Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta
Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).
-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.
-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.
Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Parempi se on, että käyvät tarkistamassa kuin että jättävät tarkistamatta ja silloin oikeasti sellainen tapaus voisi jäädä näkemättä, joka oikeasti tarvitsisi apua.
Ja sillä aikaa kun tädit haaskaa aikaansa väärissä paikoissa ne oikeat lastenrääkkääjät harrastaa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
No eikö pitäisi kysyä myös lapselta, että kenen kanssa olit kun yritit soittaa äidille...?
Mitä sillä on väliä? Vanhempi juo, se tässä on se ongelma.
Kyllä sillä nyt vaan on väliä. Jos nuori lapsi on yksin kotona samalla kun vanhempi on viihteellä, tai molemmat vanhemmat ovat kotona samaan aikaan humalassa tai nauttineena niin näen ongelman. Jos toinen vanhemmista on kotona ja toinen viihteellä niin en näe ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi se on, että käyvät tarkistamassa kuin että jättävät tarkistamatta ja silloin oikeasti sellainen tapaus voisi jäädä näkemättä, joka oikeasti tarvitsisi apua.
Ja sillä aikaa kun tädit haaskaa aikaansa väärissä paikoissa ne oikeat lastenrääkkääjät harrastaa rauhassa.
Just näin. Homman olis voinu hoitaa ilman sossuja, ihan vaan juttelemalla vanhempien kanssa. Mut ei voi, kun pitää olla joka likatahrasta tekemässä lasua.
Ap:na miettisin vakavasti lapsen siirtämistä toiselle luokalle. Kommunikaatio ei toimi opettajan kanssa ja luottamus on mennyt. Siinä on tarpeeksi perustetta pyytää siirtoa reksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettaja tee ilmoitusta lapsen likaisista vaatteista. Hän puhuu asiasta vanhempien kanssa, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Lasu ei puutu vanhempien viihteellä käymiseen, väärin tehtyyn makaronilaatikkoon, ei tule hakemaan lapsia väärin päin puetun myssyn takia eikä kyttää kenenkään ikkunan takana. Jos lasu on lapsen elämässä mukana on ihan oikeat ja vakavat asiat kyseessä.
Kyllähän se oli iso lehtijuttu muutama vuosi sitten, kun sossuntarkastaja oli kirjannut ylös, että "Äiti teki makaronilaatikon väärin: ei laittanut jauhelihaa ja makaroneja kerroksittain, vaan sekoitti ne sekaisin ennen munamaidon lisäämistä."
Niille sossuille pitääkin osata vastata oikein..meillä kävi ainakin tosi kylmä ja ilkeä ihminen.. kysy että miksi sitten joit?Ootko aina kännissä?Ootko nyt jotain juonu?todella alentavaa..Ja mä juon kun olen juhlissa..tänä vuona olen 3kertaa käyny juhlimassa..Ja kohta istun vastailemassa sossulle kysymyksiin alkoholista..En oo ikinä sitä pitänyt ongelmana mutta kylhän toi yritti siitä ongelman tehä..
Nykyään jo se tuntuu olevan rikos, että ei ole koko ajan puhelimella tavoitettavissa. Ahdistavaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi näihin lastensuojeluilmoituksiin pitää suhtautua näin? Jos se todetaan aiheettomaksi, niin mitähän haittaa siitäkin on? Toki opettajan olisi ollut hyvä keskustella vanhempien kanssa ja kertoa, että aikoo ilmoituksen tehdä, mutta en lähtisi opettajaa vastaan tässä hyökkäämään ja häntä ripittämään. Oli varmaan huolissaan. Olen itse lastensuojelussa töissä ja koulusta tehdään edelleen hyvin vähän ilmoituksia huomioiden, että lapsi on siellä joka päivä. Useammin saisivat tehdä. Opettajat eivät mielellään ilmoitusta tee, koska pelkäävät kasvatuskumppaanuuden menettämistä. Nytkin, jos hyökkäät tästä opettajaa vastaan, seuraavan kerran varmaan pelkää enemmän ilmoituksen tekemistä, vaikka se voisi olla jonkun lapsen kohdalla aiheellista. Siskoni opiskelee opettajaksi ja kertoi, että jollain kurssilla oli painotettu kuinka lastensuojeluilmoitus on se kaikkein viimesijaisin. No joo ei se mikään ensisijainen keino ole lähestyä asioita, mutta ei sen tekemistä pidä liiaksi jäädä miettimäänkään. Ei siitä haittaakaan ole, vaikka perheet sen aina niin kokee.
Meillä on aina ollut hyvä keskusteluyhteys niin päiväkotiin kuin kouluunkin. Jos lapseni saa kemian kokeesta viitosen, niin se olen ennemmin minä, joka laittaa Wilman kautta viestiä, että mitä voitaisiin kotona tehdä tämän asian hyväksi. Esikoinen meni lukioon 9,6 keskiarvolla ja koulunkäyntiä pyritään tukemaan kotoa kaikilla tavoin, kuitenkaan pakottamatta.
Meillä koulun terveydenhoitaja oli tehnyt lasun, kun poika oli nukkumisesta kysyttäessä tosiaan sanonut, että voisi pelata kaiket yöt jos haluaisi. Koulu hänellä sujuu hyvin satunnaisia notkahduksia lukuunottamatta.
Kyllä tuo lasu jätti minuun äitinä jäljen. Ei sitä voi kuvailla eikä käsittää, ellei omalle kohdalle satu. Joku parikymppinen terveydenhoitaja on eri asia kuin opettaja. Mutta jos opettaja tekisi jostain vastaavasta lasun, niin yhteistyö olisi kyllä jatkossa väkisinkin tahmeaa. Tai siis hyvin, hyvin muodollista ja varovaista kun se on nyt molemmin puolin avointa ja sujuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
Ahahhaa, tästä tulee mieleen juttu 18 vuotta sitten, kun omat lapset oli pieniä. Päiväkodissa hoitaja vei minut syrjään puhutteluun, kun kuulemma joka ilta otan aikuisten juomaa, kun katson telkkaria. Silloin ei onneksi tehty lasuja niin herkästi. Mutta kovasti oli ehditty päiväkodissa juoruilla ja tehdä minusta alkkista.
Kyseessä oli, kun keitin aina iltakahvin salkkareiden aikaan. Kun lapsi tuli kysymään, mitä tuo kahvi on, niin vastasin, että sitten kun olet aikuinen, voit juoda sitä, kun se ei ole hyväksi lapselle.
Nykyään olisi varmaan lasu tehty iltakahveista :D
Jos opettajalla on lapsia, voit aina tehdä hänen lapsistaan lasun vastavuoroisesti. Keksi itse syyt.
Meillä kerran opettaja laittoi viestin että lapsella oli ehkä samat sukat kuin eilen.
Jo on opettajilla aikaa oikeasti..huhuh. Repesin.
En lue koko ketjua,mutta totean, että ls-ilmoitusten turha tehtailu on täyttä hulluutta!
Ihmiset eivät sen kummempia ole kuin 30-40 vuotta sitten ja meistä kasvoi hyviä ihmisiä, vaikka vanhemmat joivat nähtemme viiniä.
Sitä tulee lapselle paljon pahemmat traumat, kun joutuu johonkin kuulusteluihin, joissa sossutantta, nuori tai vanha, yrittää puhua lapsen päähän sen, että hänen vanhempansa ovat pahoja, väkivaltaisia, törkeitä alkoholisteja.
Vierailija kirjoitti:
En lue koko ketjua,mutta totean, että ls-ilmoitusten turha tehtailu on täyttä hulluutta!
Ihmiset eivät sen kummempia ole kuin 30-40 vuotta sitten ja meistä kasvoi hyviä ihmisiä, vaikka vanhemmat joivat nähtemme viiniä.
Sitä tulee lapselle paljon pahemmat traumat, kun joutuu johonkin kuulusteluihin, joissa sossutantta, nuori tai vanha, yrittää puhua lapsen päähän sen, että hänen vanhempansa ovat pahoja, väkivaltaisia, törkeitä alkoholisteja.
Samaa mieltä!!koska tähän oikeesti joku pystyy puuttumaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerran opettaja laittoi viestin että lapsella oli ehkä samat sukat kuin eilen.
Sukkia varsinkin myydään usein samanlaisia paketissa, että sikälikin outo viesti.
Kyllä munkin tekisi mieli kostaa opettajalle, joka teki perusteettoman ls-ilmoituksen lapsestani.
Olisin ihan hekumoiva, jos hänen lapsensa joutuisi kokemaan saman kuin poikani.
OI VOI, miten ihanaa se olisi!!
En tee sitä, koska en halua, että lastensuojelun vähäisiä resursseja käytetään väärin.
Toivon, että pari kolme lasta jäisi henkiin, kun jätän kostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joku vuosi sitten oli nuorilla muotia pitää eriparisukkia. Opettaja kysyi minulta, että lähteekö lapsi aamulla yksin kouluun ja enkö ole aamuisin kotona, kun en katso, että lapsi löytäisi samapariset sukat. Lapsi oli 13v ja minun työaika alkoi klo 7. En tosiaan alkanut murkun kanssa tappelemaan siitä, että onko soveliasta matkia jotain teinihömppää ja pitää eriparisukkia jalassa.
Käskin opettajan katsoa muitakin nuoria jalkoihin, että niillä näkyy kaikilla olevan eriparisukat ja joillaki oli eriparikengätkin. Mikä lie hetken muotivillitys oli.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Nykyään on ihmeellinen tapa kytätä ja vahtia perheitä koko ajan. Pienistä asioista ja omista olettamuksista kuvitellaan vaikka mitä. Kestämätöntä ja naurettavaa. Lapset ovat tärkeitä ja heistä on huolehdittava, mutta tällainen valvontayhteiskunta ei siinä kyllä auta vaan elämästä tulee raskasta, ahdistavaa ja ankeaa.
Meillä on kymmeniä pareja samanlaisia Pilkkos-sukkia... leirikoulukeräysten jäljiltä. Koskahan huoli herää?
Vierailija* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettaja tee ilmoitusta lapsen likaisista vaatteista. Hän puhuu asiasta vanhempien kanssa, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Lasu ei puutu vanhempien viihteellä käymiseen, väärin tehtyyn makaronilaatikkoon, ei tule hakemaan lapsia väärin päin puetun myssyn takia eikä kyttää kenenkään ikkunan takana. Jos lasu on lapsen elämässä mukana on ihan oikeat ja vakavat asiat kyseessä.
Kyllähän se oli iso lehtijuttu muutama vuosi sitten, kun sossuntarkastaja oli kirjannut ylös, että "Äiti teki makaronilaatikon väärin: ei laittanut jauhelihaa ja makaroneja kerroksittain, vaan sekoitti ne sekaisin ennen munamaidon lisäämistä."
No ei ollut tehnyt. Kaikkea ei pidä uskoa.
No ei se nyt ihan noin mene. Kyllä mä näytin ihan ulospäin, että olen yllättynyt ja lopuksi myös sen että olen loukkaantunut. Nämä tunteet oli siis sitä ilmoittajaa kohtaan, ei sossuja. Nehän teki työtään ja ymmärrän kyllä että ilmoitus oli pakko tarkistaa. Sossut ymmärsi asian oikein hyvin. Toinen totesi, että kyllä hänkin välillä tuntee ärtymystä näistä täysin aiheettomista ilmoituksista. Eikä ihmettele jos vanhemmat tuntee samoin. Onhan se aiheeton lasu nyt tietynlainen hyökkäys sua ja perhettäsi kohtaan. Ei tullut perhetyöntekijää. Ilmoitus todettiin aiheettomaksi ja todettiin, ettei perheemme tarvi mitään tukitoimenpiteitä. Ei ole huolta mistään. Sossut totes, että yhdestä aiheettomasta ilmoituksesta ei tutkintaa vielä aloiteta, mutta jos niitä alkaa tulla lisää niin sitten selvitetään kuka niitä tekee.