Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2819)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu että terveellinen pudotustahti on n. 0,5 kiloa viikossa. Ei mullakaan ole enää tippunut kolmee kiloo viikossa sen ekan viikon jälkeen. Mutta olen iloinen että on pienessä laskusuunnassa eikä nouse enää!
On myös tutkimuksia joiden mukaan osalle ihmisistä sopii nopea pudotustahti, koska siinä näkee tuloksia aiemmin. Heillä ei vain motivaatio riitä jos tahti on kovin hidas. Tuossa puolen kilon tahdissa pitää laihduttaa useampi kuukausi ennen kuin se alkaa naisihmisellä näkyä kunnolla, kun paino vaihtelee muutenkin useampia kiloja neljän viikon rytmissä.
Onko kokemuksia auttaisiko nopeampaan pudotukseen lyhyempi syömisikkuna / vrk, pidemmällä paastoajalla?
Sanoisin, että auttaa. Periaatteessa kyse on kuitenkin aina kokonaiskalorimäärästä
Ei ole kyse kalorimäärästä.
Syömisikkunan rajoittamisessa on viime kädessä kyse kalorien rajoittamisessa. Sen vuoksi kaikki rajoitusruokavaliot toimivat. Voit ryhtyä vegaaniksi, karppaajaksi tai vältellä ruoka-aineita, joiden nimet alkavat vokaalilla. Lopputulos on, että saat vähemmän energiaa ja laihdut.
Kellon katsominen on monille helpoin tapa rajoittaa syömistä, mutta ei siihen liity mitään erityistä taikuutta. Paastovaikutus on painonhallinnan kannalta mitätön, ja siksi monen sivun vääntö maitokahvista on ihan turhaa. Sillä ei ole mitään merkitystä laihtumisen kannalta.
Ei se taikuutta olekaan, vaan elimistön toimintaa.
Sillä paastolla ei ole juuri mitään tekemistä laihtumisen kanssa. Kyseessä on ihan uskomuspohjainen oletus. Laihtuminen 16:8 -rytmissä johtuu siitä, että ihmisen on helpompi syödä vähemmän sitä noudattamalla.
Elimistön toiminta ei suinkaan ole mikään uskomusasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu että terveellinen pudotustahti on n. 0,5 kiloa viikossa. Ei mullakaan ole enää tippunut kolmee kiloo viikossa sen ekan viikon jälkeen. Mutta olen iloinen että on pienessä laskusuunnassa eikä nouse enää!
On myös tutkimuksia joiden mukaan osalle ihmisistä sopii nopea pudotustahti, koska siinä näkee tuloksia aiemmin. Heillä ei vain motivaatio riitä jos tahti on kovin hidas. Tuossa puolen kilon tahdissa pitää laihduttaa useampi kuukausi ennen kuin se alkaa naisihmisellä näkyä kunnolla, kun paino vaihtelee muutenkin useampia kiloja neljän viikon rytmissä.
Onko kokemuksia auttaisiko nopeampaan pudotukseen lyhyempi syömisikkuna / vrk, pidemmällä paastoajalla?
Sanoisin, että auttaa. Periaatteessa kyse on kuitenkin aina kokonaiskalorimäärästä
Syömisikkunan rajoittamisessa on viime kädessä kyse kalorien rajoittamisessa. Sen vuoksi kaikki rajoitusruokavaliot toimivat. Voit ryhtyä vegaaniksi, karppaajaksi tai vältellä ruoka-aineita, joiden nimet alkavat vokaalilla. Lopputulos on, että saat vähemmän energiaa ja laihdut.
Kellon katsominen on monille helpoin tapa rajoittaa syömistä, mutta ei siihen liity mitään erityistä taikuutta. Paastovaikutus on painonhallinnan kannalta mitätön, ja siksi monen sivun vääntö maitokahvista on ihan turhaa. Sillä ei ole mitään merkitystä laihtumisen kannalta.
Sillä paastolla ei ole juuri mitään tekemistä laihtumisen kanssa. Kyseessä on ihan uskomuspohjainen oletus. Laihtuminen 16:8 -rytmissä johtuu siitä, että ihmisen on helpompi syödä vähemmän sitä noudattamalla.
Miten ikinä, mutta monet näistä paastoasiantuntijoista puhuu insuliinitasoista ja kuinka keho polttaa ensin hiilihydraatit jne. Keho voi polttaa energiana lihaksia, rasvaa ja hiilihydraatteja. Laihduttajan kannalta olisi parasta päästä niihin rasvavarastoihin kiinni.
Mutta mitenkäs niihin pääsee, jos aina on jokin joka keholta estää sen käytön?
Näitä "paastoasiantuntijoita" yhdistää se, että kellään ei ole näyttöä sen tueksi, että paastomekanismilla olisi mitään laihduttavaa vaikutusta. Laihtua voi myös vaikka syömällä joka toinen tunti, jos vain kokonaiskalorimäärä on miinuksella. (Hampaille tuo ei kyllä ole hyväksi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimistön toiminta ei suinkaan ole mikään uskomusasia.
Ei niin. Paaston laihduttava vaikutus sen sijaan on.
On ihan älytöntä, että hölmöläiset pelottelevat kahvimaidon "paaston katkaisevalla" vaikutuksella, kun sillä ei todellisuudessa ole laihtumisen kannalta mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paasto kuitenkin helpottaa syömisen vähentämistä, koska näläntunne helpottuu ja on helpommin siedettävissä! Lisäksi vatsalaukun koko pienenee, eikä aikaikkunan sisällä enää jaksa syödä niin isoja annoksia. Kyllähän paastotilassa elimistö siirtyy käyttämään enemmän rasvaa energianlähteenä, kun nopeita hiilihydraatteja ei ruokavaliosta saa. Etenkin jos vielä noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota.
Elimistö alkaa polttaa varastorasvaa aina, kun energiansaanti on miinuksella. Se ei ole mikään paastoamisen erikoisvaikutus.
Tuo vatsalaukun pieneneminen ja nopeampi kylläisyys on kyllä validi pointti. Sen voi huomata ihan käytännössä. Vatsan täyttyminen on toki vain osa nälänsäätelyä.
Tässä on esim. hyvin tuotu esille millaisia tuloksia pätkäpaastolla on saatu
https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-upd…
Ne jotka paastosivat 16:8 syklillä, heidän ruokahalunsa väheni ja insuliinitasot olivat alhaisemmat (verrattuna 12:12 syklin ryhmään). Lisäksi verensokeritasot ja elimistön tulehdustila olivat alhaisemmat.
Eli jaksoittaisen paaston hyödyt voivat olla erittäin hyödyllisiä erityisesti niille, jotka kärsivät insuliiniresistenssistä ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta.
Kannattaa huomata, että pätkäpaasto ja paasto ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Paasto on yleensä vähintään vuorokauden mittainen aika hyvin pienellä kalorimäärällä ja oikeassa paastossa elimistö menee ketoosiin. Yleensä paaston aikana elimistö ottaa energiaa ensin lihaksista ja vasta sitten elimistön rasvavarannoista. Pätkäpaastonkin ajatuksena on toki kaloreiden rajoittaminen, mutta se tapahtuu niin, että tietyn aikaikkunan aikana saa kuitenkin syödä normaalisti. Pätkäpaastossa syömättömät jaksot eivät ole niin pitkiä, että elimistö menisi ketoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on esim. hyvin tuotu esille millaisia tuloksia pätkäpaastolla on saatu
https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-upd…
Ne jotka paastosivat 16:8 syklillä, heidän ruokahalunsa väheni ja insuliinitasot olivat alhaisemmat (verrattuna 12:12 syklin ryhmään). Lisäksi verensokeritasot ja elimistön tulehdustila olivat alhaisemmat.
Eli jaksoittaisen paaston hyödyt voivat olla erittäin hyödyllisiä erityisesti niille, jotka kärsivät insuliiniresistenssistä ja hidastuneesta aineenvaihdunnasta.
Lisäksi paastoamisen uskotaan (tiedetään) käynnistävän elimistön autofagian. Toki tämä vaatii pidempiä kuin 16 tunnin paastoja.
Kaikki rajoitusruokavaliot laihduttavat, myös 16:8. Tämä on lisäksi sellainen syömisrytmi, joka tuntuu sopivan monelle ja jota monien on helppo jatkaa loputtomasti. Helppoudessa sen etu on. En ymmärrä, miksi mukaan pitää sotkea huonosti perusteltua ravitsemustiedettä, jolla tuntuu etenkin laihduttajanaisten keskuudessa olevan melkein uskonnon kaltainen rooli.
Toivottavasti tässä ketjussa ei enää peloteltaisi ketään laihduttajaa sillä, että maidon juominen aamukahvin kanssa "katkaisee paaston".
16 tuntia syömättä menee helposti, 18 ok päivästä riippuen ja 20 on jo aika vaikeaa ja tulee jaksamisen kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rajoitusruokavaliot laihduttavat, myös 16:8. Tämä on lisäksi sellainen syömisrytmi, joka tuntuu sopivan monelle ja jota monien on helppo jatkaa loputtomasti. Helppoudessa sen etu on. En ymmärrä, miksi mukaan pitää sotkea huonosti perusteltua ravitsemustiedettä, jolla tuntuu etenkin laihduttajanaisten keskuudessa olevan melkein uskonnon kaltainen rooli.
Toivottavasti tässä ketjussa ei enää peloteltaisi ketään laihduttajaa sillä, että maidon juominen aamukahvin kanssa "katkaisee paaston".
Pätkäpaastossa on se hyvä puoli muihin rajoitusruokavalioihin verrattuna, että rajoitetaan ainoastaan syömisen ajankohtaa, mutta aikaikkunan sisällä saa syödä kaikkea. Eli on mahdollista syödä monipuolisesti ja voi ihan hyvin syödä kaikkien muiden ihmisten kanssa samaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastossa on se hyvä puoli muihin rajoitusruokavalioihin verrattuna, että rajoitetaan ainoastaan syömisen ajankohtaa, mutta aikaikkunan sisällä saa syödä kaikkea. Eli on mahdollista syödä monipuolisesti ja voi ihan hyvin syödä kaikkien muiden ihmisten kanssa samaa ruokaa.
Kyllä, se on sosiaalisesti paljon vähemmän rajoittavaa kuin moni muu syömisen tapa. Kukaan ei kohota kulmia, jos skippaat aamiaisen.
Tämä tekee tästä just niin helppoa, että ei edes tunnu laihdutuskuurilta. Paino tippuu hitaasti, mutta varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tekee tästä just niin helppoa, että ei edes tunnu laihdutuskuurilta. Paino tippuu hitaasti, mutta varmasti.
Minkälaista tahtia sulla ja mistä lähtötilanteesta?
5 viikkoa pätkäpaastoa 16:8 ikkunalla teki selvää pömppövatsarasvasta. Painoa tippui normaalipainon sisällä 4kg, nälkä ei vaivannut ja yöunet on olleet hyvät 7-8 h. Tällä mennään edelleen, niin hyvin sopii kyllä mun elämään, etten pois vaihda. Käytiin mp-reissussakin, pätkäpaasto helpottaa myös tätä harrastusta, kun aamupäivästä ei tarvitse kuin kahvia ja vettä.
Mun on pakko kertoa vähän erilainen tarina, vaikka olen ollut pätkäpaaston kannattaja ja kirjoittanut tähänkin ketjuun joskus aikoinaan innostuneita kuulumisia.
Olen taistellut painon kanssa vuosia, vaikka olenkin normaalipainossa vielä, niin se on tasaisesti noussut koko ajan nyt vanhempana ja joskus 1-2 vuotta sitten löysin pätkäpaaston ja innostuin ja se tuntui minulle täydelliseltä painonhallintakeinolta.
Paino laskikin alkuun, mutta hirveä makeanhimo ja herkkujen himo teki terveellisestä ruokavaliosta vaikeaa ja repsahdin helposti ja paino jojoili.
Päätin lopulta vuosien laihduttamisen jälkeen kokeilla jotain aivan muuta ja aloin syömään ns. virallisten ohjeiden mukaan 5 ateriaa päivässä, vaikka tuntui vaikelta syödä niin paljon ja usein kun oli tottunut kaiken rajoittamiseen ja paastoiluun. Mutta kyllä kannatti! Aivan kuin joku verho olisi vedetty edestä, ja koko elämä tuntuu aivan erilaiselta. Energiaa riittää valtavasti, ja käynkin lenkillä joka päivä töiden jälkeen, kun aikaisemmin illat meni sohvalla haaveillen kaikesta sokerimätöstä ja olin uuvuksissa koko ajan.
Syön vain selkeät suunnitellut ateriat ja makeannälkä on hävinnyt kokonaan, en syö mitään makeaa ellei marjoja ja hedelmiä lasketa.
Ja vaikka paino nyt sitten nousisikin niin ei haittaa, en silti vaihtaisi enää takaisin siihen itseni nälkiinnyttämiseen, miltä pätkäpaastoilu nyt jälkikäteen katsottuna tuntuu.
Uskon edelleen että pätkäpaastoilu voi sopia jollekin, mutta minulle se oli selvästi väärä elämäntapa, vaikka se tuntui niin helpolta.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko kertoa vähän erilainen tarina, vaikka olen ollut pätkäpaaston kannattaja ja kirjoittanut tähänkin ketjuun joskus aikoinaan innostuneita kuulumisia.
Olen taistellut painon kanssa vuosia, vaikka olenkin normaalipainossa vielä, niin se on tasaisesti noussut koko ajan nyt vanhempana ja joskus 1-2 vuotta sitten löysin pätkäpaaston ja innostuin ja se tuntui minulle täydelliseltä painonhallintakeinolta.
Paino laskikin alkuun, mutta hirveä makeanhimo ja herkkujen himo teki terveellisestä ruokavaliosta vaikeaa ja repsahdin helposti ja paino jojoili.
Päätin lopulta vuosien laihduttamisen jälkeen kokeilla jotain aivan muuta ja aloin syömään ns. virallisten ohjeiden mukaan 5 ateriaa päivässä, vaikka tuntui vaikelta syödä niin paljon ja usein kun oli tottunut kaiken rajoittamiseen ja paastoiluun. Mutta kyllä kannatti! Aivan kuin joku verho olisi vedetty edestä, ja koko elämä tuntuu aivan erilaiselta. Energiaa riittää valtavasti, ja käynkin lenkillä joka päivä töiden jälkeen, kun aikaisemmin illat meni sohvalla haaveillen kaikesta sokerimätöstä ja olin uuvuksissa koko ajan.Syön vain selkeät suunnitellut ateriat ja makeannälkä on hävinnyt kokonaan, en syö mitään makeaa ellei marjoja ja hedelmiä lasketa.
Ja vaikka paino nyt sitten nousisikin niin ei haittaa, en silti vaihtaisi enää takaisin siihen itseni nälkiinnyttämiseen, miltä pätkäpaastoilu nyt jälkikäteen katsottuna tuntuu.Uskon edelleen että pätkäpaastoilu voi sopia jollekin, mutta minulle se oli selvästi väärä elämäntapa, vaikka se tuntui niin helpolta.
Kuulostaa siltä, ettet pätkäpaastolla ollessasi syönyt tarpeeksi ja nyt syöt. Ei minun käsittääkseni 16 tunnin paaston aikana pitäisi tulla kova nälkä, kun siitä puolet on nukkumistakin. Itse nautin ainakin sellaisia rekkamiesannoksia päivän molemmilla aterioilla. Sehän tässä onkin mukavaa, kun voi syödä kunnolla ja silti jäädä miinuskaloreille. Ainakin minulla isot ateriat ovat se, mikä pitää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Päätin lopulta vuosien laihduttamisen jälkeen kokeilla jotain aivan muuta ja aloin syömään ns. virallisten ohjeiden mukaan 5 ateriaa päivässä, vaikka tuntui vaikelta syödä niin paljon ja usein kun oli tottunut kaiken rajoittamiseen ja paastoiluun. Mutta kyllä kannatti! Aivan kuin joku verho olisi vedetty edestä, ja koko elämä tuntuu aivan erilaiselta. Energiaa riittää valtavasti, ja käynkin lenkillä joka päivä töiden jälkeen, kun aikaisemmin illat meni sohvalla haaveillen kaikesta sokerimätöstä ja olin uuvuksissa koko ajan.Syön vain selkeät suunnitellut ateriat ja makeannälkä on hävinnyt kokonaan, en syö mitään makeaa ellei marjoja ja hedelmiä lasketa.
Ja vaikka paino nyt sitten nousisikin niin ei haittaa, en silti vaihtaisi enää takaisin siihen itseni nälkiinnyttämiseen, miltä pätkäpaastoilu nyt jälkikäteen katsottuna tuntuu.Uskon edelleen että pätkäpaastoilu voi sopia jollekin, mutta minulle se oli selvästi väärä elämäntapa, vaikka se tuntui niin helpolta.
No, sulle pätkäpaastoilu ei sitten sopinut. Toki ihmettelen miksi nimität sitä nälkiinnyttämiseksi. Etkö kuitenkaan syönyt tarpeeksi ravinteikasta ruokaa syömisaikana?
Täällä uusi kirjoittaja! Olen pätkäpaastoillut ensimmäistä kertaa elämässäni. Muutin samalla ruokavalion vähähiilihydraattiseksi, jotta ei tule nälkä paastoillessa. Nyt tulee kohta 7 viikkoa täyteen ja hyvältä vaikuttaa. Ensimmäinen tavoitteeni on 10 viikkoa, ja luultavasti jatkan siitä ainakin puoleen vuoteen asti, jos ei mitään kummempia vaikeuksia ilmene. Tällä hetkellä ruokailuikkuna on useimpina päivinä 5 tuntia ja paastoa tulee sitten 19 tuntia. Olen ajatellut hiljalleen supistaa ruokailuikkunaa tuosta vielä neljään tuntiin, jos vain pystyn syömään riittävän määrän ruokaa niin lyhyessä ajassa.
Painoa minun ei tarvitse pudottaa, mutta muuten minulla on kaikenlaisia jaksamis- ja terveysongelmia, joihin haluaisin helpotusta. Järkyttävä väsymys ruuan jälkeen ja sokeriaddiktio ovatkin jo lähteneet, samoin ientulehdus. Sen häviäminen oli ensimmäinen myönteinen muutos, jonka huomasin. Myönteistä on myös se, että saa syödä niin hyvää ruokaa! Päivän jokainen ateria on nykyään suuri nautinto. Erityisesti ketoruokavalioon kuuluva rasvan määrä tuli yllätyksenä ja siihen vei aikaa totutella, mutta nyt osaan syödä sitä riittävästi, niin ettei tule nälkä paastojaksolla.
Niitä ihania ylitsevuotavia energioita ja liikunnan iloa/helppoutta, joista usein mainitaan, odottelen vielä tuleviksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pätkäpaastossa ole tarkoitus vetää sokeriövereitä sen aikaikkunan sisällä vaan syödä juurikin tuota normaalia, terveellistä ruokaa. Hyvä kuitenkin että olet löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion.
Itselläni sokeririippuvuus taas on hävinnyt kokonaan pätkäpaastoilun myötä.
Miten ikinä, mutta monet näistä paastoasiantuntijoista puhuu insuliinitasoista ja kuinka keho polttaa ensin hiilihydraatit jne. Keho voi polttaa energiana lihaksia, rasvaa ja hiilihydraatteja. Laihduttajan kannalta olisi parasta päästä niihin rasvavarastoihin kiinni.
Mutta mitenkäs niihin pääsee, jos aina on jokin joka keholta estää sen käytön?