Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta
Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).
-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.
-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.
Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasuissa yleensä on perä. Olen ollut töissä päiväkodissa lähes 20 vuotta ja muistan vain yhden tapauksen, jossa tekemämme lasu oli aiheeton. (Tässä yhdessä tapauksessa epäilimme lapsen käytöksen johtuvan huonoista kotioloista, vaikka syynä oli lapsen neuropsykiatrinen häiriö).
Aina mietitään tarkoin asiaa monelta kantilta. Huoli herää monesta asiasta. Monesti lapsen laiminlyönti esimerkiksi päihdeperheessä näkyy juuri noissa likaisissa vaatteissa ja lapsen puhtaudessa.
Olen sitä mieltä, ettei 7-vuotias ole terve, jos pysyy puhtaana koko päivän. Lähetin aina kouluun puhtaan tyttölapsen, mutta koskaan sieltä ei sellaista palannut. Jo koulumatkalta löytyi paljon mielenkiintoisia asioita, joita täytyi tutkia. Uudet talvihaalaritkin olivat parhaimmillaan päivässä polvesta puhki.
Onneksi silloin opettajillakin oli vielä järki päässä. Nykymenolla lapseni olisi ilmeisesti otettu huostaan, ja sen seurauksena maailmassa olisi yksi kovan puolen tohtori vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on kun huolehditaan. Ole iloinen että lapsellasi on välittävä opettaja.
Niinpä. Mistä hitsistä se opettaja voi tietää taustoja? Sen takia se ilmoitus tehdään ja asia selvitetään, että onko mitään syytä toimille vai ei. Miten ihmeessä te kuvittelette, että todella apua tarvitsevat saisivat apua, jos mihinkään ei saa reagoida, kun joku av-mamma taas loukkaantuu. Kyllä mä mieluummin annan ap:n loukkaantua kuin valitsen sen, ettei apua tarvitseva lapsi saisi apua.
Opettaja olisi ihan itse voinut selvittää asian muutamalla kysymyksellä, eikä turhaan kuormittaa lastensuojeluviranomaisia, jotka ovat jo muutenkin ylityöllistettyjä. Mitä enemmän näitä turhia ilmoituksia tulee, sitä vähemmän puututaan edes oikeasti vakaviin tapauksiin.
Vanha juttu mutta kommentoin silti omalla (ikävällä) kokemuksella.
Varsinkin pieni lapsi voi koulussa puhua mitä tahansa. Jopa unet voivat sekoittua toteen. Tai kuukausi sitten tapahtunut voi olla "eilen".
Minun lapsen opettaja teki joskus myös lasun. Oli aiheeton ja tarpeeton. Mutta jätti minuun vuosien jälkeen jonkinlaisen "trauman".
-Opettaja laittoi minulle viestiä, että haluaisi antaa meille sängyn. Ihmettelin viestiä, johon opettaja kertoi että lapseni oli sanonut että muutamme seuraavana päivänä ja hänellä ei ole sänkyä. Mikään tässä ei ollut totta. Emme olleet edes puhuneet muuttamisesta! Ja lapsella todellakin oli oma sänky.
-Lapseni ja isosiskonsa olivat kuulemma löytäneet lähimetsästä "ruumiin". Tiesin, ettei voi olla totta mutta kävin kuitenkin kävelemässä heidän osoittamassa paikassaan. Ei ollut mitään kuolemaan viittaavaa. Ei edes eläinten luita tai pelottavia kiviä.
Näistä asioista opettaja teki lasun koska oli kuulemma pakko. Hassu yhteensattuma oli, että lapsellani oli sovittu lääkäriaika heti perään sen jälkeen kun kävin keskustelemassa "huolestuneen opettajan" kanssa. Koululääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että sen ikäisen lapsen unet, ajatukset, videot, pelit voivat sekoittua todellisuuteen. Ja lapsi kertoo asioita "totena".
Meistä tehtäs kokoajan lasuja, jos lapsi kertoo et oon arkena ottamassa aikuisten juomaa. Mikä on totta. Teen vuorotyötä ja sunnuntaisin ollaan töissä, eikä mielellään krapulassa. Käyn kollegoiden kanssa arkena päivä risteilyillä ja ennen kymmentä jo otetaan ekat huurteiset satamassa. Ilta myöhään kotona,mut on kotona toinen vanhempi. Ja mä en niin kattele lasten vaatteita onko likaiset. Ne on opetettu laittamaan likaiset vaatteet pyykkikoriin tai kertomaan jos joku on rikki.
Vierailija kirjoitti:
No minäkin nyt olen sitten opettaja, kun täällä näköjään jostakin syystä on tapana tämä asia ilmoittaa. Usein näissä tapauksissa nämä esitetyt syyt ovat vain jäävuoren huippu ja huoli lapsesta on alkanut kerääntyä jo paljon aikaisemmin ja monilla alueilla esiin tulleiden asioiden vuoksi. Lapsen käytös, sosiaaliset taidot, oppiminen, keskittyminen, läksyjen tekeminen, mieliala, olemus, siisteys, haju, asiat, vanhempien elinolot, yhteistyö ja aktiivisuus, jne. Kaikki nämä osaltaan viestittävät siitä, miten lapsesta yleisesti huolehditaan. Nyt en väitä mitään sinusta, enhän tunne tapausta ollenkaan, mutta on hyvä ottaa opettajan kanssa puheeksi asia, jos teillä on vaikka elämänhallinnan ongelmia, oletko työtön kenties ja miten nämä asiat vaikuttavat opettajan tulkintaan. Vähän kyllä ihmetyttää, että miten ekaluokkalainen edes on keksinyt tämän aikuisten juoman tässä tai tiennyt että otat alkoholia? Myös tällaiset asiat saattavat va
Minulle tulee ensimmäiseksi mieleen, että lapsi on halunnut päästä äidin mukaan synttäreille, ja hänelle on kerrottu, etteivät lapset pääse sinne, koska siellä tarjotaan aikuisten juomia.
Sitten myöhemmin, kun lapsi on yrittänyt soittaa, eikä äiti ole vastannut, niin lapsi yhdistää tämä aikaisemmin päivällä kuulemaansa mielenkiintoisen uuden käsitteen siihen, ettei äiti vastaa.
Voisitteko kertoa minulle, miten perustelisitte (sanoittaisitte) lapselle, joka kärttää mukaan ravintolassa vietettäville synttäreille, etteivät lapset pääse sinne.
Vanhemmalla on ihan oikeus myös juoda. Mitä ihmeen jeesustelijoita olette että neitsyeksikin tulee ryhtyä kun lapsia hankkii eikä mitään omaa elämää enää saa olla.
Jos lapsi on toisen vanhemman hoidossa tai muualla, niin juominen on aivan ok. Aina ei puhelimeenkaan pääse vaikkei olisi edes juomassa. Sekään ei ole syy lasulle ettei vastaa puhelimeen.