Missä äidin on tarkoitus olla, kun isä on isyysvapaalla?
Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?
Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Isä pitää isyysloman sen jälkeen, kun oma vanhempainvapaasi päättyy ja jäät hoitovapaalle. Isyysloman ajalta ei saa kotihoidontukea, koska isä saa isyysrahaa. Kelaa ei kiinnosta, oletko töissä vai kotona isyysloman ajan, kun et Kelasta silloin mitään saa. Isän isyyslomat ja vanhempainvapaat/hoitovapaat kuuluvat isän työnantajalle, äidin vastaavat äidin työnantajalle, toki eri asia, jos työskentelette samassa firmassa.
Ei onneksi olla miehen kanssa samassa firmassa. Minulle sopii kyllä, jos saan olla ilman rahaa vain kotona sen kuusi viikkoa ja mies saa sillä sen isyysvapaansa. En tiennyt, että se on mahdollista, minulle oli neuvottu, että äidin tulee olla työssä tai ilmoittautunut työttömäksi tai opiskelijaksi tms. Eli että Kela edellyttäisi äidiltä tuollaista virallista "muuta statusta" kun kotiäiti. Ap.
Minun mielestäni kyllä systeemissä on virhe, kun äiti ja isä ei saa vapaasti jakaa keskenään niitä vapaita. On ihan ok, että molemmat ei voi olla tuilla yhtä aikaa kotona, mutta en ymmärrä miksi isän vapaat on niin paljon rajoitetummat kuin äidin vapaat. Perheitä on erilaisia, joissakin äiti ehkä haluaisi palata työhön kun lapsi on 6 kk ja isä olla kotona siihen päälle 2,5 vuotta. Ap.
Mieheni piti isyyslomansa hoitovapaani aikana. Mies sopi isyysloman ajankohdan työnantajansa kanssa ja haki isyysrahan ko. ajalle. Itse ilmoitin Kelalle, että kotihoidontuki katkaistaan isyysloman ajaksi, ja sain siitä päätöksen Kelalta. Ei sen kummempia toimenpiteitä tarvinnut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni piti isyyslomansa hoitovapaani aikana. Mies sopi isyysloman ajankohdan työnantajansa kanssa ja haki isyysrahan ko. ajalle. Itse ilmoitin Kelalle, että kotihoidontuki katkaistaan isyysloman ajaksi, ja sain siitä päätöksen Kelalta. Ei sen kummempia toimenpiteitä tarvinnut tehdä.
Olen saanut sitten väärää tietoa, jos tuo on mahdollista. Hyvä niin. Ap.
<3 kirjoitti:
En yhtään muista, miten pykälät menevät mutta mites opintovapaa? Olisiko se mahdollista? Suorittaisit etänä vaadittavat minimiopintopisteet, avoimen opinnotkin kai lasketaan. Työnantajalle ei maksa mitään, sinä tosin et kai opintotukea saisi. Ellei sinulla ole mahdollisuutta aikuiskoulutustukeen? Kuten sanoin, en tiedä, miten pykälät tässä tapauksessa menevät mutta kannattanee selvittää. Eikä lisäkoulutus ainakaan yhtään heikennä työmarkkina-arvoasi :)
Ja onnea, toivottavasti asiat selviävät!
Entä tää vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kyllä systeemissä on virhe, kun äiti ja isä ei saa vapaasti jakaa keskenään niitä vapaita. On ihan ok, että molemmat ei voi olla tuilla yhtä aikaa kotona, mutta en ymmärrä miksi isän vapaat on niin paljon rajoitetummat kuin äidin vapaat. Perheitä on erilaisia, joissakin äiti ehkä haluaisi palata työhön kun lapsi on 6 kk ja isä olla kotona siihen päälle 2,5 vuotta. Ap.
Kyllä isäkin voi olla vanhempainvapaalla, ei sitä ole korvamerkitty äidille. Eli ätii voi olla puoli vuotta kotona, jonka jälkeen isä voi olla 2,5 kotona. Silloin siis isä ei ole isyysvapaalla vaan vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen sitten estää? Samalla tavalla isät saavat kotihoidontukea kuin äiditkin. Ainoa tasa-arvoinen malli on 6+6+6 mutta se ei tämän palstan mammoille kelpaa.
Mä oon kaiketi unohtanut miten nää tuet menee, mutta mun mies jäi kotiin lapsen kanssa kun lapsi oli 1v4kk ja sai kyllä käytettyä isyysrahaa sen 6 viikkoa, mikä siitä jäi 3vkon syntymänjälkeisen isyysloman jälkeen. Mihin mennessä se pitää käyttää, jos ei kerran onnistu enää 2.5v kanssa?
Mies oli tuolloin vuoden kotona ja mä jäin sen jälkeen uudestaan 5 kuukaudeksi ja se oli erinomainen järjestely , mutta ei harmi kyllä taida teillä onnistua enää kun sinulle on jo palkattu sijainen.
Ei tarvitse muuttaa statusta Kelaan, kotihoidontuen katkaiseminen riittää.
Yksinkertaisesti: Äitiysloman aikana isä voi pitää sen 3 viikkoa isyyslomaa, vanhempainvapaata voi pitää kumpi vaan, ja ne loput isyyslomat voi pitää vanhempainvapaan jälkeen. "Hoitovapaa" taas on sovittu asia työnantajan kanssa. Kelasta ei haeta hoitovapaata, vaan sitten, kun kukaan ei ole äitiys- tai isyyslomalla tai vanhempainvapaalla, haetaan lastenhoidon tukia eli tässä tapauksessa kotihoidontukea. Kotihoidontukea voi saada, olit töissä tai kotona, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.
Kyllä se isä voi pitää isyysvapaat, vaikka pitäisi vanhempainvapaat ja olisi kotona kunnes lapsi on kolme. Eli vanhempainvapaan jälkeen isyysvapaa ja sitten vasta kotihoidontuki. Niin kannattaa tehdä jo rahallisestikin, kun isyysvapaa on ansiosidonnaista toisin kuin kotihoidontuki. Mutta tämä ei liity enää ap:hen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kaiketi unohtanut miten nää tuet menee, mutta mun mies jäi kotiin lapsen kanssa kun lapsi oli 1v4kk ja sai kyllä käytettyä isyysrahaa sen 6 viikkoa, mikä siitä jäi 3vkon syntymänjälkeisen isyysloman jälkeen. Mihin mennessä se pitää käyttää, jos ei kerran onnistu enää 2.5v kanssa?
Mies oli tuolloin vuoden kotona ja mä jäin sen jälkeen uudestaan 5 kuukaudeksi ja se oli erinomainen järjestely , mutta ei harmi kyllä taida teillä onnistua enää kun sinulle on jo palkattu sijainen.
Ah, tämä tietohan olikin jo tullut monta kertaa esiin, eli 2v mennessä, kiitos valistuksesta! Ollaan tehty vahingossa "oikein".
Oletko oikeasti projektipäällikkö ja noin tyhmä?? Päättääkö teillä mies ja hänen työnantajansa myös sinun asioista, vai sopisitteko asioista yhdessä. Jos tuo yhtälö ei toimi, niin silloin miehesi ei kannata pitää koko isyyslomaa putkeen. Niin sen asian muut ihmiset yleensä hoitavat. Isä pitää 3 viikkoa aluksi ja loput isyysvapaat äitiysvapaiden JÄLKEEN juuri tuon ongelman vuoksi! p.s. voit myös itse joustaa varmasti oman lomasi kestosta ja antaa vaikka isänkin olla osan hoito-vapaasta, vai mitä?? Eli antaa isän olla loput isyyslomat tuon 2,5v lopussa, ymmärsitkö?
Äidit menevät yleensä töihin silloin ihan normaalisti, myös projektipäälliköt. Jos isän on pakko pitää ihan kaikki isyysvapaansa putkeen, sisältäen ne 3 vkoa, mitkä voisi pitää samaan aikaan, hänen täytyy pitää ne sen JÄLKEEN, kun sinä olet vapaasi pitänyt. Niin se yksinkertaisuudessaan menee. Ja koska miehesi ilmeisesti haluaa aidosti olla kotona, mikset antaisi hänen olla puolia tuosta n.2,5 vuoden ajasta. Systeemi kun sallii senkin!
Hommatkaa toinen lapsi ja sopikaa sitten asia etukäteen niin, että onnistuu.
Voi luoja näitä.. kirjoitti:
Oletko oikeasti projektipäällikkö ja noin tyhmä?? Päättääkö teillä mies ja hänen työnantajansa myös sinun asioista, vai sopisitteko asioista yhdessä. Jos tuo yhtälö ei toimi, niin silloin miehesi ei kannata pitää koko isyyslomaa putkeen. Niin sen asian muut ihmiset yleensä hoitavat. Isä pitää 3 viikkoa aluksi ja loput isyysvapaat äitiysvapaiden JÄLKEEN juuri tuon ongelman vuoksi! p.s. voit myös itse joustaa varmasti oman lomasi kestosta ja antaa vaikka isänkin olla osan hoito-vapaasta, vai mitä?? Eli antaa isän olla loput isyyslomat tuon 2,5v lopussa, ymmärsitkö?
Isyysloma pitää tietääkseni pitää ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta (vai menikö se nyt niin?). Et taida itsekään olla termeistä perillä.
Toki isä voi jäädä kotihoidontuelle vaikka 2,5-vuotiaan kanssa 6 kk ajaksi.
Mutta teillä taitaakin olla tähtäimessä tukien maksimointi, joten kotihoidontuelle jääminen taitaa olla ihan nou nou?
Äiti voi mennä Thaimaaseen lomailemaan kolmeksi viikoksi pois jaloista. Tuttelia kaupasta ja vaippoja, kyl se siitä iskällä menee. Ota reippaasti aurinkorasvaa ja hyvää lukemista mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla AP pitämättömiä lomia? Jos on lomapäiviä säästössä, niin voithan yrittää sopia työantajan kanssa, että käytät nuo lomapäivät pois kun miehesi on isyysvapaalla (sillä osalla, jota ei voi pitää samaan aikaan äitiysloman / äidin pitämän vanhempainvapaan kanssa). Toki voi olla, ettei sekään aika riitä kattamaan isän kaikkia vapaita.
Tätäkin tietysti voi työnantaja vastustaa, koska tästä tulee ta:lle palkanmaksuvelvoite...
-11
Niihin lomiin on kuitenkin oikeus ja saa olla aila pieni ja pihi työnantaja, jos ei lomia pysty järjestämään lakisääteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla AP pitämättömiä lomia? Jos on lomapäiviä säästössä, niin voithan yrittää sopia työantajan kanssa, että käytät nuo lomapäivät pois kun miehesi on isyysvapaalla (sillä osalla, jota ei voi pitää samaan aikaan äitiysloman / äidin pitämän vanhempainvapaan kanssa). Toki voi olla, ettei sekään aika riitä kattamaan isän kaikkia vapaita.
Tätäkin tietysti voi työnantaja vastustaa, koska tästä tulee ta:lle palkanmaksuvelvoite...
-11
Niihin lomiin on kuitenkin oikeus ja saa olla aila pieni ja pihi työnantaja, jos ei lomia pysty järjestämään lakisääteisesti.
Yleensä ko. lomat määrätään pidettäväksi ennen kuin varsinaisesti palaa töihin eli joko vanhempainvapaan jälkeen ennen hoitovapaata tai sitten heti hoitovapaan jälkeen. Näissä lomissahan ei tarvitse miettiä mitään lomakuukausia, koska ne täytyy pitää pois ajallaan.
Jos tuossa näkee solvauksen pitää olla hyvin herkkähipiäinen. Sinä katsoit asiaa vain omalta kantiltasi ja sen toin ilmi.