Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1601/2821 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämätön92 kirjoitti:

Hei. En jaksanut kahlata 80 sivua läpi, joten tässä kysymykseni: laihdutteko pätkäpaastolla vaikka syötte entiseen tapaan joka lihavuuden on tuonut, vai yhdistättekö pätkiksen ja kalorinlaskennan?

En ole koskaan laskenut kaloreita. Ensin laihduin ja pysyin tavoitepainossa karppauksella. Sitten annoin hiilareille pikkusormen ja lihoin kolmessa vuodessa 20 kiloa. Nyt pätkäpaastoilen rasva/proteiinipainotteisesti ja rasva sulaa, vaikka syön joka päivä jotain pientä kahvin kanssa.

Vierailija
1602/2821 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii, jos jaksaa noudattaa. Itse syön aamiaisen n. 9 aikaan , lounaan n. 14 aikaan ja illallisen n. 18-19.

Sen jälkeen vain vettä ja teetä. On paljon parempi olo kun ei syö koko ajan.

Siis paastoni kestää 14 tuntia vuorokaudessa, jonka on sanottu olevan parempi naisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/2821 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut pätkäpaastosta eri aikaversioita.

Mitä pitempi päivittäinen paastoaika, esim. 22 tuntia, sitä nopeammin laihtuu. Ja sen kahden tunnin aikana saa syödä tosi paljon, eli uskoni kaloriteoriaan on alkanut horjua.

Ja proteiinin määrä vaikuttaa oloon tosi paljon. Jos syö sitä liian vähän, alkaa palella. Jos vähentää hiilihydraatteja ja lisää proteiinia, tulee melkein liian kuuma.

Jatkan kokeiluja, sillä huonoja puolia ei ole vielä tullut vastaan. Ja paino putoaa vaihtelevasti 0,5 - 1 kg viikossa.

Vierailija
1604/2821 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoan päivittäin 16-18 tuntia, olen paastonnut nyt näin n. 6 kk. Ideani ei ollut niinkään laihtuminen vaan matalan tulehduksen vähentäminen/ehkäisy.

Fibromyalgiakivut pahenivat ekan kuukauden aikana, mutta katosivat sitten lähes kokonaan. Aiemmin saatoin käydä isolla hädällä 5-7 krt päivässä, nyt 1-3 kertaa. Eli vatsa on rauhoittunut tosi paljon.

Se mikä joskus kauhistuttaa FB:n pätkäpaastoryhmää katsellessa on, että osa siellä suhtautuu pätkäpaastoon kuin uskontoon. Siis on ihan fanaattisia ihmisiä ja kilpaillaan paaston pituudella, ikään kuin se paaston pidentäminen olisi pääasia ja osoitus jostain paremmuudesta.

Itselläni syy oli siis nivelkipujen vähentäminen ja vatsan rauhoittaminen. Olen siis hoikka ja syönyt aina terveellisesti, mutta vasta pätkäpaasto todella rauhoitti kivut ja vatsan.

Vierailija
1605/2821 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoan päivittäin 16-18 tuntia, olen paastonnut nyt näin n. 6 kk. Ideani ei ollut niinkään laihtuminen vaan matalan tulehduksen vähentäminen/ehkäisy.

Fibromyalgiakivut pahenivat ekan kuukauden aikana, mutta katosivat sitten lähes kokonaan. Aiemmin saatoin käydä isolla hädällä 5-7 krt päivässä, nyt 1-3 kertaa. Eli vatsa on rauhoittunut tosi paljon.

Se mikä joskus kauhistuttaa FB:n pätkäpaastoryhmää katsellessa on, että osa siellä suhtautuu pätkäpaastoon kuin uskontoon. Siis on ihan fanaattisia ihmisiä ja kilpaillaan paaston pituudella, ikään kuin se paaston pidentäminen olisi pääasia ja osoitus jostain paremmuudesta.

Itselläni syy oli siis nivelkipujen vähentäminen ja vatsan rauhoittaminen. Olen siis hoikka ja syönyt aina terveellisesti, mutta vasta pätkäpaasto todella rauhoitti kivut ja vatsan.

Moni unohtaa sen, ettei kaikilla ole tarvetta laihtua, vaan syynä pätkäpaastoon on halu parantaa terveyttä.

Fanaattisuus ei ole hyvä juttu tässäkään asiassa.

Vierailija
1606/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että tämän ketju keskittyy laihduttamiseen ja paoinoon, vaikka 16:8 paaston idea on antaa suolistolle mahdollisuus riittävän pitkään lepoon, ja luoda keholle tilaisuus korjata itseään. Nousujohteinen treenaaminen 16:8 ruokarytmillä ei onnistu, jos käy päivätöissä ja aikaikkuna kehittävälle treenille on klo 17-20 välissä. Treenin jälkeen keho tarvitsee proteiinia ja hiilareita, eli jonkin kokoisen ateria illalla. Illalla kasilta syöty ateria taas tekee suoliston yöllisestä lepotauosta mahdottoman, eli koko 16:8 ruokavalion pointti jää toteutumatta. Eikö yhtään urheilijaa tässä ketjussa?

Vierailija
1607/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että tämän ketju keskittyy laihduttamiseen ja paoinoon, vaikka 16:8 paaston idea on antaa suolistolle mahdollisuus riittävän pitkään lepoon, ja luoda keholle tilaisuus korjata itseään. Nousujohteinen treenaaminen 16:8 ruokarytmillä ei onnistu, jos käy päivätöissä ja aikaikkuna kehittävälle treenille on klo 17-20 välissä. Treenin jälkeen keho tarvitsee proteiinia ja hiilareita, eli jonkin kokoisen ateria illalla. Illalla kasilta syöty ateria taas tekee suoliston yöllisestä lepotauosta mahdottoman, eli koko 16:8 ruokavalion pointti jää toteutumatta. Eikö yhtään urheilijaa tässä ketjussa?

Suoliston ja ruuasulatuksen paras lepoaika on ihmisen aktiivisena aikana, ei suinkaan silloin kun ihminen nukkuu.

Vierailija
1608/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheillessani aktiivisesti tein itse niin, että treenien jälkeen (loppuivat kahdeksan maissa) söin viimeisen aterian yleensä yhdeksään mennessä. Päivän ensimmäisen aterian söin kahdeltatoista, eli siihen tuli se n.15h paasto väliin. Olisin mieluusti syönyt vielä hiukan myöhemmin, mutta olosuhteet pakottivat tähän ja minulle ateriarytmi sopi hyvin. Sen lisäksi söin yleensä kolmen maissa kunnon aterian, kuudelta välipalan ja juuri yhdeksän maissa iltapalan.

Vierailija
1609/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa kun unohtui pääpointti mainitsematta.. En siis itse nää mitään estettä nousujohteiselle treenaamiselle

Vierailija
1610/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 31.12.2020 tapojani siten, että jätin pois 3x viikossa olleet salitreenit, lopetin syömästä 5x päivässä eli 3h välein erään valmennusohjelman mukaisia proteiinipitoisia ja hiilaria sisältäviä ruokia.

Vaihdoin ruokavalion ketodieettiin, hiilareita 20-30g/vrk, ja aloitin 16:8 pätkäpaaston. Syön päivällä ensimmäisen kerran klo 11-12 aikaan, ja viimeisenä klo 19, sitten paastoan illan, yön ja aamun. Lisäksi teen joka aamu 15min kuntoilujoogaa ja käyn joka ilta tunnin kävelylenkillä. Toisinaan olen käynyt viikonloppuisin 10km peruspertsa -hiihtolenkeillä tai tehnyt 15min HIIT -treenin. 

Tänään on kulunut 6vk 2pv alusta ja painoa on lähtenyt 7,5kg. Osa on tietysti nestepainoa. Reisien ympäryksestä on lähtenyt molemmista 3cm ja käsivarsien ympäryksestä molemmista 2cm. Vaatekoko on pienentynyt yhdellä. 

Ja minä olen monta vuotta valmennuksista ja salitreeneistä huolimatta pysynyt samassa painossa ,eikä mitään ole tapahtunut. Ylipainoa oli n. 30kg alunperin. Siihen nähtynä tämä näyttää ainakin vielä toimivan. 

Eikä oikeastaan ole tarvinnut kärsiä yhtään, makeanhimo on kadonnut. 

Vierailija
1611/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo 8 tuntia on hieman liian pitkä aika. Ottaisin sen 18:6, koska siinä ei jaksa oikein syödä liikaa. Itse söin vain iltaisin. Siihen tottuu, mutta pitää juoda enemmän vettä kun normaalisti. Keho ei pysty sitomaan vettä ilman ylimääräisiä hiilareita. Alkoholista, että tulee helpommin känniin, ja krapulat ovat pahemman nestehukan vuoksi ikäviä. Parempi pitää muutama välipäivä, jos joutuu juhlimaan rankemmin.

Vierailija
1612/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä lainkaan alkoholia, niin sitä ei tarvitse miettiä. Mutta joo, mulle tuo 8 tuntia on parempi syömisikkuna, koska muuten syön liian vähän ja aamulla on nälkä. Toisille sopii paremmin lyhyempi syömisaika.

Vierailija
1613/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noudattanut pätkäpaastoa viime kesästä alkaen ja painokin on laskenut kivasti. Minulla paino laski alkuun hyvin

mutta oli vuoden vaihteen molemmin puolin oli lähes 3 kk ettei paino liikahtanut mihinkään,vaikka ruokailut ja liikunta eivät oleellisesti muuttuneet. Ja nyt yhtäkkiä lyhyessä ajassa useampi kilo humpsahtanut alas. Joten oman kokemukseni perusteella en tekisi johtopäätöksiä esim maitotilkasta aamukahvissa. Keho on monimutkainen.

Vierailija
1614/2821 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistölle ja suolistolle tekee hyvää saada pitkä yhtenäinen paussi.  Mikäli koko 8h lappaa suuhunsa kaikkea pientä, mennen tullen, luulisi sen olevan itselleenkin aika levotonta.  Mulla on myös ruokaikkunan puitteissa kunnollinen ruoan sulatuspaussi.  Olen lukenut joitakin kirjoituksia joissa suolistosairaudeksikin äitynyt tulehdus on rauhoittunut, kun on alkanut paastota 16h mukaisella rytmillä.

Vierailija
1615/2821 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monessa viestissä sanottu ettei 16:8 sovi diabeetikoille. Itse olen kuitenkin 1.tyypin diabeetikko ja olen noudattanut mukaeltua 16:8 elämäntapaa nyt 5 viikkoa. En tarkoita että 16:8 sopisi kaikille diabeetikoille, kuten se ei sovi kaikille terveillekään, mutta kerron nyt oman kokemukseni rohkaisuna muille että diabeetikko voi kyllä kokeilla sopiiko tämä itselle.

Olen 40v nainen jolla ollut 1.tyyppi 35vuotta. BMI on tällä hetkellä 29, joten minulla on paljon laihdutettavaa, mutta aloitin mukaillun 16:8 ensisijaisesti päästäkseni eroon jatkuvasta napostelusta ja koska aamulla syöminen ei ole koskaan tuntunut sopivan minulle. Pyrin syömään klo 11-19 välillä, mutta koska olen epäsäännöllisessä vuorotyössä niin tämä ei aina onnistu, pidän paastoa kuitenkin aina vähintään 12h. Töissä on myös vain 2 taukoa (pituus 12min) joten en ehdi syödä työpäivän aikana isompaa ateriaa. Siksi syön kotona 2 isompaa ateriaa (itsetehtyä kotiruokaa tai paistettuja munia ja salaattia tms) ja töissä (teen 6h työpäiviä) välipalan, esim omena ja banaani.

Mukailen sääntöjä siinä, että jos minulla on paastoaikana sokerit matalalla niin juon tuoremehua. Juon paastoaikana myös coca cola zeroa. Tiedän ettei saisi, mutta koska inhoan kahvia ja teetä, niin koen kuitenkin että tarvitsen kofeiinia varsinkin aamuvuorossa. Juon aamuisin myös monivitamiiniporetabletin jonka kanssa otan pillereinä magnesiumin, b-vitamiinin ja d-vitamiinin.

Ensimmäinen viikko oli tosi vaikea, sokerit oli jatkuvasti matalalla kun en ollut löytänyt vielä sopivaa annostusta pitkäaikaisinsuliinille, nyt sokerit enimmäkseen tavoitearvoissa.

Paino on pudonnut nyt 4kg, vyötärö kaventunut 4cm, lantio 2cm ja rinnanympärys 1cm. Myös naama on kapeampi. Naposteluntarve iltaisin on vähentynyt (ei loppunut kokonaan) mutta pyrin nyt siihen että söisin isoimman aterian juuri ennen paaston alkua, joka on tuntunut auttavan. Unentarve on vähentynyt, nukuin ennen 9-10h nyt 7-8h, nukun syvemmin ja olen pirteämpi. Koen että tämä elämäntapa sopii itselleni paremmin mitä aikaisemmin väkisin noudattamani 5 ateriaa päivässä ja pakko syödä aamupala touhu.

Sitä olen miettinyt että kun sanotaan terveille ettei paastoaikana siksi saa juoda muuta kuin vettä/mustaa kahvia/teetä, ettei elimistö ala erittämään insuliinia. Niin diabeetikolla kun elimistö ei eritä ollenkaan insullinia vaan se täytyy itse pistää. Niin pilaako insuliinin pistäminen aamulla paaston terveyshyödyt? Insuliini on kuitenkin pakko pistää koska muuten sokerit nousee tosi korkeaksi. Siis sokerit nousee vaikkei juo/syö mitään koska elimistön ns, heräämishormonit alkaa nostaa sokereja heti heräämisen jälkeen. Terveilläkin käy näin, mutta elimistö erittää insuliinia sen verran ettei sokerit nouse korkeiksi. Eli tarveilläkin elimistö kyllä tuottaa hieman insuliinia vaikka paastoaa. Insuliinia tarvitaan ihan elintoimintojen ylläpitoon, ei pelkästään hiilarien vaikutuksen kumoamiseen.

No, ehken saa muutenkaan paaston terveyshyötyjä kun juon "kiellettyjä" juomia, mutta koska muuten voin paremmin ja pikkuhiljaa laihdun, niin koen että siinäkin on hyötyjä jo tarpeeksi.

Vierailija
1616/2821 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä toimii rautalisä? Käynnistääkö aamuinen rautatablettikin nää paaston kannalta ei-toivotut elintoiminnot?

Vierailija
1617/2821 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on monessa viestissä sanottu ettei 16:8 sovi diabeetikoille. Itse olen kuitenkin 1.tyypin diabeetikko ja olen noudattanut mukaeltua 16:8 elämäntapaa nyt 5 viikkoa. En tarkoita että 16:8 sopisi kaikille diabeetikoille, kuten se ei sovi kaikille terveillekään, mutta kerron nyt oman kokemukseni rohkaisuna muille että diabeetikko voi kyllä kokeilla sopiiko tämä itselle.

Olen 40v nainen jolla ollut 1.tyyppi 35vuotta. BMI on tällä hetkellä 29, joten minulla on paljon laihdutettavaa, mutta aloitin mukaillun 16:8 ensisijaisesti päästäkseni eroon jatkuvasta napostelusta ja koska aamulla syöminen ei ole koskaan tuntunut sopivan minulle. Pyrin syömään klo 11-19 välillä, mutta koska olen epäsäännöllisessä vuorotyössä niin tämä ei aina onnistu, pidän paastoa kuitenkin aina vähintään 12h. Töissä on myös vain 2 taukoa (pituus 12min) joten en ehdi syödä työpäivän aikana isompaa ateriaa. Siksi syön kotona 2 isompaa ateriaa (itsetehtyä kotiruokaa tai paistettuja munia ja salaattia tms) ja töissä (teen 6h työpäiviä) välipalan, esim omena ja banaani.

Mukailen sääntöjä siinä, että jos minulla on paastoaikana sokerit matalalla niin juon tuoremehua. Juon paastoaikana myös coca cola zeroa. Tiedän ettei saisi, mutta koska inhoan kahvia ja teetä, niin koen kuitenkin että tarvitsen kofeiinia varsinkin aamuvuorossa. Juon aamuisin myös monivitamiiniporetabletin jonka kanssa otan pillereinä magnesiumin, b-vitamiinin ja d-vitamiinin.

Ensimmäinen viikko oli tosi vaikea, sokerit oli jatkuvasti matalalla kun en ollut löytänyt vielä sopivaa annostusta pitkäaikaisinsuliinille, nyt sokerit enimmäkseen tavoitearvoissa.

Paino on pudonnut nyt 4kg, vyötärö kaventunut 4cm, lantio 2cm ja rinnanympärys 1cm. Myös naama on kapeampi. Naposteluntarve iltaisin on vähentynyt (ei loppunut kokonaan) mutta pyrin nyt siihen että söisin isoimman aterian juuri ennen paaston alkua, joka on tuntunut auttavan. Unentarve on vähentynyt, nukuin ennen 9-10h nyt 7-8h, nukun syvemmin ja olen pirteämpi. Koen että tämä elämäntapa sopii itselleni paremmin mitä aikaisemmin väkisin noudattamani 5 ateriaa päivässä ja pakko syödä aamupala touhu.

Sitä olen miettinyt että kun sanotaan terveille ettei paastoaikana siksi saa juoda muuta kuin vettä/mustaa kahvia/teetä, ettei elimistö ala erittämään insuliinia. Niin diabeetikolla kun elimistö ei eritä ollenkaan insullinia vaan se täytyy itse pistää. Niin pilaako insuliinin pistäminen aamulla paaston terveyshyödyt? Insuliini on kuitenkin pakko pistää koska muuten sokerit nousee tosi korkeaksi. Siis sokerit nousee vaikkei juo/syö mitään koska elimistön ns, heräämishormonit alkaa nostaa sokereja heti heräämisen jälkeen. Terveilläkin käy näin, mutta elimistö erittää insuliinia sen verran ettei sokerit nouse korkeiksi. Eli tarveilläkin elimistö kyllä tuottaa hieman insuliinia vaikka paastoaa. Insuliinia tarvitaan ihan elintoimintojen ylläpitoon, ei pelkästään hiilarien vaikutuksen kumoamiseen.

No, ehken saa muutenkaan paaston terveyshyötyjä kun juon "kiellettyjä" juomia, mutta koska muuten voin paremmin ja pikkuhiljaa laihdun, niin koen että siinäkin on hyötyjä jo tarpeeksi.

Älä ota magnesiumia yhdessä muiden vitamiinien kanssa. Ota se vasta illalla yksikseen. Magnesium estää ainakin D-vitamiinin imeytymisen. Minä sain tällaisen ohjeen. 

Minulla taas kahvi on se, joka laskee painoa, olen laihtunut 11 kg viidessä kuukaudessa ja nivelpsori on rauhoittunut, refluksi jääny pois. Syön klo 10 -17 . Minun pitää heti herättyä saada ruokaa, herään noin klo 9, mutta illalla voin olla syömättä vaikka kuinka kauan. Kun join vähemmän kahvia ruokaikkunan puitteissa , paino ei pudonnut.

Vierailija
1618/2821 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-tyypin diabeetikko, tekisi mieli sanoa sinulle, että älä tuo noin vaikeita asioita selvitettäväksi tällaiselle "villille" palstalle. Sinulla on sairaus jonka puhkeamiseen olet täysin viaton.  Täällä sivutaan usein 2-tyyppiin jonka voi kuka tahansa itselleen hankkia omalla elämäntavallaan, mutta sulla on itsellä tarkat tiedot kuinka toimia ja omat läheisesi tietävät (toivottavasti) miten sinua pitää tarvittaessa auttaa.  Ei ole hyvä, mikäli tälle palstalle eksyy nuoria alaikäisiä lapsia, joilla on myös 1-tyyppi.  En usko, että meillä on moraalista oikeutta antaa heille minkäänlaisia ohjeita.  1-tyypin diabetes on sairaus ja siten ohjeistus hoidon kannalta kuuluu terveydenhoidon ammattilaisille.  Painon pudotus ja hallinta on varmasti hyvä asia diabeetikoillakin, mutta pitkät paastot taitavat olla jo harmaalla alueella.  Oli mielenkiintoista lukea tarinasi ja toivottavasti teet aikuisena ihmisenä järkeviä ratkaisuja.  Toisin kuin me muut, SINÄ olet kuitenkin kaikkein pätevin päätöksissä omaan hyvinvointiisi liittyvissä asioissa. 🥰

Vierailija
1619/2821 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo 8 tuntia on hieman liian pitkä aika. Ottaisin sen 18:6, koska siinä ei jaksa oikein syödä liikaa. Itse söin vain iltaisin. Siihen tottuu, mutta pitää juoda enemmän vettä kun normaalisti. Keho ei pysty sitomaan vettä ilman ylimääräisiä hiilareita. Alkoholista, että tulee helpommin känniin, ja krapulat ovat pahemman nestehukan vuoksi ikäviä. Parempi pitää muutama välipäivä, jos joutuu juhlimaan rankemmin.

Se voi olla liian pitkä aika sinulle, mutta ei kaikille muille.

Alkoholia ei ole pakko käyttää ja itse suosittelisin sen skippaamista ketolla ja paastolla. Turha sotkea elimistöä myrkyllä. Jos sitä on pakko joskus ottaa niin rajaa sitten käyttökerrat 1-3 kertaan vuodessa.

Vierailija
1620/2821 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-tyypin diabeetikko, tekisi mieli sanoa sinulle, että älä tuo noin vaikeita asioita selvitettäväksi tällaiselle "villille" palstalle. Sinulla on sairaus jonka puhkeamiseen olet täysin viaton.  Täällä sivutaan usein 2-tyyppiin jonka voi kuka tahansa itselleen hankkia omalla elämäntavallaan, mutta sulla on itsellä tarkat tiedot kuinka toimia ja omat läheisesi tietävät (toivottavasti) miten sinua pitää tarvittaessa auttaa.  Ei ole hyvä, mikäli tälle palstalle eksyy nuoria alaikäisiä lapsia, joilla on myös 1-tyyppi.  En usko, että meillä on moraalista oikeutta antaa heille minkäänlaisia ohjeita.  1-tyypin diabetes on sairaus ja siten ohjeistus hoidon kannalta kuuluu terveydenhoidon ammattilaisille.  Painon pudotus ja hallinta on varmasti hyvä asia diabeetikoillakin, mutta pitkät paastot taitavat olla jo harmaalla alueella.  Oli mielenkiintoista lukea tarinasi ja toivottavasti teet aikuisena ihmisenä järkeviä ratkaisuja.  Toisin kuin me muut, SINÄ olet kuitenkin kaikkein pätevin päätöksissä omaan hyvinvointiisi liittyvissä asioissa. 🥰

👍 samaa mieltä! Vaikka olikin kiva kuulla kokemuksistasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän