Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1701/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi erikoista kyllä, että toiset laihtuu ja toiset ei. Itse kuntoilen n. 3/krt viikossa ja tuohon syömisikkunaan mahtuu aina myös herkkuja. Paino on nyt reippaasti normaalipainon puolella ja edelleen ylläpidän sitä tällä syömistavalla, koska sopii muutenkin elimistölleni. 

Olen tuo 25kg tiputtanut. 

Vierailija
1702/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän itsekin olen huomannut. Tuo 16/8 on pelkkä muotijuttu muiden joukossa, ja sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta minnekään. Johan sen ihan maalaisjärkikin sanoo, että on aivan sama syötkö ruoat pitkin päivää vai vedätkö ne kaikki tietyssä aikaikkunassa. Ainoa mikä laihduttaa on ikävä kyllä vähintään 2 tuntia hikistä kuntoilua JOKA PÄIVÄ ja samaan aikaan pitää katsoa mitä syö. Yksikin suklaapala on liikaa, koska sen kaloreita pitää sitten poltella yksi tunti lisää päivässä noiden kahden lisäksi. Oikoteitä ei ole. Ainoastaan hiki ja kuntoilu auttaa laihtumaan. Kaikki muut ovat yhtä tyhjiä laihduttamisen kannalta, kuin että tarot kortit tai horoskoopit kertoisivat tulevaisuudestasi. Valitan, mutta oikoteitä ei ole. Paastot ovat täysin turhia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän itsekin olen huomannut. Tuo 16/8 on pelkkä muotijuttu muiden joukossa, ja sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta minnekään. Johan sen ihan maalaisjärkikin sanoo, että on aivan sama syötkö ruoat pitkin päivää vai vedätkö ne kaikki tietyssä aikaikkunassa. Ainoa mikä laihduttaa on ikävä kyllä vähintään 2 tuntia hikistä kuntoilua JOKA PÄIVÄ ja samaan aikaan pitää katsoa mitä syö. Yksikin suklaapala on liikaa, koska sen kaloreita pitää sitten poltella yksi tunti lisää päivässä noiden kahden lisäksi. Oikoteitä ei ole. Ainoastaan hiki ja kuntoilu auttaa laihtumaan. Kaikki muut ovat yhtä tyhjiä laihduttamisen kannalta, kuin että tarot kortit tai horoskoopit kertoisivat tulevaisuudestasi. Valitan, mutta oikoteitä ei ole. Paastot ovat täysin turhia.

Olet kyllä niin väärässä. Ruuan sisällöllä ja ruokailuväleillä on suuri merkitys. Et liikunnalla edes laihdu, jos syömiset ovat pielessä. Elimistö kun ei toimi koneen tavoin.

Vierailija
1704/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi aivan loistavasti. Pääsin eroon 30 kilosta helposti ja vaivattomasti ja olen nyt normaalipainoinen, pitää vaan tottua rytmiin eikä auta palata aikaisempiin tapoihin, Liikuntaa harrastan kevyesti säännöllisesti.

Vierailija
1705/2821 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta yksin (ei edes 2 tunnin hikiliikunta) laihduta minua, olen sen huomannut, koska silloin ruokahaluni kasvaa ja tulee syötyä yhä enemmän. Paras tapa laihduttaa (ainakin minulla) on se, että syö vähemmän kuin ennen.

Olen laihtunut 3 kk:ssa lähes 10 kg siten, että muutin aamiaista ja iltapalaa: aamiaiseksi syön vain noin 100 g maustamatonta jugurttia ja vähän marjoja tai marjajauhetta (+mustaa kahvia) ja iltapalaksi syön yhden pienen hedelmän (+teetä). Muut ateriat syön normaalisti. Ennen söin sekä aamiaiseksi että iltapalaksi 2 kinkku/juustovoileipää. Kyllä sen kehossa todellakin huomaa, että syön nyt 14 voileipää viikossa vähemmän kuin ennen. Näiden 3 kuukauden aikana olen jättänyt syömättä siis 168 voileipää entiseen syömistapaan verrattuna. Aikamoinen läjä leipiä=kaloreita on jäänyt syömättä!

Vierailija
1706/2821 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä todella huolissani siitä miten kehoni voi, onko sokerit ok. onko kilpirauhasen vajaatoimintaa tmv. mikäli en laihtuisi paastotessani 16h ja 8h puitteissa "tankkaisin" tarvitsemani ravinnon.  En tietenkään katkaise paastoa, nauttimalla sokeri/hiilihytraatti tuotteita, siis vaikkapa lasillista maitoa paaston aikana.  Kun paasto katkeaa niin en silloin ole 16h paastolla vaan tavallisella dieetillä, mutta silloinkin voi laihtua kun ruokavalio on muuten energian suhteen alempi kuin ennen laihdutusta.  Mikäli käyttää esim. maitoa, niin pitää ymmärtää, että elimistössä käynnistyy ruoansulatus ja vasta kun elimistö on tehnyt tehtävänsä voi alkaa uusi "paastojakso", mutta tällaisessa tapauksessa uusi ravinnoton jakso, kunnes seuraavan kerran juomalla/syömällä käynnistät taas ruoansulatuksen jne.  Mikäli ravinnoton aika jää esim. 5-6-7-8h, niin eihän sitä voi edes verrata 8/16 pätkäpaastoon. Tottakai saa juoda ihan kuinka paljon tahansa kahvia maidolla/lattea tmv. mutta on turhaa silloin valittaa, ettei 8/16 pätkäpaasto toimi ja on siten vain keksitty muotijuttu.  8/16 on erittäin tutkittu ruokajuttu, jonka aikana elimistössä tapahtuu enemmän hyviä asioita kuin moni meistä edes ymmärtää.  

Vierailija
1707/2821 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1706 jatkaa.  Pitää vielä oikaista se, että laihtuisi mikäli ylipainoa on. Normaalipainoinen tuskin laihtuu juuri ollenkaan vaikka terveydentila olisikin kunnossa tai hyvin vähän, maks. 2kg. 

Vierailija
1708/2821 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätkä-paas-to kalenteriin

Vierailija
1709/2821 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pätkäpaasto on alkanut toimia vasta kokemusten myötä. Aluksi luulin, että voin syödä ruokaikkunan aikana miten paljon tahansa, ja tavallaan tankkasin paastoa varten, mutta eihän se toiminut, koska energiaa tuli liian paljon, vaikka söinkin monipuolisesti ja terveellisesti. Söin vain kolme ateriaa päivässä - aamiaisen,  lounaan ja kevyemmän kolmannen aterian ennen paastoa -  mutta siinäkin tein virheen, koska viimeinen ateria ennen paastoa jäi kaikesta huolimatta liian kevyeksi, mikä alkoi vaikuttaa nukkumiseen. Nykyään kiinnitän enemmän huomiota energiamääriin ja niiden jakautumiseen, ja syön päivän täyttävimmän aterian, jossa on riittävästi proteiinia ja rasvaa, viimeiseksi ennen paastoa, jotta pysyn kylläisenä seuraavaan aamuun saakka. Tämä tuntuu toimivan, olo on hyvä, ja paino on viimeinkin alkanut pudota.

Vierailija
1710/2821 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1706 jatkaa.  Pitää vielä oikaista se, että laihtuisi mikäli ylipainoa on. Normaalipainoinen tuskin laihtuu juuri ollenkaan vaikka terveydentila olisikin kunnossa tai hyvin vähän, maks. 2kg. 

Tämä pitää paikkansa. Itselläni alipainoa, mutta tykkään silti noudattaa pätkäpaastoa terveyshyötyjen takia.

Laihtunut en ole puolessa vuodessa yhtään, tosin en lihonutkaan!

Unirytmin olen saanut kuntoon myös tämän avulla. Ja olen  koukussa tuohon euforiaan, joka tulee etenkin

20 tunnin paastoamisen jälkeen. Humala ilman rapulaa ja rahanmenoa!

Vierailija
1711/2821 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte syötyä tarpeeksi? Itse olen nyt joitain viikkoja syönyt 16/8-rytmin mukaisesti. Hyvä puoli on, että nälkä ei vaivaa ollenkaan. Huono puoli on, että on vaikea syödä tarpeeksi. Kalorit jäävät helposti 1100-1400 välille ja saa oikeasti katsoa tarkkaan että tulee syötyä proteiinia ja kuituja edes jokseenkin riittävästi.

Mulla tämä sama kuin tässä viestissä eli en saa syötyä tarpeeksi aikaikkunassa. Merkkaan syömiset ravintolaskuriin ja yleensä aina jää vajaaksi varsinkin kun liikun joka päivä. Painoa on myös pudonnut n 6kg mutta mietin, kääntyykö kroppa säästöliekille, jos kalorit jää pidempään pyörimään 1000 molemmin puolin. Paastoväli 19-11. Näläntunnettw ei lounaan jälkeen enkä muista syödä kuin joskus loppuiltapäivästä ja siinä 17-19 ei viitsi enää ahtaa määräänsä enempää, kun vatsa jo täysi. Onko jollain ollut sama ja pysähtyikö painon pudotus säästöliekille? Olo on hyvä ja energinen.

Vierailija
1712/2821 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte syötyä tarpeeksi? Itse olen nyt joitain viikkoja syönyt 16/8-rytmin mukaisesti. Hyvä puoli on, että nälkä ei vaivaa ollenkaan. Huono puoli on, että on vaikea syödä tarpeeksi. Kalorit jäävät helposti 1100-1400 välille ja saa oikeasti katsoa tarkkaan että tulee syötyä proteiinia ja kuituja edes jokseenkin riittävästi.

Mulla tämä sama kuin tässä viestissä eli en saa syötyä tarpeeksi aikaikkunassa. Merkkaan syömiset ravintolaskuriin ja yleensä aina jää vajaaksi varsinkin kun liikun joka päivä. Painoa on myös pudonnut n 6kg mutta mietin, kääntyykö kroppa säästöliekille, jos kalorit jää pidempään pyörimään 1000 molemmin puolin. Paastoväli 19-11. Näläntunnettw ei lounaan jälkeen enkä muista syödä kuin joskus loppuiltapäivästä ja siinä 17-19 ei viitsi enää ahtaa määräänsä enempää, kun vatsa jo täysi. Onko jollain ollut sama ja pysähtyikö painon pudotus säästöliekille? Olo on hyvä ja energinen.

Mitä sä oikein syöt? Jotain kevytruokaako?

Vierailija
1713/2821 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

16:8 ei toimi kaikilla. Varsinkin jos on jo ikää, kannattaa kokeilla 20:4 tai ADF.

Se on täysin yksilöllistä, että millä laihtuu. Jos Youtuben videoihin on uskomista, 36 tunnin viikottainen paasto on laihtumisen kannalta hyvä.

Mutta on päivittäisen paaston pituus mikä tahansa yli 16 tuntia, sillä on hyviä vaikutuksia.

Vierailija
1714/2821 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein tärkeintä on, että valitsemaansa tyyliä pystyy noudattamaan, ja vieläpä pitkäaikaisesti. Pätkäpaastossa minulla on ratkaisevinta se, että ei ole nälkä eikä mielitekoja, ja pystyn olemaan syömättä silloin kun ei ole syöntiaika. Ja nimenomaan se, että tämä käy helposti ja luontevasti ja sopii sujuvasti omaan arkeeni. Tästä seuraa automaattisesti se, että syön sopivan määrän energiaa päivän aikana. Ei niin, että ensin päätän energiamäärän, ja sitten runnon sen väkisin läpi, tuntui miltä tahansa.

Aiemmin, kun söin liian usein, jokainen syöntikerta sytytti ”ruokailumoodin” päälle, ja koko ajan teki mieli jotain. Riippumatta siitä, miten hyvin ja järkevästi olin syönyt. Puputin siis pitkin päivää. Ratkaisu olisi tietysti ”No älä puputa”, mutta ihminen on aika tavalla vaistojensa vietävissä, ja vaikka suurimmaksi osaksi onnistuisi taistelemaan ja pitämään itsekuria, ratkeamisia sattuu jossain vaiheessa väistämättä. Plus ihmisillä on yleensä elämässään miljoona muutakin asiaa, jotka vievät energiaa ja huomiota. Jos on vaikka surua, masennusta ja stressiä, ei vaan jaksa pinnistellä ruokavalion kanssa.

Todella harva meistä on niin tahdonvoimainen, että pystyy laihtumaan ja pysymään hoikkana vain tahdonvoimalla ja jatkuvalla kurilla. Onhan sellaisiakin. Mutta helpompaa on, jos EI TARVITSE koko ajan taistella ja hillitä ja kurittaa ja ponnistaa tahdonvoimaa. Jos (kun) se on vaihtoehto, niin se on ehdottomasti suositeltavampi suurimmalle osalle meistä tavallisista ihmisistä.

Vierailija
1715/2821 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounaaksi yleensä kasviksia ja salaattia ja jotain lihaa/kalaa tai kasvisprotskua

välipalaksi rahkaa, hedelmiä, marjoja, manteleita/pähkinöitä ja leseitä

Päivällinen kuten lounas mutta riisiä ja perunaa lisäksi

Iltapalaksi (jos jaksaa enää syödä mitään, kuten välipala)

Vierailija
1716/2821 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounaaksi yleensä kasviksia ja salaattia ja jotain lihaa/kalaa tai kasvisprotskua

No ei ihmekään, ettet saa kaloreita täyteen. Syö nyt ihmeessä paremmin.  Ruuan sisältöä muuttamalla saat lisää kaloreita lisäämättä ruuan määrää.

Vierailija
1717/2821 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ihmekään, ettet saa kaloreita täyteen. Syö nyt ihmeessä paremmin.  Ruuan sisältöä muuttamalla saat lisää kaloreita lisäämättä ruuan määrää.

Niin tiedän kyllä miten kaloreita saa mutta kun ei ole nälkä niin mietin, että haittaako se edes, jos olo hyvä ja paino putoaa. Tavoite on pudottaa reippaan ylipainon vuoksi noin 15 kg ja lähtenyt jo noin 6kg

Vierailija
1718/2821 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pätäpaastolla nyt viime toukokuusta asti...Aloitin 16/8 ja nyt puoli vuotta sitten vaihdoin

kaksi kertaa viikossa lisäksi 20/4. Hämmästyksekseni kymmeniä vuosia kaulallani todetun struuman kasvu

on selvästi pysähtynyt!!! Tai siis ehkä jopa hieman kasvain pienentynyt! Miehenikin totesi äskettäin tämän

selvän muutoksen! Onko täällä muita saman huomion tehheitä tai ainakin asiasta lukeneita tai kuulleita?

Voihan olla, että ikäni 69v on jostakin muustakin hormooni tms. sellaisen muutoksesta on tähän syynä, mutta

voisiko todella olla niin että paaston myötä elämäntapani muutos olisi sen saanut aikaan. Joka tapauksessa

olen nyt erittäinkin sitoutunut tähän, joskin olen ollut tähän jo muutenkin tyytyväinen lissäntyneen hyvinvointini takia! Kertokaahan näkemyksiä te viisaammat, jotka olette ehkä enemmänkin paaston terveyshyötyihin perehtyneet...Siis voisiko olla näinkin paljon vaikuttava!?

Vierailija
1719/2821 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoa kannattaa kokeilla varsinkin jos olet ketolla. Silloin se on paljon helpompaa!

Vierailija
1720/2821 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kokemusta mutta varmasti toimii kuten muutkin kunhan pysyt kokonaisuudessaan energiavajeessa.

Eli suomeksi sitä nälän tunnetta joutuu aina laihduttaessa kokemaan kunnes läskiä ja lihasta on kadonnut riittävästi jotta uusi oikea ruokamäärä riittää kylläisyyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän