Työnantaja ilmoitti, että tupakoimattovat työntekijät saavat ensi vuonna yhden extra lomapäivän
Onko tuo edes laillista? Tarkoitus muka kannustaa työntekijöitä terveempiin elintapoihin, mutta mielestäni vaikuttaa vain syrjivältä tupakoitsijoita kohtaan! Itse ainakin ajattelen paljon selvemmin ja saan työt paremmin tehtyä kun saa sen tunnin parin välein käydä tyhjentämässä pään tupakkapaikalla!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaan mietitään miten tupakointi vie työaikaa. Tämähän on mainio tapa kannustaa savuttomuuteen! Tupakointi vahingoittaa terveyttä ja lisää tavallista sairastelua, sen kustannus parin minuutin taukoon verrattuna on huomattava.
Mutta eivät kaikki tupakoitsijat sairastele. Olen ollut monta vuotta samalla työnantajalla ja sairaana kahdesti. Molemmat olleet oksennustauteja, jotka olen saanut ihan savuttomilta työkavereiltani. En usko, että tupakoinnilla on ollut näiden kanssa mitään tekemistä.
On myös tässäkin eroa siinä polttaako sen 3 röökiä päivän aikana vai askin. Miksei rangaista mielummin vain niitä, jotka saikuttavat tai laiskottelevat töissä? Siis sekä savuttomia että polttajia.
Mulla työkaveri,tehoton vätys,joka käy kymmenen minuutin tupakkotauolla puolen tunnin välein, ja joka loukkaantuu kun en lopeta "parityöskentelyä" siksi ajaksi kun tupakoi, ja saan hänet tuntemaan syyllisyyttä. En haluaisi tupakoitsijaa samalle työpaikalle sen myrkkykatkun ja työtehottomuuden vuoksi.
Ajatus on sinänsä ihan oikeansuuntainen. Yksilötasolla se kuitenkin voi johtaa kohtuuttomuuksiin.
Tiimimme ehdottomasti tehokkain työntekijä polttaa muutaman savukkeen päivässä työajalla. Ei ole sairaslomalla käytännössä koskaan (ollaan oltu viisi vuotta samassa paikassa ja en muista tällaista tapausta).
Hyvin harva työ on niin suoriteperusteista aikaan sidottuna, että muutamat tupakkatauot merkitsisivät.
Totta kai alemman tason työt erikseen. Esim. puhelinvaihteessa toisen tauko tarkoittaa, että toinen vastaa puheluihin. Mutta käsittääkseni näissä töissä ei olekaan mahdollista poistua tupakalle työajalla. Luovemmassa työssä (esim. tutkimustyö) merkitsee vain laatu monine mittareineen, ei totisesti oletko minuutilleen työn ääressä.
Eli en kannata, vaikka itse tupakoimaton olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa järkevältä, tupakoitsijat tekevät päivässä monta minuuttia vähemmän töitä kuin ne, jotka eivät tupakoi.
Samoin ne jotka kärsivät huonosta vatsasta tai jostain kroonisesta suolistosairaudesta. Pitäisikö heitäkin verottaa tästä?
tupakointi ei ole sairaus
Luonteenheikkoutta.
Nooh, tässähän ajatellaan asiaa kovin mustavalkoisesti. Onhan olemassa niin erilaisia työtehtäviä; joissain sauhuttelu käy kätevästi työn lomassa ja toisessa se taas on pois varsinaisesta työnteosta. Niin tai näin, itse näkisin asian niin, että eiköhän jokainen vastuullinen aikuinen ihminen saa päättää ihan itse siitä, tupakoiko vai ei. Eikä se tupakointi / tupakoimattomuus liene ainoa mittari, kun puhutaan hyvistä työntekijöistä tai kollegoista. Tämä kysymys sivuaa kokemukseni mukaan usein muita epäkohtia työyhteisössä…
Työnantaja voi koska vain antaa etuja työntekijöille haluamallaan tavalla. Vaikka ylimääräisen boonuksen. Sille sinä et kateellisuuksissasi mahda mitään, että me palkitsemme paremmat työntekijät.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa järkevältä, tupakoitsijat tekevät päivässä monta minuuttia vähemmän töitä kuin ne, jotka eivät tupakoi.
En ole koskaan tupakoinut itse. Mutta yhdellä työpaikalla se ainoa tupakoija kävi tupakalla vain kahvi- ja ruokataukojen aikana. Tämä ei seisoksellut käytävällä valittamassa kiirettään niinkuin muut. Mun mielestä marmatukseen ja juoruiluun käytetystä ajasta pitäisi myös vähentää palkasta. VAikka miten kiire olisi, aina löytyy aikaa valittaa siitä joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta; mites me, jotka ei polteta työajalla? Lounaan jälkeen poltan, mutta ruokatunti on palkatonta, eli omaa aikaa. Ja saikutuksesta maininneelle; olen ollut viimeisten viiden vuoden aikana yhdesti sairaslomalla. En sairasta, eikä esimerkiksi ole lapsiakaan (jotka voisivat sairastaa).
Tämä on kyllä mielenkiintoinen idea, eikä sinällään edes huono, itseäkin välillä rasittaa röökillä ravaajat (samoin muut jotka eivät hoida töitään kunnolla).
"yhdesti" on k e r r a n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaan mietitään miten tupakointi vie työaikaa. Tämähän on mainio tapa kannustaa savuttomuuteen! Tupakointi vahingoittaa terveyttä ja lisää tavallista sairastelua, sen kustannus parin minuutin taukoon verrattuna on huomattava.
Mutta eivät kaikki tupakoitsijat sairastele. Olen ollut monta vuotta samalla työnantajalla ja sairaana kahdesti. Molemmat olleet oksennustauteja, jotka olen saanut ihan savuttomilta työkavereiltani. En usko, että tupakoinnilla on ollut näiden kanssa mitään tekemistä.
On myös tässäkin eroa siinä polttaako sen 3 röökiä päivän aikana vai askin. Miksei rangaista mielummin vain niitä, jotka saikuttavat tai laiskottelevat töissä? Siis sekä savuttomia että polttajia.
Ap:n tapauksessa kyse ei ollut ilmanpilaajien ja laiskureiden rangaistus vaan tupakoimattomien palkitseminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo edes laillista? Tarkoitus muka kannustaa työntekijöitä terveempiin elintapoihin, mutta mielestäni vaikuttaa vain syrjivältä tupakoitsijoita kohtaan! Itse ainakin ajattelen paljon selvemmin ja saan työt paremmin tehtyä kun saa sen tunnin parin välein käydä tyhjentämässä pään tupakkapaikalla!
Etkö voisi sitten ajatella, että nuo tupakoimattomat sitten ottavat nuo "tupakan mittaiset tauot" yhdellä kertaa? - Itse olen joskus ajatellut, että jos ja kun en tupakoi, niin voisinko tulla vaikka maanantaisin töhin tunnin tai puolitoista myöhemmin tai vastavasti lähteä häntä tunnin -puolitoista ennen, vaikka perjantaina.
Minusta tämä olisi reilua, koska en varasta päivittäin työaikaani oman harrastukseni parissa (, josta muut saaavt tuta mm. pahan hajun muodossa. Tai se, että toinen on mahd. just sillä hetkellä tupakalla kun häntä tarvittaisiin).
Toisekseen olisin työnantajan palveluksessa jopa enemmän kuin se työkaverini, joka käy vaikka sitten vain kaksi kertaa työpäivänsä aikana tupakalla, jos lakemme niiden kestoksi vaikka a 10 minuuttia /kerta jolloin 8 tunnin työpäivän aikana menee tuprutteluun 20 minnuutia ja jos lakemme vielä että työpäiviä olisi viikossa viisi, niin tupakoitsija käyttää harrastukseensa 5x20 minuuttia eli 100 minuuttia joka on jo reilu puolitoista tuntia(!)
Onko tuo paljon. Riippuu paljon varmaan siitä keneltä kysyy. Minusta kuitenkin saattaisi olla eri tunne tulla maanantaisin töihin puolikymmenen aikoihin kuin jo 08:00. - Tai lähteä perjantaina 14:30 eikä klo 16:00. No onneksi en ole kellokortin orja, mutta ehkä joku tajusi pointtini
Saahan sitä antaa vapaapäivän kelle huvittaa, jos on yksityinen työnantaja. Tosi hyvää henkilöstöpolitiikkaa, lisää tällaisia. Tehkääs tästä joku oikeusjuttu käryttäjät, häviätte varmasti hähähää.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän me ei-tupakoivat tehdä niitä töitä ainakin sen yhden päivän enemmän kun ei tarvi käydä monta kertaa päivässä tupakalla.
Kyllähän tähän löytyisi niinkin järkevä ratkaisu, kuin vaikkapa että tupakalla ei saa ravata koska huvittaa, vaan siellä on lupa käydä vain ruoka- ja kahvitauoilla. Mä en muutenkaan usko että yksikään tupakoitsija katkeroituu niin pahasti muiden yhdestä ylimääräisestä vapaapäivästä VUODESSA että lopettaisi. On se kumma, kun tästä tupakoinnista tehdään niin iso juttu ja siihen yritetään puuttua tahoilta joille se ei edes kuulu, jokaisen aivan oma asia.
Mun miehen työpaikka, Tevo oy, on jo vuosia maksanu enempi palkkaa niille työntekijöille jotka ei polta. Saavat ekstraa. On siis hitsari ammatiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi sitten ajatella, että nuo tupakoimattomat sitten ottavat nuo "tupakan mittaiset tauot" yhdellä kertaa? - Itse olen joskus ajatellut, että jos ja kun en tupakoi, niin voisinko tulla vaikka maanantaisin töhin tunnin tai puolitoista myöhemmin tai vastavasti lähteä häntä tunnin -puolitoista ennen, vaikka perjantaina.
Minusta tämä olisi reilua, koska en varasta päivittäin työaikaani oman harrastukseni parissa (, josta muut saaavt tuta mm. pahan hajun muodossa. Tai se, että toinen on mahd. just sillä hetkellä tupakalla kun häntä tarvittaisiin).
Toisekseen olisin työnantajan palveluksessa jopa enemmän kuin se työkaverini, joka käy vaikka sitten vain kaksi kertaa työpäivänsä aikana tupakalla, jos lakemme niiden kestoksi vaikka a 10 minuuttia /kerta jolloin 8 tunnin työpäivän aikana menee tuprutteluun 20 minnuutia ja jos lakemme vielä että työpäiviä olisi viikossa viisi, niin tupakoitsija käyttää harrastukseensa 5x20 minuuttia eli 100 minuuttia joka on jo reilu puolitoista tuntia(!)
Onko tuo paljon. Riippuu paljon varmaan siitä keneltä kysyy. Minusta kuitenkin saattaisi olla eri tunne tulla maanantaisin töihin puolikymmenen aikoihin kuin jo 08:00. - Tai lähteä perjantaina 14:30 eikä klo 16:00. No onneksi en ole kellokortin orja, mutta ehkä joku tajusi pointtini
Kai nyt tupakoitsijallekkin ihan normaalit lakisääteiset tauot kuuluu?
Itse otan kupin kahvia ja poltan tupakin, ihan sama aika mulla siihen menee kun tupakoimattomilla jotka juovat kahvin siellä kahvihuoneessa.
Meillä on parake palkkausjärjestelmä, jossa on työkohtainen palkan osuus ja henkilökohtainen palkan osuus. Meillä voi vapaasti käydä virallisilla tauoilla tupakalla (kahvitauko 2 x 12min ja ruokatauko 30min omaa aikaa).
Jos käy taukojen välillä, se pudottaa henkilökohtaisen palkan osuutta (huolellisuus, johon vaikuttaa työaikojen noudattaminen) Musta toi on ihan reilua.
Surkea palkinto. En polta. Vihaan jo muutenkin lomia. Niitä ei meinaa ehtiä pitämään ja niiden jälkeen on hirveä määrä rästitöitä. Mulla ei ole lomalla mitään tekemistä, koko ajan kaipaan töihin. Ja sitten vielä yksi päivä lisää lusittavaksi! Jos saisi yhden päivän palkan rahana, olisi jotain järkeä.
Muutama vuosi sitten joku Pohjanmaan pikkukunta antoi ylimääräisiä lomapäiviä laihduttajille. Jos olisin siellä töissä, pitäisin huolen, ettei tipu grammaakaan. Mulle pitäisi olla ukaasi, että jos lihot, tulee rangaistukseksi lisää lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kyse yksilöstä ja yhden työntekijän saikuista vaan väestötason terveydestä ja kustannuksista (jotka ne kaikki maksamme) sekä terveydestä arvona. Jos iso työnantaja, niin siellä sairastelu jakautuu todennäköisesti samoin kuin kansassa normaalisti. Pienellä työnantajalla taas voi käydä hyvä- tai huonotuuri saikkujen kanssa.
Ihan oikein! Miksi tupakoitsijat saavat pitää taukoja vähän väliä?
Jos saman tekisi tupakoimaton, nojailisi seinään 5min, niin johan tulisi sanomista.
Yksi tuttuni, joka ei polta, oli mennyt kerran yhdessä työpaikassa tupakkaporukan kanssa pihalle. Pomo oli ollut tupakalla myös. Oli tokaissut tutulleni, että "ethän sä polta. Eikö sulla olisi töitä tehtävänä?"
Jos työnanatajan, työpaikan arvoihin kuuluu tupakoimattomuus ja tupakoimattomuuden edistäminen niin eikö se ole ihan loogista, että työnantaja palkitsee niitä, jotka osoittavat sitoutumista työpaikan arvoihin.
Ei kyse ole pelkästä tehokkudesta vaan työpaikan julkikuvasta, myös sillä on suuri merkitys menestykselle. Esimerkiksi nyt vaikka Audi-mies sai kenkää, koska juttunsa aiheuttivat vahinkoa firman julkikuvalle.
Enkä ota kantaa onko oikein vai vääri, järkevää vai ei, mutta nämä ovat nyt ne realiteetit ja siinä kontekstissa ylimääräinen vapaapäivä eli bonus on looginen.
Jos aika on ainoa mittari työsuoritukselle, niin mikäs siinä, ihan reilua.
Mutta ei minua pomona henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään pitämien taukojen määrä, pituus tai edes töihintuloaika, kunhan hommat tulee hoidettua. Jos sovittuja hommia ei tehdä, niin silloin kiristyy lieka työaikojen ja -taukojen suhteen. Näin siis tuotekehityksen puolella.