Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun syntyvyys laskee.. Kuka oikeesti haluu tehdä nykyään lapsia kun tietää että kaikki mitä teet tuomitaan. Esimerkiksi nää pyhät ja lomat: hoitakaa ite kakaranne mut ei vttu kun taas on perheelliset ”vinkumassa” lomia lasten lomien kanssa ja vedotaan johonki muistoihin!!!
Kai sitä on vaan jäätävä kotiäidiks jos haluu jotenkin tarjoo inhimmillisen lapsuuden omille lapsille. Materia kun ei hyvin kasvatettuja lapsia tee onnelliseks tai lämmitä mieltä vanhempana.
Pääasia, että velat on lellitty lapsina piloille ja kaikki joulut vietetty lasten ehdoilla, ja tässä tulos.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa palkatonta vapaata? Itse otan palkatonta jos on sellaista menoa jonka arvotaan työntekoa tärkeämmäksi. Toki kärsin sen palkan menetyksenä. Arvovalintoja.
Ihmisillä on ihmeellinen kuva sosiaali- ja terveysalasta. Senhän nyt lapsikin ymmärtää, että jouluna jos milloin mennään minimimiehityksellä. Kuka siellä olisi hoitamassa jos kaikki olisivat palkattomalla vapaalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vuoroa jonkun kanssa.
Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja
Miksi edes pitäisi? Siksi, ettei ole lapsia? Lapsettomalle joulu voi olla yhtä tärkeä. Itselleni esim. siksi, että isoäitini on jo 87 vuotta ja todellakin otan hänet meille jouluksi. Enkä jousta tästä vain siksi, että joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle. Joo, kyllä risoo, että lapselliset kuvittelee olevansa jossakin erikoisasemassa vain siksi, että heillä on lapsia.
Kyllä he ovatkin erikoisasemassa. Sinä taas kuulostat täydeltä m****lta. Isoäidilläsikin on paremmat oltavat ilman sinunkaltaisesi seuraa, anna nyt vanhusparan olla rauhassa katkeruudeltasi. . Et häntä ansaitse, etkä joululomaasi, senkin katkera juoppo. Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun tekijöitä varmasti olisi, mutta työnantajaa ei kiinnosta sitten etsiä tuuraajaa muualta. Tämä on sitä joustoa jota aina työntekijäpuolelta vaaditaan, mutta se sopivasti unohtuu kun pallo siirtyy toiselle puolelle.
Ei ole kysymys siitä. Ei sijaisia saa nykyään ottaa muitakaan puutoksia korvaamaan. Ei se ole minkään lähimmän pomon (osastonhoitaja) syy.
Itse olen opiskelija ja lähden nyt jouluna toiselle paikkakunnalle perheeni luokse. Näen heidät ensimmäistä kertaa tämän vuoden aikana. Kyllä on järjettömän tärkeää minulle vaikka ei omia lapsia ole!!
Vierailija kirjoitti:
Eikö käy mielessä että lapsettomatkin saattavat viettää perhejoulun esim. omien vanhempien tai sisarusten perheiden kanssa? Mä olen lapseton ja mulle joulu on varmasti ihan yhtä tärkeä perhejuhla kuin sulle, etkä ole kenenkään yläpuolella vaan siksi että sinulla on lapsia. Idiootti.
Ei tässä ole kyse ap:sta sinänsä vaan hänen pienistä lapsistaan jotka ovat toisen joulun peräkkäin ilman äitiään. Ja kyllä, nämä pienet lapset ja heidän joulukokemuksensa ovat tärkeämpiä kuin sinun, aikuisen. Voi olla vaikea käsittää, mutta yritäpä oikein kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Onko tuo yksi nuori mies orpo??? Varmaan on hänelläkin oma perhe vaikka lapsia ei olisikaan. Oma perhe ja joulu on perhejuhlia kuten sanoit. On sitten kyse kesä/talvi/syys/kevät juhlista tai muista pyhistä ( juhannus, vappu, pääsiäinen ym ym ) niin aina nämä ns. lapsiperheen vanhemmat aloittaa töissä tämän saman kitinän!!!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskelija ja lähden nyt jouluna toiselle paikkakunnalle perheeni luokse. Näen heidät ensimmäistä kertaa tämän vuoden aikana. Kyllä on järjettömän tärkeää minulle vaikka ei omia lapsia ole!!
Sorry, mutta he eivät selvästikään ole sinulle kovin tärkeitä jos vasta jouluna ehdit näkemään heitä ensimmäisen kerran koko vuoden aikana. Vai asutko toisella puolen maapalloa?
Voisko kysellä ensin vapaaehtoisia? Meillä ( ei hoitoala) ei tarvitse niin paljon työntekijöitä jouluna, mutta useampia joka päivä. Kyyttiin vapaarhtoisia, ja ne löytyi minuutissa.
Meillä (hoitoala) oli listat, johon on merkitty kolmen edeltävän vuoden joulujen työvuorot. Niistä näkee selvästi kuka on ollut töissä ja milloin. Jokainen saa takuuvarmasti joka kolmannen joulun vapaaksi ja jos vapaaehtoisia työntekijöitä löytyy niin hyvällä tuurilla saattaa saada välillä joka toisenkin vapaaksi. Tasapuolista kaikille. Itse olin sinkkuaikoina aina välillä vapaaehtoisenakin töissä koko joulun, mutta kyllä minä silloinkin halusin välillä päästä perheeni luo joulunviettoon toiselle puolelle Suomea. Nyt kun minulla on lapsia, en halua olla yhtään joulua töissä ja niinpä irtisanouduin ja etsin työn jossa ei kukaan ole juhlapyhiä töissä. Lapset ei ole mikään syy saada toivomansa työvuorot ja ap:kin voi aina vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vuoroa jonkun kanssa.
Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja
Miksi edes pitäisi? Siksi, ettei ole lapsia? Lapsettomalle joulu voi olla yhtä tärkeä. Itselleni esim. siksi, että isoäitini on jo 87 vuotta ja todellakin otan hänet meille jouluksi. Enkä jousta tästä vain siksi, että joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle. Joo, kyllä risoo, että lapselliset kuvittelee olevansa jossakin erikoisasemassa vain siksi, että heillä on lapsia.
Kelaa et sun isoäitiki on akka joka on levittäny jalkansa jollekki miehelle.
Siis, sulla on töitä ja kitiset? Lapset on täysin vapaaehtoinen ja tietoinen lisäys, et voi niiden varjolla liikkua!
Anna lapses adoptioon jos et ole kykenevä, järjestelmä ottaa kopinkyllä
136€ yhdestä vaivaisesta jouluaatosta? Tuo on meidän perheen yli viikon ruokabudjetti.
Minä ottaisin tuon rahan mielelläni vastaan normipalkan lisäksi ja kun tuo summa tulee JOKAISESTA pyhäpäivistä niin en valittaisi. Viettäkää joulu myöhemmin. Niin meilläkin tehtiin kun vanhemmat oli jouluna töissä.[/quote]
Tuo on aattokorvaus eli tulee joulu- ja juhannusaatoista eli mielestäni korvaa mitenkään sitä, että ettet ole aattona tekemässä oikeita asioita oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö käy mielessä että lapsettomatkin saattavat viettää perhejoulun esim. omien vanhempien tai sisarusten perheiden kanssa? Mä olen lapseton ja mulle joulu on varmasti ihan yhtä tärkeä perhejuhla kuin sulle, etkä ole kenenkään yläpuolella vaan siksi että sinulla on lapsia. Idiootti.
Ei tässä ole kyse ap:sta sinänsä vaan hänen pienistä lapsistaan jotka ovat toisen joulun peräkkäin ilman äitiään. Ja kyllä, nämä pienet lapset ja heidän joulukokemuksensa ovat tärkeämpiä kuin sinun, aikuisen. Voi olla vaikea käsittää, mutta yritäpä oikein kovasti.
Tässä ketjussa moni on muistellut omia lapsuusjoulujaan, jolloin vanhemmat ovat olleet töissä, eikä asia ole heitä lapsina millään tavoin haitannut, vaan joulusta on silti jäänyt mukavia lapsuusmuistoja.
Toisaalta on mainittu äiti, joka on tauolla katsellut perheeltä saamiaan joulunviettoviestejä kyynelehtien, kun ei itse ole päässyt olemaan osallisena muiden kanssa joulun vietossa.
Vaikka perusteena käytetään lapsia, taitaa joulun vietto kuitenkin olla tärkeämpää sille aikuiselle, joka kokee itse jäävänsä jostain paitsi, kun on töissä samalla kun lapset viettävät mukavaa joulua toisen vanhemman ja/tai sukulaisten kanssa.
AI kauhea kun yllättäen sairastut/lapset sairastuvat ja huostaan vaan, ootte joulun kotona.
Vierailija kirjoitti:
AI kauhea kun yllättäen sairastut/lapset sairastuvat ja huostaan vaan, ootte joulun kotona.
Huostaan=hups
Näinhän se hoitoalalla nykyään menee, että lähes AINA kun joku on poissa, niin joku tekee tuplavuoron tms. Mutta ei sellaisen tekemiseen mitään velvollisuutta ole.[/quote]
Sinun työpaikallasi olisi työnantajalle ihan ok, jos ihmiset eivät suostuisi tekemään tuplavuoroa? Iltavuoroon jäisi esim. yksi lähihoitaja /30 potilasta, kun kaikki sairaanhoitajat ja jokunen lähihoitajakin olisi esim. vatsataudissa. Meillä on sanottu, että vastaavalla sairaanhoitajalla on oikeus ja velvollisuus määrätä ihmisiä esim. tuplavuoroihin. Potilasturvallisuus ei saa vaarantua.
Viimeisestä 15sta joulusta saan olla 12sta töissä. Ja alusaikana paljon kanssa.
Eipähän tarvi olla mukana siinä akan hysteriassa, joka alkaa jo marraskuussa..
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se hoitoalalla nykyään menee, että lähes AINA kun joku on poissa, niin joku tekee tuplavuoron tms. Mutta ei sellaisen tekemiseen mitään velvollisuutta ole.
Sinun työpaikallasi olisi työnantajalle ihan ok, jos ihmiset eivät suostuisi tekemään tuplavuoroa? Iltavuoroon jäisi esim. yksi lähihoitaja /30 potilasta, kun kaikki sairaanhoitajat ja jokunen lähihoitajakin olisi esim. vatsataudissa. Meillä on sanottu, että vastaavalla sairaanhoitajalla on oikeus ja velvollisuus määrätä ihmisiä esim. tuplavuoroihin. Potilasturvallisuus ei saa vaarantua.
Eikö potilasturvallisuus vaarannu sillä, että joku tehtyään jo normaalit työtunnit määrätään jäämään töihin toiseen vastaavaan työrupeamaan mahdollisesti hyvinkin väsyneenä?
Siirtääkö tuplavuoroon määrääminen seuraavan työvuoron alkua, vai lyhentääkö se samalla lepoaikaa tuohon seuraavaan työvuoroon, josta ilmeisesti saattaa myös tulla tuplamittainen?
No totta se kuitenkin on että nuoret, sinkut,lapsettomat tekevät enemmän näitä juhlapyhiä, koska raha on tärkeämpää kuin viettää kaikki pyhien ajat perheen parissa. Siitä olen silti samaa mieltä ettei näin voi olettaa suoraan, koska työntekijöitä pitää kohdella tasapuolisesti.
Itsekin nuorena sinkkuna ja ilman lapsia, ilmoittauduin usein vapaaehtoiseksi pyhiin ja tämän vuoksi moni perheellinen sai olla kotonaan. Ehdottauduin mm. siksi koska aiemmassa työpaikassa oli samaan aikaan kanssani yksi äiti pakotettuna joulun töissä ja tauolla löysin sen pukkarista salaa itkua tuhrumasta kun kotona odottavat lapset oli laittanut kuvia joulunvietosta ja lahjojen avaamisesta ja kertoi kuinka odottavat äitiä kotiin. :( Tuli niin paha mieli sen äidin puolesta, silloin vasta oikeastaan ekan kerran tajusin että jollekin se kotona oleminen pyhinä on oikeasti tosi iso juttu ja mulle ei, niin miksi en pelastaisi jonkun joulua?