Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1641/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikea saa syödä mutta kohtuudella.ota ruoka rytmi. jos et tiedä mikä se on. Katso vaikka jonkun sairaalan joku kellon ajat ravinot,kahvit. Saat osvitaa.  90 kg.henkilö on se ruoka rytmi saanut vuosia pidetyä painosa 55kg.Toisn orjalista esim. mutta toiminut hänellä, Ihan ylipainoa saat jäätelöä usein kesällä,salakavala kalorin lähde,tai makeset ,suklaa usein. jätä ne pois,vaihda marjoihin.Moni julistaa leivän nimiin.Syötkö leipäsi niin kuin esim. sairaalan iltapalalla. 1 ohut leipä,joku leikele.päällä.

Kaikkea toki SAA syödä, mutta kaikkea ei todellakaan KANNATA syödä.

Vierailija
1642/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pätkäpaastolla kuukauden. Paastoaika useimmiten 16-18 tuntia. Ruokaikkunassa syön välillä ihan mitä haluan mutta useimmiten terveellisesti ja järkevästi = eri tavalla kuin aiemmin.

Pituutta 170cm, paino pudonnut kuukaudessa kaksi ja puoli kiloa 85,5 --> 83,00. Mittanauha ei näytä muutoksia, mittaan vyötäröä, lantiota ja reittä. Mutta tuntuu, että vatsaläski ei olisi yhtä tiivistä kuin aiemmin. Närästys on loppunut, kaksoisleuka pienentynyt, kasvojen iho kirkastunut ja nukun paremmin.

Mutta silti olen ehkä vähän pettynyt siitä, miten pieni vaikutus on ollut painoon, vaikka paastotessa en ole millään tavalla cheatannut. Toisaalta olen tyytyväinen, koska paastoaminen ei ole ollut vaikeaa ja ekaa kertaa ikinä tuntuu, että tätä "dieettiä" ehkä pystyisi jatkamaan elämäntapana. Erilaisia ruokavaliota tai syömissääntöjä olen ennenkin kokeillut, mutta ne on vaan v*tuttaneet.

Ja jos jatkan, 2kg kuukaudesssa on kesään mennessä -8kg!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme ”paasto”? Aivan normaali ruokarytmi. Näin olen syönyt aina sen kummemmin lihomatta tai laihtumatta.

Vierailija
1644/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16:8 ollut kokeilussa kuukauden. Sopii aika huonosti aktiiviselle liikkujille. Nälkä ei ole ongelma ja hyvänä puolena on syvempi uni ja tali-ihottuman rauhoittuminen, mutta aktiivisena treenaajana huomaan tehojen tippuneen selkeästi kaikissa harrastamastaan lajeissa.

Minä aloitin pätkäpaaston vuoden alussa juuri siksi, että mulle tärkeät ryhmätreenit on tauolla, tulevat olemaan tauolla koronan takia vielä monta kuukautta. Ja siksi pystyn nyt olemaan syömättä pitempiä aikoja, käymään omat lenkit vähän harvemmin kuin joukkuelajin treenit, silloin kun rytmiin ja oloon sopii.

Sitten joskus kun lajitreenit taas alkaa, täytyy sitten treenipäivinä miettiä syömiset uudestaan. Mutta ehkä kroppa on silloin jo vähän tottunut, että kestää vähempää syömistä treenipäivinäkin. Ja mulla myös ylipainoa sen verran, että urheiluun tulee suurempi etu siitä että saan kiloja pois kuin jos tässä suorituskyky vähän laskee.

Vierailija
1645/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16:8 ollut kokeilussa kuukauden. Sopii aika huonosti aktiiviselle liikkujille. Nälkä ei ole ongelma ja hyvänä puolena on syvempi uni ja tali-ihottuman rauhoittuminen, mutta aktiivisena treenaajana huomaan tehojen tippuneen selkeästi kaikissa harrastamastaan lajeissa. Parin kilon putoamisen myötä myös lihasvoimaa kadonnut ja aerobisessa treeneissä kestävyys huonompi. Mietin miten teidän pitkään 4h aika ikkunassa syövien lihasmassan ja luutiheyden on mahtanut käydä? Onko kukaan käynyt testaamassa?

Itsellä ongelmia ei ole ollut jaksamisen kanssa, tosin ruokaikkuna on yleensä 6-8h pitkä. Ennen koronaa kamppailulajeja vielä aktiivisemmin harrastaessa lihasmassaa kertyi kyllä ja treeneissä jaksoi kunhan oppi parin viikon kokeilulla sen, milloin ja mitä keho tykkää syyä ennen treenejä. Nyt korona vähentänyt kamppailulajitreenejä ja tilalle tullut juoksu, eli lihasmassaa on kyllä kadonnut mutta jaksaminen on silti riittänyt juoksemiseenkin.

Vierailija
1646/2821 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte syötyä tarpeeksi? Itse olen nyt joitain viikkoja syönyt 16/8-rytmin mukaisesti. Hyvä puoli on, että nälkä ei vaivaa ollenkaan. Huono puoli on, että on vaikea syödä tarpeeksi. Kalorit jäävät helposti 1100-1400 välille ja saa oikeasti katsoa tarkkaan että tulee syötyä proteiinia ja kuituja edes jokseenkin riittävästi.

Vierailija
1647/2821 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1648/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut syksystä lähtien tällä 16:8-systeemillä. Ylipainoa reippaasti yli 30kg. Paino on laskenut ehkä 2kg, jos sitäkään. Syön siis liikaa, vaikka ei tunnu siltä. Pitäisi varmaan ryhtyä miettimään vhh-ruokavaliota. Olen joskus aiemmin ollut sillä, laihduin hyvin. Mutta en halua olla loppu elämääni ilman hiilihydraatteja. Edellisellä kerralla hiilareiden syönti lähti lopulta käsistä, enkä halua kokea sitä uudelleen.

Voisin kuitenkin vähentää niitä nykyisestä. Onko täällä muita, jotka pätkäpaastoavat ja lähinnä hillitsevät hiilareiden saantia? Pätkäpaasto sopii minulle hyvin kyllä. Olisi kiva kuulla, mistä lähditte liikenteeseen. Alkoholia en kaipaa mutta syön riisiä, (kaura)puuroa, joskus leipää (en nyt puoleen vuoteen) ja valitettavasti minulla on kovin sinnikäs makean himo. Ostan karkkia kerran viikossa nykyään, yhden pussin esim lakua. Ymmärrän, että se pitäisi heti ensimmäisenä jättää pois...

Kannattaa katsoa tämä video. Siinä puhutaan tilanteesta, jossa ollaan pätkäpaastolla, mutta silti tulokset eivät ole odotetunlaisia.

How Often Should You Do Intermittent Fasting? - YouTube

Vierailija
1649/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis tämä video.

Vierailija
1650/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte syötyä tarpeeksi? Itse olen nyt joitain viikkoja syönyt 16/8-rytmin mukaisesti. Hyvä puoli on, että nälkä ei vaivaa ollenkaan. Huono puoli on, että on vaikea syödä tarpeeksi. Kalorit jäävät helposti 1100-1400 välille ja saa oikeasti katsoa tarkkaan että tulee syötyä proteiinia ja kuituja edes jokseenkin riittävästi.

Kun syöt normaalirasvaista ruokaa, niin varmasti saat tarpeeksi kaloreita ilman valtavaa ruokamäärää.

Vierailija
1651/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syöt normaalirasvaista ruokaa, niin varmasti saat tarpeeksi kaloreita ilman valtavaa ruokamäärää.

Tuossahan sanottiin, että ongelma on saada tarpeeksi proteiinia ja kuituja. Miten rasva mielestäsi korvaa ne?

Vierailija
1652/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan sanottiin, että ongelma on saada tarpeeksi proteiinia ja kuituja. Miten rasva mielestäsi korvaa ne?

Proteiinia ja kuituja kyllä saa tarpeeksi. Energiasta tuossa puhuttiin.

Vierailija
1653/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rasva korvaa mitään, vaan antaa sitä energiaa.  Proteiinista ja kuiduista ei energiaa oteta.

Vierailija
1654/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin tuon alkuperäisen viestin. Eli ongelmana on kaikki: energia, proteiini ja kuidut. Olen niin kylläinen kaiken aikaa, että on vaikea syödä tarpeeksi. Yleensä jokin kolmesta jää uupumaan ja yleensä useampikin. Tavallisesti kalorit + jompi kumpi proteiini tai kuidut. Syön ihan normaalirasvaisia tuotteita.

Vierailija
1655/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin tuon alkuperäisen viestin. Eli ongelmana on kaikki: energia, proteiini ja kuidut. Olen niin kylläinen kaiken aikaa, että on vaikea syödä tarpeeksi. Yleensä jokin kolmesta jää uupumaan ja yleensä useampikin. Tavallisesti kalorit + jompi kumpi proteiini tai kuidut. Syön ihan normaalirasvaisia tuotteita.

Tiedätkö proteiinintarpeesi? Sitähän ei kannata syödä liikaa. Jos syöt paljon kasviksia, mutta et tunnu saavan kuituja tarpeeksi, niin voit lisätä sitä psylliumilla tai ihan kaakaojauholla (ei niillä juomilla) kaakaojauhossa on paljon kuitua. Tee suklaamoussea siitä ja kermavaahdosta.

Vierailija
1656/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pätkäpaastolla kuukauden. Paastoaika useimmiten 16-18 tuntia. Ruokaikkunassa syön välillä ihan mitä haluan mutta useimmiten terveellisesti ja järkevästi = eri tavalla kuin aiemmin.

Pituutta 170cm, paino pudonnut kuukaudessa kaksi ja puoli kiloa 85,5 --> 83,00. Mittanauha ei näytä muutoksia, mittaan vyötäröä, lantiota ja reittä. Mutta tuntuu, että vatsaläski ei olisi yhtä tiivistä kuin aiemmin. Närästys on loppunut, kaksoisleuka pienentynyt, kasvojen iho kirkastunut ja nukun paremmin.

Mutta silti olen ehkä vähän pettynyt siitä, miten pieni vaikutus on ollut painoon, vaikka paastotessa en ole millään tavalla cheatannut. Toisaalta olen tyytyväinen, koska paastoaminen ei ole ollut vaikeaa ja ekaa kertaa ikinä tuntuu, että tätä "dieettiä" ehkä pystyisi jatkamaan elämäntapana. Erilaisia ruokavaliota tai syömissääntöjä olen ennenkin kokeillut, mutta ne on vaan v*tuttaneet.

Olen ollut vuoden alusta 16:8-mallilla ja tässä on mennyt nyt 2,5kk. Olen laihtunut 900g. EN EDES KILOA! Ja siis juoksen 40km viikossa eli en ole laiska sohvapottu.

Tämä on ihan haistapaska-dieetti. Ei toimi kaikilla.

Mies on ollut myös tällä, syömme samaa ruokaa mutta toki eri määrät ja minä katson kaloreita tarkemmkn. Mies laihtunut 4kg.

Kärsin unettomuudesta ja stressistä joten ehkä siinä on vähän syytä, mutta ei tämä kyllä LAIHDUTA.

Mitähän sitten? Olisiko painonvartija pisteet?

Keto ei käy kun en syö lihaa.

Vierailija
1657/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö proteiinintarpeesi? Sitähän ei kannata syödä liikaa. Jos syöt paljon kasviksia, mutta et tunnu saavan kuituja tarpeeksi, niin voit lisätä sitä psylliumilla tai ihan kaakaojauholla (ei niillä juomilla) kaakaojauhossa on paljon kuitua. Tee suklaamoussea siitä ja kermavaahdosta.

Yritän syödä suositusten mukaan eli >1g protskua per painokilo ja >25 g kuituja. Minun painollani tuo tarkoittaisi vähintään 58 grammaa proteiinia päivässä, mikä on usein siinä ja siinä eikä aina täyty. Haluaisin kuitenkin lisää lihasta, joten ihan minimimäärällä tuskin kannattaa mennä. Kasviksia tulee syötyä yleensä vähintään se suositusten mukainen määrä eli 500 g, joskus aika paljon enemmänkin. Vinkkisi menevät testiin.

Vierailija
1658/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten syöt tuon 8 tunnin aikana?

Vierailija
1659/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten syöt tuon 8 tunnin aikana?

Tää oli viestiin 1656

Vierailija
1660/2821 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden alusta 16:8-mallilla ja tässä on mennyt nyt 2,5kk. Olen laihtunut 900g. EN EDES KILOA! Ja siis juoksen 40km viikossa eli en ole laiska sohvapottu.

Tämä on ihan haistapaska-dieetti. Ei toimi kaikilla.

Mies on ollut myös tällä, syömme samaa ruokaa mutta toki eri määrät ja minä katson kaloreita tarkemmkn. Mies laihtunut 4kg.

Kärsin unettomuudesta ja stressistä joten ehkä siinä on vähän syytä, mutta ei tämä kyllä LAIHDUTA.

Mitähän sitten? Olisiko painonvartija pisteet?

Keto ei käy kun en syö lihaa.

Ei sulle tosiaan keto käy. Ethän edes ymmärrä, että siinä ei tarvitse syödä lihaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi