Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta

Vierailija
16.11.2017 |

Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).

-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.

-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.

Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.

Kommentit (579)

Vierailija
341/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31372 kirjoitti:

Koulut ovat pahimman luokan ilmoittajia. Opettajat tekevät ilmoituksia, koska eivät tule vanhempien kanssa toimeen. Heitä suunnattomasti ottaa päähän semmoiset vanhemmat, jotka eivät tottele heitä. Opettajat kuvittelevat, että voivat määräillä vanhempia ja vanhempien toimintaa.  

Aina kantelu joka ikisestä koulun asiasta aviin. Perättömistä lastensuojeluilmoituksista lisäksi rikosilmoitus. Myös kantelu oikeusasiamiehelle. Älä jätä kanteluita tekemättä. Sosiopaatti opettajat saatava kuriin. He haluavat tarkoituksella heikentää lapsen ja hänen vanhempien perusturvaa.

Viestistä näkee Miksi nostat vanhan ketjun. Ihan oma pakkomielle.

Vierailija
342/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lapselle kannattaa sanoa suoraan, että äiti menee nyt juhliin, ei vastaa puhelimeen sinä aikana. Teillä on isä, käyttää sitä. Ei mitään lässytyksiä äidin juomatottumuksista lapselle. Mitä vaatteisiin tulee niin ei ole liikaa vaadittu olla sotkematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni kertoi kuraattorille ja perheneuvolassa etäisän alkoholinkäytön ahdistavan häntä. Mummo juo, isän naisystävä juo, isä juo. Joka viikonloppu kun hän on siellä.

Isä sai kuitenkin käännettyä asiat päälaelleen. Minulle pidettiin puhuttelu, koska en juo tarpeeksi jolloin lapselleni muodostuu alkoholinkäytöstä väärä kuva ja hän ahdistuu.

Vierailija
344/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä on ensi viikolla vanhempainvartti ja todellakin miehen kanssa aiotaan antaa palautetta asiasta. Ensin meinattiin laittaa Wilman kautta mutta mieluummin kasvotusten.

-ap-

Ottakaa salmaria rohkaisuksi ja antakaa oikein täysilaidallinen, niin tulee lasu ja vielä rikossyytekin. Nehän ei teidän yhteiskuntaluokassa mitään harvinaista ole.

Vierailija
345/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuullinen vanhempi ei vedä palkoja nekkuun kun joku välittää hänen lapsestaan.

Toki huono omatunto auttaa provosoitumaan.

Vierailija
346/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme poikaa, nyt jo aikuisia. Vanhimmalla aina vaatteet jo ensimmäisen syönnin jälkeen ruokatahroissa, oli tosi kömpelö. Aina puhtaat aamulla päälle ja tietty suihkussa käynti iltaisin.

Vierailija
347/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman usein av-mammoista tehdään lasuja.

Ovatkohan luonnossa yhtä hirveitä, kuin tällä palstalla.

Vierailija
348/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näihin lastensuojeluilmoituksiin pitää suhtautua näin? Jos se todetaan aiheettomaksi, niin mitähän haittaa siitäkin on? Toki opettajan olisi ollut hyvä keskustella vanhempien kanssa ja kertoa, että aikoo ilmoituksen tehdä, mutta en lähtisi opettajaa vastaan tässä hyökkäämään ja häntä ripittämään. Oli varmaan huolissaan. Olen itse lastensuojelussa töissä ja koulusta tehdään edelleen hyvin vähän ilmoituksia huomioiden, että lapsi on siellä joka päivä. Useammin saisivat tehdä. Opettajat eivät mielellään ilmoitusta tee, koska pelkäävät kasvatuskumppaanuuden menettämistä. Nytkin, jos hyökkäät tästä opettajaa vastaan, seuraavan kerran varmaan pelkää enemmän ilmoituksen tekemistä, vaikka se voisi olla jonkun lapsen kohdalla aiheellista. Siskoni opiskelee opettajaksi ja kertoi, että jollain kurssilla oli painotettu kuinka lastensuojeluilmoitus on se kaikkein viimesijaisin. No joo ei se mikään ensisijainen keino ole lähestyä asioita, mutta ei sen tekemistä pidä liiaksi jäädä miettimäänkään. Ei siitä haittaakaan ole, vaikka perheet sen aina niin kokee.

Vierailija
349/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.

Olet oksetus.

Tulisiko mieleen vaikka kysyä lapselta lisää asiasta. Tässäkin tapauksessa lapsi olisi saattanut kertoa olleensa isän ja sisarusten kanssa eli täysin turvassa ja huolenpidossa. Olisi jäänyt taas yksi perhe traumatisoimatta jos kiihkoissaan ihmiset ei olisi näitä "huoli" - ilmoituksia tekemässä.

Kaikkea pahaa sinulle elämässäsi.

Vierailija
350/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuullinen vanhempi ei vedä palkoja nekkuun kun joku välittää hänen lapsestaan.

Toki huono omatunto auttaa provosoitumaan.

Lastensuojeluilmoitus harvoin on välittämistä.

Vierailija
351/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lasuissa yleensä on perä. Olen ollut töissä päiväkodissa lähes 20 vuotta ja muistan vain yhden tapauksen, jossa tekemämme lasu oli aiheeton. (Tässä yhdessä tapauksessa epäilimme lapsen käytöksen johtuvan huonoista kotioloista, vaikka syynä oli lapsen neuropsykiatrinen häiriö).

Aina mietitään tarkoin asiaa monelta kantilta. Huoli herää monesta asiasta. Monesti lapsen laiminlyönti esimerkiksi päihdeperheessä näkyy juuri noissa likaisissa vaatteissa ja lapsen puhtaudessa.

No huhhuh. Mun mielestä meilöä 1vn puhtaanapitoa ei tosiaankaan laiminlyödä, pyykkiä pestään päivityäin. Taaperon ruokatahrat ei aina kotipesussa irtoa, nytkin uusi paita ja appelsiinimehusta tahra pestyssä paidassa. Voisi sitä ehkä pesemättömäksikin luulla, mutta joka viikko ei voida köyttää pesulaa hinnan ja ehtimisen takia. Normipäivänäkin kuluu 2-3 vaatekertaa.

Vierailija
352/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja. Valitettavasti näillä perheillä, jotka sanovat lastensuojeluilmoituksen tulleen puskista ja ”koulu ei ole ottanut yhteyttä” = vanhemmat eivät ole lukeneet wilmaa, johon on merkitty jo useasti ongelmakohtia lapsesta. Vanhemmat eivät joko ole lukeneet koko wilmaa tai eivät ole reagoineet mitenkään itse niihin. On ehdotettu tapaamista. Ei reagoi. Seuraavaksi opettaja yrittää soittaa vanhemmalle. Vanhempi ei vastaa. Sitten tehdään lasu.

Mistä tiedät noin varmasti, että tässä tapauksessa on kysymyksessä kuvantunlaisesi perhe? Kirjoitat vähän liian varmasti.Olen itsekin opettaja.

Vierailija
353/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on lain asettama velvollisuus tehdä lasuja. Veljeni on opettaja ja on sanonut, että joskus voisi jättää tekemättäkin, mutta sitten jos jotain sattuukin tapahtumaanjuuri sille lapselle, josta jätti tekemättä lasun, niin häntähän siitä sitten syytetään ja kysellään, että miksi et tehnyt lasua vaikka laki olisi vaatinut sellaisen tekemään. niinpä se tehdään, koska laki pakottaa vaikkei tarvetta olisikaan.

summa summarum: jos teistä tehdään lasu, se ei ole välttämättä opettajan turhaa nillittämistä, vaan lain vaatima pakko ja opettaja on voinut hyvinkin lasun yhteydessä sanoa sanallisesti sossuille, että uskin on kyse mistään vakavasta, mutta kun laki vaatii ja sossut sanovat siihen, että ymmärrämme, käydään siis varmistamassa, että kaikki on ok, että voidaan kirjata se ylös.

Vierailija
354/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettajana tehnyt yhtään lasua, koska meillä lasut tekee rehtori aina. Ja voin sanoa, että kynnys on todella korkea. Ehkä 2-4 ilmoitusta vuodessa ja oppilaita on sentään lähes 600.

Lastensuojeluilmoitusta ei tehdä pikkujutuista vaan huoli on silloin todella kova. Ap taitaa jättää jotain kertomatta tai sitten hänen lapsensa koulu sattuu olemaan se Suomen ainoa hysteerikkokoulu. Muista, että lasua ei tee pelkästään opettaja päähänpistosta vaan asiasta keskustellaan rehtorin, kuraattorin, terkkarin yms. kanssa. Ts. se on isomman porukan pähkimä lopputulos.

Vierailija
355/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taisi mainita, että kunnolliset vanhemmat eivät turhasta lastensuojeluilmoituksesta vedä hernettä nenään. En olisi asiasta ihan varma. Muistan omalta kohdaltani, kun olin aikoinani nuori äiti, vasta saanut esikoiseni. Huomasin tytön häpykummun päällä tumman läiskän ja näytin sitä neuvolassa. Neuvolan täti katsoi läiskää ja sitten minua ja sanoi, että läiskä näyttää ihan mustelmalta. Muistan vieläkin sen ilmeen, millä tämä nainen katsoi minua ja sen pahastumisen tunteen, joka minussa nousi sanattoman syytöksen vuoksi.

Meistä ei kuitenkaan tehty lastensuojeluilmoitusta ja läiskästä otettiin myöhemmin koepala. Paljastui, että lapsella oli mastosytoosi, eli sairaus, josta en ollut koskaan kuullutkaan.

Vierailija
356/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevin "olen muka muun- sukupuolinen" puolusti jo pedofiilejakin.

Missä on oikeat, arvokkaat miehet ? Ja ei-nuuskaavaan naiset.

Vierailija
357/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole opettajana tehnyt yhtään lasua, koska meillä lasut tekee rehtori aina. Ja voin sanoa, että kynnys on todella korkea. Ehkä 2-4 ilmoitusta vuodessa ja oppilaita on sentään lähes 600.

Lastensuojeluilmoitusta ei tehdä pikkujutuista vaan huoli on silloin todella kova. Ap taitaa jättää jotain kertomatta tai sitten hänen lapsensa koulu sattuu olemaan se Suomen ainoa hysteerikkokoulu. Muista, että lasua ei tee pelkästään opettaja päähänpistosta vaan asiasta keskustellaan rehtorin, kuraattorin, terkkarin yms. kanssa. Ts. se on isomman porukan pähkimä lopputulos.

Ensimmäisenä pitäisi keskustella vanhemman kanssa asiasta eikä koko koulun henkilökunnan. Toiseksi, teillä kuulostaa olevan aivan liian korkea kynnys ilmoituksen tekemiseen. Jos huoli on jo kova, kun ilmoitus tehdään, on asiat menneet liian pitkälle. Jos opettaja reagoisi aiemmin ja olisi matalammalla kynnyksellä yhteydessä lastensuojeluun, lastensuojelulla olisi ehkä mahdollisuus tehdäkin jotain. Ikävää lapsen kannalta, jos tilanne ehtii pahaksi ja ainoa vaihtoehto on vaikka huostaanotto. Tämä on juuri se ongelma, että koulut ei uskalla puuttua ajoissa, vaikka todellakin pitäisi.

Vierailija
358/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavan kuuloinen toimintatapa näin sosiaalityöntekijän näkökulmasta.

Vierailija
359/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te pelkäätte lasuja? Ei se mikään kunnianloukkaus ole, jos joku on lapsesta huolissaan.

Miksi lapsille puhutaan aikuisten juomista eikä alkoholista, oluesta tms?

Vierailija
360/579 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rupesi oikein naurattamaan tuo alkoholin takia tehty lasu. Meistä niitä voisi tehdä useita, ei tosin asuta Suomessa ja täällä on aivan normaalia että lapset ovat mukana illanvietoissa. Eilenkin oltiin klo 22 jälkeen perheen kesken syömässä (ja juomassa) ja lapset siinä samalla mukana. Kukaan ei katso kieroon. On teillä siellä Suomessa ongelmat. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi