Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut

Vierailija
21.11.2017 |

Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.

Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusanoppi. Ostaa kalliita ja epämieluisia asioita miehen perheelle ja sitten uhriutuu kun ei tykätä. Itse aion anoppina aina varmistaa lasten perheiltä että sisään kantamani roina on tarpeellista ja toivottua ja perheen mieleen, jos on yhtään kalliimpaa. Pahimpia esimerkkejä mitä olen nähnyt oli ihan kauhean ruma ja jättikokoinen laiskanlinna, jonka appivanhemmat kantoi tupaantuliaislahjaksi uuteen omakotitaloon. EI NÄIN.

Vierailija
42/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no on se nyt fiksumpaa käyttää aitoa villaa (hei, ne lampaat voivat paremmin, kun niiden villa keritään) kuin käyttää öljystä valmistettua materiaalia (muovia). Sitä paitsi, miten vegaani voi olla varma, että keinokuitu ei ole tehty kuolleiden eläinten (esim. dinosaurukset) öljyksi muuttuneista ruhoista..

Ei kukaan ole käyttämässä muovia, se oli vain yhden kommentoijan yritys sabotoida taas kerran itse aloittamaansa vänkäämistä.

Ap sai selkeän vastauksen ja se vastaus pätee kaikille isovanhemmille, kummeille ja muille lahjan ostajille: kysykää ensin lapsen vanhemmilta, mitä lapset tarvitsisivat tai onko mielessänne oleva idea heidän mielestään hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi anopilta suorittamatta miniänajokortti.

Kannattaisikin näiden nirppanokkien, jotka tulevat sukuun kirjoittaa kunnon käyttöohjeet.

Ja myös seuraukset, mikäli niitä ei noudata.

Vierailija
44/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran ennen kun ostelet mitään niin kysy ystävällisesti, että mitä lapsukaiset tarvitsevat ja osta sen mukaan. Minun anoppini puolestaan raahaa meille näistä muovikuiduista valmistettuja rättejä uutena kaupasta vaikka mieheni ja minun toiveeni on käyttää kierrätettyä ja välttää muovia mahdollisimman pitkälle. Aina nyt ei tietysti voi, tässäkin arkijärki käyttöön (esim. jos ostat säilykkeitä lasipurkissa niin metallikannen sisäpinta on muovinen, hammasharjat ovat muovia, sairaaloissa tippaletkut jne).

Hammasharjoja tehdään myös bambusta.

Meillä on itse asiassa kotona käytössä tuollaiset ekolosta ostetut humble brush- hammasharjat, niissä puusta valmistetut varret, mutta harjakset muovia. Onhan sekin jo tyhjää parempi, että varsi (johon kuitenkin menee suurin materiaali määrä) on puuta :-)  Mutta joo, kysy ap miniältäsi mitä he tarvitsevat ennen kuin ostelet ostelemisen ilosta. Ihan yleensäkin vaikka ei nyt olisi mistään eläinperäisistä/muovi- jutuista kyse niin on järkevää hankkia sellaista mikä varmasti menee käyttöön, esim menet ostamaan sukkia lisää vaikka niitä löytyy jo korikaupalla mutta olisi ollut tarvetta sormikkaille..  T: 24

Vierailija
45/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no on se nyt fiksumpaa käyttää aitoa villaa (hei, ne lampaat voivat paremmin, kun niiden villa keritään) kuin käyttää öljystä valmistettua materiaalia (muovia). Sitä paitsi, miten vegaani voi olla varma, että keinokuitu ei ole tehty kuolleiden eläinten (esim. dinosaurukset) öljyksi muuttuneista ruhoista..

Ei kukaan ole käyttämässä muovia, se oli vain yhden kommentoijan yritys sabotoida taas kerran itse aloittamaansa vänkäämistä.

Ap sai selkeän vastauksen ja se vastaus pätee kaikille isovanhemmille, kummeille ja muille lahjan ostajille: kysykää ensin lapsen vanhemmilta, mitä lapset tarvitsisivat tai onko mielessänne oleva idea heidän mielestään hyvä.

Jep. Teen tulevaisuudessa niin kuin oma anoppini: en osta pojan lapsille mitään, ettei miniä vahingossakaan pahoita mieltään, en hoida muksuja, ettei pahoita mieltään.. Eipä ottanut huomioon, että hänkin vanhenee, ja olisi ehkä kannattanut pitää välitä niin poikaansa kuin lapsenlapsiin..

Vierailija
46/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä materiaalista tehtyjä kenkiä vegaanit käyttävät talvisin?

Vierailija
47/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi anopilta suorittamatta miniänajokortti.

Kannattaisikin näiden nirppanokkien, jotka tulevat sukuun kirjoittaa kunnon käyttöohjeet.

Ja myös seuraukset, mikäli niitä ei noudata.

millaisiahan nirppanokkia ovat nämä anopit aikoinaan itse olleet omille appivanhemmilleen...

Vierailija
48/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mun mummoni vanhat nahkasaappaat ajalta ennen sotia. Kyllä on muuten kestävät. Made in Finland. Torilta, huudosta ja kierrätyskeskuksista olen myös kenkiä ostellut.

Vierailija
49/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monikaan vegaani ajattele, että heidän käyttämänsä muovi (tekonahka, fleece jne.) olisi jotenkin ympäristöystävällistä. Kyse on vaan siitä periaatteesta, että ei haluta käyttää tai syödä tapettuja eläimiä. Itsehän mussutan pihviä hyvällä halulla, mutta melkein kaikki kaverit on jonkun sortin kasvissyöjiä tai vegaaneja.

Vierailija
50/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelunaloitus on ehkä perus antivegaani mutta totta on sekin, että monet vegaanit käyttävät tekonahkakenkiä, akryylineuleita ja -pipoja ja lapasia, tekoturkista, polyesterivaatteita yms. petrokemian tuotteita ihan iloisesti. En tiedä eivätkö vain tule ajatelleeksi.

Vierailija
51/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan yksilöllistä. Tuttavani, joka on vegaani, hyväksyy hunajan ja villan. Mutta tiedän, että kaikki eivät.

Tuttavasi ei ole vegaani.

Vierailija
52/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä lukemaasi. Kommenttini oli vastaus fleece-asiaan. En tunne yhtäkään vegaania, joka hehkuttaisi fleeceä. Vegaanisia kenkiä tehdään mm. ananaksesta ja käytetyistä autonrenkaista. Toki myös muovista ja muista keinotekoisista tuotteista. Myös ekologisesti kestäviä vaihtoehtoja kuitenkin on olemassa.

Vierailija
53/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mun mummoni vanhat nahkasaappaat ajalta ennen sotia. Kyllä on muuten kestävät. Made in Finland. Torilta, huudosta ja kierrätyskeskuksista olen myös kenkiä ostellut.

Tämä tekee susta varmaankin ei-vegaanin tiukimpien vegaanien mielestä? 

Vierailija
54/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleece aiheuttaa ihan järkyttävää mikromuoviongelmaa, joka pilaa ravintoketjut.

Vierailija
55/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merinovillaa en itsekään hyväksy vaikka olen tavallinen siiderivalas Hakunilasta. Kyllä ihminen saa olla kiinnostunut ympäristöstään, vaikkei mitään aatteita itse julistaisi.

Vegaanit ei käytä eläimiä hyväkseen. Ei siten ratsasta, pidä lemmikkieläimiä, käy sirkuksessa, juo tiettyjä oluita, käytä tiettyjä filmejä kameroissaan (tää on vanha, mutta esim missä kaikissa voi eläinperäisiä asioita olla).

Merinovilla on yhtä epäeettisesti tuotettu kuin hanhenmaksa. Eläinten suoraa rääkkäystä en pysty minäkään hyväksymään.

Vierailija
56/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelunaloitus on ehkä perus antivegaani mutta totta on sekin, että monet vegaanit käyttävät tekonahkakenkiä, akryylineuleita ja -pipoja ja lapasia, tekoturkista, polyesterivaatteita yms. petrokemian tuotteita ihan iloisesti. En tiedä eivätkö vain tule ajatelleeksi.

Suurin osa varmasti tulee ajatelleeksi. Tekoturkis ei todellakaan ole suosittu vegaaneiden keskuudessa, koska se ei ole ekologista ja koska Kiinassa tekoturkikseen saatetaan sekoittaa aitoa turkista. Sisävaatteissa itse suosin, kuten monet muutkin, puuvillaa, bambua ja pellavaa. Ulkovaatteet ovat ongelmallisempia, mutta kun epävegaaneja katson niin eivätpä näytä hekään kaikki kulkevan villakangastakeissa. Villasukissakin heillä on luultavasti polyamidia.

Omaan ideologiaani kuuluu hankkia mahdollisimman vähän vaatteita ja käyttää ne loppuun asti, joten uskallan uskoa, että käytän muovinkaltaisia tuotteita kuitenkin vähemmän kuin keskiverto epävegaani-kuluttaja.

Vierailija
57/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu kyllä. Itse käytän vaan fleeceä. Lapset pysyvät lämpiminä!!

Oletko ajatellut paljonko muovia fleece-vaatteista huuhtoutuu veteen? Joka taas joutuu vesistöihin. Ja kaloihin. Haluat siis saastuttaa maailmaa muovijätteellä. Itse olen lopettanut fleece-vaatteiden käytön tuosta syystä. Käytän sitä villaa. En ymmärrä miksi vegaanit eivät käytä villaa. Lampaat eivät siitä kuitenkaan kärsi, että villa keritään. Se on jopa niille helpotus kesähelteillä.  Joku järki näille vegaaneillekin. Mutta kenellekään ei pitäisi ostaa mitään kysymättä ensin, että kelpaako.  Itse annan kaikki lahjat rahana, jokainen voi itse päättää mitä ostaa. En edes lapsilleni anna muita lahjoja kuin rahaa. Ovat jo teinejä.

Vierailija
58/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä lukemaasi. Kommenttini oli vastaus fleece-asiaan. En tunne yhtäkään vegaania, joka hehkuttaisi fleeceä. Vegaanisia kenkiä tehdään mm. ananaksesta ja käytetyistä autonrenkaista. Toki myös muovista ja muista keinotekoisista tuotteista. Myös ekologisesti kestäviä vaihtoehtoja kuitenkin on olemassa.

Ymmärsin toki. Tartuin vain tuohon, koska käytännössä kaikki tuntemani vegaanit käyttävät tekonahkakenkiä ja mua ihan oikeasti kiinnostaa, mitä vaihtoehtoja on olemassa. Varsin huonosti niitä on tarjolla.

Vierailija
59/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin tulevat.

Vegaanius ei ole maailmanpelastusoppi, vaan päämääränä on eläimiin kohdistuvan hyväksikäytön väheneminen.

Onhan muitakin luonnonkuituja kuin villa. Puuvilla ja hamppu, hyvin toimivia kuituja - kylmässäkin.

Vierailija
60/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole väliä, että ne lampaat keritään niiden itsensä vuoksi. Vegaani ei käytä vilkaa, koska eläintä ei tulisi edes pitää sitä tuottamassa. He haluaisivat villateollisuuden loppuvan. Lampaan luonnollinen elinympäristö ei ole karsina Suomessa ja ne ln jalostettu jo tuottamaan paljon villaa. Tai näin mulle selitti vegaani kun asiaa kysyin.

Jos kaikki maailman ihmiset ryhtyisivät vegaaneiksi niin kuinka kävisi kaikille lampaille, lehmille, kanoille, sioille ja muille kotieläimille. Luontoonhan niitä ei voisi päästää, koska siellä eivät selviäisi. Nämä eläimethän kuolisivat sukupuuttoon. Haluavatko vegaanit, että jotkin lajit kuolevat sukupuuttoon?

Haluanko, että maidontuotantoon jalostetut lehmät kuolevat sukupuuttoon? Kyllä, haluan. Tuotantoeläimet on todellakin jalostettu rikki ja olisi armeliaampaa antaa niiden kuolla sukupuuttoon. Lue huviksesi vaikka broilereista, jos et muista eläimistä jaksa lukea.

Tällä hetkellä elossa olevat eläimet haluaisin tietenkin hoidettavan elämänsä loppuun saakka eli esimerkiksi lehmillä ei teetettäisi enää yhtään vasikkaa, jonka jälkeen niiden maidontuotanto ehtyisi luonnollisesti, ja ne voisivat viettää eläkepäivänsä ilman jatkuvaa keinosiemennys, vasikointi ja lypsykierrettä.

Kannattaisi tutustua siihen, mistä ruokasi tulee. Voisit järkyttyä lukemastasi ja näkemästäsi.

Ketju on lukittu.