Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen

Vierailija
20.11.2017 |

Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.

Kommentit (218)

Vierailija
201/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel.

Sulla sentään on työ.

Vierailija
202/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa ehkä joka kolmannen joulun vapaaksi. Oli lapsia tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten varmaan kuulu ammattiliittoon eikä teillä ole luottamusmiestä jos listat ”taas” tulivat myöhässä.

Vierailija
204/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vuoroa jonkun kanssa.

Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja

On se isoäiti varmaan tyytyväisempi että saa viettää joulun lapsenlapsensa kanssa, kuin jos nuori olisi sanonut 'ei mulla mitään oo, olkaa te jouluna lomilla vaan', ja mummu viettäis joulun yksin.

Näin ainakin meillä. Mummu suostuisi kyllä siihen että töissä täytyy olla joulunakin, "hyvähän se on että lapset saa olla perheen parissa" -tyylinen kommentti tulisi ihan mukisematta. Täytyyhän lapsia arvostaa. Mutta kyllä siitä kuulisi sitten seuraavat 20 vuotta (pitkäikäinen suku) kuinka hänet jätettiin ihan yksin, että työkaverit on tärkeämpiä kuin oma suku, että ei isovanhempia sen vertaa arvosteta... Ja voin vain kuvitella kuinka pahalta hänestä oikeasti tuntuisi sen joulun ajan, kun on oma perhe jonka on parhaansa mukaan kasvattanut, mutta joka ei edes niin paljoa välitä että tulisi jouluna vanhusta katsomaan.

Ja toki minulle oma mummuni on tärkeämpi kuin työkaverien lapset, ja menen hänen luokseen ennemmin kuin olen töissä jouluna - mutta ihan vain tiedoksi, jos joku ei oikeasti tiedä että muillakin kuin lapsiperheillä saattaa olla joulunläsnäoloa vaativia perheenjäseniä.

Eli mummoosi vedotenko sinulla on oikeus olla seuraavat 20 jouluaattoa kotona, koska mikä tahansa joulu voi olla mummosi viimeinen?

Väitinkö jossakin niin? Jokaiselle lomat vuorollaan, ei lapsiperheet ole sen ihmeellisemmässä asemassa jouluna kuin muutkaan ihmiset. Olen toistaiseksi lapseton, joten mummuni olisi yksin kaikki seuraavat 20 joulua jos joutuisin lapsettomuuden tähden aina joustamaan muiden puolesta.

Vierailija
205/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen joutaa olemaan kaksi joulua peräkkäin töissä, jotta yksinäiset ihmiset pääsevät perheensä luo joulunviettoon. Kyllä nuorten ihmisten joulu omien iäkkäämpien vanhempien luona on tärkeämpi, kuin äidin kotonaolo pikkulapsille.

Totta. Kaipaa ne isotkin lapset eli aikuiset äitiään ja haluaa joulun vapaaksi ja vanhempien luo. Minulla tyttö hoitajana ja olen sanonut, että kylmästi vain joka joulu vapaaksi. Sinulla on oikeus pitää joulu vapaata, vaikka sinulla ei ole lapsia. Sillä haluanhan minä lapseni luokseni, enkä sitä töihin.

Sitten kun tyttöni saa lapsia, niin totta kai hän on vapaalla, koska hänen lapsensa myös kaipaavat äitiään. Ei hän voi jättää pieniä lapsia ilman äitiään joulun aikaa.

Vierailija
206/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vuoroa jonkun kanssa.

Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja

On se isoäiti varmaan tyytyväisempi että saa viettää joulun lapsenlapsensa kanssa, kuin jos nuori olisi sanonut 'ei mulla mitään oo, olkaa te jouluna lomilla vaan', ja mummu viettäis joulun yksin.

Näin ainakin meillä. Mummu suostuisi kyllä siihen että töissä täytyy olla joulunakin, "hyvähän se on että lapset saa olla perheen parissa" -tyylinen kommentti tulisi ihan mukisematta. Täytyyhän lapsia arvostaa. Mutta kyllä siitä kuulisi sitten seuraavat 20 vuotta (pitkäikäinen suku) kuinka hänet jätettiin ihan yksin, että työkaverit on tärkeämpiä kuin oma suku, että ei isovanhempia sen vertaa arvosteta... Ja voin vain kuvitella kuinka pahalta hänestä oikeasti tuntuisi sen joulun ajan, kun on oma perhe jonka on parhaansa mukaan kasvattanut, mutta joka ei edes niin paljoa välitä että tulisi jouluna vanhusta katsomaan.

Ja toki minulle oma mummuni on tärkeämpi kuin työkaverien lapset, ja menen hänen luokseen ennemmin kuin olen töissä jouluna - mutta ihan vain tiedoksi, jos joku ei oikeasti tiedä että muillakin kuin lapsiperheillä saattaa olla joulunläsnäoloa vaativia perheenjäseniä.

Eli mummoosi vedotenko sinulla on oikeus olla seuraavat 20 jouluaattoa kotona, koska mikä tahansa joulu voi olla mummosi viimeinen?

Väitinkö jossakin niin? Jokaiselle lomat vuorollaan, ei lapsiperheet ole sen ihmeellisemmässä asemassa jouluna kuin muutkaan ihmiset. Olen toistaiseksi lapseton, joten mummuni olisi yksin kaikki seuraavat 20 joulua jos joutuisin lapsettomuuden tähden aina joustamaan muiden puolesta.

Mutta ap oli jo toista joulua peräkkäin töissä, että lapsettomat pääsevät ulkomaille jouluna. Missä ap.n oikeus saada vuorollaan vapaa joulu. Pitääkö hänen perheellisenä olla 20 joulua töissä siksi, että lapsettomat pääsee katsomaan mummojaan ja thaimaahan joulunviettoon

Vierailija
207/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset oli pieniä en ollut silloisen pomon suosiossa ja siksi olin 7 joulua peräkkäin töissä. Se tuntui kohtuuttomalta. Samaan aikaan työkaveri ei ollut yhtään joulua töissä.

Vierailija
208/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun syntyvyys laskee.. Kuka oikeesti haluu tehdä nykyään lapsia kun tietää että kaikki mitä teet tuomitaan. Esimerkiksi nää pyhät ja lomat: hoitakaa ite kakaranne mut ei vttu kun taas on perheelliset ”vinkumassa” lomia lasten lomien kanssa ja vedotaan johonki muistoihin!!!

Kai sitä on vaan jäätävä kotiäidiks jos haluu jotenkin tarjoo inhimmillisen lapsuuden omille lapsille. Materia kun ei hyvin kasvatettuja lapsia tee onnelliseks tai lämmitä mieltä vanhempana.

Toiko itse keksimämme ideologia onnellisuutta perheisiin vai osattiinko ennen paremmin, kun kotiäiti oli varsin yleinen ammatti...

Kaikkea ei voi saada joten joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. Ap on kouluttautunut hoitoalalle, tehnyt lapsia, eikä se ole työyhteisön ongelma sovittaa yhteen alaa ja perhettä vaan...

Ei tekis nykypäivänä yhtään pahaa monille äideille nostaa se pää pois sieltä omasta pseestä ja kattoo vähän miten ne lapset oikeesti voi. Joka ikinen äiti voi suoriutuu siitä tehtävästä paremmin. Tekeekö se uus iphone sut tai lapses onnellisemmaks jos kuitenki se aito ihmisyhteys sieltä taustalta puuttuu? Muutenkin nykypäivänä lapsia tehdään vaan koska se ois kiva, sit lähetää duuniin samantien takas kun ollaa synnäriltä päästy ja kerran vuodessa keretään sen lapsen kanssa olemaan.

Ai nykypäivänä? Kuule jos ne 70- ja 80-luvun äidit olisivat äitejä tänä päivänä, niin niiden lapset otettaisiin huostaan ihan silmänräpäyksessä... Olis varmaan sullekin ollut hyväksi, kun noin katkera olet!

Vierailija
209/218 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs valitsit hoitoalan

Vierailija
210/218 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä Prismassa, joka on auki 24/7. Vapaaehtoisia on jouluvuoroihin paljon, tietty työporukka pitää omat joulujuhlat töissä .

Itsellä on 4 lasta ja minulle sanottiin sinä et ainakaan ole jouluna töissä.

En minäkään nauti vappuna töissä olemisesta, kun 90% ostaa liian humalassa juotavaa, siis yrittää ostaa. Mutta mielummin olen vappuna, juhannuksena ja uutena vuotena töissä ja jouluna saan pitkän loman.

Vierailija
211/218 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä se on nykyään näinä tasa-arvon aikoina...ei ole nuorilla halua joustaa mistään kenenkään muun hyväksi, edes jouluna.

Entä jos nuori matkustaa parin sadan kilometrin päähän viettämään perheensä kanssa joulua? Perheellisellä on oma perhe kotona, jonka luokse mennä töiden jälkeen. Mutta ilmeisesti nuori voi viettää joulun yksikseen kotona vain että perheelliset saavat viettää idyllisen perhejoulun.

Vierailija
212/218 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeastiko moni mieltää sen niin että vain henkilö jolla on (pieniä) lapsia on perheellinen?

Mistä te kuvittelette näiden lapsettomien putkahtaneen maailmaan, puolukastako? Vai voisiko olla mahdollista että heilläkin on perhe?

Terkuin kahden lapsen äiti, jonka työpaikalla luojan kiitos käytetään kiertäviä lomalistoja.

Vierailija
213/218 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hoitoalalla 12v ja vain kerran mulla on ollut koko joulu vapaata. Muuten on ollut vain joku pyhistä vapaa, aattona olen ollut vapaalla kolme kertaa. Ei ole haitannut joulun viettoa vaikka perheellinen olenkin. Meillä on aina löytynyt pyhälisien toivossa vapaaehtoiset töihin. Tänä vuonna olen töissä sekä joulun että uuden vuoden koska säästetään lomamatkaan ja lapset tarvii arkipäiviksi koulun/pk:n lomien vuoksi hoitajan kotiin.

Vierailija
214/218 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä se on nykyään näinä tasa-arvon aikoina...ei ole nuorilla halua joustaa mistään kenenkään muun hyväksi, edes jouluna.

Entä jos nuori matkustaa parin sadan kilometrin päähän viettämään perheensä kanssa joulua? Perheellisellä on oma perhe kotona, jonka luokse mennä töiden jälkeen. Mutta ilmeisesti nuori voi viettää joulun yksikseen kotona vain että perheelliset saavat viettää idyllisen perhejoulun.

Eli sinusta on oikein, että ap tekee jo toista joulua peräkkäin töitä, että perheettömät nuoret pääsevät vanhempiensa luo joulunviettoon.

Tuleehan siitä 18 vuotiaalle lähärille traumoja, jos ei pääse jouluaattona äitinsä paapottavaksi.

Vierailija
215/218 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs valitsit hoitoalan

Miksi lapsettomat valitsee hoitoalan, elleivät osaa viettää jouluaan ilman vanhempiaan

Vierailija
216/218 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse valmistuin hoitajaksi, nuoret olivat paljon itsenäisempiä. Kyllä me olimme vuorollamme joka toinen joulu töissä. Ei olisi tullut mieleenkään saada itkupotkuraivareita, jos joutui joulun töihin. Omat vanhemmatkin kyllä pärjäsivät vallan mainiosti ilman aikuista tytärtään joulun. Kävin sitten joulunpyhien jälkeen ja sain ne kinkut ja muut härpäkkeet ihan samalla tavalla.

Mutta ehkä en vikonut asiaa sen kummemmin, koska oma äitini oli myös aika usein jouluisin töissä, kun olin lapsi. Siihen tottui, että jokainen vuorollaan.

Kun ehdotatte, että pienille lapsille voidaan joulu pitää vaikka 27.12, niin miksi ihmeessä ne nuoret hoitajat eivät voi myös viettää joulua vanhempiensa luona 27.12. 

Itse ainakin tykkäsin, että sai sitten uuden vuoden vapaaksi. Se kai sitä nuorelle isompi juhla oli, kun pääsi kavereiden kanssa juhlimaan. 

Vierailija
217/218 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse valmistuin hoitajaksi, nuoret olivat paljon itsenäisempiä. Kyllä me olimme vuorollamme joka toinen joulu töissä. Ei olisi tullut mieleenkään saada itkupotkuraivareita, jos joutui joulun töihin. Omat vanhemmatkin kyllä pärjäsivät vallan mainiosti ilman aikuista tytärtään joulun. Kävin sitten joulunpyhien jälkeen ja sain ne kinkut ja muut härpäkkeet ihan samalla tavalla.

Mutta ehkä en vikonut asiaa sen kummemmin, koska oma äitini oli myös aika usein jouluisin töissä, kun olin lapsi. Siihen tottui, että jokainen vuorollaan.

Kun ehdotatte, että pienille lapsille voidaan joulu pitää vaikka 27.12, niin miksi ihmeessä ne nuoret hoitajat eivät voi myös viettää joulua vanhempiensa luona 27.12. 

Itse ainakin tykkäsin, että sai sitten uuden vuoden vapaaksi. Se kai sitä nuorelle isompi juhla oli, kun pääsi kavereiden kanssa juhlimaan. 

Eihän tässä nuoret olekaan valittamassa, että joutuvat vuorollaan olemaan töissä, vaan perheenäiti.

Vierailija
218/218 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinusta on oikein, että ap tekee jo toista joulua peräkkäin töitä, että perheettömät nuoret pääsevät vanhempiensa luo joulunviettoon.

Tuleehan siitä 18 vuotiaalle lähärille traumoja, jos ei pääse jouluaattona äitinsä paapottavaksi.

No onhan se reilua. Jos siis työpaikalla muutkin joutuvat mahdollisesti olemaan useammankin joulun töissä ennenkuin sattuu se vapaa joulu kohdalle. Ja usein näin onkin, ei sitä porukkaa varmastikaan niin paljoa ole, että jokaiselle olisi tarjota vuodesta toiseen pyhät säännöllisesti vapaaksi.

Eikä tässä nyt ollut kyse siitä, että vaatimalla vaaditaan, että pienten lasten vanhempien pitäisi joustaa, että aikuiset lapset pääsisivät vanhempiensa luokse joulunviettoon, vaan siitä, että aloittajan mielestä _hänen_ pitäisi lasten takia olla etusijalla saamassa jouluvapaita perheettömien (eli niiden, joilla ei ole lapsia) sijaan.

Mutta noinhan se ei mene. Työpaikka, jossa aina on jonkun oltava töissä, pyhävapaissa ainoa oikea ratkaisu on kiertävät listat, joiden mukaan mennään niin, että jokainen vuorollaan joutuu olemaan pyhiä töissä - vapaaehtoiset toki erikseen, mutta loput vuorot sitten jaetaan tasapuolisesti piittaamatta siitä onko lapsia vai ei. Jokaisella on kuitenkin yhtä suuri oikeus saada vapaita ja jokaisella on sama velvollisuus hoitaa työnsä. Sama koskee lomia.