Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä äidin on tarkoitus olla, kun isä on isyysvapaalla?

Vierailija
14.11.2017 |

Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?

Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli pitkänlinjan asiantuntijalle ja kouluttautuneelle ihmiselle ihan yllärinä? Kas tällainen pelkkänmyyjä vain oli tämän tajunnut ja hoitanut fiksusti miehensä kanssa;) jää pitkäjänteiselle palkattomalle vapaalle, kai sulla nyt kuitenkin säästöjä on?

Vierailija
102/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mieheni on pitänyt kolme viikkoa isyysvapaata kun lapset syntyneet. Tällöin olen itse ollut äitiyslomalla. Loput isyyslomat hän on pitänyt vanhempainvapaani (minä olen siis pitänyt vanheimpainvapaat) päätteeksi. Tällöin minä olen ollut (vuosi)lomalla. Tämän jälkeen olen aloittanut hoitovapaan. Töihin olen palannut lasten ollessa kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki on reilut 300€/kk, eli kuudessa viikossa käteen tulisi 500€.

Ihanko oikeasti teillä ei ole varaa menettää tuota summaa?? Missä asiantuntijatehtävissä on niin huono palkka että talous kaatuu jos kuudessa viikossa menettää 500€?

Me ollaan miehen kanssa alempaa keskiluokkaa ja hän piti isyyslomansa kun hoitovapaan kanssa päällekkäin, hyvin riitti rahat vaikka kotihoidontuki menikin.

Eikö teillä ole yhtään säästöjä kotona olis silmälläpitäen?

Vierailija
104/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti teillä ei ole varaa menettää tuota summaa?? Missä asiantuntijatehtävissä on niin huono palkka että talous kaatuu jos kuudessa viikossa menettää 500€?

Me ollaan miehen kanssa alempaa keskiluokkaa ja hän piti isyyslomansa kun hoitovapaan kanssa päällekkäin, hyvin riitti rahat vaikka kotihoidontuki menikin.

Ei taida sullakaan lukemisen ymmärtäminen olla niitä vahvimpia puolia. Eihän tuo raha ollut ap:lle ongelma (on kertonut siitä jo monta kertaa) vaan se, että hän luuli, että hänen on pakko olla töissä tai työtön, jotta isä saisi jäädä kotiin.

Vierailija
105/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida sullakaan lukemisen ymmärtäminen olla niitä vahvimpia puolia. Eihän tuo raha ollut ap:lle ongelma (on kertonut siitä jo monta kertaa) vaan se, että hän luuli, että hänen on pakko olla töissä tai työtön, jotta isä saisi jäädä kotiin.

Ap ei siis tiennyt että voi olla kotona miehen kanssa samaan aikaan, mutta siitä ei makseta?

Sehän on ainoastaan Ap:n ja hänen työnantajansa välinen asia.

Itse kysyin pomolta että haluaako hän mut sinne kuukaudeksi, sanoi että ole kotona vaan, sijainen kumminkin on.

En ymmärrä tätä suurta ongelmaa jos Ap kerran haluaa olla kotona, työnantaja ei halua häntä töihin, ja rahat riittää.

Vastaus otsikon kysymykseen, OLE KOTONA!

Vierailija
106/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi kaikille, kotihoidon tukeakin saa nostaa vaikka olisi töissä, meillä mummi hoiti lasta, molemmat vanhemmat oltiin töissä, ja Kela maksoi kotihoidontuen.

Kotihoidontuki maksetaan hyvityksenä siitä että lapsi ei käytä kodin ulkopuolisia hoitopalveluita, se ei rajaa työntekoa mitenkään.

Nuo kotona olot sun muut on enemmän sitten työnantajan kanssa sovittavia juttuja, Kelaa ei kiinnosta mitä olet työnantajan kanssa sopinut, eikä työnantajaa kiinnosta mitä Kelan kanssa on sovittu.

Vierailija
107/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy nyt vielä, milloin ta ajatteli sinun pitävän lomat pois. Eikö nimenomaan työnantajan kannalta olisi kätevintä pitää niitä pois, kun sijainen tekee työt?

P.S. Miksi ihmeessä tuhlasit vuosilomat lepäilyyn? Raskaus ei ole sairaus, mutta tarvittaessa voi hakea sairaslomaa, jos raskauden takia ei jaksa tehdä töitä.

Vierailija
108/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kyllä systeemissä on virhe, kun äiti ja isä ei saa vapaasti jakaa keskenään niitä vapaita. On ihan ok, että molemmat ei voi olla tuilla yhtä aikaa kotona, mutta en ymmärrä miksi isän vapaat on niin paljon rajoitetummat kuin äidin vapaat. Perheitä on erilaisia, joissakin äiti ehkä haluaisi palata työhön kun lapsi on 6 kk ja isä olla kotona siihen päälle 2,5 vuotta. Ap. 

Eivät isän vapaat nyt niin kauhean rajoitetut ole. Se isälle korvamerkitty 54 päivää on juuri lisäkannustin isille, sen koko ansiosidonnaisen pätkän menettää ellei isä pidä sitä, ei voi siirtää äidille. Ja kannustimia selvästi tarvitaan, koska esim sinunkaan miehesi ei ole ”innostunut” jäämään kotiin. Itse asiassa äidin työmarkkina-asemaa ajatellen jaetut vanhempainvapaat olisivat paras pitkällä tähtäimellä - vai luuletko ettei työnantajasi mieti että jatkossa se olet aina sinä joka jää kotiin kun lapsi sairastaa, aloittaa koulun jne...

Ruotsissa ihan normi että isät kotona pitkän pätkän, tuodaan se tännekin niin äitejä ja jo lapsettomia naisia ei syrjitä työmarkkinoilla.

Vierailija
109/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä olla kotona samaan aikaan kun isä on isyysvapaalla, silloin vain ei saa mitään rahaa mistään jos ei voi mennä töihin. Jos on työsuhteessa niin pyytää palkatonta vapaata ja elätte jos pystytte miehen isyyspäivärahalla. onnistuu jos teillä on säästöjä. Sitten voit olla muualla töissä jos olet hakenut ha saanut palkatonta töistä. Virassa olevat voivat ehkä hakea virkavapaata.

Vierailija
110/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kyllä systeemissä on virhe, kun äiti ja isä ei saa vapaasti jakaa keskenään niitä vapaita. On ihan ok, että molemmat ei voi olla tuilla yhtä aikaa kotona, mutta en ymmärrä miksi isän vapaat on niin paljon rajoitetummat kuin äidin vapaat. Perheitä on erilaisia, joissakin äiti ehkä haluaisi palata työhön kun lapsi on 6 kk ja isä olla kotona siihen päälle 2,5 vuotta. Ap. 

Eivät isän vapaat nyt niin kauhean rajoitetut ole. Se isälle korvamerkitty 54 päivää on juuri lisäkannustin isille, sen koko ansiosidonnaisen pätkän menettää ellei isä pidä sitä, ei voi siirtää äidille. Ja kannustimia selvästi tarvitaan, koska esim sinunkaan miehesi ei ole ”innostunut” jäämään kotiin. Itse asiassa äidin työmarkkina-asemaa ajatellen jaetut vanhempainvapaat olisivat paras pitkällä tähtäimellä - vai luuletko ettei työnantajasi mieti että jatkossa se olet aina sinä joka jää kotiin kun lapsi sairastaa, aloittaa koulun jne...

Ruotsissa ihan normi että isät kotona pitkän pätkän, tuodaan se tännekin niin äitejä ja jo lapsettomia naisia ei syrjitä työmarkkinoilla.

Joo, tuntuu oudolta, että mies haluaa olla vain isyysvapaat, mutta ei yhtään enempää. Mikä tähän on syynä? Laskeeko isä sen varaan, että ap on kuitenkin kotona ja pyörittää rutiinin?

Vierailija
111/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et voi palata töihin, niin joko olet työtön tai sovit palkattoman vapaan töistä, jolloin isä on lomallaan. Tai pidät mahdollisia kertyneitä palkallisia vapaita.

Omasta puolestani voisinkin olla työtön, mutta se ei ole mahdollista, koska minulla on vakituinen työpaikka. Ihminen ei voi olla yhtä aikaa sekä vakituisessa työsuhteessa että työttömänä. Työttömyys edellyttäisi, että irtisanoutuisin työstäni. Ap.

Sitten sovit sen palkattoman vapaan tai ehkä yksinkertaisempi vaihtoehto on, että kela ei vain maksa sulle tukia siltä ajalta, kun isä on lomallaan.

Työnantaja vastustaa myös sitä työhön palaamista palkattomalle vapaalle sen sijaiseni takia. Työnantajan mukaan he eivät voi pitää samassa "pestissä" kahta ihmistä yhtä aikaa. 

Onko se siis mahdollista, että olen hoitovapaalla ilman tukia kotona, ja mies on isyysvapaalla samalla? Kela siis sallii sen, että isyysvapaata pidetään kun äiti on vanhempainvapaalla? Onko tämä aivan varma tieto? Ap.

Mitäpä jos nyt soittaisit sinne Kelaan.

Saat sieltä varmemmat tiedot kuin näiltä idioottimammoilta täällä...

Vierailija
112/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekalaineva aloitus, mutta hommahan menee nyt niin, että

1. Isyysvapaat on pidettävä ennenkuin lapsi täyttää 2-vuotta.

2. Lapsen synnyttyä voi pitää max 18päivää, eli kolme viikkoa vapaita äidin kanssa yhtäaikaa.

3. Ette voi olla samaan aikaan toinen vanhempainvapaalla ja toinen isyysvapaalla, tai tarkemmin ottaen voitte, mutta vain toinen saa kelalta tuettua vapaata, eli käytännössä toinen on palkattomilla vapailla ja toinen kelan tukemalla vapaalla.

4. Edellinen kohta meillä hoidettiin niin, että minä olin töistä vuosilomalla, sain työnantajalta rahat ja isä kelan tukemalla isyysvapaalla samaan aikaan.

5. Jos et voi käyttää vuosilomia ja isä pitää isyysvapaansa, niin jää palkattomalle siksi aikaa, aloita säästäminen jo nyt niin selviätte tuon 6 viikkoa ilman sinun tuloja.

Vierailija
113/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on melkoisen joustamaton tämä nykylaki.

Meillä mies piti heti sen kolmeviikkoisensa ja kesälomansa samassa yhteydessä. Sitten kun äidin vanhempainvapaasta oli vielä kolme viikkoa jäljellä, lapsi joutui sairaalaan. Kysyimme Kelalta, voisiko mies silloin jo pitää sen loppuajan isyyslomasta, jotta toinen vanhemmista voisi olla vauvan luona sairaalassa ja toinen kotona hoitamassa toista lasta, mutta se ei millään käynyt päinsä, koska äiti kerran oli vanhempainvapaalla. Isän lomat oli pidetty eikä äiti voinut jäädä pitämään omia lomia (koska on opettaja eikä ole lomansiirto-oikeutta) ja siirtää vanhempainvapaata isälle, joten ainoa vaihtoehto oli, että äiti hoiti kaiken ja isä kävi töissä. Kun vanhempainvapaa oli lusittu ja ensimmäinen osa hoitovapaasta alkanut, lapsi pääsikin jo pois sairaalasta.

Alun perin oli ollut tarkoitus, että isä pitäisi isyysvapaan loppuosan seuraavana kesänä, kun äiti olisi taas koulun kirjoissa ennen toisen hoitovapaavuoden alkamista (edelleen ainoa vaihtoehto, miten äiti saa pidettyä pitämättä jääneen loman, koska lomansiirto-oikeutta ei ole).

Vierailija
114/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa viitataan sanoilla "vanhempainvapaa" ja "hoitovapaa" samaan vapaaseen. Vanhempainvapaat muodostuu äitiyslomasta (3kk), isyysvapaista (n. 9vko, joista äidin _vanhempainvapaan_ kanssa samaan aikaan 3vko), tämän lisäksi vanhempainvapaiden kuuluu 6kk jonka jaosta vanhemmat saavat päättää itse.

Vanhempainvapaan aikana maksetaan päivärahaa, joka määräytyy tulojen mukaan ja vastaa melkein palkkaa ennen lapsen saantia.

Erikseen on vielä hoitovapaa, joka saa jatkua max siihen kun lapsi täyttää 3v, ja jolta maksetaan kotihoidontukea, sama 340€ kaikille tuloista riippumatta.

Hoitovapaa on lakisääteinen vapaa joka työnantajan on pakko myöntää, mutta hoitovapaan anominen työnantajalta ei ole kotihoidontuen nostamisen edellytys, kela maksaa sen kaikille niille perheille joiden lapsi ei vie hoitopaikkaa.

Vierailija
115/200 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa viitataan sanoilla "vanhempainvapaa" ja "hoitovapaa" samaan vapaaseen. Vanhempainvapaat muodostuu äitiyslomasta (3kk), isyysvapaista (n. 9vko, joista äidin _vanhempainvapaan_ kanssa samaan aikaan 3vko), tämän lisäksi vanhempainvapaiden kuuluu 6kk jonka jaosta vanhemmat saavat päättää itse.

Vanhempainvapaan aikana maksetaan päivärahaa, joka määräytyy tulojen mukaan ja vastaa melkein palkkaa ennen lapsen saantia.

Erikseen on vielä hoitovapaa, joka saa jatkua max siihen kun lapsi täyttää 3v, ja jolta maksetaan kotihoidontukea, sama 340€ kaikille tuloista riippumatta.

Hoitovapaa on lakisääteinen vapaa joka työnantajan on pakko myöntää, mutta hoitovapaan anominen työnantajalta ei ole kotihoidontuen nostamisen edellytys, kela maksaa sen kaikille niille perheille joiden lapsi ei vie hoitopaikkaa.

Paitsi työtön saa kituuttaa työttömyyskorvauksella ja viedään kotihoidontuetkin, vaikka lapsi olisi kotona.

Vierailija
116/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin menisit lapsesi luota? Miksi edes pohdit tuota? Kai imetät?

Vierailija
117/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies voi sitten pitää jotain muuta lomaa, jos isyysvapaata ei voi pitää samaan aikaan. Toisinaan äiti voi mennä isän sijaiseksi töihin, jos sattuu olemaan sama ammatti.

Joo se voi. 

Ehkä jossain lestaporukoissa tämä on mahdollista, mutta jos työntekijäni jäisi isyysvapaalle ja sanoisi että hänen puoliso tulee tekemään työt. Nauraisin kyllä ukon pihalle :D

Vierailija
118/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomataan, tukimaksimoinnissa etevimpiä ovat ne jotka ei edes tarvitsisi juurikaan tukia hyvien tulojensa ja muun hyvän elämäntilanteensa vuoksi. Tukimaksimoinnista kuitenkin syytetään yksinomaan sitä köyhintä kansanosaa jolle tuki on ainoa keino pysyä edes jotenkin mukana yhteiskunnassa.

Vierailija
119/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin käsittämätöntä että tässä maassa saa yhteiskunnan tuilla hoitaa lasta kotona 3 vuotiaaksi.

Saisi luvan jokainen joka lapsia tekee maksaa itse niistä aiheutuvat kulut.

Vierailija
120/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä olevilla luulis olevan sen verran pätäkkää säästössä, ettei tarvi valtiota kupata siksi, että saa molemmat olla kotona.

Asiantuntijatyötä tekevät eivät kuppaa valtiota, vaan toimivat sen rahoittajina. Silloin kun he saavat lapsia, he ovat oikeutettuja perhe-etuuksiin siinä missä muutkin lapsiperheet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme