pakko olla vielä tuossa iässä 16mp kameraa, 8 gigan muistia ja muuta härpäkettä. Eikä oikein vanhemmallakaan iällä En siis kannata elämäntyyliä joka keskittyy materiaan ("koska kavereillakin on") tai siihen että joku saatanan puhelin kasvaa kädestä ja sitä ei voi laskea pois edes ruokailun ajaksi jotta voisi perheenjäsentenkin kanssa edes 10 minuuttia pitää somebreikkiä.

M48

Vierailija
49/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoinen oli vauva kun tapasin nykyisen mieheni. Meillä on myös yhteinen lapsi. Mies maksaa kummallekin lapselle kaiken, on tasavertainen isä ja maksaa meidän elämisen muutenkin. Ainoa ketä tämä häiritsee on ex-vaimo, pitäisi aikuisille 25-30vuotiaille työssä käyville lapsille ostella samalla tavalla kaikkea kuin meidän pienille lapsille.

Vierailija
50/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taputa lasta olalle ja sano: "Kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin."

Vierailija
51/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän samaa ongelmaa. Meidän perheen sisällä on sama elintaso, mutta miehen lasten äiti ostelee kaikkea. On uudet iphonet ja kaikki vaatteet superdryta tai makiaa. Ei siihen voi vaikuttaa.

Lapset ovat jo teinejä ja ymmärtävät kyllä, että en minä voi vaikuttaa asiaan. Tietty heitä hieman harmittaa.

Olen kyllä alkanut ostamaan lapsilleni enemmän ja kalliimpaa. En nyt tonnin iphonea, mutta en ole enää niin tarkka. Ennen oli tarkat summat, millä sai valita, niin olen nostanut summia.

Onko sinulla oikeasti varaa tuohon? Vai paikkaako miehesi sitten sitä vajetta?

Sekä että.

Minulla on varaa, mutta olen periaatteessa säästänyt. Nyt tuhlaan enemmän.

Osin mies tulee vastaan.

Mutta kuten sanottu, ei minun lapsillani ole niitä tonnin iphoneita, heillä on nyt vain 300 e iphone. On tässä ero.

Vierailija
52/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muut on mieltä meidän on tilanteesta.

Eli olen äitipuoli, ollut lapsen elämässä jo pitkään, lapsi on puolet ajasta meillä. Eroon ei liity riitoja tai mitään ja miehen exällä on uusi perhe.

Me ollaan ihan hyvin toimeentulevia, mutta minä olen meistä se paremmin tienaava.

Mä en halua omia lapsia, mutta miehen lasta rakastan uhan älyttömästi. Mies ei ole koskaan pyytänyt penniäkään lapsen elatukseen. Olen kuitenkin ostanut lapselle kaikenlaista (vähä kalliimmat farkut, takin, maksanut ulkomaanreissua yms. ), nyt miehen exä on sitä mieltä, että minä/me ei saataisi ostaa lapselle mitään, koska heillä ei ole varaa ostaa heidän lapsilleen samaa ja tämä aiheuttaa kateutta. Mitäs mieltä olette?

Vierailija
53/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei ikinä ole ollut tuollaista. Lapsilla on sama elintaso siihen katsomatta, kuka on vanhempi ja paljonko tämä tienaa.

Kyllä minua harmittaisi jos miehen tytär joutuisi pelaamaan vain matopeliä ja omalla lapsellani olisi instat ja tubet.

Mutta kukin elämänsä järjestää.

Vierailija
54/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n:200€ puhelin ja tässäkin on vaikka mitä mille ei ole käyttöä,mihin sitä 1000€ puhelinta tarvitsee?

Nettikään ei ole yhtään sen nopeampi 4G.

Vierailija
55/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä 🙄

M48

Mitä se matkustelu sitten antaa? Maksat useita tonneja jostain matkasta, joka on hetkessä ohi. Kaupan päälliseksi saat mahataudin. Puhelimella hoidat ihan arkiset asiat laskunmaksuista hauskanpitoon. 

Vierailija
56/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olen äitipuoli, ollut lapsen elämässä jo pitkään, lapsi on puolet ajasta meillä. Eroon ei liity riitoja tai mitään ja miehen exällä on uusi perhe.

Me ollaan ihan hyvin toimeentulevia, mutta minä olen meistä se paremmin tienaava.

Mä en halua omia lapsia, mutta miehen lasta rakastan uhan älyttömästi. Mies ei ole koskaan pyytänyt penniäkään lapsen elatukseen. Olen kuitenkin ostanut lapselle kaikenlaista (vähä kalliimmat farkut, takin, maksanut ulkomaanreissua yms. ), nyt miehen exä on sitä mieltä, että minä/me ei saataisi ostaa lapselle mitään, koska heillä ei ole varaa ostaa heidän lapsilleen samaa ja tämä aiheuttaa kateutta. Mitäs mieltä olette?

Miehen ex saa olla mitä mieltä tahansa, mutta asia ei hänelle kuulu. Tämän sanoisin luultavasti naamaankin (en hirveästi pelkää "epämiellyttävien" asioiden sanomista).

Vierailija
57/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä 🙄

M48

Mitä se matkustelu sitten antaa? Maksat useita tonneja jostain matkasta, joka on hetkessä ohi. Kaupan päälliseksi saat mahataudin. Puhelimella hoidat ihan arkiset asiat laskunmaksuista hauskanpitoon. 

Se antaa uusia elämyksiä. Teen suurimman osan töistä kotona tietsikalla, enkä nyt oikein ymmärrä, että mitä sellaista meidän pöytäkoneella tai parilla kannettavalla ei voisi tehdä verrattuna puhelimeen. Kyllä noilla koneilla luulisi pystyvän maksamaan laskut ja hoitamaan some-elämän. Ei kai siihen tartte rinnalle kalliita älypuhelimia, jotka kaupan päälle tuppaavat tippuilemaan ja helposti katoilemaan?

Vierailija
58/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi karkkirahat ja meikit (13 v??) johonkin järkevämpään. Sen voit opettaa tytöllesi.

Vierailija
59/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen ex saa olla mitä mieltä tahansa, mutta asia ei hänelle kuulu. Tämän sanoisin luultavasti naamaankin (en hirveästi pelkää "epämiellyttävien" asioiden sanomista).

Niinpä. Elämässä ihan kaikki ei mene kuin peruskoulussa - eli koko ryhmä sen kaikkein heikoimman ehdoilla vaan toiset saavat joskus jotain ekstraa.

Vierailija
60/248 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuten sanottu, ei minun lapsillani ole niitä tonnin iphoneita, heillä on nyt vain 300 e iphone. On tässä ero.

Teinille 300 euron puhelin on "halpa"? Mitä helvettiä? Eiköhän sillä saa jo someiltua ihan samalla tavalla kuin tonnin puhelimilla? :D

Vai onko kyseessä statussymboleille perustuva ajattelu, jonka mukaan halvempi puhelin osoittaa köyhempää elintasoa ja sellainen kirpaisee? :D Eiköhän kyse ole ihan omista periaatteista. Ei kaikki joilla on varaa ostaa porsche osta porschea koska heitä ei autot tai materialistinen elämäntapa kiinnosta.