Työnantaja ilmoitti, että tupakoimattovat työntekijät saavat ensi vuonna yhden extra lomapäivän
Onko tuo edes laillista? Tarkoitus muka kannustaa työntekijöitä terveempiin elintapoihin, mutta mielestäni vaikuttaa vain syrjivältä tupakoitsijoita kohtaan! Itse ainakin ajattelen paljon selvemmin ja saan työt paremmin tehtyä kun saa sen tunnin parin välein käydä tyhjentämässä pään tupakkapaikalla!
Kommentit (82)
Vaikka olenkin äärimmäisen kova tupakoinnin vastustaja, niin silti pakko ottaa kantaa tähän väitteeseen, että tupakoimattomat muka tekee enemmän töitä kun tupakoitsijat.
Se että on kauemmin työmaalla kuin joku toinen, ei kerro vielä mitään siitä kuinka paljon siellä työmaalla on töitä tehty. Se tupakoimaton voi samaan aikaan kun kollega on tupakalla pelata vaikka pasianssia, tai roikkua AV:lla ja jatkaa sitä vielä senkin jälkeenkin, kun tupakoitsija tulee jatkamaan töitään. Toisaalta tupakoitsija voi saada norttitauostaan uutta boostia ja jatkaa töitään entistä kovemmalla tarmolla.
Korostan, olen siis kiihkeä tupakoinnin vastustaja, mutta en pidä siitä, että asioita perustellaan väärillä argumenteilla.
Tässäpä se. Olen ollut yli 20 vuotta työelämässä ja nähnyt laumoittain laiskoja, röökillä maleksivia luuserityöntekijöitä. Olen myös nähnyt laiskimuksia, jotka kyttää toisten röökitaukoja ja ovat täydellisiä nollia työssään. Toisessa päässä on ne parhaat työntekijät ja niissäkin on ollut tupakoivia. Tupakoivien työntekijöiden niputtaminen tyyliin "olette huonompia, ette saa ylimääräistä lomapäivää" on yksinkertaisesti vain väärin ja kestämätöntä tilanteissa, jossa tupakoiva voi silti olla se hyvä työntekijä. Tämä on vähän sama kuin alettaisiin ihmisiä palkita painon tai minkä vaan omaan yksityisyyteen kuuluvan asian perusteella. Tietenkin jos lihavuus, tupakka tai mikä vaan häiritsee työntekoa, se on ongelma. Mutta jo se ei häiritse ja työntekijä on hyvä, ei ole kovin kestävää henkilöstöpolitiikkaa suosia ihmisiä tuollaisella perusteella. Työpaikalla kun ollaan tekemässä töitä, edut ja arvioinnit tulee perustua aina työsuoritteeseen, ei henkilön muun elämän valintoihin. Vain se on oikeudenmukaista ja vain oikeudenmukainen työyhteisö voi olla toimiva. Oikeudenmukaista ei ole se, että joku ravaa tupakalla jossain toisessa päässä aluetta kerran tunnissa toisten tehdessä hänen työnsä. Mutta toisaalta oikeudenmukaista ei ole myöskään se, että työntekijän hyvät työsuoritteet nollataan tupakan takia.