Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
781/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastolla ei saisi nauttia mitään muuta kuin vettä. Kahvikin käynnistää kehon metaboliikan ja ruoansulatuksen

Vierailija
782/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietämättäni "paastonnut" jo yli kymmenen vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastolla ei saisi nauttia mitään muuta kuin vettä. Kahvikin käynnistää kehon metaboliikan ja ruoansulatuksen

Ei tuossa ole paastoaminen mitenkään olennaista, vaan rasvanpoltto. Kyllä esim  teetä ja sokerittomia juomia voi silti juoda maltillisia määriä, kunhan ne eivät sisällä kuin minimaallisen määrän hiilihydraatteja.

Vierailija
784/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ok jos juo kahvia sen ruokailuikkunan aikana? Vai eikö ollenkaan? Mä olen juonut kahvia aamulla  jo varmaan 20 vuotta ja sen pois jättäminen vähän kauhistuttaa..

Ei suositella, mutta jos juot, älä laita maitoa tai sokeria. Ihan henkilökohtaista, miten kenenkin kroppa noihin reagoi.

Vierailija
785/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki syövät illalla.Minä juon aamukahvin ja leikkelesämpylän 8maissa aamulla.Sitten lounas ja päiväkahvi.15maissa viili,hedelmä tai jotain vastaavaa. Illalla maitokahvi. -7kg .

Vierailija
786/2812 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole paastoaminen mitenkään olennaista, vaan rasvanpoltto. Kyllä esim  teetä ja sokerittomia juomia voi silti juoda maltillisia määriä, kunhan ne eivät sisällä kuin minimaallisen määrän hiilihydraatteja.

Minimaallinen xD

Vierailija
787/2812 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni muutaman kuukauden, mutta sitten elimistö asettui kapinaan kilojen takaisin saamiseksi. Teetättä sellaisen nälän että olisi pitänyt ahtaa ruokaa koko ajan suuhun.

Kroppa voitti:(

Vierailija
788/2812 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni muutaman kuukauden, mutta sitten elimistö asettui kapinaan kilojen takaisin saamiseksi. Teetättä sellaisen nälän että olisi pitänyt ahtaa ruokaa koko ajan suuhun.

Kroppa voitti:(

Olit siis jonkinlaisella kitukuurilla eikä kroppa saanut tarpeeksi ravintoa. Sehän ei suinkaan ole pätkäpaaston tarkoitus.

Vierailija
789/2812 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin syömisikkunan n. 10-18. Viikonloput ei niin tarkasti. Söin mitä halusin. Ei tippunut paino yhtään, mutta opin, ettei aamiaista ole pakko syödä ennen töihin lähtöä. Syön edelleen suurinpiirtein ennen kuutta päivän ruuat ja aamiainen töissä, koska voin näin hyvin ja energia pysyy tasaisena. Paino vaan on ja pysyy ☺️. Olen kuitenkin suht normaalipainoinen, maha vaan on liuan pömppö.

Vierailija
790/2812 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 23-1 pätkis oli liian rankka. Tuli liian kova nälkä siinä viimeisen muutaman tunnin aikana ja häiritsi kaikkea tekemistä kun mietin 3-4 tuntia vain pelkkää ruokaa.

16-8 on paljon järkevämpi ja syön pari kertaa sen 8 tunnin aikaikkunan sisällä, hyvin pysyy nälkä poissa seuraavat 16 tuntia ruokailuun. Ja paino tippuu sen puolisen kiloa viikossa, lasken kalorit summittaisesti mielessä ja pidän n. 400-500kcal päivävajetta. Syön mitä huvittaa, myös suklaata ja herkkuja, kunhan kalorit pysyvät miinuksella.

Vierailija
791/2812 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöttekö sen 8 tunnin aikana kolme ateriaa ja enemmän proteiini -vai hiilaripitoisesti?

Hiilareita kannattaa rajoittaa. Tai ainakin niitä nopeita.

Vierailija
792/2812 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöttekö sen 8 tunnin aikana kolme ateriaa ja enemmän proteiini -vai hiilaripitoisesti?

Hiilareita kannattaa rajoittaa. Tai ainakin niitä nopeita.

Eikä proteiinia pidä yli tarpeensa syödä, se vain lisää nälkää. Kaikki kevyt-tuotteet kannattaa myös jättää syömättä.

Vierailija
793/2812 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun laihdutusvinkeistä vähintään puolet ovat täyttä puppua. Jos haluaa laihduttaa, kannattaa apua hakea ihan muualta.

Vierailija
794/2812 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällä hetkellä ketään pätkäpaastolla? Itse aloitin tänään. Meni yllättävän helposti. Aion syödä klo.11-19 välillä. Se sopii itselle parhaiten. Toivon, että tällä saan sokeriaddiktioni myös kuriin ja painokin kyllä saisi laskea... Tulee vain pitää erityistä huolta, että syö tarpeeksi eikä aja itseä ojasta allikkoon eli säästöliekille. :)

Vierailija
795/2812 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto kirjoitti:

Onko tällä hetkellä ketään pätkäpaastolla? Itse aloitin tänään. Meni yllättävän helposti. Aion syödä klo.11-19 välillä. Se sopii itselle parhaiten. Toivon, että tällä saan sokeriaddiktioni myös kuriin ja painokin kyllä saisi laskea... Tulee vain pitää erityistä huolta, että syö tarpeeksi eikä aja itseä ojasta allikkoon eli säästöliekille. :)

Mä olen nyt kuukauden ajan syönyt klo 14-22 välillä (olen iltavirkku, siksi myöhäisempi ikkuna :D). Olo on tosi jees, painoa tippunut pari kiloa(68->65), kaikenlaista kyllä syön tuon aikaikkunan sisällä. Mun paasto ei taida olla edes oikeaoppinen paasto kun aamupäivällä vedän pari kahvikupposta maitotilkalla... siitä huolimatta tää on parantanut mun oloa paljon. Hämmentävän energinen olo suorastaan, enemmän aikaa muulle touhulle kun ruoka ei pyöri mielessä aamuisin.

Tein aloittaessani sen virheen että rajoitin kaloreita radikaalisti ja olo oli todella heikko, tärkeää tosiaan syödä tarpeeksi suuria määriä. Musta tuntuukin että syön nykyään melkein enemmän kuin ennen paastoa ja silti paino laskee hiljalleen, jotain vaikutusta tuolla 16h tauolla on!

Vierailija
796/2812 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto kirjoitti:

Aloitin kesälomalla ja jo sinä aikana huomasi ison eron: olo virkistyi ja painoa putosi yhden vaatekoon verran. Elokuun lopulla hieman lipsuin ja muutos olossa tuntui heti. Nyt ruodussa taas. 

Vierailija
797/2812 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut noin vuoden pätkäpaastolla. Kesälomalla lipsuin siitä mutta nyt olen palannut siihen. Kiloja lähtenyt roimasti.

Vierailija
798/2812 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt vuoden 16:8 pätkäpaastolla. Painoa ei valitettavasti ole lähtenyt ollenkaan, mikä ei sinänsä yllätä, että ennenkin söin aamulla tosi vähän, usein jonkun juotavan jogurtin vaan, ja eihän se paljon painoa laske jos sellainen jää sitten välistä kun aamupäivän paastoan. Varsinkin kun ne kalorit tulee otettua takaisin sillä että nykyisin syön klo 17 aikoihin välipalan, mitä en syönyt silloin kun söin aamupaloja. 

Mutta tykkään siitä ettei tarvi aamu-unisena "väkisin" syödä mitään, eikä vaivautua syömisen takia. Sen takia olen jatkanut 16:8 linjalla, vaikkei painoa olekaan lähtenyt.

Vierailija
799/2812 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaa syövät elävät pidempään.

Vierailija
800/2812 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä metodi sopii itselle hyvin. Olen koko ikäni väkisin syönyt aamupalaa, koska sen terveydellisiä hyötyjä lietsotaan joka paikassa. Nyt kun on viikon syönyt tarvittavat kalorit klo. 11-19 välillä olo on mahtava! Makeanhimo on jo tämän ajan aikana vähentynyt, olo on energisempi ja "höttönen" olo on kaikonnut. Enkä muuta tosiaan ole muuttanut kuin jättänyt väkisin syödyn aamupalan pois. Kiloja on lähtenyt 1. Olkoon nesteitä, mutta tämä motivoi jatkamaan! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän