Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut
Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.
Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Veganismi on sairaus, mikään luonnontuote joka on eläimestä ei käy vaikka vegaani on itsekin eläin ja peräisin juurikin eläimestä.
Minusta sinun suhtautumisesi toisiin ihmisiin on monin verroin sairaampaa. Just sayin...
Vierailija kirjoitti:
vegaanit haluaa että kaikki tuotantoeläimet tapetaan.
pari lammasta ja lehmää jätetään eläintarhaan, että ei sentään sukupuutto koko lajia kohtaa.
Kirjoitan aina tänne palstalle niin, että voisin julkaista viestini nimelläni ja kasvoillani. Jos kaikilla olisi sama lähtökohta saataisiin aikaan oikeasti hyvää ja vuorovaikutteista keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
niinhän se on tehtävä, jos kerran ei eläinkunnan tuotteet kelpaa.
turha niitä elukoita on ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät läHavaintoja parisuhteestampiminä!!
Fleece vaan ei ole oikein hyväksi luonnolle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veganismi on sairaus, mikään luonnontuote joka on eläimestä ei käy vaikka vegaani on itsekin eläin ja peräisin juurikin eläimestä.
Minusta sinun suhtautumisesi toisiin ihmisiin on monin verroin sairaampaa. Just sayin...
Olen tehnyt ylläpidolle ilmoituksen tästä. Tuo kirjoittaja IP-osoitteineen pitäisi antaa poliisin tutkittavaksi. Nyt on tullut jo sen verran monta vegaaneille kuolemaa haluavaa viestiä.
Mä kun luulin vain ettei eläimiä saisi tappaa jos on vegaani. Eihän villan keriminen ketään tapa eikä lammas siitä kärsi ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan aina tänne palstalle niin, että voisin julkaista viestini nimelläni ja kasvoillani. Jos kaikilla olisi sama lähtökohta saataisiin aikaan oikeasti hyvää ja vuorovaikutteista keskustelua.
Lässyn lässyn ja turpa kiinni! Miksi valehtelet? Lähde?
En valehtele. Tein aikoinaan itseni kanssa sellaisen diilin kun näin mikä villi-länsi tämä av on että en varmana provosoidu. Haastan itseäni, itsehillinnän hyvää kehittämistä :D Vaikka olisi kuinka asiatonta tekstiä niin se on sen kirjoittajan häpeä ja minä pysyn tyylilleni uskollisena, eli lähtökohtana on: Kirjoita siten kun kirjoittaisit jos teksti julkaistaisiin nimellä kuvan kera. Se on aika hyvä :) Sillä tavalla haluan myös motivoida muita asialliseen keskusteluun, sellaiseen missä molempien mielipiteillä on tilaa. Vuorovaikutukseen ihan sen sanan varsinaisessa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi vaatteiden sea pollution naurattaa kun siitä itketään. Entäs ne 30000 laivaa, jotka seilaa siellä meressä fossilisilla polttoaineilla ja dumppaavat kaiken paskansa ja törkynsä suoraan mereen? Koko kapitalistinen maailma on sekaisin täysin mielipuolisen ilmastopropagandan seurauksena. Minä odotan 3 maailmansotaa aivan uskomattomalla innolla että kailtaisistanne päästään.
Suosittelen sinua todella katsomaan tämän valkoinen raivo- leffan :| https://areena.yle.fi/1-3154328 Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Minä en ole täynnä raivoa. Itken ainoastaan ihmisen heikkoudelle ja tyhmyydelle, joilla eliitti näitä älykääpiöitä aivopesevät uskomaan ihan mitä halutaan seuraavaksi saada myydyksi. Minäkin toivon sinulle ainoastaan hyvää.
Raivo ilmenee mm tuollaisina negatiivisina tunteina, pitää toisia tyhmänä, heikkoina, nimittelyä (älykääpiö), kun totuus ihmiskunnasta on se, että me olemme joko kaikki heikkoja tai voimakkaita. Ei ole sinua ja minua vaan me. Tällä hetkellä kun katsoo maapallon tilaa uskon että meidän huonojen valintojen seuraukset näkyy, mutta uskon myös, että me itse pystytään nousemaan täältä ja oppimaan menneisyyden virheistä. Uskon ihmiskunnan väkevyyteen ja perimmäiseen haluun kohti hyvyyttä. Olipa kiva lisäys viestisi loppuun, että toivot minulle myös hyvää :) Kiitos, siitä tulee hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä että tiesitkö miniän periaatteen, eli ei hyväksy villaa. Muuten törppö miniä.
Fleece muuten ei ole ollenkaan luontoystävällinen, joten mulla ei aina mene kaaliin tuo "maailman pelastajien" ajatusmaailma. Oon itsekin niin luonto/eläinystävällinen kuin kykenen, mutta ei täällä pysty elämään niin ettei joudu jostain tinkimään.
Joo ei haittaa, että kalat ja muut merieliöt tukehtuu fleecestä irtoavaan mikromuoviin, kunhan lampaita ei vaan keritä. Vegaaneista öljyteollisuus on ihan mahtava juttu nähtävästi. Eihän siinä kuole yhtään eläintä ei. Mitä nyt muutama ölyvuoto mereen silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät lämpiminä!!
Miksi ihmeessä käytät muovia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen vegaanivihaprovo tänään.
Ei ole vihaprovo. En vain ole niin tarkasti tutustunut kyseiseen elämäntapaan. Koskettaa niin läheltä, kun lapsenlapsiani ovat. Haluan tietää, mitä voin viedä jatkossa. T. Ap
Helpointa olisi kysyä miniältä mitä lapset tarvitsevat ja mistä voi hankkia. Ei tule väärinkäsityksiä enempää ja kaikilla sen jälkeen hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on paljon joutilasta aikaa ja asiat liian hyvin ihmisillä.Tulis ees sota
Sota jos mikä eliitin lompakkoa lihottaa! Tehkäämme siis kaikki yhdessä rauhan eteen työtä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pari lammasta ja lehmää jätetään eläintarhaan, että ei sentään sukupuutto koko lajia kohtaa.
miinuspeukutuksesta päätellen kaikki tuotantoeläimet saa tappaa, itse olisin jättänyt muutaman lampaan ja lehmän ja kanan eläintarhaan.
eihän niillä tosiaan mitään käyttöä ole vegaanisessa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei jalostanut lammasta tuottamaan villaa. Lampaan esi-isässä tapahtui ihmisestä riippumatta geenimutaatio tuhansia vuosia sitten, ja sen seurauksena villa kasvaa ja kasvaa. Lammas kuolee siihen, jos sitä ei keritä ajoittain pois. Mutaation takia ihminen alkoi käyttää lammasta myös villantuotannossa, vaikka oli sitä ennen ollut kiinnostunut eläimestä vain lihan ja maidon takia.
Jos torjuu villatuotteet, aiheuttaa samalla suurta vahinkoa tälle eläinlajille.
Haluaisin myös tietää, mitä vegaanit ajattelevat kasvien kasvutavasta. Viljelykasvithan kasvavat eläinten paskassa. Mitä terveempi maa, sitä enemmän siellä on lieroja. Pölytys tapahtuu hyönteisten välityksellä. Mutta tämä ilmeisesti on ihan ok? Lampaat saa tappaa sukupuuttoon mutta mehiläisiä ja muita pölyttäjiä ei?
Melkoisen kaksinaamaista touhua.
Jos hieman tutustut tuotantoeläinten syntyyn ja jalostukseen niin huomaat puhuvasi täyttä lööperiä. Etenkään nykyiset lammasrodut eivät todellakaan ole mitään luomukantoja.
Tutustu kotimaiseen Jaalan lampaaseen.
Tämä!
Fleece muuten ei ole ollenkaan luontoystävällinen, joten mulla ei aina mene kaaliin tuo "maailman pelastajien" ajatusmaailma. Oon itsekin niin luonto/eläinystävällinen kuin kykenen, mutta ei täällä pysty elämään niin ettei joudu jostain tinkimään.[/quote]
Itsekin pyrin välttämään eläinperäisten tuotteiden käyttöä ruokavaliossani, mutta ostan mieluummin sen villaisen kerraston ja nahkakengät, joista pidän huolta ja käytän vuosia. Parempi vaihtoehto kuin pakkasessa halkeileva keinonahka ja mikromuovia vapauttava fleece.
Vegaanit luulevat toimivansa noin.
Bensiinissäkin on iso osa eläimistä peräisin olevia molekyylejä ja ne ovat siitä huolimatta eläinperäisiä vaikka ne eläimet elivät miljoonia vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntapa-vegaani, ei halua syödä tai kuluttaa mitään, mikä tukee eläinten satuttamista.
Ja villa satuttaa eläintä miten?
Voiko ihmiset oikeasti olla näin naiiveja? Kokeilepa vaikka googlettaa.
Oletkohan itse naiivi? Jospa googlettaisit asiallisilta sivuilta. Pitkä turkkihan kerää kesäisin loisia ja huopaantuu. Paras keino ehkäistä tätä on pitää turkki lyhyenä. Eli sille keritsemiselle on hyvät perusteet. Ihan sama juttu, kun jotkut ihmiset leikkaavat kesäisin pitkäkarvaisten koirien turkin lyhyeksi, jotta koiran olisi helpompi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät lämpiminä!!
Oletko ottanut selvää, mistä fleece valmistetaan? Ettei vaan olisi tekokuituja seassa, jotka pesujen yhteydessä huuhtoutuvat meriin lisäämään ekosysteemin muovisaastetta? Parempi käyttää luonnonkuituja mahdollisimman paljon, se on paljon paljon eläin- ja ihmisystävällisempää.
Suosittelen sinua todella katsomaan tämän valkoinen raivo- leffan :| https://areena.yle.fi/1-3154328 Toivon sinulle kaikkea hyvää.