Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut
Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.
Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan yksilöllistä. Tuttavani, joka on vegaani, hyväksyy hunajan ja villan. Mutta tiedän, että kaikki eivät.
Hän ei silloin ole vegaani.
No minusta kyllä on. Nykyään monet eläinoikeus- ja veganismiaktivistit ovat sitä mieltä, että itseään voi kutsua vegaaniksi, vaikka söisikin joskus vahingossa esim. juustoa.
Yritin äsken googlata kuumeisesti yhden kirjailijan nimeä, joka sanoo olevansa "melkein vegaani" mutta valitettavasti en löydä. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä, että ne lampaat keritään niiden itsensä vuoksi. Vegaani ei käytä vilkaa, koska eläintä ei tulisi edes pitää sitä tuottamassa. He haluaisivat villateollisuuden loppuvan. Lampaan luonnollinen elinympäristö ei ole karsina Suomessa ja ne ln jalostettu jo tuottamaan paljon villaa. Tai näin mulle selitti vegaani kun asiaa kysyin.
Jos kaikki maailman ihmiset ryhtyisivät vegaaneiksi niin kuinka kävisi kaikille lampaille, lehmille, kanoille, sioille ja muille kotieläimille. Luontoonhan niitä ei voisi päästää, koska siellä eivät selviäisi. Nämä eläimethän kuolisivat sukupuuttoon. Haluavatko vegaanit, että jotkin lajit kuolevat sukupuuttoon?
Tän luokan jossittelu on aivan tyhjänpäiväistä... silti leikin sun kaa.
Kaikki ei ala vegaaneiksi yhdessä yössä, vaan pikku hiljaa. Joten tuotantoeläimistä olisi helppo luopua luonnollisen kuoleman myötä. Ei tehtäisi enää uusia vasikka ja broilerikantoja yms.
Siis leikit jumalaa? Päätät kuka saa elää? Ja kukaan tuotantoeläimen omistaja ei pidä navetassa esim. lehmää niin kauan että se kuolee luonnollisen kuoleman. Se eläin syö ja navetan lämmityskin maksaa. Kyllä ne teurastetaan välittömästi kun ne ei tuota. Ja en hyväksy tuota ajattelua, että eläinlajeja tapetaan sukupuuttoon. Se vaan on vastenmielinen ja oksettava ajatus. Vegaanit eivät ilmeisesti halua eläinten elävän. Mielestäni lainsäädännöllä pitäisi vaikuttaa siihen, miten eläimiä hoidetaan ja tilat olisivat kunnolliset.
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntapa-vegaani, ei halua syödä tai kuluttaa mitään, mikä tukee eläinten satuttamista.
Ja villa satuttaa eläintä miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiotismia huipussaan. Kuka kiinnittäisi huomiota yhtä intohimoisesti siihen, että esim. nuoria tyttöjä satutetaan tosi pahasti järjestetyissä avioliitoissa? Kuka puolustaa ihmisten koskemattomuutta ja satuttamattomuutta, kun eläimiin ei saa millään tavoin koskea?
Nyt on pakko poistua. Alkaa tulla näin kamalaa kuraa hyvään keskusteluun.
Kuinka laput silmillä jengi oikeasti on, ettei näe, että ihmisoikeuksia onneksi puolustetaan ja erittäin intohimoisesti.
Kyllä !Lehmienkin pitää päästä ulos ,mutta ei vanhusten.
Kuinka moni näistä vegaaneista käy vanhainkodeissa ulkoiluttamassa vanhuksia? Itse käyn omaa dementoinutta isääni ulkoiluttamassa, mutta kaikilla ei ole omaisia huolehtimassa ja henkilökunta ei välttämättä ehdi vaikka parhaansa tekevätkin. Puhumattakaan niistä vanhuksista, jotka asuvat kotonaan. Myös vanhuksille oikeuksia jos lehmillekin niitä vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens sitten lääkkeet? Kieltäytyykö vegaani myös niistä? Eli toisin sanoen itse mielummin kuolee. Itse joudun valitettavasti käyttämään muutamaa lääkettä, ja luulen, että ne on testattu aikanaan myös eläimillä. En siitä ajatuksesta pidä, mutta en halua kuolla.
Useimmat eivät varmaan kieltäydy. Luin joskus veganismiaiheisia sivuja ja siellä sanottiin ihan selvästi, että lääkehoidosta ei pidä kieltäytyä, koska "kuolleesta vegaanista ei ole mitään hyötyä".
Mitä hyötyä elävästä vegaanista on? (Tämä ei ole **ttuilua, en vaan ymmärrä logiikkaa.)
Moni vegaani tekee aktiivisesti työtä parantaakseen eläinten oloja.
Ja samalla mättää naamaansa kehitysmaissa lapsi/orjatyövoimalla kasvatettua ja poimittua hedelmää ja kasviksia, jotka on lannoitettu kananpaskalla. Ja juo päälle eläinpaskalla lannoitetusta kahvipensaasta jalostettua "eko-kahvia" :)
"Eläinaktivistien" anarkistisiipi myös hyökkäilee turkistarhoille ja päästää minkkilauman tuohoamaan koko lähialueen ekosysteemin.
Teet aika hassuja yleistyksiä ja olettamuksia. Suurin osa vegaaneista ja vegetaristeista elää aika tavallista elämää ja ostelee tavallisia tuotteita tavallisesta lähikaupasta. Riippuu hyvin paljon asuinpaikastakin, ostaako kalliita ekotuotteita vai Pirkkaa. Veganismi ja erilaiset vegetarismin muodot ovat nykyään niin yleisiä, että satunnaisesta vastaantulijasta sinä et osaa sitä arvata. Se sinun mukava naapurisi, jonka kanssa vaihdat silloin tällöin muutaman sanan, saattaa hyvinkin olla lakto-ovovegetaristi tai jopa äärimmäisen tiukka vegaani.
Suosittelen muuten etsimään vaikka Wikipedian listan tunnetuista vegaaneista ja vegetaristeista. Siellä on aika monenlaista porukkaa: mainitsemiesi terroristien lisäksi siellä on myös historiallisia merkkihenkilöitä, Hollywood-tähtiä, poliitikkoja, muusikoita, kirjailijoita ym. Saatat jopa yllättyä selatessasi tuota listaa.
Merinovilla on useimmiten todella epäeettisesti tuotettua. En suostuisi käyttämään, vaikka en edes ole vegaani.
"Animalian verkkosivujen mukaan 80 % maailman tekstiiliteollisuuden käyttämästä villasta tuotetaan Australiassa, ja suurin osa siitä on merinovillaa. Merinolampaita ei kohdella hellin käsin: Australiassa on yleistä leikata lampaan peräpään ihosta pois iso alue toukkien pesiytymisen ehkäisemiksi – ilman kivunlievitystä. Uudessa-Seelannissa ja Euroopassa tämä kivulias mulesing-toimenpide on kielletty.
Mulesingista syntyi kohua joitakin vuosia sitten, ja toimenpiteen kieltämistä suunniteltiin myös Australiassa. Kielto kuitenkin peruttiin. Ilmeisesti kuluttajat eivät loppujen lopuksi olleet tarpeeksi kiinnostuneita eläinten kohtelusta, vaan jatkoivat villatuotteiden ostamista ongelmista huolimatta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntapa-vegaani, ei halua syödä tai kuluttaa mitään, mikä tukee eläinten satuttamista.
Voiko ihmiset oikeasti olla näin naiiveja? Kokeilepa vaikka googlettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on elämäntapa johon liittyy syöminen, kosmetiikka, vaatteet, kengät jne.
Jotkut vegaanit eivät varmaan "laske vegaaniksi" sellaista, joka hyväksyy villan tai jotain muuta eläinperäistä.Toivottavasti ovat myös eläinrakkaita eivätkä siis pidä häkkieläimiä tai kerrostalokoiraa/kissaa.
Minusta kissat tai koirat ei välttämättä kerrostaloissa mitenkään kärsi, mutta sitä olen joskus ihmetellyt että eikö vegaaneja haittaa etteä nämä lajit on lihansyöjiä. Olisi se vähän omituista minusta jos välttelisin kaikki inci-listat tarkkaan lukien kaikkea eläinperäistä, ja sitten kantaisin koirille säkkikaupalla tehotuotetusta nisäkkään tai linnun lihasta tehtyä ruokaa.
No onhan näitä vegaaneja, jotka ovat yrittäneet tehdä koiristaan vegaaneja. Sitten nämä koirat on viety eläinlääkäriin kun ne eivät voi hyvin. Koira ja kissa kun on lihansyöjiä
Kaikissa ostamissani merinotuotteissa ja -langoista on "mulesing-vapaa" -merkintä. Ei ole siis ollenkaan vaikeaa välttää tai saada selville tätä.
Tähän kuitenkin tartutaan kuin hukkuva oljenkorteen että miksi ei merinoa.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan yksilöllistä. Tuttavani, joka on vegaani, hyväksyy hunajan ja villan. Mutta tiedän, että kaikki eivät.
Ystäväsi ei ole näin ollen vegaani.
Itsestäni kasvaisi tuollaisessa kodissa 100 % ei-vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on elämäntapa johon liittyy syöminen, kosmetiikka, vaatteet, kengät jne.
Jotkut vegaanit eivät varmaan "laske vegaaniksi" sellaista, joka hyväksyy villan tai jotain muuta eläinperäistä.Toivottavasti ovat myös eläinrakkaita eivätkä siis pidä häkkieläimiä tai kerrostalokoiraa/kissaa.
Minusta kissat tai koirat ei välttämättä kerrostaloissa mitenkään kärsi, mutta sitä olen joskus ihmetellyt että eikö vegaaneja haittaa etteä nämä lajit on lihansyöjiä. Olisi se vähän omituista minusta jos välttelisin kaikki inci-listat tarkkaan lukien kaikkea eläinperäistä, ja sitten kantaisin koirille säkkikaupalla tehotuotetusta nisäkkään tai linnun lihasta tehtyä ruokaa.
Ei se ole yhtään kummallista. Itse voi päättää mitä kehoonsa laittaa, mutta kissa ja koira ovat lihansyöjiä. Popsin itse kasviksia ja koirani syövät lihaa, mikä ongelma siinä on? Syöväthän villieläimetkin lihaa niin kuin niiden kuuluukin.
Niin ja se kissa ja koira syö sitä naudan ja lampaan lihaa, joiden tuotannon nämä vegaanit haluavat lopettaa. Ja tämä ruoka ostetaan sieltä kaupan hyllyltä. Oma koirani ei ainakaan käy pyydystämässä jäniksiä. Se kaksinaismoralismi kai siinä se ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi ei ole näin ollen vegaani.
Entä jos vaan hyväksyy ne, muttei itse käytä?
Nielaise ja huokaise. Ensi kerralla voit kysyä, mikä olisi mieluinen lahja. Hän on poikasi vaimo, joten nyt ei auta kuin kestää pokkana vain tuo öykkärin käytös. On kokemattomampi kuin sinä, joten älä jätä hampaankoloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ihmiset oikeasti olla näin naiiveja? Kokeilepa vaikka googlettaa.
Eli et tiedä. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens sitten lääkkeet? Kieltäytyykö vegaani myös niistä? Eli toisin sanoen itse mielummin kuolee. Itse joudun valitettavasti käyttämään muutamaa lääkettä, ja luulen, että ne on testattu aikanaan myös eläimillä. En siitä ajatuksesta pidä, mutta en halua kuolla.
Useimmat eivät varmaan kieltäydy. Luin joskus veganismiaiheisia sivuja ja siellä sanottiin ihan selvästi, että lääkehoidosta ei pidä kieltäytyä, koska "kuolleesta vegaanista ei ole mitään hyötyä".
Ihmisestä ei ole mitään hyötyä maapallolle. Ihan sama onko vegaani tai lihansyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisestä ei ole mitään hyötyä maapallolle. Ihan sama onko vegaani tai lihansyöjä.
Olen itse asiassa tismalleen samaa mieltä kanssasi. Toistaiseksi aion kuitenkin yrittää pysytellä hengissä (niin ja en muuten ole vegaani vaan jonkinlainen lakto-ovovegetaristi).
T: Tuo, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä elävästä vegaanista on? (Tämä ei ole **ttuilua, en vaan ymmärrä logiikkaa.)
Moni vegaani tekee aktiivisesti työtä parantaakseen eläinten oloja.
Ja niin tekee moni muukin, joka ei ole vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampaat pitää keritsiä. Muuten ne kärsii. Ehkä alkulammasta ei, mutta nykyiset pitää.
Tiedän, että joillekin on vaikea asia ymmärtää sitä, että ei halua osallistua tuotantoketjun ylläpitoon millään lailla. Yitä kuitenkin nähdä laajempi kokonaisuus ja "filosofinen" ajatus taustalla jossa ei haluta osallistua eläinten käyttöön tuotannossa (tai käyttöön missään muodossa ylipäätään).
Siis halutaan tappaa jotkut lajit sukupuuttoon. Vaikea ymmärtää, että joku haluaa leikkiä jumalaa
Fleecen muovit pilaavat vedet ja kalat, fleecen mikromuovit ovat pahinta saastetta. Vastuuton valinta.