Missä äidin on tarkoitus olla, kun isä on isyysvapaalla?
Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?
Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Nyt en siis ymmärrä että miksi et voi palata töihin aiemmin? Jos lapsi olisi isän kanssa kuitenkin vielä kotona? Isä ei halunnut olla vuotta mutta entäs puoli vuotta? Jos isä yhdistää ne isyysvapaat ja vuosilomat niin taloudellisestikin kannattavampaa kuin äidin hoitovapaa sen ajan.
Siksi, että haluamme että lapsi menee päiväkotiin vasta kun on 2,5 vuotta tai täyttää 3 vuotta. Ja isät ei saa pitää vanhempainvapaita, jos lapsi on täyttänyt kaksi vuotta. Jos saisi, niin mitään ongelmaa ei olisi. Silloin minä menisin töihin kun lapsi täyttää kaksi ja mies pitäisi siihen päälle puoli vuotta vapaata. Ap.
Isällä ON samanlainen hoitovapaaoikeus kuin äidillä, arvoisa ap. Kyllä kaksivuotiasta saa hoitaa kotona hoitovapaalla myös isä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset ap? Tietenkin isällä on ihan samanlainen hoitovapaaoikeus kuin sinulla. Mies voi olla hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää kolme vuotta ihan kuten sinäkin. Voitte myös vuorotella niin, että ensin sinä pidät hoitovapaata ja sitten mies.
Saako? Minulle on sanottu, että isä saa olla kotona kunnes lapsi on kaksi vuotta. Ap.
"Haluamme, että lapsi saa olla pitkään kotona. Minun puolesta paras olisi, jos minä olisin lapsen kanssa ensin kaksi vuotta, ja sitten mies vuoden, mutta ilmeisesti isät ei saa olla hoitovapaalla, jos lapsi on täyttänyt kaksi vuotta, mutta äidit saa kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Ap."
Mistä tällainen tieto on peräisin? Vanhempainvapaaoikeudet koskevat molempia vanhempia.
Ok, ymmärrän, että olet pihalla ja siksi otat nyt kierroksia siellä kotona. Voin vakuuttaa, että meitä on paljon asiantuntija- ja johtotehtävissä toimivia äitejä, jotka ovat saaneet perheen sisällä vanhempainvapaat hoidettua täysin ongelmitta. Kotona on lastensa kanssa muitakin kuin kaupan kassoja joten älä nyt viitsi.
Isä jää kotiin siinä vaiheessa, kun sinä palaat töihin. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi palata töihin, niin joko olet työtön tai sovit palkattoman vapaan töistä, jolloin isä on lomallaan. Tai pidät mahdollisia kertyneitä palkallisia vapaita.
Omasta puolestani voisinkin olla työtön, mutta se ei ole mahdollista, koska minulla on vakituinen työpaikka. Ihminen ei voi olla yhtä aikaa sekä vakituisessa työsuhteessa että työttömänä. Työttömyys edellyttäisi, että irtisanoutuisin työstäni. Ap.
Sitten sovit sen palkattoman vapaan tai ehkä yksinkertaisempi vaihtoehto on, että kela ei vain maksa sulle tukia siltä ajalta, kun isä on lomallaan.
Työnantaja vastustaa myös sitä työhön palaamista palkattomalle vapaalle sen sijaiseni takia. Työnantajan mukaan he eivät voi pitää samassa "pestissä" kahta ihmistä yhtä aikaa.
Onko se siis mahdollista, että olen hoitovapaalla ilman tukia kotona, ja mies on isyysvapaalla samalla? Kela siis sallii sen, että isyysvapaata pidetään kun äiti on vanhempainvapaalla? Onko tämä aivan varma tieto? Ap.
Et ole hoitovapaita jos sinulle ei siitä makseta korvausta. Olet vapaalla korvauksetta ja palkatta. Miksi työnantaja voi palkata sijaisen hoitovapaita mutta ei palkattoman vapaan ajaksi? Olette hankkineet te nytkin yhtäaikaa työsuhteessa työnantajaan vaikka sinä et niitä töitä nyt tekään.
En tiedä enkä ymmärrä miksi työnantajan kanta sijaisasiaan on tuo. He pysyvät kannassaan silti. Ap.
Isyysvapaat täytyy pitää ennen kuin lapsi täyttää kaksi mutta hoitovapaata saa pitää kunnes lapsi täyttää kolme!!!!
Eikö isi osaa lainkaan joustaa näissä asioissa?
Soita kelaan ja kysy sieltä, voisi kuvitella ettei heitä sielä kiinnosta missä olet kunhan kela ei maksa kahdelle ihmiselle samaanaikaan lapsenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi palata töihin, niin joko olet työtön tai sovit palkattoman vapaan töistä, jolloin isä on lomallaan. Tai pidät mahdollisia kertyneitä palkallisia vapaita.
Omasta puolestani voisinkin olla työtön, mutta se ei ole mahdollista, koska minulla on vakituinen työpaikka. Ihminen ei voi olla yhtä aikaa sekä vakituisessa työsuhteessa että työttömänä. Työttömyys edellyttäisi, että irtisanoutuisin työstäni. Ap.
Sitten sovit sen palkattoman vapaan tai ehkä yksinkertaisempi vaihtoehto on, että kela ei vain maksa sulle tukia siltä ajalta, kun isä on lomallaan.
Työnantaja vastustaa myös sitä työhön palaamista palkattomalle vapaalle sen sijaiseni takia. Työnantajan mukaan he eivät voi pitää samassa "pestissä" kahta ihmistä yhtä aikaa.
Onko se siis mahdollista, että olen hoitovapaalla ilman tukia kotona, ja mies on isyysvapaalla samalla? Kela siis sallii sen, että isyysvapaata pidetään kun äiti on vanhempainvapaalla? Onko tämä aivan varma tieto? Ap.
Vanhempainvapaa ja hoitovapaa on eri asia. Kun sinun vanhempainvapaasi päättyy, haet työnantajalta hoitovapaata, jolloin voit olla kotona kun miehesi on vapaalla.
Tuolta ajalta et voi hakea kotihoidontukea. Mutta sitten voit, kun miehesi on vapaansa pitänyt. Kelaa ei sinun vapaasi kiinnosta, kottihoidontuki maksetaan, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Ta ei ole kiinnostunut sinun tuloista/tulottomuudesta, voit olla hoitovapaalla ilman kelan rahoja.
Myös oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa koskee molempia vanhempia.
Meillä on tasa-arvo-ongelmia hoitovapaiden jakautumisen suhteen mutta just tässä kysymyksessä ei ole. Isällä on samat vanhempainvapaaoikeudet kuin äidillä.
Ap, olet väärässä tuossa hoitovapaa-asiassa. Isällä on oikeus olla kotihoidontuella hoitovapaalla kaksivuotiaan kanssa. Kahden vuoden aikaraja koskee vain isyysvapaita, ei hoitovapaata. Siihen on oikeus kummalla vain vanhemmalla siihen saakka kunnes lapsi on kolme.
Vierailija kirjoitti:
Isyysvapaat täytyy pitää ennen kuin lapsi täyttää kaksi mutta hoitovapaata saa pitää kunnes lapsi täyttää kolme!!!!
No nyt ymmärrän, miksi asiasta liikkuu ristiriitaista tietoa. Isyysvapaan korvaus on tietenkin eri kuin hoitovapaan eli isän on taloudellisesti kannattavampaa pitää se vapaansa ennen kuin lapsi täyttää 2. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin on tarkoitus mennä töihin silloin. Teidän täytyy miettiä palaatko töihin aiemmin ja mies jäisi pidempään kotiin. Minä palasin töihin lapsen ollessa 10kk koska mieheni halusi jäädä kotiin ja oli kotona n. 6kk (sis.ne isyysvapaat) kunnes oli taas minun vuoroni kesän ajan. Miehellä on oikeus jäädä kotiin lapsen kanssa, äidit eivät voi ottaa siihen yksinoikeutta.
En minä haluakaan siihen mitään yksinoikeutta vaan haluan, että mies voi olla kotona. Mutta minun työnantaja ei anna minun palata lyhyeksi aikaa ja jäädä taas sitten pois. Työnantaja vaatii, että jos olen työssä niin sitoudun olemaan putkeen sitten vuoden verran. Mies taas ei haluaisi aivan niin pitkään olla kotona. Ap.
Tietenkin voit palata töihin muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi! Eri asia sitten on, onko sinulla enää työpaikkaa, kun haluat hoitovapaalta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset ap? Tietenkin isällä on ihan samanlainen hoitovapaaoikeus kuin sinulla. Mies voi olla hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää kolme vuotta ihan kuten sinäkin. Voitte myös vuorotella niin, että ensin sinä pidät hoitovapaata ja sitten mies.
Saako? Minulle on sanottu, että isä saa olla kotona kunnes lapsi on kaksi vuotta. Ap.
Isän isyysvapaa on eri asia kuin isän hoitovapaa. Hoitovapaalla voi olla kumpi vain vanhemmista, mutta siltä ajalta maksetaan hoitorahaa ja mahdollisesti hoitolisää (käytännössä vain pientuloisilla oikeus). Isyysvapaan ehdoista en nyt ole enää ajan tasalla, kun ne on muuttuneet siitä kun oma lapsi oli pieni, mutta jos siis isän oikeus isyysvapaaseen päättyy kun lapsi täyttää 2, niin sitten se päättyy. Hoitovapaalle voi kuitenkin jäädä, mutta se korvaus tosiaan on sitten ihan eri kuin isyysvapaasta maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet väärässä tuossa hoitovapaa-asiassa. Isällä on oikeus olla kotihoidontuella hoitovapaalla kaksivuotiaan kanssa. Kahden vuoden aikaraja koskee vain isyysvapaita, ei hoitovapaata. Siihen on oikeus kummalla vain vanhemmalla siihen saakka kunnes lapsi on kolme.
Olin saanut asiasta ristiriitaista tietoa, ja nyt tosiaan ymmärrän miksi, ihmiset taitaa sekoittaa nuo eri vapaiden nimet ja kun kyseessä on raha niin tietenkin silloin haluttaisiin pitää sitä vapaata, josta saa enemmän rahaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Isällä ON samanlainen hoitovapaaoikeus kuin äidillä, arvoisa ap. Kyllä kaksivuotiasta saa hoitaa kotona hoitovapaalla myös isä.
Menisköhän täällä nyt isyysvapaa ja hoitovapaa sekaisin. Ap:n mies voi toki jäädä kotihoidontuelle eli hoitovapaalle, silloin kela maksaa n. 330e/kk - verot. Jos taas jää isyysvapaalle niin saa päivärahaa. Ja ne isyysvapaat on pidettävä ennenkuin lapsi täyttää 2 vuotta. Isyysvapaa on n. 9 viikkoa ja siitä maks. 18 päivää voi olla samaan aikaan äidin kanssa. Tuosta muodostuu ongelma, jos äidin on tarkoitus olla kotona kunnes lapsi täyttää 3v, koska isän vapaat on pidettävä siellä välissä ennenkuin lapsi täyttää 2v.
Tuo 2v ikäraja koskee ansiosidonnaisia päiviä.
Työnantaja ei voi sanella, miten jaatte perhevapaat. Teillä on oikeus vuorotella hoitovapaalla. Lain mukaan hoitovapaan voi pitää kahdessa osassa. Eli voitte tehdä niin, että olet ensin hoitovapaalla, sitten mies ja sitten taas sinä. Työnantaja ei voi tätä kieltää. Silloin olet pitänyt kaksi hoitovapaapätkää kuten laki sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin on tarkoitus mennä töihin silloin. Teidän täytyy miettiä palaatko töihin aiemmin ja mies jäisi pidempään kotiin. Minä palasin töihin lapsen ollessa 10kk koska mieheni halusi jäädä kotiin ja oli kotona n. 6kk (sis.ne isyysvapaat) kunnes oli taas minun vuoroni kesän ajan. Miehellä on oikeus jäädä kotiin lapsen kanssa, äidit eivät voi ottaa siihen yksinoikeutta.
En minä haluakaan siihen mitään yksinoikeutta vaan haluan, että mies voi olla kotona. Mutta minun työnantaja ei anna minun palata lyhyeksi aikaa ja jäädä taas sitten pois. Työnantaja vaatii, että jos olen työssä niin sitoudun olemaan putkeen sitten vuoden verran. Mies taas ei haluaisi aivan niin pitkään olla kotona. Ap.
Tietenkin voit palata töihin muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi! Eri asia sitten on, onko sinulla enää työpaikkaa, kun haluat hoitovapaalta takaisin.
Tiedän, että minulla on teoreettinen oikeus palata "väkisin" töihin vain kuukaudeksi ja sen jälkeen jäädä taas vuodeksi vapaalle. Mutta jos teen niin, niin suututan työnantajan, ja olen ensimmäisenä lähtijöiden listalla seuraavalla yt-kierroksella. Yritän löytää sellaista ratkaisua tilanteeseen, joka ei johda minun potkuihin siksi, että toimin työnantajaa kohtaan "törkeällä" tavalla. Ap.
Ei saa kodinhoidontukea siltä ajalta kun isä on kotona..itse oon vaan ollut silloin rahatta ja nautittu kun oltu yhdessä kotona..