Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta
Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).
-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.
-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.
Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.
Kommentit (579)
Onhan tuo puhuttava opettajan kanssa auki, muuten ei voi koulun ja kodin yhteistyö jatkua.
Olisipa opettajalla ollut ammattitaitoa puhua perheen kanssa ennen lasun trkoa.
Mun teini sanoo että meillä aina kaljaa jääkaapissa.
Totta, on yksi olut pullo joka ollut siellä jo kaksi kuukautta.
Onneksi ei ole tuollaista koulussa puhunut.
Ei meillä alkoa käytetä, joskus olut janoon ja ei ole paljoa tehnyt mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
No eikö pitäisi kysyä myös lapselta, että kenen kanssa olit kun yritit soittaa äidille...?
Mitä sillä on väliä? Vanhempi juo, se tässä on se ongelma.
Selvästi vanhempi kuitenkin juo tuossa tapauksessa muualla kuin lapsen luona. Se ei ole luultavasti ole mikään ongelma, jos lapsella on hoitaja.
Lapsi voisi sanoa noin esim. siinä tapauksessa, jos minä vaikka lähden tästä kerran vuodessa illaksi kuuntelemaan yleisöluentoa lapselle käsittämättömästä aiheesta ja aion ottaa siellä lasin viiniä vaikken juo tavallisesti. Miehen kanssa puhutaan että parempi minun siksi mennä bussilla, lapsi kysyy miksi kun harvoin menen bussilla, selitetään että aikuisten juoman ottamisen jälkeen ei saa ajaa autoa, ja lapsi sitä sitten jää miettimään että miksiköhän näin. Luennon aikana lapsi yrittää kotoa soittaa, en vastaa sillä hetkellä, lapsi muistaa että ai niin se ottaa sitä aikuisten juomaa. Mikä ongelma tässä mielestäsi on? Ei tarvittaisi kuin yksi kysymys selvittämään minkälaisesta tilanteesta on kyse. Mulle tuli joku tällainen skenaario heti mieleen, eikä se että keskenään jätetyt lapset yrittää soittaa kotoa aamuyöstä, että voisiko äiti jo tulla baarista kotiin laittamaan iltapalaa...
Minulla ei ole kokemusta alkoholisteista mutta mt-ongelmaisesta on ja tuo kuulostaa ihan täsmälleen sellaiselta vastaukselta joka annettaisiin peittelemään jotakin mikä halutaan salata.
Hmmm. Muistui mieleen tapaus oman lapsen ala-astevuosilta. Lapsi oli opettajalle selittänyt, kuinka isi juo sixpackin olutta. Selvisi, että hän kuvitteli sixpackin olevan tuotemerkki. Isin sixpack ostettiin kahden kuukauden välein, joten alkoholiongelmasta ei kyse. Onneksi opettajalla oli maalaisjärkeä kysäistä asiasta meiltä. Ei ollut mitään salattavaa ja lopuksi kaikkia nauratti koko sekaannus.
Niin kuin mitä salattavaa siinä on, että joku juo joskus olutta? Kai ne opettajat tietää, että monissa perheissä käytetään jonkinverran alkoholia?
Ei aiota olla enää kodin ja koulun yhteistyössä. Vanhenpainvartit hoidetaan ja kysyn Wilmassa jos jotain asiaa.
Kyttääminen on mennyt liian pitkälle ja lapset nyt puhuu vaikka mitä.
Omani ovat jo teinejä ja kyllä tuo 13v. voi sanoa ihan mitä tahansa, onneksi on sellainen ettei avaudu, kun kavereille ja vanhemmille.
Suuttuisin tuollaisesta koska ei alkoholia käytetä. Katsotaan sitten 5 vuoden päästä jos uskaltaa olut pullon juoda.
4 vuotta ja nuorin on 18 vuotta. Korkataan kuohuviini pihalla naapureiden nähden.
Haluan ärsyttää tahalleen.
Sairas kyttäysmaa Suomi.
Vein roskia ja naapuri nautti oluttansa terassilla ja säikähti pahemman kerran.
Oikeesti tosi huvittavaa.
Olisin voinut tehdä lasun koska sillä ilkeä akka joka kyttäsi aina muita perheitä.
Olen huomannut että naapurit jotka tekee lasuja niin niillä monesti itsellensä ongelmia ja tyytymättömyyttä elämässä.
Tämä ihmisryhmä tekee juuri niitä turhia ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ja etenkin lapsettomat naisopettajat ovat keskimäärin kaikkitietäviä moraalinmäärittäjiä, jotka tuomitsevat halposti kaikki vanhemmat rotuun, sukupuoleen tai uskontokuntaan katsomatta. Minulla on pari hyvää opettajaystävää, mutta minulle ei tulisi mieleenkään keskustella heidän kanssaan lapsista ja kuulla lapsettoman keski-ikäisen ihmisen luentoja siitä, miten lapsia tulee kasvattaa.
Niinpä, mun täti samanlainen ja ikää jo 60v. Ei edes ole parisuhteessa. Jos hänellä olisi lapsi..... puuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäkin nyt olen sitten opettaja, kun täällä näköjään jostakin syystä on tapana tämä asia ilmoittaa. Usein näissä tapauksissa nämä esitetyt syyt ovat vain jäävuoren huippu ja huoli lapsesta on alkanut kerääntyä jo paljon aikaisemmin ja monilla alueilla esiin tulleiden asioiden vuoksi. Lapsen käytös, sosiaaliset taidot, oppiminen, keskittyminen, läksyjen tekeminen, mieliala, olemus, siisteys, haju, asiat, vanhempien elinolot, yhteistyö ja aktiivisuus, jne. Kaikki nämä osaltaan viestittävät siitä, miten lapsesta yleisesti huolehditaan. Nyt en väitä mitään sinusta, enhän tunne tapausta ollenkaan, mutta on hyvä ottaa opettajan kanssa puheeksi asia, jos teillä on vaikka elämänhallinnan ongelmia, oletko työtön kenties ja miten nämä asiat vaikuttavat opettajan tulkintaan. Vähän kyllä ihmetyttää, että miten ekaluokkalainen edes on keksinyt tämän aikuisten juoman tässä tai tiennyt että otat alkoholia? Myös tällaiset asiat saattavat vaivata opettajaa ja hän voi pohtia, miten alkoholi ja sinä liittyvät lapsen ajattelussa yhteen ja miksi. On monia ekaluokkalaisia, joille alkoholi on täysin vieras asia. Eivät he puhu vanhemmistaan noin. Joku syyhän siihen täytyy olla miksi lapsesi on noin sanonut. Ja myös siihen, että lapsi on avautunut asiasta opettajalle.
Juuri näin! Ammattilaisena on helppo nähdä, jos lapsen asiat eivät ole kunnossa. Likaisilla vaatteilla ei tarkoiteta yhtä tahraa paidassa, vaan lapsella saattaa olla sama likainen paita koko viikon. Ulkovaatteet ovat pieniä, kuravaatteita ei ole tms. Yleensä näissä perheissä on elämänhallinnan ongelmia esim. masennusta tai päihdeongelmaa. Yhteistä näille perheille on itseään puolusteleva käytös. Jos esimerkiksi olen maininnut puuttuvista kuravaatteista, vanhempi kertoo tekevänsä ilmoituksen johtajalle huonosta kohtelusta. Ei nähdä ongelmaa itsessä, vaan syytellään muita.
Huoli herää monesta asiasta, ei vain yhdestä. T. Lastenhoitaja
Silloin kun oli itse lapsi (80-luvulla) kaikilla oli kyllä sama paita päällä koko viikon. Vielä koulussakin. Siis kollegepaita, aluspaitaa tietysti vaihdettiin. Ei siistiksi opetetun lapsen pitkähihaista paitaa/housuja tarvitse alvariinsa vaihtaa.
Tosi outoa jos tuollaisesta tehdään nykyään huolenaiheita. Ja mistä se opettaja tietää vaikka lapsella olisi kymmenen samanlaita paitaa ja aina puhdas päällä?
Vierailija kirjoitti:
Itse otan viinilasin tai jopa kaksi, vaikka lapsi mukana olisikin. En edelleenkään ymmärrä miksi se olisi väärin. Lapsi on myös juhlissä nähnyt kuinka jotkut ihmiset päihtyvät. En ymmärrä miksi sekään olisi väärin. Mitään räkäkännijuhlia tai jatkuvaa juomista tai riitaisia juhlia ei ole. Ne pyrkisin eliminoimaan. Meillä lapsi voi sanoa, että on nähnyt kuinka isä ja äiti juo alkoholia yhdessä lasten paikalla ollessa. Ja tosiaan en edelleenkään näe tuota paheksuttavana. Päinvastoin. Lapsi näkee, että alkoholi on nautintoaine jota maistellaan maun, ei humalan takia. Sitä ei ihannoida tai demonisoida. Pieni määrä alkoholia kuuluu elämään. Täysin alkoholiton elämäkin on ihan samalla viivalla eli on normaalia elämää. Humalahakuisuus ja vahinkohumalat ei ole normaalia alkoholin käyttöä.
Ja varmuuden vuoksi lisää, että itse käytän alkoholia n.6 kertaa vuodessa. Ja varmaan joka kerta lapset on nähnyt sen.
Tähän olisi juuri lasun paikka jos ajatellaan ap:n opettajaa.
Te saatte käyttää alkoholia lapsen nähden mutta muut ei saa ottaa pisaraakaan.
Miksi näin????
Vierailija kirjoitti:
Hyvä opetus taas vanhemmille, että ennen sensuurin iskemistä lapset kertovat aika lailla kaiken, mitä kotona tapahtuu. Jos liian nuori sulkeutuu, eikä puhu, tietää takuuvarmasti suojelevansa joltakin aikuisten juomalta ja muilta ongelmilta. Hyvä kun sai vielä suunsa auki. Nykyisin on onneksi näköjään Vilja Eerikan jälkeen tarkkaa. Ja tämän viimeisimmän puukotuksen.
Meillä on opetettu lapsille että mistään kotiasioista ei koulussa puhuta.
Ei mene ihan oikein että jotkut saa nauttia sivistyneesti alkoholia mutta itse en saa ottaa yhtään ja en edes uskalla ottaa.
Tosi väärin.
Paljon näköjään vaikuttaa asiaan minkälaisia ihmisiä ympärillä ja ehkä sekin missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Kuule Ap, pienten lasten läsnäollessa ei ryypätä eikä päihdytä. Ja lapsilla pitää olla phtaat,sään- ja vuodenajanmukaiset vaatteet päällään.
Meillä juodaan ihan lasten nähden saunapäivinä (keskiviikkona ja lauantaina) , se 2 saunaolutta. Noin vähästä määrästä ei kukaan aikuinen päihdy. Lapsetkin tykkää ku saavat heittää "kaljavettä" kiukaalle niin tulee leivän tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjenkäyttö olisi suotavaa. Ei ole iso vaiva kysyä lapselta tarkentavia kysymyksiä vs. laittaa lastensuojelu asialle. Tuosta aikuisten juomasta. Minusta on ihan saivartelua millä nimellä siitä puhutaan. En näe eroa sanotaanko, että tämä on viiniä ja ei lapsille vs. tämä on aikuisten juomaa. Meillä juodaan kerran-pari kuussa yhdet saunaoluet ja niistä on lapselle sanottu, että se on olutta ja kun lapsi on kysellyt saako hänkin, on sanottu että ei koska se on aikuisten juomaa. Lapsi ei pidä tätä minään ihmeellisenä, joten tuskinpa on siitä puhunut minnekään. Jos puhuisi päiväkodissa, niin eiköhän hoitajat yleensä osaa kysellä lisää lapselta. Esim. juoko vanhemmat aikuisten juomaa usein tai monta pulloa/lasia kerralla, käyttäytyykö ne eri tavalla silloin kun juo tai pelottaako se lasta. Kyllä meillä jo 4v osaisi vastata noihin, saati koululainen, kuten aloittajan tapauksessa.
Itse työskenetelen terveydenhuollossa, meillä on virkavelvollisuus tehdä lasu jos herää huoli lapsesta.
Mikäli vanhemmilla on päihde tai mtt ongelmaa , ilmoitus tehdään aina kun on perheessä alaikäisiä lapsia. Sosiaalipuoli tutkii lastensuojelutarpeen ja suunnittelee tarvittavat tukitoimet.
Lapsi on aina lojaali vanhemmille olivat he minkälaisia tahansa. Eli niihin tarkentaviin kysymyksiin lapsen vastaus on tod.näköisesti vanhempaa suojeleva.
Kieltämättä katson lapsen habituksen ja likaiset vaatteet esim.kiinnittävät huomioni. Valitettavasti.
Hyvin on luettu opit kirjasta😊
Monella on mielenterveysongelmia ja mitään lasua ei tehdä.
Kaverilla kaksisuuntainen ja mitään lasua ei ole koskaan tehty.
Sillä lapsi nyt eskarissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
Terveydenhuollon ammattilaisen ammattitaito on nähty niin monta kertaa meilläkin kun kolme lasta ja vanhin nyt jo 17 v. Voi voi. Vai ajattelit pikkulapsen jutuista tehdä lasun. Mietipä vain minkälaisia juttuja kotona kerrotaan opettajista ja "terveydenhuollon ammattilaisista" :D Teistä ja teidän toimista pitäisi tehdä rikosilmoitus. Kannattaa seurata perhettä monen vuoden ajalta eikä yksioikoisen yksinkertaisen ihmisen pitäisi päästä lasuja tekemään heti kun tyhmyydeltään näkee tarpeelliseksi. Nämä "terveydenhuollon ammattilaiset" ovat tyhmiä kuin pylväät.
Kahdella lapsella ollut 3 terveydenhoitajaa ja valtava ero heissä.
Ovat siis teinejä ja koulussa.
Että kyllä vaikuttaa paljon miten asioihin suhtautuu.
Taustalla voi olla isommankin ryhmän huoli lapsesta, terveydenhoitaja, kuraattori, ohjaajat, opettajat, ilmoitus vain kirjataan jonkun huolestujan nimiin. Voi olla, että vanhempainvartissa on mukana muitakin kuin yksi opettaja.
Mun lapsella on vähän vaatteita, on erityislapsi ja iso, vaikea löytää koko 62.
Käyttää 2 päivää vaatteita ja sitten pesen ne.
Meillä on kuivuri.
On myös hankala hyväksymään uudet vaatteet.
En ymmärrä naisia, jotka eivät näe näissä sitä, että näissä vaan varmistetaan asia lapsen kannalta.
Mutta sitten kun joku lapsi kuolee, kun mitään ei tehdä, niin kaikki nämä naiset nousee barrikaille kun mitääb ei tehdä eikä mitään tarkisteta.
Huommatteko itse, miten epäloogia olette.
Mielummin tarkistetaan 1000 kertaa liikaa - kuin 1000 turhaa kuolemaa
Eikö niin...minusta opettaja teki hienosti, ostat sille nyt ruusuja ja pullon glögia ja kiität !!!!!!!!!!!!!!!!
Ihan hyvä vaan, että lasu tehdään aina kun on pienikin huoli. Olisipa minustakin lapsena tehty, niin monen vuoden kärsimys olisi vältetty.