Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Kommentit (218)
Lavita kirjoitti:
En pysty ymmärtämään näitä vinkujia. Tietyissä ammateissa joutuu olemaan myös jouluna töissä. Kannattaa miettiä ammatin valintaa todella tarkkaan.
Ja muistaa että aina voi vaihtaa, jos ei työ enää sovi nykyiseen elämäntyyliin ja nämä kaksi on hankala saada sovitettua yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kuudettatoista vuott jouluna töissä ja ilman mitään lisäkorvausta. Reilua, eikö totta? T:pastori
Papilla on hyvä palkka muutenkin.
Se on ap. ihan järjestelykysymys. Olen kolmen äiti eikä yhtäkään joulua ole jäänyt viettämättä, vaikka molemmat vanhemmat ollaan lähes aina töissä, mies lähes aina ja toinen isovanhemmat ja silti vietetään sukujoulua.
Tänä vuonna joulun vietto aloitetaan jo perjantaina ja jatketaan sitä lauantaina ja joskus ollaan vietetty edellisenä viikonloppuna, jos joulu sattuu viikolle.
Ja tämä järjestely ei ole millään tavalla vähentänyt joulun iloa.
Ihanko oikeasti kuvittelet olevan ainut joka on töissä jouluna? Ihan samalla tavalla ihmiset sairastuvat ja synnyttävät, tarvitaan ambulansseja, palokuntaa, poliiseja, hoitajia ja lääkäreitä hoivatyöhön, takseja, pappia jne.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa palkatonta vapaata? Itse otan palkatonta jos on sellaista menoa jonka arvotaan työntekoa tärkeämmäksi. Toki kärsin sen palkan menetyksenä. Arvovalintoja.
En ole aloittaja mutta tiesitkö ettei hoitoalalla niin vain oteta palkatonta silloin kun on muutenkin sijaistarve (arkipyhistä saa vapaapäiviä). Meillä on lomakielto, en tule ikinä olemaan lomalla/vapaalla silloin kuin lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein sulle. Mitäs täällä valitat. Sulla on sentään töitä. Ihme marinaa. Ja pyhänä saa törkeän isot lisät. Osaa ne sun kakarat syödä sitä riisipuuroa ja niitä karkkeja ja pelata tietokoneella ilman suakin.
Sairaanhoitajan törkeän iso lisä oli muistaakseni 136 euroa viime jouluaattona. Korvaako se mielestäsi kaiken menetetyn tekemisen?
136€ yhdestä vaivaisesta jouluaatosta? Tuo on meidän perheen yli viikon ruokabudjetti.
Minä ottaisin tuon rahan mielelläni vastaan normipalkan lisäksi ja kun tuo summa tulee JOKAISESTA pyhäpäivistä niin en valittaisi. Viettäkää joulu myöhemmin. Niin meilläkin tehtiin kun vanhemmat oli jouluna töissä.
Voi voi, sellaista se on vuorotyö. Jokaisella on ne omat velvollisuutensa työtään kohtaan eikä kenelläkään ole sen isommin mitään oikeuksia olla tiettyinä aikoina vapaalla, ei ainakaan sen perusteella onko lapsia vai ei.
Lapsettomatkaan kun eivät todennäköisesti ole perheettömiä, kuten joku tuossa jo aikaisemmassa viestissä niin ilmaisi.
Ja toki myös sinulla on oikeus jouluvapaisiin, joten kerro ensi vuonna hyvissä ajoin, että haluat olla joulun vapailla, kun kerta kaksi aikaisempaa vuotta olet töissä ollut. Mutta mitkään lapset eivät tosiaankaan ole mikään etuoikeus vapaisiin.
Työasioihin ei pitäisi vaikuttaa se minkä kokoisen perheen olet tehnyt. Se ei kiinnosta työkavereita tai pomoa. Ei siellä kukaan halua olla jouluna. Ei ainakaan perheettömät, joten älä yritä lusmuilla töitäsi heille.
Harmi kun tekijöitä varmasti olisi, mutta työnantajaa ei kiinnosta sitten etsiä tuuraajaa muualta. Tämä on sitä joustoa jota aina työntekijäpuolelta vaaditaan, mutta se sopivasti unohtuu kun pallo siirtyy toiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes muista oliko äiti joskus jouluaattona töissä. Joulu on tosiaan enemmänkin kuin 24.12. klo 12-21, ei joulua yksi työvuoro selvästikään pilannut.
Uskon että sinulle itsellesi on kurja tilanne, mutta lapset pärjäävät kyllä :)
Vaikka joulu alkaakin ensimmäisenä adventtina ja loppuu loppiaisena, on jouluaatto ehdottomasti tärkein päivä, jonka menetystä ei voi korvata millään rahasummalla. Mukava tietysti lukea, että lasten kannalta on lähes se ja sama, onko äiti paikalla vai ei, mutta sille töissä kävijälle jouluaatto ei todellakaan ole vain päivä muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa palkatonta vapaata? Itse otan palkatonta jos on sellaista menoa jonka arvotaan työntekoa tärkeämmäksi. Toki kärsin sen palkan menetyksenä. Arvovalintoja.
Palkatonta ei todellakaan saa joulun aikaan ainakaan meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes muista oliko äiti joskus jouluaattona töissä. Joulu on tosiaan enemmänkin kuin 24.12. klo 12-21, ei joulua yksi työvuoro selvästikään pilannut.
Uskon että sinulle itsellesi on kurja tilanne, mutta lapset pärjäävät kyllä :)
Vaikka joulu alkaakin ensimmäisenä adventtina ja loppuu loppiaisena, on jouluaatto ehdottomasti tärkein päivä, jonka menetystä ei voi korvata millään rahasummalla. Mukava tietysti lukea, että lasten kannalta on lähes se ja sama, onko äiti paikalla vai ei, mutta sille töissä kävijälle jouluaatto ei todellakaan ole vain päivä muiden joukossa.
Minulle se aatto on päivä muitten joukossa. Kaupassa käydään vielä viimeset ostokset tekemässä jne. Jos olen töissä niin ei silläkään ole väliä.
Se, että sinä uhriudut jouluaatosta ei tarkoita että meillä muilla on samat fiilikset. Meille on tärkeämpiä ne joulupäivät. Ja jos olen töissä silloin niin vietetään joulua silti. Lapset ymmärtävät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmalta työntekijä tilallesi. Problem solved.
Ai niinkö se toimiikin, kiitti vinkistä! Jos itsekin tarvitsen vapaata niin sanon vaan esimiehelle, että hankippa vuokratyöntekijä! Miksi en ole aiemmin tajunnut!
-ohis
No juuri noin se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja mutta tiesitkö ettei hoitoalalla niin vain oteta palkatonta silloin kun on muutenkin sijaistarve (arkipyhistä saa vapaapäiviä). Meillä on lomakielto, en tule ikinä olemaan lomalla/vapaalla silloin kuin lapseni.
En oikein usko että esim jouluna, juhannuksena, uutena vuotena pomo/esimies suostuu antamaan palkatonta vapaata.
Ja se työvuoro kestää 8 tuntia, jää siitä vielä aikaa joulun viettoon, vaikka mieluummin olisikin joulun vapaalla.
Vuorotyössä vaan joskus joutuu jouluksi töihin.
Tää on niin tätä. Toiset ois niin tyytyväisiä jos vaan pääsis töihin, toiset valittaa että elämä on pilalla kun joutuu jouluksi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista ei mielestäni ole, oletko perheellinen vai perheetön (useimmilla on kuitenkin ainakin lapsuuden perhe) vaan se, oletko jouluihminen vai et. Jouluihmiselle joulu on korvaamatonta aikaa, vaikkei näkisi jouluna ainuttakaan ihmistä omaa peilikuvaansa lukuun ottamatta. Eikö sinun työpaikallasi ole ketään, joka olisi vapaaehtoisesti aattona töissä? Monesti nämä ei-jouluihmiset pitävät tärkeämpänä olla vapaalla vaikka uutena vuotena tai juhannuksena, tällöin sinä voisit vuorostasi tehdä hänen työvuoronsa.
Minusta oleellista on se, että minulla on lapsia, joiden joulumuistot muovautuvat näistä jouluista. Yksi työkaverini on lähdössä jouluksi Thaimaahan ja puhui siihen malliin, että aikoo "unohtaa koko joulun" ja ilmeisesti juoda paljon. Miksi ihmeessä tällaista ei voi tehdä muulloin kuin nimenomaan jouluna?? -aloittaja
Koska muina aikoina joutuu käyttämään lomapäiviä, kun taas joulun aikaan lomat saan ilmaiseksi. Jos olet uuden vuoden halunnut olla vapaalla niin onko se sitten reilua että sinä olet sekä jouluna että uutena vuotena ja joku toinen ei kumpanakaan? Varsinkin jos teillä on niin vähän väkeä.
Ulkomaille lähtijät ovat etusijalla.
Vierailija kirjoitti:
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Mitäpä jos AP kävisi kertomassa sille nuorelle miehelle, että koska:
1. mies on perheetön, ei häntä tietenkään kiinnosta olla vapaalla joulunpyhiä ja
2. koska AP:n lasten joulumieli on kuitenkin se kaikista tärkein juttu ihan jokaiselle työntekijälle työpaikalla,
olisi enemmän kuin kohtuullista, että poikettaisiin yhdessä sovitusta vuorokierrosta ja mies olisi joulunpyhät AP:n puolesta töissä?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla minäkin olen ja meillä on sekä lapsettomissa että lapsellisissa ihmisissä sekä jouluihmisiä että niitä, joille joulu merkitsee vain lisiä. Toki ei-jouluihmisiä on vähemmän eli me muutkin joudumme pilaamaan joka kolmannen joulumme.
Minulla taas esimerkiksi juhannus ei merkitse mitään, joten annan sen mielelläni vapaaksi jollekin, joka on jouluaattona töissä. Työjouluina ei tosiaan auta muu kuin venyä Oscarin arvoiseen suoritukseen ja olla näyttämättä ketutustaan potilaille ja omaisille sekä ottaa kaikki irti niistä sekunneista, joina saa olla kotona.
On se nyt kumma jos pitää erityisesti esittää ihmisille jotka ovat hoitokodissa, sairaalassa tai terveysasemalla jouluna ja heidän omaisilleen. Erityisesti jos joku kehtaisi murjottaa kun itse olen jouluna sairaana niin saisi minun puolesta lähteä kotiin ja jäädä sinne. Anteeksi että apua tarvitsevien tarve ei ole tauolla aina kun te haluatte olla perheidenne kanssa omissa kodeissanne.
Kyllä ihminen melko tyhmä saa olla, että kouluttautuu hoitoalalla ja vinkuu, kun jouluna joutuu töihin. Tai juhannuksena tai vappuna tai lasten syntymäpäivänä. Eiköhän se kierto töissä ihan reilu ole. Jos oot nyt pari joulua perätysten töissä niin luultavasti saat pari joulua perätysten vapaaksi. Tai sitten kaikki on samalla tavalla useamman joulun peräkkäin töissä.
Kaksi joulua peräkkäin töitä = huonosti suunnitellut, jopa epäreilut työvuorolistat. Sinänsä sillä ei ole merkitystä, onko perhettä, onko lapsia, uskooko joulupukkiin tai Jeesukseen, aikooko lähteä ulkomaille tmv. Fiksu anoo lomaa sekä ennen että jälkeen joulun ja varmistaa pyhävapaan.
Voin tulla tuuraamaan. T. Työtön perheetön hoitaja.