Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1681/2821 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte syötyä tarpeeksi? Itse olen nyt joitain viikkoja syönyt 16/8-rytmin mukaisesti. Hyvä puoli on, että nälkä ei vaivaa ollenkaan. Huono puoli on, että on vaikea syödä tarpeeksi. Kalorit jäävät helposti 1100-1400 välille ja saa oikeasti katsoa tarkkaan että tulee syötyä proteiinia ja kuituja edes jokseenkin riittävästi.

Kun syöt normaalirasvaista ruokaa, niin varmasti saat tarpeeksi kaloreita ilman valtavaa ruokamäärää.

Tuossahan sanottiin, että ongelma on saada tarpeeksi proteiinia ja kuituja. Miten rasva mielestäsi korvaa ne?

Proteiinia ja kuituja kyllä saa tarpeeksi. Energiasta tuossa puhuttiin.

Minä kirjoitin tuon alkuperäisen viestin. Eli ongelmana on kaikki: energia, proteiini ja kuidut. Olen niin kylläinen kaiken aikaa, että on vaikea syödä tarpeeksi. Yleensä jokin kolmesta jää uupumaan ja yleensä useampikin. Tavallisesti kalorit + jompi kumpi proteiini tai kuidut. Syön ihan normaalirasvaisia tuotteita.

Tiedätkö proteiinintarpeesi? Sitähän ei kannata syödä liikaa. Jos syöt paljon kasviksia, mutta et tunnu saavan kuituja tarpeeksi, niin voit lisätä sitä psylliumilla tai ihan kaakaojauholla (ei niillä juomilla) kaakaojauhossa on paljon kuitua. Tee suklaamoussea siitä ja kermavaahdosta.

Yritän syödä suositusten mukaan eli >1g protskua per painokilo ja >25 g kuituja. Minun painollani tuo tarkoittaisi vähintään 58 grammaa proteiinia päivässä, mikä on usein siinä ja siinä eikä aina täyty. Haluaisin kuitenkin lisää lihasta, joten ihan minimimäärällä tuskin kannattaa mennä. Kasviksia tulee syötyä yleensä vähintään se suositusten mukainen määrä eli 500 g, joskus aika paljon enemmänkin. Vinkkisi menevät testiin.

Lihakset kehittyy kun niitä rasittaa, pelkkä proteiinin syönti ei riitä. Kananmunat on hyviä proteiinin lähteitä. Niissä on myös rasvat ja muut aineet samassa paketissa. Paljon tavaraa pienessä paketissa.

Tietysti lihakset tarvitsevat rasitusta, mutta tässä oli nyt aiheena ruoka eikä liikunta. Kananmunia syön usein, jos en ihan päivittäin niin viikossa useampana päivänä.

Vierailija
1682/2821 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten menee paastoajilla? Onko pandemia vaikuttanut asiaan?

Pandemia on vaikuttanut erittäin suotuisasti. Etätöissä voi syödä just silloin kun haluaa, joten pätkäpaasto elää ja voi hyvin ja sitä kautta minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/2821 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittelin n. vuosi sitten vatsavaivoja(maha meni monesti sekaisin heti syönnin jälkeen) OMADiin liittyen, mutta vähitellen kai vain keho tottui ja nyt poistuneet. 

Vierailija
1684/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokaikkunan ulkopuolelle juo maitokahvin, onko pätkä paasto auttamattomasti pilalla?

Onhan maitokahvikin ruokaa .

Vierailija
1685/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten menee paastoajilla? Onko pandemia vaikuttanut asiaan?

Pandemia on vaikuttanut erittäin suotuisasti. Etätöissä voi syödä just silloin kun haluaa, joten pätkäpaasto elää ja voi hyvin ja sitä kautta minäkin.

Täällä myös. Pandemian aikana -32 kg, ei ole enää ylimääräistä. Hyvin voin.

Vierailija
1686/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pätkäpaastonnut 16/8 nyt 2 ja puoli kuukautta. Lopetan. Mitään ei ole tapahtunut. Ei lähtenyt kiloja, ei virkeyttä tai yhtään mitään hyötyä. Vatsan toiminnassa ei mitään muutoksia jne. Pelkkää huijaustahan tuo taas kerran oli tuo pätkäpaasto. Näitä muotijuttuja keksitään aina uusia, että saadaan pari kirjaa ja lehtijuttua myytyä ja kun se juttu on rahastettu keksitään uusi.

Vierailija
1687/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pätkäpaastonnut 16/8 nyt 2 ja puoli kuukautta. Lopetan. Mitään ei ole tapahtunut. Ei lähtenyt kiloja, ei virkeyttä tai yhtään mitään hyötyä. Vatsan toiminnassa ei mitään muutoksia jne. Pelkkää huijaustahan tuo taas kerran oli tuo pätkäpaasto. Näitä muotijuttuja keksitään aina uusia, että saadaan pari kirjaa ja lehtijuttua myytyä ja kun se juttu on rahastettu keksitään uusi.

Se, ettei pätkäpaasto toiminut sinulle ei tarkoita sitä, että kyseessä on huijaus ja muotijuttu. Lue tämä ketju ajatuksen kanssa läpi ja mieti sitten uudemman kerran, oletko edelleen samaa mieltä. Positiivisia kokemuksia löytyy myös muualta netistä ja ehkä tosielämän tutuiltasikin. Voi myös olla, että sinulle sopisi paremmin jokin toinen pätkäpaastomuoto, kuten 5:2 tai Eat-Stop-Eat.

nimim. 16/8 -mallilla -14 kg viidessä kuukaudessa.

Vierailija
1688/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka on kirjoitti:

Jos ruokaikkunan ulkopuolelle juo maitokahvin, onko pätkä paasto auttamattomasti pilalla?

Se katkaisee paaston.

Vierailija
1689/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt mennyt 16:8:lla kohta kuukauden. Turha napostelu ja iltasyöpöttely on jäänyt, ja tuntuu että jaksamista on paremmin sekä yöunet ovat parantuneet. Onko paaston aikana juotu Funlight -mehu huono juttu? Toki parempiakin vaihtoehtoja olisi lisäainehömpälle, mutta tuon mehun juominen ainakin mulla pitää nälän erinomaisesti kurissa.

Vierailija
1690/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt mennyt 16:8:lla kohta kuukauden. Turha napostelu ja iltasyöpöttely on jäänyt, ja tuntuu että jaksamista on paremmin sekä yöunet ovat parantuneet. Onko paaston aikana juotu Funlight -mehu huono juttu? Toki parempiakin vaihtoehtoja olisi lisäainehömpälle, mutta tuon mehun juominen ainakin mulla pitää nälän erinomaisesti kurissa.

Ai niin, ja painoa on nyt tippunut 2kk aikana -7kg. Minulla kuitenkin on jonkinverran jo lähtöpainoakin.. :)

Vierailija
1691/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka on kirjoitti:

Tähän olen koittanut löytää vastausta.

Olen joko armollinen itselleni kahvin suhteen, tai alan tiukkapipoiseksi .

Vierailija
1692/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile Funlightin sijaan mieluummin yerba mate - teetä. Se hillitsee monilla näläntunnetta ja siitä saa myös runsaasti vitamiineja ja hivenaineita mutta olemattomasti kaloreita. Toinen hyvä vaihtoehto on jokin mausteinen, lämmittävä yrttitee, vaikkapa inkivääri tai kurkuma.

Vierailija
1693/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka on kirjoitti:

Tähän olen koittanut löytää vastausta.

Olen joko armollinen itselleni kahvin suhteen, tai alan tiukkapipoiseksi .

Maito katkaisee paaston, sen sijaan musta kahvi ilman sokeria tai makeutusainetta on ok.

1694/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii. Vuoden alusta 8 kiloa pudonnut. Aamiainen kokonaan pois ja eka ateria kahden aikoihin. Illalla puuro kananmunalla yhdeksän aikoihin. Vain namit jätin pois. Ei mitään treeniä.

1695/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei katkaise. Pari lasia rasvatonta maitoa päivässä. Ei mitään kofeiinipäihteitä. Vettä paljon ja ruoan kanssa maitoa. Ei muita juomia.

Vierailija
1696/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon maitokahvia huoletta (rasvattomalla maidolla) ja ainakin mun elimistö tuntuu silti ihan siltä kuin paasto olisi päällä, mutta en tietty varmaksi osaa sanoa. Otan muutenkin löysin rantein, kun hyödyt näyttävän tulevan näinkin ja tiukkapipoilu ei itselle sovi. Painoa kuitenkin tippunut yli 25kg, olotila ja kaikki arvot parantuneet. Minulle siis sopii ihan mahdottoman hyvin.

Vierailija
1697/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miten kukaan laihtuu tuolla 16/8. itselle ei tapahtunut yhtikäs mitään. Varmaan pitää paaston lisäksi kuntoilla vähintään 2 tuntia 7-päivänä viikossa, jotta laihtuu. 

Vierailija
1698/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tasan 3kk ollut 16:8 dieetillä ja lisäksi olen juossut 10km lenkin kolmesti viikossa. Lisäksi yksi astangajooga eli siis neljänä päivänä liikuntaa.

Tulos: ei ole tippunut grammaakaan.

Pudotettavaa on 12kg eli ei valtavan paljon mutta se on selvää että tällä metodilla se ei lähde. En jaksa enää jatkaa tai alkaa hienosäätämään, jos ei lähde niin ei sitten.

Mutta kysymys kuului: MIKÄ sitten tilalle? Millä sen 12 kg ylipainon saa pois? Elimistön mielestä varmaan tilanne on oikein hyvä kun jaksaa juosta ja urheilla ja on hyvässä kunnossa. Mutta mä itse en ole tyytyväinen bmi29 lukemaan. Haluan normaalipainoiseksi taas.

Olen urheillut koko ikäni paljon ja tämä ylipaino tuli raskaudesta ”kypsällä iällä”. Mikä olisi paljon urheilevan paras dieetti? PV? Montinag? Vai virallisterveellinen kalorinlaskenta?

Ketoa en pidä vaihtoehtona, tarviin hiilareita että jaksan uheilla.

Vierailija
1699/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä miten kukaan laihtuu tuolla 16/8. itselle ei tapahtunut yhtikäs mitään. Varmaan pitää paaston lisäksi kuntoilla vähintään 2 tuntia 7-päivänä viikossa, jotta laihtuu. 

Se on YKSILÖLLINEN vaikutus. Joku laihtuu ja joku ei. Itse kuulun niihin jotka ei laihtuneet tipan vertaa tällä, mutta työkaveri taas laihtui samassa 2kk. jaksossa peräti 7kg. Kyllä ärsytti!

Vierailija
1700/2821 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Taitaa kyllä olla niin, että laihtumiseen tarvitaan kuntoilua vähintään 2h joka päivä. mikään paasto tai muu ei siihen auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi