Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut
Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.
Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.
Kommentit (225)
Kyllähän se näin on että jokainen meistä itse valitsee tapansa elää, on tapoja jotka lisää onnea ja mielihyvää pidemmällä tähtäimellä ja tapoja jotka tekevät päinvastoin (esim se että sallii itsensä tuntea vihaa ja muita negatiivisia tunteita) ja jokaisen meidän täytyy sitten vain kestää oman pääkoppamme kanssa tehdyillä valinnoilla. Mielestäni lihansyönti ei automaattisesti ole paha asia, mutta senkin voi toteuttaa kohtuudella valitsemalla vaihtoehdoista niitä parempia. Kova on se jätkä joka on itsensä voittanut. Rauhaa ja rakkautta kaikille :) Nyt minä poistun linjoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole kukaan muu kuin sinä kohkannut noista fleecevaatteista :/ Pieni pakkomielle..? Eiköhän kaikki ketjuun kirjoittaneet ole ihan yksimielisiä siitä että fleece = huono
Ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun,. Kyllähän täällä on monikin vegaani sitä mieltä että sen sijaan että ostaisi eettistä villaa on tekokuituinen ja meriä ja pohjavesiä saastuttava fleece parempi valinta.
Höpö höpö sinä höpsö juksuttaja! ;DD
Kaisa kirjoitti:
https://www.peta.org/issues/animals-used-for-clothing/wool-industry/mul…
Merinolammaskaritsojen peräaukkojen ympäriltä poistetaan iho yleensä ilman puudutusta. Merinovillan tuotannossa menetelmä on yhä hyvin yleinen.
Niin ja metsästäkin ammutaan eläimiä haulikoilla ja kivääreillä ihan lyijyisillä luodeilla. Ei niitäkään ensin käy metsästyskoira puudutuspiikillä tuikkaamassa. Minä teurastan omat luomukanani siten, että vien sen muista eroon ihan toiseen rakennukseen. Asetan kanan kaulan varovasti vasten leikuulautaa ja vetäisen lihakirveellä pään irti. Ugh!
Sitä en yleisesti aatteellisissa vegetaristeissa/vegaaneissa ymmärrä, ettei voida käyttää/syödä eläinperäisiä asioita, jotka on jo maksettu. Eli vaikka toiselta saatu lahja tai syöminen kylässä. Jos tuotteen tuotantoa on jo tuettu, ei ne nahkakengät tai syöty liivatekarkki muutu jaloissa tai suolistossa pahaksi karmaksi. Melkein päinvastoin, jos vaikka sukulaiset joutuvat tekemään ylimääräisenä ateriana vegaanisen version, pitää siihen ostaa erikseen omat aineet. Eli kaiken kaikkiaan tulee lisää pakkausjätettä sekä likaisia astioita, joiden pesemiseen menee pesuainetta ja puhdasta makeaa vettä. Vain siksi kun joku ei voi niellä pasta carbonaran kermoja ja muutamaa naudanjauhelihapalasta. Ei sinne alkutuotannolle merkkaa enää mitään heitetäänkö ylimääräinen liha roskiin vai käykö se ensin matkalla ihmisen suolistossa. Siitä on jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntapa-vegaani, ei halua syödä tai kuluttaa mitään, mikä tukee eläinten satuttamista.
Tiedätkö yhtään mitään lampaista? Tiedätkö, miksi lampaan villan keritseminen on tärkeää? Oletko nähnyt sellaisen lampaan ihon, jonka villan on annettu kasvaa keritsemättä?
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan yksilöllistä. Tuttavani, joka on vegaani, hyväksyy hunajan ja villan. Mutta tiedän, että kaikki eivät.
Tuttavasi ei ole vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en yleisesti aatteellisissa vegetaristeissa/vegaaneissa ymmärrä, ettei voida käyttää/syödä eläinperäisiä asioita, jotka on jo maksettu. Eli vaikka toiselta saatu lahja tai syöminen kylässä. Jos tuotteen tuotantoa on jo tuettu, ei ne nahkakengät tai syöty liivatekarkki muutu jaloissa tai suolistossa pahaksi karmaksi. Melkein päinvastoin, jos vaikka sukulaiset joutuvat tekemään ylimääräisenä ateriana vegaanisen version, pitää siihen ostaa erikseen omat aineet. Eli kaiken kaikkiaan tulee lisää pakkausjätettä sekä likaisia astioita, joiden pesemiseen menee pesuainetta ja puhdasta makeaa vettä. Vain siksi kun joku ei voi niellä pasta carbonaran kermoja ja muutamaa naudanjauhelihapalasta. Ei sinne alkutuotannolle merkkaa enää mitään heitetäänkö ylimääräinen liha roskiin vai käykö se ensin matkalla ihmisen suolistossa. Siitä on jo maksettu.
Vegaanina vastaan tähän, että kyse on myös siitä yksinkertaisesta asiasta, että vegaaniruokavalion aloittamisen jälkeen suolisto mukautuu ruokavalioon niin, että eläinperäiset tuotteet aiheuttavat kovia vatsanväänteitä ja pahoinvointia. Lisäksi minua inhottaa valtavasti ajatus eläimen tai sen eritteiden syömisestä, kakoa pitäisi että saa alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan yksilöllistä. Tuttavani, joka on vegaani, hyväksyy hunajan ja villan. Mutta tiedän, että kaikki eivät.
Tuttavasi ei ole vegaani.
Ihme väite. Tiedätkö, että kaikki vegaanit eivät ajattele täsmälleen samoin? Esimerkiksi itse jos rupeaisin vegaaniksi niin varmasti hyväksyisin villatuotteet. Ja eettisesti valmistetut ruokaeläimet.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät lämpiminä!!
Fleece, varsinainen ekoteko!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös vegaani, mutta lahjat olen aina ottanut vastaan. Voinhan myydä tai lahjoittaa ne myöhemmin halutessani. Ei kukaan pahaa tarkoita, vaikka toisi minulle sopimattoman tuliaisen. Esimerkiksi tosi harva ei-vegaani muistaa, etten voi syödä karkeissa olevaa liivatetta ja tuovat karkkia tuliaisiksi. En pahastu.
Voit syödä mutta et halua syödä. Iso ero. Montakohan vegaania löytyy nälänhätäalueilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanina vastaan tähän, että kyse on myös siitä yksinkertaisesta asiasta, että vegaaniruokavalion aloittamisen jälkeen suolisto mukautuu ruokavalioon niin, että eläinperäiset tuotteet aiheuttavat kovia vatsanväänteitä ja pahoinvointia. Lisäksi minua inhottaa valtavasti ajatus eläimen tai sen eritteiden syömisestä, kakoa pitäisi että saa alas.
Eli et varmaankaan myös niele miehesi spermaa? Sääliksi käy häntä.
Älä turhaan sääli, valitsemani ruokavalio ja seksielämäni eivät korreloi keskenään. :)
Minkä takia veganismi on niin s**tanan vaikea asia joillekin?
Älkää olko vegaaneja jos ei itseä kiinnosta, mutta antakaa niiden olla jotka sen omakseen kokevat. Miksi tämä on niin ylitsepääsemätöntä?
Useimmat vegaanit ovat sitä eettisistä syistä, jolloin ekologisuus saattaa välillä kärsiä. Kuitenkin monille sekä eettisyys että ekologisuus ovat yhtä tärkeitä, ja silloin saatetaan ostaa villaa ja jopa nahkaakin käytettynä kirpputorilta. Jätetään yksi uusi muovituote ostamatta kaupasta ja sen sijaan ostetaan jo olemassa oleva "luonnontuote" kirpparilta.
Purkakaa kiukkuanne joihinkin muihin välillä ja antakaa vegaanien olla rauhassa...
Lopettakaa se kyttääminen ja neuvojen tuputtaminen! Antakaa ihmisten kasvattaa pentunsa niin kuin parhaaksi näkevät. Te paskat mummot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on aina hassua lukea näitä. Kaikki muut elämänmuodot saisivat elää itselleen luontaisesti paitsi ihminen. Joka on sekasyöjä ja käyttänyt luontoa ja muita elämiä hyväkseen pysyäkseen hengissä ihan kuin kaikki muutkin eliölajit.
Mutta ihmisen pitää juosta oravanpyörässä 24/7 ja asua kopperoissaan kaupungeissa, syödä vain kasveja ja pukeutua muoviin. Eikä vain pidä vaan haluaa. On kauas jouduttu luonnosta.
Maalla asuvaa naurattaa. On myös kyse terveydestä. Mulla on 0-veriryhmä, ja meikäläisten pitää syödä paljon lihaa ja välttää vehnää, jos haluamme pysyä terveinä. Mutta oman pihan kasvit ja marjat kelpaavat mainiosti, ei tarvitse olla espanjalaista eikä andien huipuilta.
Oho, mullakin on 0-veriryhmä, mutta en ole yli 25 vuoteen syönyt lihaa ja syön vehnää lähes joka päivä. Mitähän terveysongelmia mahtaa olla tulossa? Olenhan mä kyllä syönyt tänä aikana kaksi antibioottikuuria sivuontelotulehduksen vuoksi. (Veriarvoni ovat aina olleet hyvät ja sydänfilmikin on otettu: oli kuulemma kaunis.)
Oma kasvimaa ja marjapuskat olisi kyllä yksi maalla asumisen hyvistä puolista.
Just äsking kirjoitti:
Millaisia kenkiä nämä äärivegaanit käyttävät?
Joitain kenkiä myydään ”vegan-shoes” merkinnällä... 415
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on elämäntapa johon liittyy syöminen, kosmetiikka, vaatteet, kengät jne.
Jotkut vegaanit eivät varmaan "laske vegaaniksi" sellaista, joka hyväksyy villan tai jotain muuta eläinperäistä.Toivottavasti ovat myös eläinrakkaita eivätkä siis pidä häkkieläimiä tai kerrostalokoiraa/kissaa.
Minusta kissat tai koirat ei välttämättä kerrostaloissa mitenkään kärsi, mutta sitä olen joskus ihmetellyt että eikö vegaaneja haittaa etteä nämä lajit on lihansyöjiä. Olisi se vähän omituista minusta jos välttelisin kaikki inci-listat tarkkaan lukien kaikkea eläinperäistä, ja sitten kantaisin koirille säkkikaupalla tehotuotetusta nisäkkään tai linnun lihasta tehtyä ruokaa.
No onhan näitä vegaaneja, jotka ovat yrittäneet tehdä koiristaan vegaaneja. Sitten nämä koirat on viety eläinlääkäriin kun ne eivät voi hyvin. Koira ja kissa kun on lihansyöjiä
Eikös maailman vanhimmaksi elänyt koira ollut vegaaniruokavaliolla? Sen tiedän, että moniallergisille koirille suositellaan joskus vegaaniruokavaliota. Eli selvästikin ainakin joillekin koirille se käy. Koira on sekasyöjä.
Villasta sen verran, että itselläni villa kutittaa, mutta alpakanvillaa pystyn käyttämään ihoa vasten. Se on lämpimämpääkin kuin lampaanvilla. Käsittääkseni alpakanvilla on yleisesti ottaen eettisesti tuotettua? Valmisvaatteissa sitä ei kovin usein näe, mutta lankaa löytää helposti.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.
Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.
Hän halusi vain loukata sinua ja pahoittaa mielesi.
Ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun,. Kyllähän täällä on monikin vegaani sitä mieltä että sen sijaan että ostaisi eettistä villaa on tekokuituinen ja meriä ja pohjavesiä saastuttava fleece parempi valinta.