Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes muista oliko äiti joskus jouluaattona töissä. Joulu on tosiaan enemmänkin kuin 24.12. klo 12-21, ei joulua yksi työvuoro selvästikään pilannut.
Uskon että sinulle itsellesi on kurja tilanne, mutta lapset pärjäävät kyllä :)
Vaikka joulu alkaakin ensimmäisenä adventtina ja loppuu loppiaisena, on jouluaatto ehdottomasti tärkein päivä, jonka menetystä ei voi korvata millään rahasummalla. Mukava tietysti lukea, että lasten kannalta on lähes se ja sama, onko äiti paikalla vai ei, mutta sille töissä kävijälle jouluaatto ei todellakaan ole vain päivä muiden joukossa.
Ei varmaan jos suhtautuu siihen noin hysteerisesti. Voisi kuvitella että jos on alansa valinnut ja lähes joka vuosi jouluna ja muina pyhinä töissä niin ei jaksaisi joka vuosi samaa suruvirttä.
miksi se joulu täytyy juhlia juuri silloin 24pv?? Jos teille on tärkeää, että koko poppoo on paikalla, järjestäkää "oma joulu" silloin kun kaikilla on vapaata. 24pv voi sitten järjestää muuta ohjelmaa niille jotka ovat paikalla.
Me menemme aattona viettämään "aikuisten joulua" pelataan, otetaan viiniä ja syödään "eksoottisempia" ruokia, kun lapset ovat toisella vanhemmalla joulun vietossa. Meidän yhteinen joulu on järjestetty 22pv, kun kaikki ovat paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Materia kun ei hyvin kasvatettuja lapsia tee onnelliseks tai lämmitä mieltä vanhempana.
Koitapa sanoa tuo lapsille. Että ette saa lahjoja ollenkaan tänä vuonna, kun ei materia teitä onnelliseksi tee, vaan pelkkä perheen yhteinen aika tekee. Veikkaanpa, että aika äänekäs vastalause kaikuu ilmoille.
Kaikki te kysytte ihan vääriä asioita:
-Montako henkeä on listalla
-Kuinka moni niistä oli viime joulun vapaalla
-Kuinka moni niistä oli viime joulun töissä
Pyhät pitää kiertää, ellei ole vapaaehtoisia, eli se joka oli viime jouluna vapaa on tämän joulun kiinni
Helppoa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Materia kun ei hyvin kasvatettuja lapsia tee onnelliseks tai lämmitä mieltä vanhempana.
Koitapa sanoa tuo lapsille. Että ette saa lahjoja ollenkaan tänä vuonna, kun ei materia teitä onnelliseksi tee, vaan pelkkä perheen yhteinen aika tekee. Veikkaanpa, että aika äänekäs vastalause kaikuu ilmoille.
Kertoo teidän perheestä. Meillä on aina annettu yksi pieni lahja per lapsi eikä kukaan esitä vastalauseita. No ehkä eri asia kun pienestä asti kasvatettu siihen että materia ei niin merkitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuudettatoista vuott jouluna töissä ja ilman mitään lisäkorvausta. Reilua, eikö totta? T:pastori
Papilla on hyvä palkka muutenkin.
Ja pääsee taivaaseen, toisin kuin ateistit. Eli papeille ei oikeastaan kuuluisi maksaa mitään. Mitä muka haittaa muutaman kymmenen vuoden köyhyys kun edessä on ikuisuus paratiisissa.
Eikö käy mielessä että lapsettomatkin saattavat viettää perhejoulun esim. omien vanhempien tai sisarusten perheiden kanssa? Mä olen lapseton ja mulle joulu on varmasti ihan yhtä tärkeä perhejuhla kuin sulle, etkä ole kenenkään yläpuolella vaan siksi että sinulla on lapsia. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vuoroa jonkun kanssa.
Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja
Miksi edes pitäisi? Siksi, ettei ole lapsia? Lapsettomalle joulu voi olla yhtä tärkeä. Itselleni esim. siksi, että isoäitini on jo 87 vuotta ja todellakin otan hänet meille jouluksi. Enkä jousta tästä vain siksi, että joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle. Joo, kyllä risoo, että lapselliset kuvittelee olevansa jossakin erikoisasemassa vain siksi, että heillä on lapsia.
Meillä oli kans ed duunissa kaikki pomon suosikit ekana pois jouluna, kun oli lapsia...se oli siis ihan joka vuosi sama juttu...
Onneks ei tarvii enää hyppiä noiden pillien mukaan, kun nyt saa oikeasti valita.
Ja lellikkejä ei ole.
Oleellista tässä lienee että kohdellaanko sua eri tavalla kuin muita töissä? Jos muutkin ovat kaksi joulua peräkkäin töissä, niin olet sinäkin. Se ei ole lapsista kiinni.
On se nyt kumma jos pitää erityisesti esittää ihmisille jotka ovat hoitokodissa, sairaalassa tai terveysasemalla jouluna ja heidän omaisilleen. Erityisesti jos joku kehtaisi murjottaa kun itse olen jouluna sairaana niin saisi minun puolesta lähteä kotiin ja jäädä sinne. Anteeksi että apua tarvitsevien tarve ei ole tauolla aina kun te haluatte olla perheidenne kanssa omissa kodeissanne.[/quote]
Juuri siihen sitä näyttelyä ja esittämistä tarvitaan, etteivät potilaat ja omaiset huomaisi, miltä työntekijästä oikeasti tuntuu. Hyvin harva siellä vapaaehtoisesti on töissä pyhinä, mutta ette te sitä huomaa, koska me osaamme tarvittaessa piilottaa tunteemme.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen melko tyhmä saa olla, että kouluttautuu hoitoalalla ja vinkuu, kun jouluna joutuu töihin. Tai juhannuksena tai vappuna tai lasten syntymäpäivänä. Eiköhän se kierto töissä ihan reilu ole. Jos oot nyt pari joulua perätysten töissä niin luultavasti saat pari joulua perätysten vapaaksi. Tai sitten kaikki on samalla tavalla useamman joulun peräkkäin töissä.
Lukioikäisenä ammatinvalintaa pähkäillessä ei välttämättä vielä ymmärrä pyhien merkitystä. Uudelleen kouluttautuminenkaan ei ole ihan yksinkertaista omien lasten saamisen jälkeen, varsinkaan jos mieskin on pienituloinen.
Saat uuden vuoden vapaaksi ? Vaihda se pois jos niin harmittaa. Vai molemmatko vaadit?
Vierailija kirjoitti:
Joulu kestää kolme päivää, työpäivä 8 tuntia.
Puolisosi voi hyvinkin nauttia, kun saa olla lasten kanssa keskenään jouluna ja touhuta ihan oman aikataulunsa mukaan.
Meillä kestää työpäivä 12 tuntia, ja jos on aattona töissä, onnmyös joulupäivän ja tapanin.
Minä en suostu tänä vuonna olemaan töissä, kun olin viime vuonna. Jos ei ne tuu hoitamaan jotka vaatii pyhälisiä pois " koska pyhä onnpäivä siinä missä muutkin" niin sairaat lapsiparat sitten varmaan kuolee sinne sairaalaan, minä vietän joulun omien 4 lapseni kanssa, kun töissä olosta ei edes saa kunnon korvausta 😫
Minä lapsettomana oon nyt ollut kaksi joulua töissä, siis ne kaksi joulua jotka ylipäänsä olen ollut tässä työpaikassa.
Ensimmäisellä kerralla tein aatonaattona iltavuoron, jouluaattona aamuvuoron ja sitten joulupäivänä ja tapsana iltavuorot. Toisella kerralla tein kolme yövuoroa 23-26.
Itse olin kyllä ilmoittanut että voin hyvin olla töissä että joku sellainen saa vapaaksi jolle se on tärkeää, lapseton tai lapsellinen. Tai saa edes mukavamman vuoron.
Tänä vuonna olen jouluna neljä päivää vapaalla, vietän perhejoulun, sillä minullakin on perhe vaikkei omia lapsia olekaan. Minulla on avomies, vanhemmat, kaksi siskoa ja veli, minulla on kolme siskonlasta, minulla on mummi ja vaari, joilla ei ole kovin montaa joulua enää edessä, minullakin on kasa pieniä ja isoja serkkuja ja pikkuserkkuja joita mielelläni nään yhtäaikaa, jotka sattuvat kokoontumaan yhteen juuri jouluna.
Ja mielestäni olen ansainnut tämän koska tein kuitenkin kaksi joulua töitäkin ilman vapaatoiveita.
Minusta meillä töissä toimii hyvin. Ne joille joku juhlapyhä ei ole kovin tärkeä ilmottautuvat mielellään töihin. Minä esim en välitä pääsiäisestäkään ja voin hyvin olla sen töissä, samoin teen töitä mielelläni viikonloppuisin, arkivapaat sopivat minulle hyvin.
Lavita kirjoitti:
Ammatin valinta kysymys, hirmu simppeliä, vaihda työpaikkaa.
Itsekin hoitoalalla ja työajat ma-pe 8-16. Kaikki pyhät aina vapaana. Tällä mennään! Lisät ei kiinnosta, sillä säännöllinen elämä on kultaakin arvokkaampaa ja sitä paitsi palkkani päivätyöstä on ihan hyvä.
Hoitoalalla on tarjolla myös päivätyötä ja 2-vuorotyötä. Lisäksi hoitoalalla on tarjolla ammatteja, joissa tehdään pääosin päivävuoroja esim. Terveydenhoitaja, suuhygienisti, röntgenhoitaja, optikko.. mikään pakko ei ole olla 3-vuorotyössä. Hoitoalalla on suuret markkinat!
Ohiksena aiheesta, mutta minusta on kamalaa kun aina ajatellaan, että nuoret voivat tehdä joulut, juhannukset jne. Monet nuoret, kun asuvat toisella paikkakunnalla, kuin perheensä. Näin ovat sitten koko juhlan yksin. Sen sijaan se perheenäiti pääsee työvuoron jälkeen kotiaan juhlimaan.
Siinä sitä reiluutta.
Perheellisyydellä ei ole mitään merkitystä. Se on jokaisen oma valinta, samoin kuin on ollut ala jolle olet hakeutunut töihin. Lapset eivät tuo sinulle mitään erityisasemaa työpaikalla. Tuollaisella itsekkäällä asenteella jonka mukaan joulu olisi tärkeämpi niille joilla on lapsia, joudatkin olemaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voinut sanoa että teit viime vuonna ja nyt olisi jonkun muun vuoro? Jää sairaslomalle jouluna.
Tuo olisi moraalitonta, jos ei oikeasti ole sairas. Jos ap soittaisi jouluaattoaamuna, ettei pääsekään tulemaan iltavuoroon, joku aamuvuorolaista joutuisi tekemään tuplavuoron. Se ihminen vasta katkera olisikin, joka tekisi aattona töitä klo 7-21.30. Lisäksi hänelläkin saattaisi olla pienet lapset.
Näinhän se hoitoalalla nykyään menee, että lähes AINA kun joku on poissa, niin joku tekee tuplavuoron tms. Mutta ei sellaisen tekemiseen mitään velvollisuutta ole.
Sepä se, joulu on joulu vietti sen missä tahansa. Olen päässyt joulun tunnelmaan myös töissä...sielläkin joululaulut soineet, jouluruokaa tarjoiltu ja pidetty pieni yhteinen juhla. ..joidenkin potilaiden omaiset ovat käyneet kukkineen ja lahjoineen ja toisten luona ei ketään. ..jotenkin joulu töissäkin herkistää. ..hyvä palata vuoron jälkeen kotiin.