Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut
Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.
Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.
Kommentit (225)
En ole vegaani, mutta merinovilla on välteltävien tuotteiden listalla, koska tekotapa aiheuttaa usein melkoista kärsimystä lampaille. Se kerimistapa on tehotuotannossa aika raaka: helposti lähtee mukaan pala häntää, selkänahkaa jne. Menisitkö itse parturiin, joka poistaisi samalla korvatkin - ilman puudutusta, tietty?
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät lämpiminä!!
Itse yhdistän vegaaniuden haluun noudattaa ekologista elämäntapaa ja ihmettelen tässä, että miten fleece, joka on täyttä muovia ja josta irtoaa pesussa luonnolle haitallisia mikrohiukkasia, istuu tällaiseen elämäntapaan... Hulluus on huipussaan, jos aidon luonnonmateriaalin sijaan valitaan muovi!
veganisin ylipapitar Pimp kirjoitti:
elastetaan 2 lamasta mutta lfeece puseroita tekevät intian slumien lapset ja kituvat huooissa olosuhteissa tehtaissa ja kuolevat nuorena
LONG LIVE VEGANISM!
SaVE THE WORLD from MEAT-eaters!
Ei se ihan niinkään mene. Fleeceä on saatavissa nykyisin myös bambuna. Ylipäätään materiaaleja on tarjolla erilaisina kasvikuituina. Onhan se hienoa, että joku haluaa todella paneutua jokaiseen käyttämäänsä tuotteeseen ja tutkii niiden eettisen ja ekologisen jalanjäljen. Monesti ekologiset tuotteet ovat myös ihmiseettisesti tuotettuja ja erityisesti euroopassa tuotetut tuotteet ovat todella kalliita sen vuoksi.
Jos mummin on ihan pakko päästä neulomaan, eikö nykyään ole olemassa sellaisia lankoja, jotka vegaanikin voi hyväksyä?
Koska ei oo ollenkaan todennäköistä, että ihmiset luopuisivat lähiaikoina kokonaan lihansyönnistä tai villan käyttämisestä saati maitotuotteiden käytöstä, voitais keskittyä siihen, mistä kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä, eli että tuotantoeläinten olot pitäisi olla hyvät, yleensä nykyistä paremmat.
Tehotuotanto pois! Eettiset vaatimukset ihan uudelle tasolle.
Nykyisenlainen tehotuotanto on kuitenkin varsin uusi asia, ja moni varsinkin vanhemmista ihmisistä ei edes oikeasti tiedä mitä siellä tapahtuu. Kuvitellaan että esim. lihan- ja maidontuotanto on sellaista kuin se oli omien vanhempien maatilalla.
En tiedä voisko ratkaisu olla esim. se, että olisi enemmän jonkinlaista pienimuotoista osuuskuntatoimintaa? Jossa kukaan ei rikastuisi ja ihmiset tietäisivät että maksavat eettisesti (ja muutenkin) laadukkaista tuotteista.
Jos kukaan ei suostuisi ostamaan tehotuotettua, se lakkaisi olemasta. Kyllä asioihin ihan oikeasti saadaan muutosta jos tarpeeksi moni vaatii. Globaalit jutut on hankalampia, mutta Suomi on pieni maa ja täällä tapahtuvaan tuotantoon kuluttajat (ME) totta kai voivat vaikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Koska ei oo ollenkaan todennäköistä, että ihmiset luopuisivat lähiaikoina kokonaan lihansyönnistä tai villan käyttämisestä saati maitotuotteiden käytöstä, voitais keskittyä siihen, mistä kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä, eli että tuotantoeläinten olot pitäisi olla hyvät, yleensä nykyistä paremmat.
Tehotuotanto pois! Eettiset vaatimukset ihan uudelle tasolle.
Nykyisenlainen tehotuotanto on kuitenkin varsin uusi asia, ja moni varsinkin vanhemmista ihmisistä ei edes oikeasti tiedä mitä siellä tapahtuu. Kuvitellaan että esim. lihan- ja maidontuotanto on sellaista kuin se oli omien vanhempien maatilalla.
En tiedä voisko ratkaisu olla esim. se, että olisi enemmän jonkinlaista pienimuotoista osuuskuntatoimintaa? Jossa kukaan ei rikastuisi ja ihmiset tietäisivät että maksavat eettisesti (ja muutenkin) laadukkaista tuotteista.
Jos kukaan ei suostuisi ostamaan tehotuotettua, se lakkaisi olemasta. Kyllä asioihin ihan oikeasti saadaan muutosta jos tarpeeksi moni vaatii. Globaalit jutut on hankalampia, mutta Suomi on pieni maa ja täällä tapahtuvaan tuotantoon kuluttajat (ME) totta kai voivat vaikuttaa!
Entisenä vegaanina, mutta edelleen kasvissyöjänä olen samaa mieltä. Pienemmät eläinmäärät, paremmat olot, parempi hoito ja lihan hinta ylös. Olisi tärkeää myös saada ainakin pitkän matkan eläinkuljetukset loppumaan. Ykkösjuttuna ihan yksinkertainen ja nopea asia: Kaupalle hintojen luomukatelaki, luomutuotteita ostettaisiin paljon enemmän jos kauppa ei vetäisi luomuajatuksella hirveitä voittoja. Tuosta voitosta suurin osa ei kohdistu mihinkään "ylimääräiseen kuluun" eli luomutuottaja ei saa tuplakatetta vaan vain hieman enemmän kuin tehotuottaja ja kauppa vetää sen tuplahinnan suoraan voittoihinsa. Tällainen pitäisi lailla kieltää sillä se on markkinoiden vääristämistä.
Koettakaa tajuta, että vegaaneja on monenlaisia. Vegaaniudessa on erilaisia "asteita" - ei siis virallisia luokitteluja vaan pikemminkin erilaisia käytäntöjä sen suhteen, miten laajasti vegaanius näkyy omassa elämässä.
On sellaisia ihmisiä, jotka syövät vegaanisesti mutta eivät juurikaan kiinnitä huomiota esimerkiksi vaatteidensa alkuperään. On myös vegaanisesti syöviä, jotka pitävät lihaasyöviä lemmikkejä ja ostavat näille tavallista lemmikkiruokaa.
Osa vegaanista ruokavaliota noudattavista ei hyväksy hunajan tai villan käyttöä, osalle nämä puolestaan ovat ok. Jotkut hyväksyvät hunajan mutta eivät villaa. Jotkut käyttävät käytettynä ostettuja nahkakenkiä, toiset taas eivät käytä nahkaa missään olosuhteissa.
Myös vegaaniksi ryhtymisen syyt vaihtelevat. Toisille isoin syy on eläinten oikeudet, joku toinen taas on sitä mieltä, että vegaanius on ekologisesti kestävin vaihtoehto. Usein nämä kaksi kulkevat käsi kädessä.
On sellaisiakin ihmisiä, jotka syövät muuten vegaanisesti mutta saattavat syödä itsepyydettyä kalaa. Näille ihmisille tärkeintä on tehotuotannon vastustaminen, ja heidän ajatusmaailmassaan pienimuotoinen kalastus on ok, koska se ei vahingoita luonnossa elävien lajien kantoja.
Joku vegaani saattaa siis hyvinkin käyttää keinokuituisia vaatteita, mikäli hänen ajatusmaailmassaan eläinten oikeudet menevät ympäristötietoisuuden edelle. Sen sijaan ympäristötietoinen vegaani tuskin ostaisi esimerkiksi tässä ketjussa monta kertaa mainittua fleeceä.
Joillekin voi tulla yllätyksenä se, että vegaanit ja vegetaristit eivät välttämättä ole mikään kovin yhtenäinen ryhmä ajatusmaailmaltaan, ulkoasultaan tai poliittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät lämpiminä!!
----------------
Fleeceen liittyy muovipartikkelit, jotka päätyvät meriin ja siten myös ihmisiin. Ei ole hyvä villan korvike todellakaan jos miettii mikä on ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan yksilöllistä. Tuttavani, joka on vegaani, hyväksyy hunajan ja villan. Mutta tiedän, että kaikki eivät.
Hän ei silloin ole vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no on se nyt fiksumpaa käyttää aitoa villaa (hei, ne lampaat voivat paremmin, kun niiden villa keritään) kuin käyttää öljystä valmistettua materiaalia (muovia). Sitä paitsi, miten vegaani voi olla varma, että keinokuitu ei ole tehty kuolleiden eläinten (esim. dinosaurukset) öljyksi muuttuneista ruhoista..
Ei kukaan ole käyttämässä muovia, se oli vain yhden kommentoijan yritys sabotoida taas kerran itse aloittamaansa vänkäämistä.
Ap sai selkeän vastauksen ja se vastaus pätee kaikille isovanhemmille, kummeille ja muille lahjan ostajille: kysykää ensin lapsen vanhemmilta, mitä lapset tarvitsisivat tai onko mielessänne oleva idea heidän mielestään hyvä.
Mistä materiaalista tehtyjä kenkiä vegaanit käyttävät talvisin?
Minulla on mun mummoni vanhat nahkasaappaat ajalta ennen sotia. Kyllä on muuten kestävät. Made in Finland. Torilta, huudosta ja kierrätyskeskuksista olen myös kenkiä ostellut.
Ja jos kaikki kierrättäisivät niin loppuisi kierrätettävä. Ne vanhat kengät hajoaa joskus. Mutta helppo syyllistää niitä, jotka ostaa uutena. Itse ostan uutena ja käytän niin kauan kunnes hajoaa eikä voi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelunaloitus on ehkä perus antivegaani mutta totta on sekin, että monet vegaanit käyttävät tekonahkakenkiä, akryylineuleita ja -pipoja ja lapasia, tekoturkista, polyesterivaatteita yms. petrokemian tuotteita ihan iloisesti. En tiedä eivätkö vain tule ajatelleeksi.
Tietenkin tulevat.
Vegaanius ei ole maailmanpelastusoppi, vaan päämääränä on eläimiin kohdistuvan hyväksikäytön väheneminen.Onhan muitakin luonnonkuituja kuin villa. Puuvilla ja hamppu, hyvin toimivia kuituja - kylmässäkin.
Paitsi että puuvilla ei ole eettistä sekään http://www.eetti.fi/node/740 Saastuttaa aikas paljon maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens sitten lääkkeet? Kieltäytyykö vegaani myös niistä? Eli toisin sanoen itse mielummin kuolee. Itse joudun valitettavasti käyttämään muutamaa lääkettä, ja luulen, että ne on testattu aikanaan myös eläimillä. En siitä ajatuksesta pidä, mutta en halua kuolla.
Useimmat eivät varmaan kieltäydy. Luin joskus veganismiaiheisia sivuja ja siellä sanottiin ihan selvästi, että lääkehoidosta ei pidä kieltäytyä, koska "kuolleesta vegaanista ei ole mitään hyötyä".
Mitä hyötyä elävästä vegaanista on? (Tämä ei ole **ttuilua, en vaan ymmärrä logiikkaa.)
Moni vegaani tekee aktiivisesti työtä parantaakseen eläinten oloja.
Ja samalla mättää naamaansa kehitysmaissa lapsi/orjatyövoimalla kasvatettua ja poimittua hedelmää ja kasviksia, jotka on lannoitettu kananpaskalla. Ja juo päälle eläinpaskalla lannoitetusta kahvipensaasta jalostettua "eko-kahvia" :)
"Eläinaktivistien" anarkistisiipi myös hyökkäilee turkistarhoille ja päästää minkkilauman tuohoamaan koko lähialueen ekosysteemin.
Omassa elämässään arkivalintoja tekevä vegaani ja "eläinaktivistien anarkistisiipi" ovat aika kaukana toisistaan. Minä esim. kasvissyöjänä tuomitsen turkistarhaiskut, autojen poltot jne. Silti olen ollut hyvinkin tiukka vegaani noin 20 vuotta elämästäni. Työtä voi tehdä monella tavalla, esimerkiksi vaikuttamalla lakeihin ja asetuksiin.
Jokainen yrittää tehdä omalla kohdallaan ne parhaat valinnat. On tosiasia, että jokaisen on pakko syödä jotain, mutta esim. kahvia ei ole pakko juoda. Niistä vaihtoehdoistajoita on joka tapauksessa käytettävä voi käyttää niitä eniten eettisiä ja vähiten ympäristöä kuormittavia vaihtoehtoja. Eettisiin ja ympäristökysymyksiin tutustuva tuskin välttyy näkemästä samalla ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä joten tuo tulee usein osana pakettia. Jos lukisit sivustoja niin huomaisit, että tuo on "pyhä kolminaisuus". Kuluttajien painostuksesta monet yritykset tarjoavat eettisesti ja ympäristöystävällisesti tuotettuja tuotteita ja yritykset selvittävät tuotantokaarta kiitettävästi enstisaikoihin verrattuna. On myös totta, että esimerkiksi ilman salakuvaamista ympäri maailmaa ei moni tuotantotapa olisi muuttunut lainkaan. Kaikki kunnia siis heille jotka tuotannossa tapahtuvia hirveyksiä julkituovat niin, että jokainen voi itse päättää haluaako sellaista tuotantomuotoa suosia.
Ikävä puoli on, että edistys on hidasta, mutta sitä tapahtuu. Ihmiset välittävät enemmän, joka on hieno juttu. Jokainen tekee oman arvomaailmansa perusteella ne itselleen tärkeimmät ja mahdollisuuksien mukaan toteutettavat jutut. Pelkällä lähiruoalla harva elää ja kerrostalokulttuurissa on hieman vaikea kasvatella omia ruokiaan. Silti jokaikinen teko merkitsee. Jos pystyy toteuttamaan 30 % arvovalinnoistaan, se on 30 % enemmän kuin ei mitään. Jos 50 % se on puolet, jos enemmän niin sitä loistavampaa. Ei se 30 % aikaan saaduista eettisistä-, ympäristö- tai ihmisoikeushyödyistä katoa sillä, että kaikki 100% valinnoista ei voi toteutua samalla tavalla. Se on silti 30% saavutettu hyöty.
Tämä se on aina hassua lukea näitä. Kaikki muut elämänmuodot saisivat elää itselleen luontaisesti paitsi ihminen. Joka on sekasyöjä ja käyttänyt luontoa ja muita elämiä hyväkseen pysyäkseen hengissä ihan kuin kaikki muutkin eliölajit.
Mutta ihmisen pitää juosta oravanpyörässä 24/7 ja asua kopperoissaan kaupungeissa, syödä vain kasveja ja pukeutua muoviin. Eikä vain pidä vaan haluaa. On kauas jouduttu luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelunaloitus on ehkä perus antivegaani mutta totta on sekin, että monet vegaanit käyttävät tekonahkakenkiä, akryylineuleita ja -pipoja ja lapasia, tekoturkista, polyesterivaatteita yms. petrokemian tuotteita ihan iloisesti. En tiedä eivätkö vain tule ajatelleeksi.
Tietenkin tulevat.
Vegaanius ei ole maailmanpelastusoppi, vaan päämääränä on eläimiin kohdistuvan hyväksikäytön väheneminen.Onhan muitakin luonnonkuituja kuin villa. Puuvilla ja hamppu, hyvin toimivia kuituja - kylmässäkin.
Paitsi että puuvilla ei ole eettistä sekään http://www.eetti.fi/node/740 Saastuttaa aikas paljon maapalloa.
Silloinkin voi valita ekopuuvillaa
Orgaaninen puuvilla eli ekopuuvilla on puolestaan luomutuote, joka kasvatetaan ilman myrkkyjä ja poimitaan käsin.
Suomalaiset lastenvaatteiden valmistajat käyttävät joko sataprosenttista ekopuuvillaa tai lisäävät siihen joustavuuden vuoksi viisi prosenttia turvallisena pidettyä elastaania.
Ekopuuvillan edut ovat suuret. Myrkyttömyyden lisäksi ekomateriaalin voi käyttää yhä uudelleen. Sekoitemateriaalit pystyy vain polttamaan, mutta ekovaatteen voi repiä kuiduiksi saakka ja tehdä siitä uusia lankoja.
Juuri tämän takia ekoihmiset vouhkaavat, koettakaa tajuta :D Että olisi sitä ympäristöystävällistä, eettistä ja turvallista tuotetta jota käyttää :) Ajatelkaa miten vaikeata ja hankalaa se on kun kaikki valmiiksi luonnonmukainen on jo saastutettu teollisuudessa. Idea on juurikin vaatia teollisutta kiinnittämään huomiota näihin seikkoihin. Jokaisen kuluttajan pitää vaatia samaa, ei riitä, että me pieni ryhmä lähettelemme palautetta. Olemme saaneet aikaan pienimuotoista ekologista tuotantoa vastaamaan tarpeitamme, mutta teollinen tuotantotapa pitäisi muuttaa kokonaan ekologisempaan suuntaan.
Just ostin merinovillaisen kerraston, oli aika kallis mutta älyn hyvä!
Puuvillan ekologisuus näyttää hyvin kyseenalaiselta jos käy Uzbekistanissa tai sen naapurivaltioissa matkailla. Kuivaa ja suolaantunutta aavikkoa joka on syntynyt kasteltaessa puuvillapeltoja ja Aral-järvi häviää kokonaan. Ovatko öljypohjaiset (uusiutumatonta) tekokuidut ekologisempia kuin lampaanvilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä, että ne lampaat keritään niiden itsensä vuoksi. Vegaani ei käytä vilkaa, koska eläintä ei tulisi edes pitää sitä tuottamassa. He haluaisivat villateollisuuden loppuvan. Lampaan luonnollinen elinympäristö ei ole karsina Suomessa ja ne ln jalostettu jo tuottamaan paljon villaa. Tai näin mulle selitti vegaani kun asiaa kysyin.
Jos kaikki maailman ihmiset ryhtyisivät vegaaneiksi niin kuinka kävisi kaikille lampaille, lehmille, kanoille, sioille ja muille kotieläimille. Luontoonhan niitä ei voisi päästää, koska siellä eivät selviäisi. Nämä eläimethän kuolisivat sukupuuttoon. Haluavatko vegaanit, että jotkin lajit kuolevat sukupuuttoon?
Haluanko, että maidontuotantoon jalostetut lehmät kuolevat sukupuuttoon? Kyllä, haluan. Tuotantoeläimet on todellakin jalostettu rikki ja olisi armeliaampaa antaa niiden kuolla sukupuuttoon. Lue huviksesi vaikka broilereista, jos et muista eläimistä jaksa lukea.
Tällä hetkellä elossa olevat eläimet haluaisin tietenkin hoidettavan elämänsä loppuun saakka eli esimerkiksi lehmillä ei teetettäisi enää yhtään vasikkaa, jonka jälkeen niiden maidontuotanto ehtyisi luonnollisesti, ja ne voisivat viettää eläkepäivänsä ilman jatkuvaa keinosiemennys, vasikointi ja lypsykierrettä.
Kannattaisi tutustua siihen, mistä ruokasi tulee. Voisit järkyttyä lukemastasi ja näkemästäsi.
Ja kukahan hoitaisi ne eläimet ja millä rahalla. Ei ainakaan se lehmien omistaja. Kyllä ne menisi teuraaksi. Jos ei vanhuksista ja asunnottomista huolehdita niin vielä vähemmän eläimistä. Olet idealisti. Ja kyllä tiedän tasan tarkkaan mistä ruokani tulee. Olen oikeasti käynyt monta kertaa navetassa ja sikalassa ja kanalassa, joten miksi pitäisi lukea? Oletko itse käynyt? Ja tämä ei nyt tarkoita, että hyväksyn tehotuotannon ja eläinten huonon kohtelun. Ja oikeasti haluan, että eläimiä kohdellaan hyvin. Mielestäni ihmisillä ei ole oikeus leikkiä jumalaa ja päättää jonkun eläimen sukupuuttoon kuolemisesta. Valitettavan moni laji on jo kuollut sukupuuttoon tai on vaarassa kuolla sukupuuttoon ihmisten piittaamattomuuden vuoksi. Ihmiset kyllä joutaisivat kuolemaan sukupuuttoon. Siitä ei olisi maapallolle haittaa.
Olen itse ollut vegaani puolet elämästäni. Ulkoilen paljon, ja alkuun yritin löytää nahattomia kenkiä ym. Olivat aina huonoja. Eli ostan nahkakengät kirpparilta, kun hyvät sattuu eteen ja käytän hyvällä omalla tunnolla. Villaa olen ostanut myös käytettyä, nyt myös jonkin verran uutena (juuri alusasut). Hunajaa käytin myös jossain vaiheessa, mutta korkeiden verensokeritasojen vuoksi lopetin hunajan siinä kuin muutkin lisätyt sokerit.
Olen lapseton, mutta jos minulla olisi lapsi, niin hyväksyisin kyllä kaiken eläinperäisen hänelle. Tarjoaisin itse kasvispainotteista ruokaa hänelle, mutta kodin ulkopuolella saisi syödä mitä vain. Ja kaikki vaatelahjat otettaisiin ilolla vastaan. Raivarin saisin lähinnä turkiksista.
Onko koko perhe vegaaneita? Ehkä kannattaisi puhua vielä lasten isän kanssa asiasta. Ei kai äiti voi tyrannisoida koko perhettä, on isälläkin oltava sanavaltaa lapsiin liittyvissä asioissa. Parisuhde edellyttää kompromisseja. (Suutelen sekasyöjää, mutten välittömästi hänen syötyä makkaraa.)
Fleece ei ole sama asia kuin villa. Itse asiassa kannattaisi miettiä kaikkea mikromuovia mitä fleecestä huuhtoutuu vesistöihin, jotka muutenkin kärsivät muoviongelmasta. Pienenpienet muovihiukkaset päätyvät eläinplanktonin ruuaksi, ja siitä aina suurempien ja suurempien eläinten mahaan, lopulta ne voivat päätyä ihmisenkin lautaselle. Oikeasti villa on ekologisempi vaihtoehto kuin fleece.
Fleece ei todellakaan ole mitenkään luontoystävällinen materiaali, siitä irtoaa joka pesussa pieniä muovipaloja.
Merinovilla sen sijaan puhdas luonnontuote, uusiutuva sellainen.
Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä, eli ei villaa, nahkaa, hunajaa tai muutakaan.
Vegetaristi ei syö mitään eläinperäistä.