Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä äidin on tarkoitus olla, kun isä on isyysvapaalla?

Vierailija
14.11.2017 |

Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?

Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?

Kommentit (200)

Vierailija
181/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isyysvapaan aikana äiti voi olla äitiysvapaalla/vanhempainvapaalla, mutta tietenkään molemmat ei voi yhtä aikaa olla vnhempainvpaalla.

Voiko? Kelan sivuilla lukee, että "isyysvapaa on enintään 54 arkipäivää eli noin 9 viikkoa. Isä voi olla kotona yhtä aikaa äidin kanssa valintansa mukaan 1-18 arkipäivää sinä aikana, jolloin äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa." Ymmärrän tuon niin, että äidin pitää olla työtön tai omassa työssään (eli ei äitiysvapaalla), jotta isä saa olla 19-54 päivää isyysvapaalla. Ap.

Tietysti äiti saa olla kotona silloin, hän ei vaan saa rahaa mistään.

Vierailija
182/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja töihin riittää että ilmoitat olevasi äitiysvapaalla/vanhempainvapaalla. Kelan kanssa sitten hoidetaan muut asiat. Eli et saa mitään rahaa tuolta ajalta mutta voit olla kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pariskunnan, jossa isä professori ja äiti ministeriössä asiantuntijana. 3 lasta, isä ollut kaikkien kanssa kotona, pisimmillään yli puoli vuotta. Yksi hoitojaksoista alkoi etuajassa, koska äidin työt niin vaativat - isä ilmoitti töihin, että nyt tarvittaisiin tällainen jousto, ja se järjestettiin. Vastaavasti isä jousti työnantajaan päin ja hoiti tiettyjä esimieshommia vielä vapaalle jäätyään, toki lasten asettamissa raameissa. Vapaiden lisäksi isä on tehnyt nelipäiväistä työviikkoa.

Että ei se nyt ihan niinkään mene, että "vaativat asiantuntijatehtävät" estävät hoitovastuun jakamisen...

Se sen sijaan on totta, että vaativa asiantuntijatehtävä voi estää täyden töistä irrottautumisen, vaikka hoitovastuun ottaisikin. Kaikki tuntemani tutkijat (myös tämä proffa) ovat äitiys/isyys/hoito/vanhempainvapaillaan seuranneet alaansa ja edistäneet omaa tutkimustaan sen, minkä pystyvät. 

Vierailija
184/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukimaksimointi on lähes ainoa tapa, jolla ikänsä korkeita veroja maksava keskiluokkainen suomalainen saa edes vähän takaisin siitä valtavasta veromäärästä jolla tätä yhteiskuntaa on rahoittamassa.

Esimerkiksi meidän talous maksoi viime vuonna veroja yli 60.000e. Jos tuon summan saisi käteen, niin kyllä sillä kolme lasta kouluttaisi. sairaanhoitopalveluita emme ole koko vuoden aikana neuvolakäyntejä lukuunottamatta käyttäneet. Koko elämäni aikana olen ollut 4 kertaa sairaalassa, joista kolme synnytystä, a noin 5000e kappale. Eli ei noistakaan kerry vielä oikein mitään.

Jos tuota (satoja tuhansia euroja jo, koska veroja maksettu 40.000e-60.000e/vuosi 7 vuotta, noin 30.000e/vuosi 3-5vuotta) summaa saisi itse säästää ja käyttää omaan hyvinvointiin, niin voisi käyttää esim. personal trainerin palkkaamiseen ja oman terveyden ylläpitoon. Nyt monet tällaiset ylellisyydet ovat omalle kukkarolle liikaa.

Nyt tämä hillitön verosumma menee omissa silmissä lähes kankkulan kaivoon, pohjattomaan sossukassaan, joka mahdollistaa kyllä monelle muulle korkeita tukia ja etuja. mutta me itse joudumme vielä omasta kukkarosta maksamaan maksimipäivähoitomaksun, asumisen jne. Ja lisäksi tekemään äärimmäisen kuormittavaa työtä joka päivä, välillä myös öisin ja viikonloppuisin.

Täysin kohtuutonta, että meitä kupataan tällä tavoin!!!

Eli teidän nykyinen vuoden verokertymänne riittäisi siihen, että lapsenne saisivat yhdelle vuodelle peruskoulutuksen siihen kuuluvine lisineen (kouluruoka, terveydenhoito yms.). Arvio perustuu siis siihen, että yksi noin 5 v. kestävä maisterintutkinto maksaa noin 55 k /henkilö, eli reilu 10 k /vuosi, ja peruskoulutuksen täytyy olla kalliimpaa, koska lähiopetusta on enemmän, ryhmäkoot pienempiä, materiaalikulut suurempia ja korkeakoulututkintoon ei sisälly esim. noi ruuat ja terveydenhoito. Paljon muita yhteiskunnan palveluita (sairaanhoito, infra, puolustuvoimat, poliisi, palokunta jne.) ette sitten saisikaan, että en nyt vielä ihan hirveästi meteliä  pitäisi.

Kiva muuten, että sulla näköjään on joku kristallipallo, josta näet,  että ette tulevaisuudessakaan tarvitse esim. sairaalapalveluja. Ja varmaan omat vanhempanne ovat myös työn sankareita, jotka kuolivat saappaat jalassa käyttämättä penniäkään yhteiskunnalle uhraamiaan verorahoja. Ei tarvita kuin parit syöpähoidot, niin siinä alkaa teiltä kupatut verorahat olla pikkuhiluja.

Lisäksi muutama juttu pohdittavaksi: Kuinka suuri osa teidän työnantajien kassavirrasta koostuu julkisella puolella töissä olevien tai tukia saavien kulutuksesta, joko suoraan tai välillisesti? Jos firmanne tuottaa jotain tuotetta/palvelua eikä pelkkiä mielikuvia, niin paljonko on taustalla verovaroilla kustannettua perustutkimusta? Paljonko työnantajanne saa yritystukea verovaroista? Kuinka suuri osa yrityksen työntekijöistä on koulutettu verovaroilla? Mikä mahtaisi olla syynä siihen, että yrityksenne toimii kamalassa korkean verotuksen Suomessa, eikä ainoastaan verottomissa banaanivaltioissa?

t. Tyytyväinen keskiluokkainen veronmaksaja

Vierailija
185/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin on tarkoitus mennä töihin silloin. Teidän täytyy miettiä palaatko töihin aiemmin ja mies jäisi pidempään kotiin. Minä palasin töihin lapsen ollessa 10kk koska mieheni halusi jäädä kotiin ja oli kotona n. 6kk (sis.ne isyysvapaat) kunnes oli taas minun vuoroni kesän ajan. Miehellä on oikeus jäädä kotiin lapsen kanssa, äidit eivät voi ottaa siihen yksinoikeutta.

En minä haluakaan siihen mitään yksinoikeutta vaan haluan, että mies voi olla kotona. Mutta minun työnantaja ei anna minun palata lyhyeksi aikaa ja jäädä taas sitten pois. Työnantaja vaatii, että jos olen työssä niin sitoudun olemaan putkeen sitten vuoden verran. Mies taas ei haluaisi aivan niin pitkään olla kotona. Ap.

Työnantaja ei sellaista voi vaatia. Sanot niille että joko saat tulla sinne tai vie asia liittoon.

Vierailija
186/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista ketjuun. Ap.

Vierailija
187/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tietenkin vauvan kanssa, isähän on isyysVAPAALLA . Isä voi hommata vaikka jonkun etelänmatkan, että voi rentoutua raskaasta vauva-arjesta.

Vierailija
188/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunissa.

T. Työelämässä oleva äiti

Vierailija
189/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa paikassa kuin mies on äitiysvapaalla, eli töissä.

Vierailija
190/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa valitettavasti vastata kysymykseesi ollenkaan, mutta haluan vain sanoa, että kuulostatte tosi sympaattiselta parilta. Kaikkea hyvää odotukseen ja toivottavasti isyyslomapulmakin ratkeaa.

Höpöhöpö lapaselta kuulostaa tuo mies.

Vierailija
191/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosiloma on päällekäin kotihoidontuen kanssa. Vaikka saa palkkaa, saa myös kotihoidontukea loma-ajalta. Eikö sun mies voi olla kotona siitä asti kun lapsi on 2,4v siihen asti kun hän täyttää 3v. Sitten sinä menisit töihin kun lapsi on 2,4v.

Mies ei enää saa isyyvapaata kun lapsi on 2 v. Hoitovapaata toki saa.

Vierailija
192/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baarissa ja hässimässä naapuria.

Vierailija
193/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla aivan normaalisti hoitovapaalla. Kotihoidontukea et voi saada siltä ajalta samasta lapsesta, josta maksetaan isyysrahaa.

Vierailija
194/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka työnantaja sulla :/

Vierailija
195/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain otsikon. Mutta kun isä on isyysvapaalla, äiti on tietenkin kotona hoitamassa lasta.

Vierailija
196/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vain otsikon. Mutta kun isä on isyysvapaalla, äiti on tietenkin kotona hoitamassa lasta.

Toimi ainakin meillä. Synnytys oli vaikea, ja oli iso helpotus, kun pääsin viikoksi Lappiin lepuuttamaan aivoja kalastamisen merkeissä. M33

Vierailija
197/200 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap olet käyttänyt vuosilomasi sairaslomien sijaan? Kun työnantajakin on joustamaton m*lkku?

Vierailija
198/200 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä. Luulitteko, että joku haluaa elättää teidät?

Vierailija
199/200 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap aikoo jäädä hoitovapaalle? Minä menin töihin takaisin kun esikoinen oli 4 kk. Isä oli puoli vuotta kotona ja sitten lapsi päiväkotiin. On fiksu ja tasapainoinen lukiolainen nyt. Itse ehdin olla kolme vuotta töissä ennen seuraavan lapsen syntymää. Urakehitys on täysin eri luokkaa kuin niillä tuttavillani jotka olivat pitkään kotona.

Aika harva äiti haluaa palata noin nopeasti töihin. Kenties ap:nkin taoauksessa on niin, että lapsen kanssa halutaan olla pitkään kotona.

Haluamme, että lapsi saa olla pitkään kotona. Minun puolesta paras olisi, jos minä olisin lapsen kanssa ensin kaksi vuotta, ja sitten mies vuoden, mutta ilmeisesti isät ei saa olla hoitovapaalla, jos lapsi on täyttänyt kaksi vuotta, mutta äidit saa kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Ap.

Hoitovapaansa vanhemmat saavat jakaa miten parhaaksi näkevät.

Vierailija
200/200 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?

Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?

Ajoita isyysloma kesälomakaudelle ja mene tuuraamaan sijaistasi loman ajaksi.