Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut
Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.
Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä että tiesitkö miniän periaatteen, eli ei hyväksy villaa. Muuten törppö miniä.
Fleece muuten ei ole ollenkaan luontoystävällinen, joten mulla ei aina mene kaaliin tuo "maailman pelastajien" ajatusmaailma. Oon itsekin niin luonto/eläinystävällinen kuin kykenen, mutta ei täällä pysty elämään niin ettei joudu jostain tinkimään.
Nimenomaan. Fleecesta irtoaa muovia vesistöön joka pesulla.
Villa on mahtava materiaali ja paras näillä leveysasteilla. Lampaat keritään joka tapauksessa, eivät ne siitä kärsi.
Olisin ikionnellinen merinovillapuvuista.
Villantuontantoon liittyy esim. seuraavia ongelmia:
Australiassa kasvatetaan pääasiassa merinolampaita, koska ne tuottavat villaa runsaasti. Runsas villamäärä lisää myös ulkoloisten määrää, ja siksi lampaat käsitellään voimakkailla ulkoloismyrkyillä. Australiassa on myös tapana leikata nuorilta lampailta laajat palat ihoa pois peräaukon ympäriltä ilman puudutusta tai kivunlievitystä (”mulesing”), jotta hyönteisten loisiminen hännän alla estyisi. Uudessa-Seelannissa ja Euroopassa mulesing-leikkaukset ovat kiellettyjä. Usein hännät myös amputoidaan, jotta eläimet eivät roiskisi virtsaa tai ulosteitaan turkkiinsa. Häntäamputaatio, kuten myös kastraatio, saatetaan tehdä laittamalla kumirengas hännän ja / tai kivesten ympärille, jolloin verenkierto estyy ja seurauksena on kuolio.
http://animalia.fi/muu-kuluttaminen/elainperaiset-vaatemateriaalit/
Sen takia olisi hyvin tärkeää, että jokainen joka villaa käyttää, vaatisi muutoksia tuotantotapoihin. Niin kauan kuin kuluttajat ostavat vaatimatta eettisemiä toimintatapoja niin mikään ei muutu. Kyllä, sinun henkilökohtaisella vastuullasi on tarkastaa jokaisen tuotteen tuotanto-olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä että tiesitkö miniän periaatteen, eli ei hyväksy villaa. Muuten törppö miniä.
Fleece muuten ei ole ollenkaan luontoystävällinen, joten mulla ei aina mene kaaliin tuo "maailman pelastajien" ajatusmaailma. Oon itsekin niin luonto/eläinystävällinen kuin kykenen, mutta ei täällä pysty elämään niin ettei joudu jostain tinkimään.
Villa on mahtava materiaali ja paras näillä leveysasteilla. Lampaat keritään joka tapauksessa, eivät ne siitä kärsi.
ja lisään vielä että luomu. Tällaisia löytyy mm Ruskovillalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on elämäntapa johon liittyy syöminen, kosmetiikka, vaatteet, kengät jne.
Jotkut vegaanit eivät varmaan "laske vegaaniksi" sellaista, joka hyväksyy villan tai jotain muuta eläinperäistä.Toivottavasti ovat myös eläinrakkaita eivätkä siis pidä häkkieläimiä tai kerrostalokoiraa/kissaa.
Minusta kissat tai koirat ei välttämättä kerrostaloissa mitenkään kärsi, mutta sitä olen joskus ihmetellyt että eikö vegaaneja haittaa etteä nämä lajit on lihansyöjiä. Olisi se vähän omituista minusta jos välttelisin kaikki inci-listat tarkkaan lukien kaikkea eläinperäistä, ja sitten kantaisin koirille säkkikaupalla tehotuotetusta nisäkkään tai linnun lihasta tehtyä ruokaa.
Ei se ole yhtään kummallista. Itse voi päättää mitä kehoonsa laittaa, mutta kissa ja koira ovat lihansyöjiä. Popsin itse kasviksia ja koirani syövät lihaa, mikä ongelma siinä on? Syöväthän villieläimetkin lihaa niin kuin niiden kuuluukin.
Hohhoijaa, että fleece ja mikromuovit on ok, mutta villa ei. Mulesing ei mielestäni sinänsä ole huono juttu, koska tuskinpa ne loisetkaan on lampaille mitään mukavia, mutta kysymys on siitä, että mulesing pitäisi toteuttaa jotenkin muutoin, käyttää puudutetta tai jopa anestesiaa ja hoitaa toimenpide mahdollisimman kivuttomasti tai käyttää muita menetelmiä loisten häätämiseksi. Villavaatteet kuitenkin sinänsä ovat ekologisesti paljon kestävämpiä kuin muovit, ja huolellisesti pidettyinä ja huollettuina pitkäikäisiä. Ja onhan villan ominaisuudet ihan sata kertaa paremmat kuin tekokuitujen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskovillan merino on Argentiinasta ja Uruguaysta, ei Australiasta
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei jalostanut lammasta tuottamaan villaa. Lampaan esi-isässä tapahtui ihmisestä riippumatta geenimutaatio tuhansia vuosia sitten, ja sen seurauksena villa kasvaa ja kasvaa. Lammas kuolee siihen, jos sitä ei keritä ajoittain pois. Mutaation takia ihminen alkoi käyttää lammasta myös villantuotannossa, vaikka oli sitä ennen ollut kiinnostunut eläimestä vain lihan ja maidon takia.
Jos torjuu villatuotteet, aiheuttaa samalla suurta vahinkoa tälle eläinlajille.
Haluaisin myös tietää, mitä vegaanit ajattelevat kasvien kasvutavasta. Viljelykasvithan kasvavat eläinten paskassa. Mitä terveempi maa, sitä enemmän siellä on lieroja. Pölytys tapahtuu hyönteisten välityksellä. Mutta tämä ilmeisesti on ihan ok? Lampaat saa tappaa sukupuuttoon mutta mehiläisiä ja muita pölyttäjiä ei?
Melkoisen kaksinaamaista touhua.
Jos hieman tutustut tuotantoeläinten syntyyn ja jalostukseen niin huomaat puhuvasi täyttä lööperiä. Etenkään nykyiset lammasrodut eivät todellakaan ole mitään luomukantoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskovillan merino on Argentiinasta ja Uruguaysta, ei Australiasta
Alkuperä
Käytämme eettisesti tuotettua, sertifioitua luomulaatuista merinovillaa (mulesing-vapaa). Luomuvilla tuotetaan Etelä-Amerikassa: Argentiinassa ja Uruguayssa. Luomutuotannossa on periaatteena tuottaa tuotteita, joiden valmistusmenetelmät eivät ole haitallisia ympäristölle eivätkä ihmisten, kasvien ja eläinten terveydelle ja hyvinvoinnille.
itse miniänä ottaisin vittuiluna että tuodaan merinovilla vaatteita jos tiedossa on että olisin vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vegaanituttuni on kasvatettu vauvasta saakka vegaaniksi, mutta ilmeisesti vain ruokapuolella. Hän tekee paljon nahasta ja lampaanvillasta ja sarvista ja luista erilaisia käsitöitä. Merinovilla on yksi lämpimin materiaali mitä voi olla. En olisi kyllä itsekään osannut tuota vegaaniutta yhdistää vaatteisiin asti, eikö se ole jotain muuta kuin vegaaniutta?
Olen ymmärtänyt, että lehmän maitoa ei juoda, kun se on tarkoitettu vasikoille, ei ihmisille ja muutenkin eläimen turha tai ylituotantokäyttö olisi väärin. Lampaat kyllä tukahtuvat kuumuuteen, jos niitten paksua villaa kerittäisi pois. Silloin ihminen voi sen hyödyntää huonoa omaatuntoa kokematta. Vegaanien villa menee nyt ihan hukkaan. Tämä on nyt kylmän pohjolassa asuvan alituisen vilukissan mielipide, joka on kyllä sekasyöjä, mutta ei kannata silti tehotuotantoa.
Tuttusi on vegaanisesti syövä mutta tiukimpien määritelmien mukaan ei vegaani.
Mitens sitten lääkkeet? Kieltäytyykö vegaani myös niistä? Eli toisin sanoen itse mielummin kuolee. Itse joudun valitettavasti käyttämään muutamaa lääkettä, ja luulen, että ne on testattu aikanaan myös eläimillä. En siitä ajatuksesta pidä, mutta en halua kuolla.
Vierailija kirjoitti:
itse miniänä ottaisin vittuiluna että tuodaan merinovilla vaatteita jos tiedossa on että olisin vegaani.
Voihan sen noinkin ajatella. Mutta asia voi olla niinkin, että jotkut, etenkin vanhemman ikäluokan ihmiset, eivät oikeasti tiedä tai tunne tällaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mitens sitten lääkkeet? Kieltäytyykö vegaani myös niistä? Eli toisin sanoen itse mielummin kuolee. Itse joudun valitettavasti käyttämään muutamaa lääkettä, ja luulen, että ne on testattu aikanaan myös eläimillä. En siitä ajatuksesta pidä, mutta en halua kuolla.
Useimmat eivät varmaan kieltäydy. Luin joskus veganismiaiheisia sivuja ja siellä sanottiin ihan selvästi, että lääkehoidosta ei pidä kieltäytyä, koska "kuolleesta vegaanista ei ole mitään hyötyä".
Osa karttaa mm. nahkaa ja eläinkuituja, joita ovat esimerkiksi villa, silkki ja kashmir. Eläinperäistä ei siis haluta myöskään vaatteisiin, jos se voidaan välttää. Osa taas ottaa esimerkiksi villaiset lastenvaatteet vastaan, jos ne ovat muelsing-free-merkittyjä tms. Ruskovillaa? Tamsilkiä?
Lapsillaan moni vegaani käyttää mm. fleeceä ja bambua.
*
Itse syön vegaanisesti, vaatteissa voin valita vegaanisen vaihtoehdon puuvillassa tai vastaavassa, mutta muutoin pyrin etsimään vaihtoehtoja, joiden tuotto on mahdollisimman ekologista / eettistä JA materiaali kestää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntapa-vegaani, ei halua syödä tai kuluttaa mitään, mikä tukee eläinten satuttamista.
Lampaat pitää keritsiä. Muuten ne kärsii. Ehkä alkulammasta ei, mutta nykyiset pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat eivät varmaan kieltäydy. Luin joskus veganismiaiheisia sivuja ja siellä sanottiin ihan selvästi, että lääkehoidosta ei pidä kieltäytyä, koska "kuolleesta vegaanista ei ole mitään hyötyä".
Mitä hyötyä elävästä vegaanista on? (Tämä ei ole **ttuilua, en vaan ymmärrä logiikkaa.)
Moni vegaani tekee aktiivisesti työtä parantaakseen eläinten oloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntapa-vegaani, ei halua syödä tai kuluttaa mitään, mikä tukee eläinten satuttamista.
Lampaat pitää keritsiä. Muuten ne kärsii. Ehkä alkulammasta ei, mutta nykyiset pitää.
Tiedän, että joillekin on vaikea asia ymmärtää sitä, että ei halua osallistua tuotantoketjun ylläpitoon millään lailla. Yitä kuitenkin nähdä laajempi kokonaisuus ja "filosofinen" ajatus taustalla jossa ei haluta osallistua eläinten käyttöön tuotannossa (tai käyttöön missään muodossa ylipäätään).
vegaanilapsi33 kirjoitti:
vegaanius on ylpeyttä ja uskonnollista omavanhurskautta, vegaanit luulevat olevansa parempia ihmisiä kun pari eläintä muka pelastetaan, sairasta ja hyvin lapsellista
yleensä tuo vegaani hurmos alkaa 14 vuotiaana ja loppuu 21 vuotiaana kun on kasvettu hieman aikuiseksi
Moni vegaani on vegaani läpi elämän. Tietysti vegaanina olo on todella hankalaa joten itselleen on helpompi jos siitä luopuu. On todella tuskaa valita sekä ympäristöystävällisiä, että vegaanituotteita yhdessä ja samassa pakkausessa. Kyllä ne syömättä jääneet eläimet käytännössä pelastuvat tuotannon vähenemisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä elävästä vegaanista on? (Tämä ei ole **ttuilua, en vaan ymmärrä logiikkaa.)
No vaikka se hyöty, että voi jatkaa omaa elämäänsä, jolla saattaa hyvinkin olla jotain hyvää tarjottavaa. Lisäksi sillä sivulla kehotettiin etsimään sellaisia hoitomuotoja, jotka eivät vahingoita eläimiä missään vaiheessa, siis mikäli tämä on suinkin mahdollista.
Oletko ihan varma, ettet **ttuile? Epäilen.
Minusta kissat tai koirat ei välttämättä kerrostaloissa mitenkään kärsi, mutta sitä olen joskus ihmetellyt että eikö vegaaneja haittaa etteä nämä lajit on lihansyöjiä. Olisi se vähän omituista minusta jos välttelisin kaikki inci-listat tarkkaan lukien kaikkea eläinperäistä, ja sitten kantaisin koirille säkkikaupalla tehotuotetusta nisäkkään tai linnun lihasta tehtyä ruokaa.