Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut
Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.
Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät lämpiminä!!
Oletko tietoinen miten paljon nää muovivaatteet saastuttaa. Fleecen takia meret täyttyy mikromuovista.
LammasEiKärsiKeritsemisestäPäinvastoin kirjoitti:
Fleeceä lapsille ylle ja alle, itse en kyllä käyttäisi: "Fleecekankaat ovat ympäristölle haitallisia. Aina kun fleecekangasta pestään, siitä irtoaa pieniä, 0,002 - 0,2 millimetrin kokoisia muovihiukkasia. Nämä mikromuovit ovat tutkimusten mukaan suuri uhka vesistöille ja niiden eliöstölle." (Wikipedia).
Jännä mitä tekemistä on vegaaniudella ja villavaatteilla - villahan keritään lampaasta, eikä lammas siitä itse kärsi, päinvastoin. Jo eläinsuojelulain mukaan pitää lammas keriä vähintään kerran vuodessa.
Kurja juttu, etteivät lämpimät, asialliset vaatteet kelvanneet. Moni muu olisi kyllä osannut arvostaa.
Joku yksi tyyppi (sinä?) kävi ketjun alussa kirjoittamassa kommentin, että fleecevaatteet on jees ja nyt se on yhtä kuin ap.n miniän/kaikkien vegaanien mielipide?! Haters gonna hate..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ei käytä eläimiä hyväkseen. Ei siten ratsasta, pidä lemmikkieläimiä, käy sirkuksessa, juo tiettyjä oluita, käytä tiettyjä filmejä kameroissaan (tää on vanha, mutta esim missä kaikissa voi eläinperäisiä asioita olla).
Näin uteliasuuttani, pyhä henkikö ne kasvien pölytykset on tehnyt,maaperän möyhentänyt ja pitänyt haitalliset hyönteiset ja eläimet niitä kasveja syömästä?
Säkö et näe eroa pölyttäjien itse tekemällä työllä ja sirkuskoiran teetetyllä työllä?
Mulla on JackRusseleita. Ne tekee kotona itse vapaaehtoisesti omaksi ilokseen samoja temppuja kuin sirkuksen koirat. Varmasti sirkuksessa käyttävät nameja palkkana. Arvaa vaan montako volttia mun koirat heittäisivät ihan pelkästä tiedosta, että namia on tulossa. Ja rakastavat muuten agilityä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se on av-palstalla taas vegaanipäivä.
Taasko on jaksettu räkyttää sivukaupalla siitä, että joku on päättänyt olla käyttämättä eläinperäisiä tuotteita?
Kestävätkö teidän muiden valinnat eettisen tarkastelun? Veikkaatteko, että keskivertovegaani tekee oikeasti enemmän hallaa eläimille ja ympäristölle kuin te?
Mikä on vikana sellaisen ihmisen psyykessä, joka mieluummin näkee hirveästi vaivaa haukkuakseen muiden valintoja kuin tarkastelee kriittisesti omiaan?
Viime kesänä täällä taisi olla aloitus vegaanien alapääkarvoituksesta. Aloittaja tiedusteli, ajelevatko vegaanit vai antavatko rehottaa. Tuohon aloitukseen selvästi sisältyi jonkinlainen automaattinen oletus vegaanien elämäntavasta, arvoista ja hygieniasta (tai sen puuttumisesta).
Tässä ketjussa on nyt sitten päätetty, että vegaanit suosivat fleeceä ja tuohoavat ympäristön tekopyhillä kulutusvalinnoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens sitten lääkkeet? Kieltäytyykö vegaani myös niistä? Eli toisin sanoen itse mielummin kuolee. Itse joudun valitettavasti käyttämään muutamaa lääkettä, ja luulen, että ne on testattu aikanaan myös eläimillä. En siitä ajatuksesta pidä, mutta en halua kuolla.
Useimmat eivät varmaan kieltäydy. Luin joskus veganismiaiheisia sivuja ja siellä sanottiin ihan selvästi, että lääkehoidosta ei pidä kieltäytyä, koska "kuolleesta vegaanista ei ole mitään hyötyä".
Ei siitä mitään haittaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no on se nyt fiksumpaa käyttää aitoa villaa (hei, ne lampaat voivat paremmin, kun niiden villa keritään) kuin käyttää öljystä valmistettua materiaalia (muovia). Sitä paitsi, miten vegaani voi olla varma, että keinokuitu ei ole tehty kuolleiden eläinten (esim. dinosaurukset) öljyksi muuttuneista ruhoista..
Ei kukaan ole käyttämässä muovia, se oli vain yhden kommentoijan yritys sabotoida taas kerran itse aloittamaansa vänkäämistä.
Ap sai selkeän vastauksen ja se vastaus pätee kaikille isovanhemmille, kummeille ja muille lahjan ostajille: kysykää ensin lapsen vanhemmilta, mitä lapset tarvitsisivat tai onko mielessänne oleva idea heidän mielestään hyvä.
Mistä materiaalista tehtyjä kenkiä vegaanit käyttävät talvisin?
Minulla on mun mummoni vanhat nahkasaappaat ajalta ennen sotia. Kyllä on muuten kestävät. Made in Finland. Torilta, huudosta ja kierrätyskeskuksista olen myös kenkiä ostellut.
Ja jos kaikki kierrättäisivät niin loppuisi kierrätettävä. Ne vanhat kengät hajoaa joskus. Mutta helppo syyllistää niitä, jotka ostaa uutena. Itse ostan uutena ja käytän niin kauan kunnes hajoaa eikä voi korjata.
Itse käytän myös suutaria.
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntapa-vegaani, ei halua syödä tai kuluttaa mitään, mikä tukee eläinten satuttamista.
Häh, eihän keritseminen satuta lampaita??
Ihme kouhottamista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on aina hassua lukea näitä. Kaikki muut elämänmuodot saisivat elää itselleen luontaisesti paitsi ihminen. Joka on sekasyöjä ja käyttänyt luontoa ja muita elämiä hyväkseen pysyäkseen hengissä ihan kuin kaikki muutkin eliölajit.
Mutta ihmisen pitää juosta oravanpyörässä 24/7 ja asua kopperoissaan kaupungeissa, syödä vain kasveja ja pukeutua muoviin. Eikä vain pidä vaan haluaa. On kauas jouduttu luonnosta.
Maalla asuvaa naurattaa. On myös kyse terveydestä. Mulla on 0-veriryhmä, ja meikäläisten pitää syödä paljon lihaa ja välttää vehnää, jos haluamme pysyä terveinä. Mutta oman pihan kasvit ja marjat kelpaavat mainiosti, ei tarvitse olla espanjalaista eikä andien huipuilta.
Tä? Eikö sulle tosiaan tullut mieleen? Minusta tuo kuulostaa siltä että sinä vtttuillessasi ostat sellaiset @kalliit ja hyvät-nyyh" vaatteet piilovttuiluna vaikka tiedät että hän on vegaani. Taas vain yksi tapa päsmäröidä ja osoittaa että lasten äidin arvoilla ei ole mitään väliä! Kunhan toimi synnytyslaitoksena että sinä sait lapsenlapsia! Olet todella itsekäs anoppi!
Jaahas, minä olen taas sitä mieltä että villa on paljon ympäristöystävällisempää kuin fleece (muovi). Fleecenhän on todistettu myös saastuttavan vesistöjä tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no on se nyt fiksumpaa käyttää aitoa villaa (hei, ne lampaat voivat paremmin, kun niiden villa keritään) kuin käyttää öljystä valmistettua materiaalia (muovia). Sitä paitsi, miten vegaani voi olla varma, että keinokuitu ei ole tehty kuolleiden eläinten (esim. dinosaurukset) öljyksi muuttuneista ruhoista..
Ei kukaan ole käyttämässä muovia, se oli vain yhden kommentoijan yritys sabotoida taas kerran itse aloittamaansa vänkäämistä.
Ap sai selkeän vastauksen ja se vastaus pätee kaikille isovanhemmille, kummeille ja muille lahjan ostajille: kysykää ensin lapsen vanhemmilta, mitä lapset tarvitsisivat tai onko mielessänne oleva idea heidän mielestään hyvä.
Mistä materiaalista tehtyjä kenkiä vegaanit käyttävät talvisin?
Minulla on mun mummoni vanhat nahkasaappaat ajalta ennen sotia. Kyllä on muuten kestävät. Made in Finland. Torilta, huudosta ja kierrätyskeskuksista olen myös kenkiä ostellut.
Ja jos kaikki kierrättäisivät niin loppuisi kierrätettävä. Ne vanhat kengät hajoaa joskus. Mutta helppo syyllistää niitä, jotka ostaa uutena. Itse ostan uutena ja käytän niin kauan kunnes hajoaa eikä voi korjata.
Itse käytän myös suutaria.
No se kierrätettävä ei nyt ihan heti ole loppumassa jos et ole sattunut uutisia lukemaan niin käyttökelpoisia ehjiä vaatteita niin sanotusti jätteenä on maailmassa aivan helv*****i!! Sitä tulee jatkuvasti lisää kun ihmiset hakevat mielihyvää (joskin lyhyt kestoista) shoppailulla ja halulla pukeutua ajan mukaan (toisin sanoen muodikkaasti). Ehjiä vaatteita jätteenä on aivan kamalasti, maapallo hukkuu siihen. Eli kierrätyksestä ostaminen on todella jees. Suutarit ja ompelijat myös.
Kuuntelin tuossa juuri hurjaa settiä vegaaneista Jaajon ja Perälän suusta Aamulypsyn uusinnasta radiosta.
"Vegaanius on loukkaus huonompiosaisia ja kehitysmaissa asuvia ihmisiä kohtaan."
-Anthony Bourdain
Kehitysmaissa tulee olot entisestään huonontumaan meidän länsimaalaisten kerskakulutuksen vuoksi, saaria katoaa merenpinnan noustessa ja kaikki vaan siksi kun tähän aikaan kuului länkkäreillä massiiviset eläinten tehotuotannot ja jatkuva shoppailu. Kehitysmaassa ihmiset kärsivät meidän hedonistisista valinnoista täällä. Terveisin se joka aiemmin kirjoitteli niistä veri-avokadoista
https://www.peta.org/issues/animals-used-for-clothing/wool-industry/mul…
Merinolammaskaritsojen peräaukkojen ympäriltä poistetaan iho yleensä ilman puudutusta. Merinovillan tuotannossa menetelmä on yhä hyvin yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja merivesi pysyy saasteisena, kiitos sinä eläintenystävä!
https://www.cbsnews.com/news/yoga-pants-fleece-sea-pollution-link-you-d…
Ei täällä ole kukaan muu kuin sinä kohkannut noista fleecevaatteista :/ Pieni pakkomielle..? Eiköhän kaikki ketjuun kirjoittaneet ole ihan yksimielisiä siitä että fleece = huono
Vierailija kirjoitti:
Fleece on huono valinta ympäristön kannalta. Siitä pesussa irtoavat muovihiukkaset ovat suuri haitta merelle. Tästä on täälläkin kuskusteltu jo.
Jaahas, se on av-palstalla taas vegaanipäivä.
Taasko on jaksettu räkyttää sivukaupalla siitä, että joku on päättänyt olla käyttämättä eläinperäisiä tuotteita?
Kestävätkö teidän muiden valinnat eettisen tarkastelun? Veikkaatteko, että keskivertovegaani tekee oikeasti enemmän hallaa eläimille ja ympäristölle kuin te?
Mikä on vikana sellaisen ihmisen psyykessä, joka mieluummin näkee hirveästi vaivaa haukkuakseen muiden valintoja kuin tarkastelee kriittisesti omiaan?