Missä äidin on tarkoitus olla, kun isä on isyysvapaalla?
Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?
Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?
Kommentit (200)
Tukimaksimointi on lähes ainoa tapa, jolla ikänsä korkeita veroja maksava keskiluokkainen suomalainen saa edes vähän takaisin siitä valtavasta veromäärästä jolla tätä yhteiskuntaa on rahoittamassa.
Esimerkiksi meidän talous maksoi viime vuonna veroja yli 60.000e. Jos tuon summan saisi käteen, niin kyllä sillä kolme lasta kouluttaisi. sairaanhoitopalveluita emme ole koko vuoden aikana neuvolakäyntejä lukuunottamatta käyttäneet. Koko elämäni aikana olen ollut 4 kertaa sairaalassa, joista kolme synnytystä, a noin 5000e kappale. Eli ei noistakaan kerry vielä oikein mitään.
Jos tuota (satoja tuhansia euroja jo, koska veroja maksettu 40.000e-60.000e/vuosi 7 vuotta, noin 30.000e/vuosi 3-5vuotta) summaa saisi itse säästää ja käyttää omaan hyvinvointiin, niin voisi käyttää esim. personal trainerin palkkaamiseen ja oman terveyden ylläpitoon. Nyt monet tällaiset ylellisyydet ovat omalle kukkarolle liikaa.
Nyt tämä hillitön verosumma menee omissa silmissä lähes kankkulan kaivoon, pohjattomaan sossukassaan, joka mahdollistaa kyllä monelle muulle korkeita tukia ja etuja. mutta me itse joudumme vielä omasta kukkarosta maksamaan maksimipäivähoitomaksun, asumisen jne. Ja lisäksi tekemään äärimmäisen kuormittavaa työtä joka päivä, välillä myös öisin ja viikonloppuisin.
Täysin kohtuutonta, että meitä kupataan tällä tavoin!!!
Mies pitää loput vapaista sitten kun sinä palaat töihin.
Muistaakseni sivuston nimi oli isyysvapaa.fi mistä saa lisää infoa.
Lukekaa tuolta huolellisesti
Vierailija kirjoitti:
Äidin on tarkoitus mennä töihin silloin. Teidän täytyy miettiä palaatko töihin aiemmin ja mies jäisi pidempään kotiin. Minä palasin töihin lapsen ollessa 10kk koska mieheni halusi jäädä kotiin ja oli kotona n. 6kk (sis.ne isyysvapaat) kunnes oli taas minun vuoroni kesän ajan. Miehellä on oikeus jäädä kotiin lapsen kanssa, äidit eivät voi ottaa siihen yksinoikeutta.
Ai, ei vai? Näytä minulle yksikin imettämiseen kykynevä mies! Paitsi, että eiväthän itsekkäät naiset imetä, kun "ei miestenkään tartte".
Tämä on varmaan keskustelussa tullut jo esille, mutta varmistan vielä.
Te saatte (ihan kumpi tahansta vanhempi) kotihoidontukea siihen asti kun lapsi täyttää 3 v. Lasta voi hoitaa "kuka vaan", kunhan ei kunnallinen hoitopaikka. Esimerkiksi isovanhempi. Kotihoidontuki on noin 300e käteen kuukaudessa (tosin, summa vaihtelee hieman tulojen ja veroprosentin mukaan. kotihoidontuen lisä on tuloista riippuva - kotihoidontuen perusosan saa vaikka tienaisi kuinka paljon hyvänsä - kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa)
Kotihoidontukeen vaikuttaa AINOASTAAN se, että onko lapsi kunnallisessa hoidossa.
Isäkin siis saa hoitaa lasta 2v jälkeen ja saa siitä rahaa sen kotihoidontuen verran - eli noin 300e/kk
Sen sijaan ISYYSLOMA on pidettävä ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta. Eli ANSIOSIDONNAINEN ISYYSLOMA on pidettävä ennen 2v synttäreitä.
Muuten kotihoidosta maksetaan vain kotihoidontuki mahdollisine lisineen.
Ja sen 6 viikon ajan, jonka isä pitää ennen 2v syntymäpäiviä minä pitäisin joko kertyneitä lomiani (eli ottaisin lomarahat rahana - enkä siis työhön palatessa voisi pitää lomiani vaan tekisin töitä tauotta kunnes lomaa olisi taas kertynyt) tai jos lomarahaa ei olisi mahdollista saada - pitäisin palkatonta tai ottaisin väliaikaisen työn tai tekisin jotain keikkaa.
Nyt kannattaa alkaa budjetoida jo sitä 6vk jaksoa varten. Säästä vaikka itsellesi joku summa maksettavaksi "palkkaa" itsellesi siltä ajalta, niin voit olla kotona lapsen ja miehen kanssa yhtaikaa.
Jos haluat jostain rahaa, niin silloin tulee palata työhön tai ilmoittautua työttömäksi. Muussa tapauksessa olet vaan kotona, kun isä on isyyslomalla.
Äitiysloman aikaan kertyy lomia. Voit kysyä työnantajalta, että maksaisivat lomat etukäteen silloin kun olet kotona lapsen kanssa. Siinä tapauksessa saisit rahaa silloin, kun vanhempainpäiväraha loppuu (kun lapsi noin 10kk) ja "tipahdat kotihoidontuelle".
Jos työnantaja maksaa sinulle äitiysloman aikana kertyneet lomat rahana, niin heidän ei tarvitse enää maksaa niitä rahoja sitten kun lomailet työhön paluun jälkeen. Eli sinun ei ns.tarvitse palata työhön ja syrjäyttää sijaista vaan käytännössä olet kotona ja otat "lomat rahana". Työnantajan kuuluu sinulle kuuluvat rahat maksaa/antaa lomana ja tässä asiassa taitaa laki suojata.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa tuolta huolellisesti
Tuolta löytyy tieto miten ne vapaat kuuluisi pitää ;)
(Miksi sinun ap olisi oltava kotona samaan aikaan kuin miehesi?
Vahtimassa molempia?)
Palaa aiemmin töihin ja anna miehen hoitaa lapsi vapaalla ollessaan.
Moni valittaa kun mies ei osallistu mihinkään. No ei kai kun mammatkin lorvii kotona.
Vai tarviiko ne miehetkin hoitajaa kotona lapsen lisäksi?
Voisitkohan olla lomautettuna omalta työpaikalta tuono ajan...? (tuli vain mieleen, ei kyllä ole tietoa miten lain koukerot menee..)
Vierailija kirjoitti:
Äiti voi olla hoitovapaalla
Isä pitää isyysvapaan äidin vanhempienvapaan jälkeen
Niin mutta äiti ei saa mitään rahaa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Tukimaksimointi on lähes ainoa tapa, jolla ikänsä korkeita veroja maksava keskiluokkainen suomalainen saa edes vähän takaisin siitä valtavasta veromäärästä jolla tätä yhteiskuntaa on rahoittamassa.
Esimerkiksi meidän talous maksoi viime vuonna veroja yli 60.000e. Jos tuon summan saisi käteen, niin kyllä sillä kolme lasta kouluttaisi. sairaanhoitopalveluita emme ole koko vuoden aikana neuvolakäyntejä lukuunottamatta käyttäneet. Koko elämäni aikana olen ollut 4 kertaa sairaalassa, joista kolme synnytystä, a noin 5000e kappale. Eli ei noistakaan kerry vielä oikein mitään.
Jos tuota (satoja tuhansia euroja jo, koska veroja maksettu 40.000e-60.000e/vuosi 7 vuotta, noin 30.000e/vuosi 3-5vuotta) summaa saisi itse säästää ja käyttää omaan hyvinvointiin, niin voisi käyttää esim. personal trainerin palkkaamiseen ja oman terveyden ylläpitoon. Nyt monet tällaiset ylellisyydet ovat omalle kukkarolle liikaa.
Nyt tämä hillitön verosumma menee omissa silmissä lähes kankkulan kaivoon, pohjattomaan sossukassaan, joka mahdollistaa kyllä monelle muulle korkeita tukia ja etuja. mutta me itse joudumme vielä omasta kukkarosta maksamaan maksimipäivähoitomaksun, asumisen jne. Ja lisäksi tekemään äärimmäisen kuormittavaa työtä joka päivä, välillä myös öisin ja viikonloppuisin.
No huh huh. Ok, että pystyisit omilla rahoilla perus- ja korkeakouluttaan kolmikkosi, kiva tietää. Rakenna samalla omat koulusi ja tieverkosto, juomavesisysteemit ja kaukolämpö, ehkäpä jotain joukkoliikennettä tai palkattu kuljettaja että pentusi pääsevät kulkemaan kouluun. Taatusti myös palloiluhallit ja tekojäät joilla herrantertut harrastavat saadaan tehtyä ja ylläpidettyä niillä muutamilla kymppitonneilla mitä teitä verotetaan.
Personal trainerisi ei taitaisi panna tikkua ristiin eteesi siinä vaiheessa kun yhteiskuntarauha olisi mennyttä ja ”pohjaton sossukassa” lopetettu. Siinä saisivat penskasi korkeakoulutuksen sijaan taistella ryysyläisiä vastaan ihan itse maksamienne muurien harjalla.
Vierailija kirjoitti:
Palaa aiemmin töihin ja anna miehen hoitaa lapsi vapaalla ollessaan.
Moni valittaa kun mies ei osallistu mihinkään. No ei kai kun mammatkin lorvii kotona.
Vai tarviiko ne miehetkin hoitajaa kotona lapsen lisäksi?
Ei töihin niin vain palata. Jos on tehty sopimus poissaolosta ja palkattu sijainen, ei töihin voi palata. Kaikilla ei myöskään ole lomansiirto-oikeutta, jota voisi käyttää hätätilanteessa hyväksi.
Olispa, mutta ainakin tämän asiantuntijan pätäkästä menee yli kolmannes "valtiolta kuppaavien" palveluihin. Hienoa, että itsekin saan sillä ilmaisen terveydenhuollon jne, mutta ei kyllä säätöön pääse hirveästi kertymään.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatyössä olevilla luulis olevan sen verran pätäkkää säästössä, ettei tarvi valtiota kupata siksi, että saa molemmat olla kotona.
Voi hyvää päivää, missähän ihmeen asiantuntijatyössä ap oikein on, kun ei osaa yhtään selvittää näitä Kelan etuuksiakaan...
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän on syy siihen että perheenne on siinä yhteiskunnallisessa asemassa jossa on, ja tulonne ovat sitä luokkaa mitä ovat? Olisikohan koulutus? Ja opintolainaa jouduit ottamaan paljonko, maksaaksesi kalliin koulutuksesi jonka ansiosta saat hyvää palkkaa nyt? Aivan.
Äiti SAA olla kotona hoitovapaalla samaan aikaan, kun isä pitää loput isyyslomansa. MUTTA tuolta ajalta ei makseta äidille kotihoidontukea.
Lapselle ei ole mitään hyötyä tai tarvetta siitä, että hänen kanssaan ollaan kotona 2,5 vuotta. Jo vuoden ikäiset pärjäävät tarhassa oikein hyvin, ja heille alkaa tutkimusten mukaan olla päivähoidosta hyötyä jo siinä paikkein. Viimeistään 2-vuotias on aivan valmis tarhaan millä tahansa mittareilla; olettaen toki, että lapsi on normaali ja terve.
Ap voi olla kotona 1,5 vuotta ja mies sitten 0,5 vuotta.
Asiantuntijatyöstä ei myöskään kannata olla vuosikausia poissa. Etenkin, jos meinaa joskus hankkia toisen lapsen, kannattaa ehtiä olla töissä takaisinkin välillä.
AP:lla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Isyysvapaat (n.9viikkoa, 54vrk) tulee pitää siihen mennessä kun lapsi täyttää 2v. (siitä 18vrk saa olla samaan aikaan äidin kanssa kotona lapsen synnyttyä) Hoitovapaalla taas voi olla kumpi tahansa, eli siinä voi vuorotella tai toinen vanhempi voi käyttää hoitovapaan kokonaan. Hoitovapaalla voidaan olla, kunnes lapsi täyttää 3v.
Tajuatko yhtään, minkä verran päivähoito maksaa? Siis yhteiskunnalle. Aivan tolkuttoman kalliiksi tulisi pukata päivähoitoon kaikki ne lapset, joiden vanhemmilla ei ole varaa toisen vanhemman kotonaoloon. Ei ne "päiväkodin tädit ja sedät" (eli oikeasti lähihoitajat, sosionomit ja lto:t) siellä ilmaiseksi työtään tee.