Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1621/2821 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista 1. tyypin diabeetikolle.

En tiennyt että magnesium estää d-vitamiinim imeytymisen, joten kiitos sinulle joka sanoit siitä.

Mitä tulee siihen että neuvoisin alaikäisiä diabeetikkoja tekemään jotain, niin se EI ollut tarkoitukseni. Tosin täytyy sanoa omasta kokemuksestani, että ainakin itse alaikäisenä kapinoin kaikkia diabeteshoitajan/-lääkärin neuvoja vastaan. En syönyt silloinkaan aamupalaa. Sitten aikuisena aloin noudattaa näitä syö 5 kertaa päivässä-neuvoja, ja lihoin hiljalleen ylipainoiseksi ja lisäksi oli koko päivän näläntunne joka johti naposteluun josta nyt yritän päästä eroon :(

Alkuperäisen viestini tarkoitus oli sanoa, että jos tuntuu että 16:8 voisi olla itselle sopiva elämäntapa, niin sitä voi varovasti kokeilla vaikka olisi aikuinen 1.tyypin diabeetikko. Mutta diabetes on erilainen itse kullakin, joten se että tämä sopii minulle, EI tarkoita että se sopisi kaikille.

Vierailija
1622/2821 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huitti kirjoitti:

Toimii, jos jaksaa noudattaa. Itse syön aamiaisen n. 9 aikaan , lounaan n. 14 aikaan ja illallisen n. 18-19.

Sen jälkeen vain vettä ja teetä. On paljon parempi olo kun ei syö koko ajan.

Siis paastoni kestää 14 tuntia vuorokaudessa, jonka on sanottu olevan parempi naisille.

Olen lukenut tuosta 14h yhtäjaksoisesta paastoajasta.  Sitä kannattaa kokeilla, mikäli 16h tuntuu (esim. alussa) liian pitkältä. Joskus pätkäpaastoksi nimetyn ruokarytmin aloittaneella, saattaa olla kova sokeririippuvuus, joten alkutaipaleen oireilu voi olla ikävää, päänsärkyä tms. Turha jättää hyväksi todettu ruokarytmitys kokonaan kokematta, kun voi aloittaa kevyemminkin. Joten ei huono juttu, vaikka hämmästyin, kun jotkut tyrmäsivät kirjoituksesi alapeukulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2821 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aloittanut 16 h paastolla viime syksynä ja nyt meinaa hurahtaa lähemmäs 20h ennen kuin hoksaan syödä. Aika jännä ilmiö. Eilen esim söin viimeisen kerran n. klo 19. Tänään sitten iltapäivällä joskus puoli kolmen maissa tuli oivallus, että pitää syödä. Nälkää ei tuntunut. Tein intensiivisesti töitä kotona. Söin sitten, mutta olisin ihan yhtä hyvin voinut jättää syömättäkin.

Ja minä sentään olen vuosikymmeniä syönyt suositusten mukaiset 5 x päivässä.

Vierailija
1624/2821 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta viikkoa palstalaisille ja palstalla lukemassa kävijöille. 😊

Vierailija
1625/2821 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityt paastoaa 24 h vrk. Mutta laihdutuspaastoja on ettei syö illalla mitään tai vesipaasto viikon.

Vierailija
1626/2821 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aloittanut 16 h paastolla viime syksynä ja nyt meinaa hurahtaa lähemmäs 20h ennen kuin hoksaan syödä. Aika jännä ilmiö. Eilen esim söin viimeisen kerran n. klo 19. Tänään sitten iltapäivällä joskus puoli kolmen maissa tuli oivallus, että pitää syödä. Nälkää ei tuntunut. Tein intensiivisesti töitä kotona. Söin sitten, mutta olisin ihan yhtä hyvin voinut jättää syömättäkin.

Ja minä sentään olen vuosikymmeniä syönyt suositusten mukaiset 5 x päivässä.

Samoja kokemuksia. Aloitin 12 h paastolla, sitten se venyi kuin itsestään 14, 16, 18 ja 20 tunniksi. Tuo 20 h oli sikäli liikaa, että en pystynyt syömään enää tarpeeksi jotta vatsani toimisi kuten haluan sen toimivan. Eli joka aamu, tai edes päivä.

Sittemmin olen siirtynyt syömään tuntojeni mukaan, en kellon. Syön tässä nyt lounasta, edellisen kerran söin eilen joskus klo 19-20. Nykyään yritän syödä illalla viimeistään 3 h ennen nukkumaan menoa.

Lähemmäs 20 kiloa pudonnut kahdessa ja puolessa vuodessa kuin itsestään. Nälästä ei ole tarvinnut kärsiä hetkeäkään.

Vierailija
1627/2821 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut syksystä lähtien tällä 16:8-systeemillä. Ylipainoa reippaasti yli 30kg. Paino on laskenut ehkä 2kg, jos sitäkään. Syön siis liikaa, vaikka ei tunnu siltä. Pitäisi varmaan ryhtyä miettimään vhh-ruokavaliota. Olen joskus aiemmin ollut sillä, laihduin hyvin. Mutta en halua olla loppu elämääni ilman hiilihydraatteja. Edellisellä kerralla hiilareiden syönti lähti lopulta käsistä, enkä halua kokea sitä uudelleen.

Voisin kuitenkin vähentää niitä nykyisestä. Onko täällä muita, jotka pätkäpaastoavat ja lähinnä hillitsevät hiilareiden saantia? Pätkäpaasto sopii minulle hyvin kyllä. Olisi kiva kuulla, mistä lähditte liikenteeseen. Alkoholia en kaipaa mutta syön riisiä, (kaura)puuroa, joskus leipää (en nyt puoleen vuoteen) ja valitettavasti minulla on kovin sinnikäs makean himo. Ostan karkkia kerran viikossa nykyään, yhden pussin esim lakua. Ymmärrän, että se pitäisi heti ensimmäisenä jättää pois...

Et ole ainoa. Minulla myös ongelmana tuo, että syön ruokaikkunan aikana sitten sen edellisen paaston edestäkin, joten mitään edistystä (painon putoamista) ei tapahtunut. Lisäksi kärsin ikävistä päänsäryistä kun verensokeri laski alhaiseksi. Makeanhimo voimakas täälläkin.

Totesin kuten sinäkin, että paras lähetymistapa olisi varmaankin yhdistetty VHH + pätkäpaasto eli kokeilisi raapia ne turhimmat hiilihydraatit ruokavaliosta ja sitten sillä ruokavaliolla noudattaa pätkäpaastoa.

Ehkä kuitenkin kokeilen alkuvaiheessa jättää vain herkut pois ja pienentää annoskokoja. Katsotaan sitten sen jälkeen noita muita juttuja.

Vierailija
1628/2821 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksia. Aloitin viime vuoden lokakuussa. Välillä elänyt ilman paastoaikaa, en halua ottaa liian tiukasti, koska syömishäiriötausta. Syön n. 6-14 tai 7-15. Paino on tippunut vain viisi kiloa, mutta toisaalta en katso yhtään mitä syön eli kaikki alaspäin tekee iloiseksi. Nukun paljon paremmin, ennen heräilin monta kertaa yössä. Vaatteet istuu paremmin kuin ennen. Akne on rauhoittunut. Aivosumu on kadonnut, pystyn keskittymään ja tehokkaana koko päivän. Aion jatkaa tätä ikuisesti.

Vierailija
1629/2821 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

16:8 ollut kokeilussa kuukauden. Sopii aika huonosti aktiiviselle liikkujille. Nälkä ei ole ongelma ja hyvänä puolena on syvempi uni ja tali-ihottuman rauhoittuminen, mutta aktiivisena treenaajana huomaan tehojen tippuneen selkeästi kaikissa harrastamastaan lajeissa. Parin kilon putoamisen myötä myös lihasvoimaa kadonnut ja aerobisessa treeneissä kestävyys huonompi. Mietin miten teidän pitkään 4h aika ikkunassa syövien lihasmassan ja luutiheyden on mahtanut käydä? Onko kukaan käynyt testaamassa?

Vierailija
1630/2821 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16:8 ollut kokeilussa kuukauden. Sopii aika huonosti aktiiviselle liikkujille. Nälkä ei ole ongelma ja hyvänä puolena on syvempi uni ja tali-ihottuman rauhoittuminen, mutta aktiivisena treenaajana huomaan tehojen tippuneen selkeästi kaikissa harrastamastaan lajeissa. Parin kilon putoamisen myötä myös lihasvoimaa kadonnut ja aerobisessa treeneissä kestävyys huonompi. Mietin miten teidän pitkään 4h aika ikkunassa syövien lihasmassan ja luutiheyden on mahtanut käydä? Onko kukaan käynyt testaamassa?

Minulla ei ole kyllä ollut mitään vaikeutta jaksamisessa...

Mittauttamassa en ole käynyt.Tosin vain kahdesti viikossa tuo 20 tunnin paastoaminen ja muulloin 16 tuntia.

Syön paljon rasvatonta jogurttia ja rahkaa sekä muutoinkin proteiinipitoista ravintoa.Rasvaa vain rypsi ja oliiviöljyinä ja pähkinöitä.

Broileria ja kalaa eikä muuta lihaa...

Vierailija
1631/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanotaan, ettei yli 70-vuotias voi pätkäpaastota? Mitä siitä voi seurata?

Vierailija
1632/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan huomenna 9.3.2021 pätkäpaaston 16:8 -mallilla. Olen ihan nöösi näissä asioissa, mitä minun pitäisi tietää & ottaa huomioon? Mitään hyviä vinkkejä (asiallisia vastauksia pliis)? Kiitos! :)

Vierailija
1633/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan huomenna 9.3.2021 pätkäpaaston 16:8 -mallilla. Olen ihan nöösi näissä asioissa, mitä minun pitäisi tietää & ottaa huomioon? Mitään hyviä vinkkejä (asiallisia vastauksia pliis)? Kiitos! :)

Tärkeintä on, että syöt normaalirasvaista oikeaa ruokaa syömisikkunan aikana. Näin saat kaikki ravinnot ja energiat mitä tarvitset. Kevyellä keinoravinnolla et jaksa.

Vierailija
1634/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii pätkäpaasto 16:8. Miinus 10kg/6kk, ei väliä, mitä syön. Liikuntaa en ole lisännyt erikseen.

Vierailija
1635/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 kaloria sisään ja 100 kaloria ulos on nollatulos.

Erilaisten himmelien rakentelu yksinkertaisen asian ympärillä vie keskittymisen itse himmelin ihmettelyyn kun olisit voinut vaan vetää 99 kaloria milloin tahansa vuorokaudessa ja alkaa laihtua.

Elimistö ei toimi noin. Noin mitätön vaje ei laihduta, koska metabolinen adaptaatio on olemassa. Jos ihminen on syönyt 2000 kcal ja paino on pysynyt samana, dieetille lähtiessä kalorit pitää tiputtaa 1500 kilokaloriin.

Vierailija
1636/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii pätkäpaasto 16:8. Miinus 10kg/6kk, ei väliä, mitä syön. Liikuntaa en ole lisännyt erikseen.

Kyllä ravinnolla on suuri merkitys. Koskee tietty ihan kaikkia ruokavalioita.

Vierailija
1637/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikea saa syödä mutta kohtuudella.ota ruoka rytmi. jos et tiedä mikä se on. Katso vaikka jonkun sairaalan joku kellon ajat ravinot,kahvit. Saat osvitaa.  90 kg.henkilö on se ruoka rytmi saanut vuosia pidetyä painosa 55kg.Toisn orjalista esim. mutta toiminut hänellä, Ihan ylipainoa saat jäätelöä usein kesällä,salakavala kalorin lähde,tai makeset ,suklaa usein. jätä ne pois,vaihda marjoihin.Moni julistaa leivän nimiin.Syötkö leipäsi niin kuin esim. sairaalan iltapalalla. 1 ohut leipä,joku leikele.päällä.

Vierailija
1638/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa syödä mahdollisimman ravitsevaa ruokaa.

Vierailija
1639/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee hieman ohi. Olen havainnut että jos kerran päivässä venyttää ateriaväliä siten että nälkä tuntuu vatsassa jopa kipuna, ja antaa tuon kivun tehdä työtä yhden tunnin, se laihduttaa. Kipua ei saa poistaa edes juomalla vettä - pitää vaan kuunnella vatsan kurinaa. Tuon kiputunnin jälkeen loppupäivä normaalimenoa.

Vierailija
1640/2821 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanotaan, ettei yli 70-vuotias voi pätkäpaastota? Mitä siitä voi seurata?

Tätä pitäisi kysyä lääkäriltä, mutta arvelisin että pari syytä voisi olla taustalla: vanhuksilla on usein sairauksia ja lääkityksiä, joihin ruokavalio vaikuttaa. Toki näin voi olla muillakin. Toinen arvailuni on se, että vanhuksilla on joskus ongelmana nälän katoaminen eli he saavat liian vähän ravintoaineita, joskus jopa kuihtuvat. Närppivät vähän jotain, joskus unohtavat syödäkin. Voisin hyvin kuvitella että paasto saattaa laukaista/pahentaa tällaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan