Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Minä aloitin vuodenvaihteessa ketoosi-pätkäpaasto dieetin. Alkuun söin hyvin vähän hiilareita (alle 20), mikä helpotti myös paastoamista valtavasti. Nyt olen vähän lisännyt hiilaria, edelleen vhh. Paastoan 16-24 tuntia kerralla. Paino on pudonnut 5,5 kiloa tämän vuoden puolella. Dieetti on helppo, enkä juuri koe luopuvani mistään. Toki joskus on nälkä, mutta sitten juon kupin teetä ja muistan, että kohta voi jo syödä.
Hyvin sulla on vhh/pätkäpaasto yhdistelmä toiminut. Katsoin mun 26.7.2016 tekemiäni merkintöjä vhh dieetistä, 17 vuorokauden ajalla oli paino pudonnut 4,5kg. Silloin mulla ei ollut hajuakaan 8/16 paastosta. Silloinkaan (2016) en laskenut ruoan määriä, mutta kirjasin syömiset siten, että pystyin laskemaan hiilarit. Nyt olen aloittanut vhh:n 25.1. joten tänään on 15pv menossa. Tämä vhh poikkeaa aikaisemmasta 2016 siten, että silloin kesällä-alkusyks, oli kaupoissa kotimaisia kasviksia ja nyt joudun pääsääntöisesti tyytymään pakasteisiin joihin on lisätty sokeria ja siten hiilarien määrä tuplaantuu tuoreeseen verraten. Nyt osaan jo arvostaa paremmin elimistön tarpeita ja huolehdin, että suolisto saa useiden tuntien (väh. 5h) paussit ruokailujen välissä joka antaa suolistolle aikaa tehdä tehtävänsä. 8/16 paasto on kuitenkin se joka tulee jatkumaan vaikken nyt vähään aikaan sitä 16h paussia tarkalleen noudata, välillä tulee kuitenkin 14h. 😊
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sulla on vhh/pätkäpaasto yhdistelmä toiminut. Katsoin mun 26.7.2016 tekemiäni merkintöjä vhh dieetistä, 17 vuorokauden ajalla oli paino pudonnut 4,5kg. Silloin mulla ei ollut hajuakaan 8/16 paastosta. Silloinkaan (2016) en laskenut ruoan määriä, mutta kirjasin syömiset siten, että pystyin laskemaan hiilarit. Nyt olen aloittanut vhh:n 25.1. joten tänään on 15pv menossa. Tämä vhh poikkeaa aikaisemmasta 2016 siten, että silloin kesällä-alkusyks, oli kaupoissa kotimaisia kasviksia ja nyt joudun pääsääntöisesti tyytymään pakasteisiin joihin on lisätty sokeria ja siten hiilarien määrä tuplaantuu tuoreeseen verraten. Nyt osaan jo arvostaa paremmin elimistön tarpeita ja huolehdin, että suolisto saa useiden tuntien (väh. 5h) paussit ruokailujen välissä joka antaa suolistolle aikaa tehdä tehtävänsä. 8/16 paasto on kuitenkin se joka tulee jatkumaan vaikken nyt vähään aikaan sitä 16h paussia tarkalleen noudata, välillä tulee kuitenkin 14h. 😊
Ja että mihinhän pakasteisiin on lisätty sokeria? Itse pakastamiisi marjoihin vai? Kaupan pakastevihanneksissa ei mitään lisättyä sokeria ole.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...
Itse juon 16/8 paaston aikana kahvia, teetä, vettä ja tuoremehua (tosin vedellä laimennettuna), siis sen paasto-osuuden aikana, eikä aiheuttanut ongelmia. Kahvi ja tee miedosti sokeroituina, ilman maitoa tai kermaa. Kohtuus toki kaikessa.
Paino putosi kahden kuukauden aikana siten, että BMI 22->20 ja vyötärön ympärys tippui 10 cm. Oma toteutus siten, että ensimmäinen ruoka vasta noin klo 16-17 ja viimeinen puolenyön tuntumassa.
Sen jälkeen siirryin 12/12 rytmiin, eli vain kahvia aamuaikaan ja lounas/brunssi puolenpäivän tuntumassa ja viimeinen ruoka puolenyön tuntumassa. Paino pysyy ja olo virkeä. Ruokavaliossa vältän turhia hiilareita, erityisesti pastaa ja riisiä. Keinotekoisia ruoka-aineita vältän myös, rasvoina eläin- ja kalarasvat, kun saatavilla proteiinin kautta, oliiviöljyt ja voi isona osana ruoanlaittoa. Rasvojen välttäminen turhaa, kun huolehtii rasvan laadusta (rypsi, rapsi ja palmu likimain pannassa). Myös eineksiä kannattaa välttää, itse tehty ruoka on muutenkin paljon maukkaampaa ja ravitsevampaa.
Tämä on helppo tapa. Päivän ensimmäinen ruoka on 1230 lounas. Sitten saa syödä mitä. Järkevästi haluaa ja 2030 on viimeinen syömisaika 😁
Harmi, että osaankin olla niin "lahjakas" ja kirjoittaa kokemuksistani niin huonosti, ettei asia selviä viestistä. Tarkoitin kaupasta ostamiani esim. parsakaalipakasteita. Tuskin kukaan on niin, anteeksi "pöljä", että sokeroi itse omassa kodissaan pakastamansa kasvikset/vihannekset. VHH dieetin voi pilata parhaiten kun sisällyttää ruokavalioonsa sokeria/keinotekoisia makeutusaineita. Teollisuudessa on onneksi jo huomioitu joidenkin tuotteiden osalta kuluttajien toiveita, mm. täysin makeuttamaton ketsuppi. Kiitos siitä, jestas että on hyvää. 🥦
Neljä päivää mennyt pätkäpaastolla, syömisaika 11-19 välillä. Käytännössä juon aamulla mustan kahvin ja jos siltä tuntuu, aamupäivän aikana kupin vihreää teetä. Tietysti vettä menee myös. Syön kaksi pääateriaa, eli klo 11 lounaan ja klo 18 maissa päivällisen. Siinä välillä 15 maissa juon kahvin ja syön sen kanssa leipäpalan ja hedelmän.
Mulla tää toiminee siksi, että selkeästi turhia syömisiä jää pois. Aiemmin pupelsin turhaan esim. leipää lasten syödessä aamupalaa, nyt juon siinä kohta pelkän kahvin. Nälkä ei ole vaivannut, olen jopa nauttinut paaston ajasta, kun tietää ettei syömisiä tarvitse silloin miettiä. Esim. leffan katselu illalla pelkän tee- tai kahvikupin kanssa sopii hyvin.
Onko täällä muita äskettäin aloittaneita?
100 kaloria sisään ja 100 kaloria ulos on nollatulos.
Erilaisten himmelien rakentelu yksinkertaisen asian ympärillä vie keskittymisen itse himmelin ihmettelyyn kun olisit voinut vaan vetää 99 kaloria milloin tahansa vuorokaudessa ja alkaa laihtua.
Mä syön vaan fifty-sixty ja paino ei nouse eikä oo nälkäkään.
Toimii itselläni. Ole tarkkana minkä ajan valitset syömisellesi, sillä oma keho kyllä ilmoittaa luonnollisimman rytmit. Aloitin 10-18 ruokailulla, mutta se ei toiminut, sillä olen hereillä jo aamuyöllä (luonnollisen rytmin takia) ja klo 10 mennessä on hirveä nälkä. Aikaistin ruokailuja ja syön nyt 8-16 välillä, hyvin toimii. Ei ole nälkä missään välissä ja illatkin jaksaa hyvin treeneissä rymytä. Ruuan laadulla on paljon väliä, eli ei ole ihan sama vetääkö herkkuja/sipsejä päivät pitkät ja sitten paastoaa, vai syökö oikeasti ravinnerikasta ruokaa.
Kuukaudessa on lähtenyt vyötäröltä (ja ympäri kehoa) useita senttejä ja iho kiinteytynyt.
Tsemiä, jos päätät kokeilla!
Hei. En jaksanut kahlata 80 sivua läpi, joten tässä kysymykseni: laihdutteko pätkäpaastolla vaikka syötte entiseen tapaan joka lihavuuden on tuonut, vai yhdistättekö pätkiksen ja kalorinlaskennan?
Tietämätön92 kirjoitti:
Hei. En jaksanut kahlata 80 sivua läpi, joten tässä kysymykseni: laihdutteko pätkäpaastolla vaikka syötte entiseen tapaan joka lihavuuden on tuonut, vai yhdistättekö pätkiksen ja kalorinlaskennan?
Syön järkevämmin. Mulla oli ongelmana iltaherkuttelu lasten mentyä nukkumaan (lämpimiä voileipiä, sipsiä, karkkia...) Nyt se mässyttely on jäänyt pois.
Itse aloitin ensin vuoden vaihteessa VHH, siitä oikeastaan ajauduin 16/8 pätkäpaastoon. Itselläni taustalla mahavaivat, joihin VHH selvästi auttoi, jätin kaikki viljat pois kuin myös riisin ja perunan. Nyt syön huomattavasti enemmän kasviksia ja hyvälaatuisia rasvoja, joten nälkäkin pysyy loitolla, sen takia pätkäpaasto on ollut helppoa. En ole tosin mikään absoluuttinen pätkäpaastoilija, yleensä paastoni on 14-16h. Ylipainoa on reippaasti, joten ei haitaksi jos nekin karisisi pois. Ainakin itse huomaan VHH ja pätkäpaasto yhdistelmän sopivan hyvin minulle, en ole nähnyt nälkää ja vatsavaivat ovat lähes 100% poissa. Ei ole edes makeaa tehnyt mieli, mikä yleensä on oma heikkouteni ollut.
Pakko kertoa hämmentävä juttu. Aloitin pätkäpaaston joskus viime syksynä. Olen syönyt käytännössä aika normaalia kotiruokaa hiilihydraatteineen. En koe pystyväni vhh-ruokavalioon kuin korkeintaan väliaikaisesti, joten en aio ryhtyä siihen. Testattu on.
Pätkäpaastossa yksi oleellinen asia on autofagia, joka käynnistyy joskus 16h paaston kieppeillä. Jotta se käynnistyisi, ei saa syödä mitään proteiinipitoista paaston aikana.
Olen kuitenkin koko ajan laittanut aamukahviin lorauksen kauramaitoa, ja ajatellut, että siitä ei voi olla painon putoaminen kiinni. Paino oli pudonnut syksystä n. 3-4kg. KUNNES! Nyt jätin kahvista pois tuon kauramaidon ja juon kahvin mustana. Parissa viikossa nyt on pudonnut 2kg. Olen ihan äimän käkenä. Ja tietysti tyytyväinen!
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mitä elimistössä tapahtuu??
Vierailija
</p>
<p>Olen kuitenkin koko ajan laittanut aamukahviin lorauksen kauramaitoa, ja ajatellut, että siitä ei voi olla painon putoaminen kiinni. Paino oli pudonnut syksystä n. 3-4kg. KUNNES! Nyt jätin kahvista pois tuon kauramaidon ja juon kahvin mustana. Parissa viikossa nyt on pudonnut 2kg. Olen ihan äimän käkenä. Ja tietysti tyytyväinen!
</p>
<p>Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mitä elimistössä tapahtuu??[/quote kirjoitti:Tuo on ihan tunnettu juttu. Jos osaat englantia, niin "clean fasting" haulla löytyy paljon asiaa tästä. Pääpointti on se, että suunnilleen mikä tahansa ravintoaine käynnistää insuliinin erityksen, tähän riittää jopa maustettu kivennäisvesi. Ja insuliinihan on hormoni, joka hoitelee rasvan varastointia. Musta kahvi, musta tee ja maustamattomat vedet eivät käynnistä insuliinin tuotantoa, joten keho voi pysyä rasvanpolttotilassa.
Jollei halua, että 16h ytäjaksoinen paasto keskeytyy ja käynnistää ruoansulatuksen, ei kannata syödä/juoda hiilihydraatteja/sokeria tai keinotekoisia makeuttajia. On niissä ohjeissa joku pieni ravintoannos joka ei haittaisi paaston tervehdyttäviin vaiheiisiin, mutta en nyt muista tarkemmin. Sen olen painanut mieleen, ettei se pienikään sallittu saa olla hiilihydraattia. Kauramaitoa en pystynyt itse kahviini laittamaan, ulkonäkö/rakenne jo esti sen. Käytän mantelimaitoa joka ei sisällä hiilareita, mutta vain 8h ruokaikkunan puitteissa. :)
Mielenkiintoista, että sait noin hyvän pudotuksen jättämällä kauramaidon käyttämisen paastoajalla. 🌸
Tässä kauramaidosta kahvissa luopuja.
En ole kauheasti netistä etsinyt mitään tutkittua tietoa, olen pohjannut ajatukseni lähinnä keskustelupalstojen annille. Olenhan nähnyt monen sanovan, että kahvi mustana paaston aikana. Pidin sitä ihan humpuukina, kunnes päätin yrittää monen viikon prosessoinnin tuloksena (lienen kofeiiniaddikti ja kahvi kaura- tai muulla maidolla on ollut tärkeä osa aamujani).
Siis insuliiniko niitä rasvoja pitää kiinni kehossani! Ja kun se poistuu kehosta paastolla, rasva lähtee... Minulla on nyt todella valaistunut tunne. Ja ihanaa, jos tämä oikeasti on ratkaisu. Taidan perehtyä asiaan vähän syvällisemmin. Kiitos!
Insuliinia tarvitaan kyllä kehossa, mutta olennaista on, ettei se ole koko ajan koholla. Kohonnut insuliinitaso estää rasvan palamisen. Siihen paasto on oiva ratkaisu. :)
Aamukahvin valkaisusta (kauramaidosta) luopuja täällä.
Paino oli tänä aamuna 800g vähemmän kuin eilen. Söin eilen ruokaikkunassa pastaa ja tonnikalakastiketta kahteen kertaan. Olen syönyt tähän tyyliin jotain perusruokaa 2 x päivässä (+kauramaito aamukahvissa) jo syksystä, eikä tosiaan mitään erityistä ole tapahtunut. Ja nyt sitten samat ruuat ja aamukahvi mustana ja paino romahtaa.
En normaalisti käy joka aamu puntarilla, mutta nyt tapahtuu niin mielenkiintoisia asioita, että on pakko.
En tietenkään toivo mitään kilo viikossa -pudotustahtia, mutta jos tässä nyt niin käy niin en valita. Ylipainoa on pitkälle yli 30kg. Sen taustalla on pitkä ja vaikea masennusjakso lääkityksineen ja isot elämänmuutokset. Nyt on käynnissä matka kohti hyvinvointia.
Hain painonpudotukseen apua työterveyshuollosta. Kolesterolit on koholla, muuten kaikki ok mutta tosiaan paino yli 100kg. Työterveyshoitaja on ohjeistanut syömään aamusta iltaan normisuositusten mukaan. En kehtaa kertoa hänelle, että olen siirtynyt pätkäpaastolle. Näen jo kauhun hänen silmissään, jos kertoisin. Hän on kyllä kaikin tavoin ihana ja huolehtiva, mutta vannoo 5-6 aterian nimeen.
Mulla on niin hyvä olo, kun ajattelen, että mun on ehkä sittenkin mahdollista saada painoa alas ja mahdollisesti olla kesällä 5-10kg kevyempi kuin nyt. Olen ikionnellinen, jos tämä toteutuu. Kesä ja ääretön läskiys ovat ikävä yhdistelmä, enkä halua enää koskaan kokea sitä. Ehkä ei nyt sitten tarvitsekaan!?
Kannattaa luopua pätkäpaastosta ketoosi-pussikuurin ajaksi. Tuossa saa kaloreita niin vähän, että aika kovilla on jos vielä pitää pitkän paaston.
Itse olin 12 vko Nutrilettilla juuri ja jätin suosiolla otin vko jälkeen 16/8 rytmin pois, kun oli tosi heikko ja huono olo paaston aikana. Mutta kannatti, kiloja lähti 21 kg :) Nyt takaisin pätkäpaastolla.