Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2819)
Minusta tämä on aika helppoa. Herään klo 8, syön klo 11 ensimmäisen kerran aamiaista vastaavan aterian, lounas klo 13, päivällinen klo 17 lasten kanssa ja iltapala klo 19. Nukkumaan menen klo 22. Eli hereillä ollessa olen aamulla 2h paastolla ja illalla 3h paastolla. En koe paastoavi 16h koskaan... 🤔. Ehkä tässä on sitten kiittäminen poikkeavan runsasta unentarvettani, että tämä sopii mulle näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on aika helppoa. Herään klo 8, syön klo 11 ensimmäisen kerran aamiaista vastaavan aterian, lounas klo 13, päivällinen klo 17 lasten kanssa ja iltapala klo 19. Nukkumaan menen klo 22. Eli hereillä ollessa olen aamulla 2h paastolla ja illalla 3h paastolla. En koe paastoavi 16h koskaan... 🤔. Ehkä tässä on sitten kiittäminen poikkeavan runsasta unentarvettani, että tämä sopii mulle näin hyvin.
No kun sinä onnellinen nukut 10 tunnin yöunet niin helppohan se on venyttää paasto vaan muutama tunti unien molempiin päihin. Minä en saa nukuttua kuin 5-7 tunnin unet niin aika monta tuntia joutuu hereillä ollessa paastoilemaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun sinä onnellinen nukut 10 tunnin yöunet niin helppohan se on venyttää paasto vaan muutama tunti unien molempiin päihin. Minä en saa nukuttua kuin 5-7 tunnin unet niin aika monta tuntia joutuu hereillä ollessa paastoilemaan...
Jos olisi halua laihduttaa, unen saaminen kondikseen olisi varmaan ensimmäinen askel. Unettomuus laihduttaa ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi halua laihduttaa, unen saaminen kondikseen olisi varmaan ensimmäinen askel. Unettomuus laihduttaa ihan älyttömästi.
Ai siis mitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis LIHOTTAA älyttömästi, tietenkin.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/unettomuus-lihottaa-ja-liha…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulkitsin ton ekan muotoilun ihan suoraan sarkasmiksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulkitsin ton ekan muotoilun ihan suoraan sarkasmiksi. :D
Ei, ihan kämmi se vain oli. :)
Kellään muulla paastotessa hereilläoloaikana muuten hyvä ja energinen olo, mutta aivot on ihan sumussa?? Ihan mahdoton tehdä loogisia päätelmiä tai ratkaisuja, ja seuraavan kerran kun syö tulee jopa ihan hämmästeltyä mitä äsken vaikkapa ostin/tein paastoajalla, eli toimin ihan erikoisella tavalla kun on pitkä tauko edellistä ruokailusta.
Verensokeri liian alhaalla?
Entäs se ketoosi... vaikuttaako hengityksenhajuun? Muistelen jostain lukeneeni. Tunnen oman hengityksen hajun, asun yksin ei ole kaveria keltä kysyä haiseeko... !!!
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, jota 16:8 ei ole laihduttanut yhtään? Mitähän teen väärin...
Aloitin pätkäpaaston äitienpäivän jälkeen, eli n. 1.5 kk olen paastonnut. Lauantaisin lipsun aikaikkunasta, joka on minulla klo 12-20. Nälkää kestän tosi hyvin, kovaa nälkää en ole edes tuntenut. Liikun kieltämättä hiukan epäsäännöllisesti, ehkä jaettuna päiville n. puoli tuntia päivässä tehokkaasti. En juurikaan herkuttele, paitsi vähän lauantaisin. Tänään olen syönyt 2 ruisleipäpalaa kalkkunaleikettä ja oivariinia päällä, pienen kipollisen raejuustoa tomaatin ja kurkun kanssa, , lasin mustikkamehua, kaksi kananfilettä ja pariisin perunoita sekä kurkkua, tomaattia ja paprikaa, omena ja (tänään) 4 palaa suklaata. Juon juomalla n. 2.5 litraa vettä päivässä. Ei minusta kovin epäterveellistä ruokaa. Näin syön lähes päivittäin, yleensä kalaa tai kanaa. En syö juustoja (paitsi raejuusto), jogurttia, punaista lihaa harvemmin (en tykkää siitä), alkoholia, limuja, mehuja en juo, enkä maitoa, vaaleaa leipää en syö. Enkä juo kahvia tai teetä. Nukun 6 h yössä, enempään minulla ei ole koskaan unta riittänyt. Unohdinkohan jotain? 😊 Mutta kaikkinensa painoa ei ole laskenut. En ole ylipainoinen (170/69), mutta muutama kilo voisi lähteä. Kuntosalia kaipaan, siellä ennen koronaa kävin 2-3 krt/vko, ja se tuntui olevan ainakin henkisesti tehokasta, ja ehkä kiinteyttääkin.
Hjälp.
Jos saisit mahdutettua jokapäivä tuohon ennen klo kahtatoista tunnin kävelyn, niin se saattaisi laittaa rasvapolton käyntiin. Heräät tunnin aikasemmin, lähdet kävelemään ja illall menet tuntia aikaisemmin nukkumaan. Kuukaudessa se muutama kilo kyllä lähtee tuolla.
Aloitin toukokuun puolivälissä, mitat 175cm/100kg. Taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka puhkeamisen myötä pari vuotta sitten lihoin 10kg. Ennestäänkin siis olin ylipainoinen, mutta kilpirauhasongelman (ja varmaan ikäkin vaikuttaa, olen nelikymppinen) myötä en saanut millään painoa alas, vaikka lääkityskin saatiin tasapainoon. Liikunta vain lisäsi nälkää, kalorivajeen laskeminen -500Kcal ei vaikuttanut mitään! Oikeasti, uskomatonta mutta totta!
No, kolmeen ekaan viikkoon pätkäpaastolla ei tapahtunut painossa mitään! Mikä on ihan käsittämätöntä, koska olen aina ollut aamupalaihminen ja nauttinut usein arkisinkin pitkän kaavan (ja isojen kaloreiden!) mukaisen aamiaisen, jonka päälle sitten normaali työpaikkalounas, päivällinen kotona ja vielä usein iltapalakin. Tällä syömistyylillä olen vuosien saatossa lihonut. Ravinnossa sinänsä ei ole sisällöllisesti hirveästi korjattavaa, mutta määrällisesti syön liikaa. Laskennallisesti kalorivaje lienee siis joka päivä ollut vähintään 500 kilokalorin luokkaa.
Olin jo luovuttamassa, mutta nyt! Ekaa kertaa kahteen vuoteen paino oli tänään alle 98 kg! Hallelujaa! Ilmeisesti kroppa on ensijärkytyksen jälkeen alkanut reagoida toivotusti.
Se, mikä on itseni yllättänyt eniten on, miten helppoa aamupalasta on ollut luopua. Teen istumatyötä ja huomaan, että minulla on päinvastoin vähemmän nälkä lounasaikaan klo 11-12 kun en ole aamulla syönyt kuin silloin, jos olen vetänyt esim. pari voileipää, mukillisen kahvia ja jugurttia aamulla.
Tämä tarina tsempiksi kaikille ylipainoisille 16:8 -kokeilijoille. Älkää luovuttako liian pian vaan antakaa asialle ja kropalle aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Aloitin toukokuun puolivälissä, mitat 175cm/100kg. Taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka puhkeamisen myötä pari vuotta sitten lihoin 10kg. Ennestäänkin siis olin ylipainoinen, mutta kilpirauhasongelman (ja varmaan ikäkin vaikuttaa, olen nelikymppinen) myötä en saanut millään painoa alas, vaikka lääkityskin saatiin tasapainoon. Liikunta vain lisäsi nälkää, kalorivajeen laskeminen -500Kcal ei vaikuttanut mitään! Oikeasti, uskomatonta mutta totta!
No, kolmeen ekaan viikkoon pätkäpaastolla ei tapahtunut painossa mitään! Mikä on ihan käsittämätöntä, koska olen aina ollut aamupalaihminen ja nauttinut usein arkisinkin pitkän kaavan (ja isojen kaloreiden!) mukaisen aamiaisen, jonka päälle sitten normaali työpaikkalounas, päivällinen kotona ja vielä usein iltapalakin. Tällä syömistyylillä olen vuosien saatossa lihonut. Ravinnossa sinänsä ei ole sisällöllisesti hirveästi korjattavaa, mutta määrällisesti syön liikaa. Laskennallisesti kalorivaje lienee siis joka päivä ollut vähintään 500 kilokalorin luokkaa.
Olin jo luovuttamassa, mutta nyt! Ekaa kertaa kahteen vuoteen paino oli tänään alle 98 kg! Hallelujaa! Ilmeisesti kroppa on ensijärkytyksen jälkeen alkanut reagoida toivotusti.
Se, mikä on itseni yllättänyt eniten on, miten helppoa aamupalasta on ollut luopua. Teen istumatyötä ja huomaan, että minulla on päinvastoin vähemmän nälkä lounasaikaan klo 11-12 kun en ole aamulla syönyt kuin silloin, jos olen vetänyt esim. pari voileipää, mukillisen kahvia ja jugurttia aamulla.
Tämä tarina tsempiksi kaikille ylipainoisille 16:8 -kokeilijoille. Älkää luovuttako liian pian vaan antakaa asialle ja kropalle aikaa!
Jos ensin laskee, että 500 kcal päivässä tarkoittaa n. 0,5 kg rasvaa viikossa (1 kg rasvaa vastaa n. 7000 kcal), niin ei tuo ihan ekojen viikkojen jälkeen välttämättä tosiaan vaa'alla vielä näy, kun se mittaushetken paino riippuu kuitenkin sen verran monesta eri tekijästä, kuten milloin on viimeksi syönyt tai käynyt vessassa ja naisilla kk-kierron vaiheesta. Lisäksi useimpien henkilövaakojen tarkkuudet vaihtelee ainakin oman kokemuksen perusteella mm. sen mukaan, missä kohtaa siinä vaa'alla seisoo. Joskus kaksi peräkkäistä punnitusta voi antaa ihan eri tulokset.
Eli on ihan normaalia, että vaaka alkaa näyttää tuloksia vasta useamman viikon jälkeen. :) Sitten taas, jos on samalla lisännyt liikuntaa, niin lihasten kehittyminenkin hidastaa painonnousua. (En nyt väitä, että kauhealla kalorivajeella pystyisi kasvattamaan lihasta ihan hirveästi, mutta käsittääkseni ylipainoisilla ihmisillä liikunnan lisääminen kyllä tiettyyn rajaan asti kasvattaa myös niitä lihaksia samalla kun rasvaa palaa.)
Jos 2-3 kuukauden laihdutusyrityksen jälkeen paino ei oikeasti ole laskenut eikä housujen vyötärö yhtään löystynyt, niin sitten pitää tehdä lisää muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs se ketoosi... vaikuttaako hengityksenhajuun? Muistelen jostain lukeneeni. Tunnen oman hengityksen hajun, asun yksin ei ole kaveria keltä kysyä haiseeko... !!!
Miksi olisit ketoosissa? Ei 16 tunnin ateriaväli sellaista tee. Vaatii todennäköisesti useamman päivän paaston.
Vierailija kirjoitti:
Kellään muulla paastotessa hereilläoloaikana muuten hyvä ja energinen olo, mutta aivot on ihan sumussa?? Ihan mahdoton tehdä loogisia päätelmiä tai ratkaisuja, ja seuraavan kerran kun syö tulee jopa ihan hämmästeltyä mitä äsken vaikkapa ostin/tein paastoajalla, eli toimin ihan erikoisella tavalla kun on pitkä tauko edellistä ruokailusta.
Verensokeri liian alhaalla?
Syö enemmän ja useammin. Tuollaisia oireita ei pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjä vatsa saa hengityksen haisemaan. Juo tarpeeksi vettä ja syö sen ruokailuikkinan loppupuolella vielä jotain kuitupitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, jota 16:8 ei ole laihduttanut yhtään? Mitähän teen väärin...
Aloitin pätkäpaaston äitienpäivän jälkeen, eli n. 1.5 kk olen paastonnut. Lauantaisin lipsun aikaikkunasta, joka on minulla klo 12-20. Nälkää kestän tosi hyvin, kovaa nälkää en ole edes tuntenut. Liikun kieltämättä hiukan epäsäännöllisesti, ehkä jaettuna päiville n. puoli tuntia päivässä tehokkaasti. En juurikaan herkuttele, paitsi vähän lauantaisin. Tänään olen syönyt 2 ruisleipäpalaa kalkkunaleikettä ja oivariinia päällä, pienen kipollisen raejuustoa tomaatin ja kurkun kanssa, , lasin mustikkamehua, kaksi kananfilettä ja pariisin perunoita sekä kurkkua, tomaattia ja paprikaa, omena ja (tänään) 4 palaa suklaata. Juon juomalla n. 2.5 litraa vettä päivässä. Ei minusta kovin epäterveellistä ruokaa. Näin syön lähes päivittäin, yleensä kalaa tai kanaa. En syö juustoja (paitsi raejuusto), jogurttia, punaista lihaa harvemmin (en tykkää siitä), alkoholia, limuja, mehuja en juo, enkä maitoa, vaaleaa leipää en syö. Enkä juo kahvia tai teetä. Nukun 6 h yössä, enempään minulla ei ole koskaan unta riittänyt. Unohdinkohan jotain? 😊 Mutta kaikkinensa painoa ei ole laskenut. En ole ylipainoinen (170/69), mutta muutama kilo voisi lähteä. Kuntosalia kaipaan, siellä ennen koronaa kävin 2-3 krt/vko, ja se tuntui olevan ainakin henkisesti tehokasta, ja ehkä kiinteyttääkin.
Hjälp.
Jos saisit mahdutettua jokapäivä tuohon ennen klo kahtatoista tunnin kävelyn, niin se saattaisi laittaa rasvapolton käyntiin. Heräät tunnin aikasemmin, lähdet kävelemään ja illall menet tuntia aikaisemmin nukkumaan. Kuukaudessa se muutama kilo kyllä lähtee tuolla.
Kiitos vinkistä ja asiallisesta vastauksesta ❤️ Kokeilen tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjä vatsa saa hengityksen haisemaan. Juo tarpeeksi vettä ja syö sen ruokailuikkinan loppupuolella vielä jotain kuitupitoista.
Ok kiitos vastauksesta. Näin olen ajatellutkin sen johtuvan. Siinä vaiheessa on 6 tuntia viime syömisestä kun olen huomannut asian. Vettä kyllä siemailen "joka väliin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduin nyt koronakeväänä 5 kiloa tekemättä yhtään mitään muuta kuin nukkumalla! Olen vuosia mennyt nukkumaan klo 23-24 ja herännyt kuuden jälkeen töihin. Nyt kun tuli pakkokomennus kotitoimistoon, nukunkin 24-09 ja kilot hävisivät täysin itsestään. En muuttanut ruokavaliota enkä liikuntaa... Nyt sitten haasteena onkin pitää tämä, kun kohta aletaan painostaa takaisin toimistoon (vaikka teen työni paremmin kotona ilman häiriöitä...).
Mä olen ensin etätöissä ja nyt lomalla syönyt silloin kun on nälkä. Herään 9 pintaan, runsas brunssi 11 jälkeen, tarvittaessa pien välipala, päivällinen 16 (normaalia itsekokattua kotiruokaa), iltapala 20 ja uni tulee 24-01.. Aikani kun mietin, niin näinhän mä söin ennen lapsia parikymmentä vuotta ja parikymmentä kiloa sitten. Viimeiset 8 vuotta olen syönyt melko hiilaritietoisesti, mutta määrällisesti liikaa.
Millähän tämän saisi rytmin saisi ylläpidettyä loman jälkeen, kun toimistolla pitäisi olla esim 7-15 ja siihen perään harrastuskuskauksia ennen päivällistä? Toimistolla pitäis pupeltaa kolmesti...
Olen aina ollut ilta/yösyöpöttelijä, mutta silti ajatus herätys 06 ja lounas 5h myöhemmin tuntuu aika pitkälle välille.
Mies taas tarvitsee ruokaa 3-4h välein tai alkaa heikottaa ja minä hullu aikani yritin pystyä samaan.
160/84
Kiva kun miehiäkin on tullut mukaan! Minä nainen 62v. 160 / 79 joten pudotettavaa olisi nyt ensin lievän ylipainon puolelle tästä merkittävästä ylipainosta. 74 kiloa olisi siinä lievän ylärajoilla mun pituisella. 6 viikkoa olen pitänyt paastoa 12-06 välillä eli syön aamupäivällä puoleen päivään asti. 4 kiloa on kaikkiaan tippunut mutta mun ongelmana viikonloput jolloin haluan vähän löysätä ja nautiskella niin aina tulee maanantaiksi takapakkia ja taas joutuu alkamaan lähtölukemista. Mikä avuksi???