Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Melko luontaisesti koska en ole opetellut syömään aamupalaa ja juon kahvin mustana. Lounas noin 12:00 viimeisen kerran syön 20:00. Kaikkea saa syödä. Pyrin arkisin "järkevään syömiseen" eli tarkkailen vähän kuitujaja kasviksia, viikonloppuisin en mieti mitään 😊 paino pysyy normaalissa, olo on virkeä, veriarvot hyvät ja jaksaa pyöräillä töihin. Painoa saisin tiputettua melko vaivattomasti mutta ei ole tarvetta 👍175/65
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pätkäpaastolla kuukauden. Paastoaika useimmiten 16-18 tuntia. Ruokaikkunassa syön välillä ihan mitä haluan mutta useimmiten terveellisesti ja järkevästi = eri tavalla kuin aiemmin.
Pituutta 170cm, paino pudonnut kuukaudessa kaksi ja puoli kiloa 85,5 --> 83,00. Mittanauha ei näytä muutoksia, mittaan vyötäröä, lantiota ja reittä. Mutta tuntuu, että vatsaläski ei olisi yhtä tiivistä kuin aiemmin. Närästys on loppunut, kaksoisleuka pienentynyt, kasvojen iho kirkastunut ja nukun paremmin.
Mutta silti olen ehkä vähän pettynyt siitä, miten pieni vaikutus on ollut painoon, vaikka paastotessa en ole millään tavalla cheatannut. Toisaalta olen tyytyväinen, koska paastoaminen ei ole ollut vaikeaa ja ekaa kertaa ikinä tuntuu, että tätä "dieettiä" ehkä pystyisi jatkamaan elämäntapana. Erilaisia ruokavaliota tai syömissääntöjä olen ennenkin kokeillut, mutta ne on vaan v*tuttaneet.
Ja jos jatkan, 2kg kuukaudesssa on kesään mennessä -8kg!
Olen ollut vuoden alusta 16:8-mallilla ja tässä on mennyt nyt 2,5kk. Olen laihtunut 900g. EN EDES KILOA! Ja siis juoksen 40km viikossa eli en ole laiska sohvapottu.
Tämä on ihan haistapaska-dieetti. Ei toimi kaikilla.
Mies on ollut myös tällä, syömme samaa ruokaa mutta toki eri määrät ja minä katson kaloreita tarkemmkn. Mies laihtunut 4kg.Kärsin unettomuudesta ja stressistä joten ehkä siinä on vähän syytä, mutta ei tämä kyllä LAIHDUTA.
Mitähän sitten? Olisiko painonvartija pisteet?
Keto ei käy kun en syö lihaa.Ei sulle tosiaan keto käy. Ethän edes ymmärrä, että siinä ei tarvitse syödä lihaa.
No vaikeaa olisi kasvissyöjänä! Mistä saisi proteiinia? Ei mistään.
En myöskään tykkää keto ruuista, haluan syödä ruisleipää ja proteiinirahkaa. Pitäkää ketouskonto itsellänne. Mä keksin kyllä jonkun muun tavan pudottaa painoa. 16:8 ei toimi mutta useita muitakin tapoja löytyy.
Miten menee paastoajilla? Onko pandemia vaikuttanut asiaan?
No en saa painoa putoamaan 16:8 hommalla yhtään, nyt ollut tasan 2kk ja ei ole yhtään lähtenyt. Tämä ei kyllä laihduta yhtään.
Mutta! Nukun paljon paremmin kuin ennen, joten sen takia jatkan tätä. Unettomuus on ollut vuosia ”seuralaiseni” ja näköjään tämä nyt vähän on parantanut unettomuutta. Ei täysin, mutta vähän. Ja pienikin parannus on tervetullutta, unettomuus on hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pätkäpaastolla kuukauden. Paastoaika useimmiten 16-18 tuntia. Ruokaikkunassa syön välillä ihan mitä haluan mutta useimmiten terveellisesti ja järkevästi = eri tavalla kuin aiemmin.
Pituutta 170cm, paino pudonnut kuukaudessa kaksi ja puoli kiloa 85,5 --> 83,00. Mittanauha ei näytä muutoksia, mittaan vyötäröä, lantiota ja reittä. Mutta tuntuu, että vatsaläski ei olisi yhtä tiivistä kuin aiemmin. Närästys on loppunut, kaksoisleuka pienentynyt, kasvojen iho kirkastunut ja nukun paremmin.
Mutta silti olen ehkä vähän pettynyt siitä, miten pieni vaikutus on ollut painoon, vaikka paastotessa en ole millään tavalla cheatannut. Toisaalta olen tyytyväinen, koska paastoaminen ei ole ollut vaikeaa ja ekaa kertaa ikinä tuntuu, että tätä "dieettiä" ehkä pystyisi jatkamaan elämäntapana. Erilaisia ruokavaliota tai syömissääntöjä olen ennenkin kokeillut, mutta ne on vaan v*tuttaneet.
Olen ollut vuoden alusta 16:8-mallilla ja tässä on mennyt nyt 2,5kk. Olen laihtunut 900g. EN EDES KILOA! Ja siis juoksen 40km viikossa eli en ole laiska sohvapottu.
Mies on ollut myös tällä, syömme samaa ruokaa mutta toki eri määrät ja minä katson kaloreita tarkemmkn. Mies laihtunut 4kg.Kärsin unettomuudesta ja stressistä joten ehkä siinä on vähän syytä, mutta ei tämä kyllä LAIHDUTA.
Keto ei käy kun en syö lihaa.Ei sulle tosiaan keto käy. Ethän edes ymmärrä, että siinä ei tarvitse syödä lihaa.
En myöskään tykkää keto ruuista, haluan syödä ruisleipää ja proteiinirahkaa. Pitäkää ketouskonto itsellänne. Mä keksin kyllä jonkun muun tavan pudottaa painoa. 16:8 ei toimi mutta useita muitakin tapoja löytyy.
Kyllä keto onnistuu vaikka vegaanina. Voi syödä niitä perus rehuja ja lisäksi vaikka pähkinöitä ja sieminiä. Sitten erilaiset valmisteet kuten tofu ovat vähähiilihydraattisia ja runsasproteiinisia.
Esimerkkinä vaikka 350g auringonkukansieminiä = 85g proteiinia, 9,5g hiilihydraattia. (ei tietenkään pidä pelkästään näitä syödä, vain esimerkki)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään tykkää keto ruuista, haluan syödä ruisleipää ja proteiinirahkaa. Pitäkää ketouskonto itsellänne. Mä keksin kyllä jonkun muun tavan pudottaa painoa. 16:8 ei toimi mutta useita muitakin tapoja löytyy.Kyllä keto onnistuu vaikka vegaanina. Voi syödä niitä perus rehuja ja lisäksi vaikka pähkinöitä ja sieminiä. Sitten erilaiset valmisteet kuten tofu ovat vähähiilihydraattisia ja runsasproteiinisia.
Esimerkkinä vaikka 350g auringonkukansieminiä = 85g proteiinia, 9,5g hiilihydraattia. (ei tietenkään pidä pelkästään näitä syödä, vain esimerkki)
Kalorit unohtu, 350g auringonkukansiemeniä on 2160kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puutu muuhun, mutta ns.ketoruuat on juuri niin hyviä tai pahoja kuin niistä itse teet. Ruokavaliota et voi syyttää omien kokkaustaitojen puutteesta.
16/8 pätkäpaasto on nykyisin kovasti korostunut pelkästään painoa pudottavaksi. Moni ei ehkä osaa arvostaa, sitä ettei paino ole ainakaan noussut. Ilman 16/8 ohjelmaa monella todennäköisesti olisi paino jatkanut nousuaan, ei tietenkään kaikilla, joten älkää pahastuko tästä. 16/8 paastolla on kuitenkin monta muutakin hyvää asiaa jotka kohdistuu koko kehoon, suolistoon ja sisäelinten ympärille kerääntyvään rasvaan. Moni on kokenut parannusta unen laatuun ja sen olen minäkin kokenut, entinen 5h nukkuja. Kaiken ruoan sallivana hehkutettua 16/8 paastoa, en sallivuudesta huolimatta noudata. Maltilla hiilihydraattipitoisia ruokia, kuten perunaa (jota rakastan) pataattia, porkkanaa. Valkojauhotuotteet ja sokeri ns. nopeat hiilihydraatit olisi järkevää karsia pois, mutta hyvä voilla leivottu pulla kuuluu mun herkkuihin. Myös 16/8 ruokavalioon kuuluu hyvät rasvat, niitä ei ole järkevää karsia. Kevytversio /keinomakeutetut tuotteet ei ainakaan edistä terveyttä tai hyvää oloa.
Kun joku kehittää jotain joka saa ihmiset liikkeelle ja kokeilemaan, niin sitten löytyy ihmisiä jotka haluavat kehittää jotain joka täydentää sen mikä puuttuu aikaisemmasta. Nythän on ilmestynyt Elviira Krebber`iltä - Kevyempi KETO käsikirja - joka taitaa olla kasvispainotteinen. Luin mainoksen, mutta en tarkemmin tutkinut asiaa, koska olen "kaikkiruokainen", mutta vinkiksi teille jotka ette ole.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kehittää jotain joka saa ihmiset liikkeelle ja kokeilemaan, niin sitten löytyy ihmisiä jotka haluavat kehittää jotain joka täydentää sen mikä puuttuu aikaisemmasta. Nythän on ilmestynyt Elviira Krebber`iltä - Kevyempi KETO käsikirja - joka taitaa olla kasvispainotteinen. Luin mainoksen, mutta en tarkemmin tutkinut asiaa, koska olen "kaikkiruokainen", mutta vinkiksi teille jotka ette ole.
Keto-ruokavalio ei ole ns. kevyt. Ketossa energia saadaan rasvasta, joten kevyt-ruoka on no no.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keto-ruokavalio ei ole ns. kevyt. Ketossa energia saadaan rasvasta, joten kevyt-ruoka on no no.
🙅 Älä lyö viestintuojaa. Minä en tiedä mitä kirja sisältää, mutta en epäile, etteikö kasvis/vegaanikin voisi käyttää energianlähteenä rasvaa. Hyvää yötä nuku hyvin, valtakunnassa kaikki todennäköisesi hyvin, ilman lihaakin, vai onko?
Tuo on minulle aina ollut luontainen ruokarytmi, syön päivällä terveellisesti ja monipuolisesti 3 ateriaa. Välipaloja en kaipaa, enkä iltasyömisiä. Mitään tuntimääriä en vahdi, vaan noin 12-16 tuntia menee seuraavan päivän aamiaiseen. En tiennyt, että tämä olisi jotain pätkäpaastoa.
Olen keski-ikäinen äiti ja mummo.
Koko aikuisiän olen ollut saman painoinen 158cm/52kg.
Liikuntana vain koiran lenkkeilytys.
Luulen, että paino pysyy samana koska makeat ei maistu, enkä käytä alkoholia. Jos söisin suklaata, viinereitä, karkkeja, en tod.näk. olisi mahtunut samoihin vaatteisiin kolmea vuosikymmentä.
Aloitin joka toinen päivä vesipaaston viime kesänä, kun paino lähenteli 90 kiloa. En ole laskenut ollenkaan kaloreita, ja olen syönyt herkkujakin. Esim. jäätelöä, karkkia, ranskalaisia, pastaa. Mitä on tehnyt mieli syödä ruokapäivinä. En myöskään lisännyt liikuntaa yhtään.
Kävin nyt puntarilla ensimmäisen kerran ja olo on aika turvonnut (menkat alkamassa, suolaista ruokaa). Paino oli 75,1. Olen siis laihtunut niin, että BMI on "lievä ylipaino". Laskin, että kun vielä 10 kg katoaa olen "normaalipainossa".
Tämä oli niin ilahduttavaa, että taidan skarpata ruokaa vähän terveellisemmäksi ja lisätä sitä liikuntaakin. Mutta tämä kannustukseksi kaikille; paastoaminen ihan metodina laihduttaa ainakin joitain meistä ja jos on laiska ruuanlaittaja/herkuttelija/ei jaksa laskea kaloreita/ehdi tai voi urheilla niin onnistuu se ilmankin.
Aloitin pätkäpaaston kesällä 2019. Tuolloin painoin 69 kg. Alkuun olin 16:8-paastolla ja siitä pikku hiljaa sitten pidensin 20:4-paastoon. Ensimmäiset viitisen kiloa tippuivat muistaakseni ihan parissa kuukaudessa, mutta sen jälkeen tahti sitten hidastui ja välillä jumitin jopa puolikin vuotta ellen jopa pidempään samassa painossa. Tämä nyt oli toki ihan omaa syytä, kun viikonloppuisin jätin monesti paastot väliin ja herkuttelin sekä join alkoholia vähän turhankin paljon.
No, mutta nykyään olen tavoitteessa ja painan 56 kg (olen 166 cm pitkä). Tähän pääsin, kun jätin vihdoin alkoholin ja ihan liiallisuuksiin menevät viikonloppuherkuttelut sekä aloin käydä salilla noin 3 krt viikossa. Syön edelleen kyllä jotain herkkuja viikoittain, mutta kohtuullisemmissa määrin. En enää ole niin tarkkana paastoaikojen kanssa, mutta pyrin välttämään iltasyömistä ja pitämään ainakin 12-16 tuntia väliä viimeisen aterian ja aamupalan välillä.
Varmasti jollain muulla tavalla tavoitteeseen olisi päässyt paljon nopeamminkin. Mutta tämä pätkäpaasto on ainoita juttuja, jota olen jaksanut noudattaa pidemmän aikaa. Oikeastaan on vain mukavaa, ettei koko ajan tarvitse olla miettimässä ruuanlaittoa ja syömistä.
Kyllä painokin putoaa , mutta pysyvästi kun se tapahtuu tällä paastolla maltilla. Nyt kun itselläni on jo
lähes alipainoa eikä siis pudotettavaa, kuitenkin vielä on pieni laskusuunta. Vain kilo vuodessa, vaikka
lihasmassalla olen tietoisesti pyrkinyt korvaamaan alipainoa. Takana reilu puoli vuotta pätkäpaastoa,
mutta rasvatonta ja ilman sokerilisiä olevaa ravintoa. Suosittelen kyllä lämpimästi! Jaksaminen hyvää ja
ilman mitään nälän aiheuttamia hankaluuksia...
Jatkoa vielä edelliseen viestiini..Siis ei ole oikotietä onneen! Kieltäytymisiä vaatii tämäkin paasto!Uskokaa nyt että oikotietä onneen ei ole!!! Ei voi syödä missään paastoilussa mitä vaan...Se vain ei mene niin!
Aina on mentävä kulutus/ravinto tasapainossa. Fysiikan lait ovat sellaisia haluammepa sitä vai ei!
Rasva ja sokeri pois,ovatpa jotkut mitä tahansa mieltä...Sitäpaitsi jos yhtään ihmisen verisuonia ym. ajatellaan, lempeää kohtelua niille on rasvaton ruokavalio. Tiedän olevan toisenlaistakin ajattelua,
mutta meidän jokaisen kannattaa käyttää ihan omaa ajattelua siihen, mikä tuntuu itselle järkevältä...
Itse olen ollut täysin sokerittomalla ravinnolla nyt melkein vuoden, samoin vain öljyjä suosivalla, paino
pikkuhiljaa kaiken aikaa mennyt alaspäin...En voi mitenkään selittää sitä muuten kuin että tämä on ollut
oikea valinta! Hiilihydraatteja tule paljonkin, koska syön paljon marjoja päivittäin, samoin rasvattomia
jogurtteja, rahkaa, piimää ja talkkunaa,sekä ruisleipää, sekä hedelmiä luultavasti jopa kilon päivässä!
Se mitä en syö, on eläinperäinen rasva, liha, valkoinen vilja sekä kaikki sokeria sisältävät ruoka-aineet.
Kerran viikossa sallin myös itselleni pari lasillista viiniäkin ruuan kanssa...Mutta vain kerran viikossa! Toivon kovasti, että tästä olisi apua niille, jotka kamppailevat paino-ongelmien kanssa, koska itsekin olen joskus ollut siinä tilanteessa!
On kokemuksia. Työskentelen syömishäiriöklinikalla. Kannattaa olla tosi tosi varovainen kaikkien ehdottoman rajoittavien ja kovaa itsekuria vaativien ruokavalioiden kanssa.
Se voi tuntua alkuun hyvältä idealta, mutta tervetuloa vastaanotolle sitten kun ruokasuhde on häiriintynyt ja hormonitoiminta sekaisin.
Aika kallis dieetti mielestäni.
Olen ollut 16:8:lla nyt 1,5 viikkoa ja mukavasti on mennyt. Ongelmanani on iltasyöminen ja sokeriaddiktio. Kumpaankin olen saanut nyt helpotusta. Teen päivätyötä, joten syömisikkunani on n. 9.30-17.30 ja pidän sitä säntillisesti myös yllä viikonloppuisin. Pudotettavaa olisi n. 10kg (166/68) ja vaa'alla ajattelin käydä ensimmäisen kerran 31.3. Raportoin myös tänne tuloksen. Toivottavasti tästä saisi hyvän pohjan loppuelämäksi :-)
Vierailija kirjoitti:
On kokemuksia. Työskentelen syömishäiriöklinikalla. Kannattaa olla tosi tosi varovainen kaikkien ehdottoman rajoittavien ja kovaa itsekuria vaativien ruokavalioiden kanssa.
Se voi tuntua alkuun hyvältä idealta, mutta tervetuloa vastaanotolle sitten kun ruokasuhde on häiriintynyt ja hormonitoiminta sekaisin.Aika kallis dieetti mielestäni.
Pätkäpaastolla kuten kaikilla muillakin ideoilla on omat riskinsä eikä se sovi syömishäiriöalttiille. Pätkäpaasto ei kuitenkaan ole dieetti vaan ruokailurytmi tai aikataulu. Pätkäpaasto ei määritä mitä pitää syödä eikä myöskään tarkkoja ruokailuaikoja. Pätkäpaaston voi toteuttaa myös virallisilla ravitsemussuosituksilla ja terveellisesti. Tutkimuksia terveyshyödyistä on vaikka milla mitalla ja nämä on virallisesti tunnustettuja nykyään. Laihduttamiseen pätkäpaasto voi tarjota apua, mutta se ei toimi kaikilla. Laihtuminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että energiaa saadaan vähemmän kuin kulutetaan. Pätkäpaastoa voidaan käyttää myös painon ylläpitämiseen tai jopa lisäämiseen. Jälkimmäiseen se soveltuu heikosti. Lihasmassan kasvatukseen myös pätkäpaasto ei ole paras mahdollinen ruokarytmi.
Itse olen silloin tällöin pätkäpaastoillut ja jaksot ovat olleet itselläni melko lyhyitä 3-6kk mittaisia. Olen käyttänyt 8/16 ja 4/20 malleja. Jokaisen jakson aikana veriarvoni, verenpaineeni on parantunut, samoin rasvamassaa sulanut. Nämä jaksot ovat lisänneet terveyttäni joka kerta. Pätkäpaastoilun perimmäinen idea on tehdä elämästä helpompaa. Ei siis kituuttaa jotain mielitekoa vastaan tai kyttäillä kelloa koska saa syödä kuten kovin moni tuntuu silti tekevän.
Lihakset kehittyy kun niitä rasittaa, pelkkä proteiinin syönti ei riitä. Kananmunat on hyviä proteiinin lähteitä. Niissä on myös rasvat ja muut aineet samassa paketissa. Paljon tavaraa pienessä paketissa.