Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
761/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pätkäpaastolaisilla menee? Oon ollut noin vuoden ja laihtunut rutkasti.

Vierailija
762/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun 8 h 'syömisikkuna' ja paljonko olet laihtunut kaikkiaan? Oletko mies vai nainen? Pituus? Eli tarkempaa dataa tässä kyselen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun 8 h 'syömisikkuna' ja paljonko olet laihtunut kaikkiaan? Oletko mies vai nainen? Pituus? Eli tarkempaa dataa tässä kyselen :)

Ai niin, ja ikä?

Vierailija
764/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömisikkuna yleensä 11-19, mutta voim joustaa siitä. En tiedä paljonko olen laihtunut kun en käytä vaakaa.

Mutta vaatekostA 42 kokoon 36, ja ikää 49.

Vierailija
765/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut nyt 3 kk pätkäpaastolla 4/20  ja tiputtanut 7 kiloa. Nälän tunne poistunut ja muuten olo on hyvä, mutta ongelmana on ollut koko tämän ajan ripuli. Joskus päivittäin, mutta vähintään muutaman kerran viikossa. En halua keskeyttää, sillä ollut helpoin dietti tähän mennessä ja olo muuten niin hyvä. RIpuli kuitenkin rajoittaa jonkin verran elämää. 

Vierailija
766/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut nyt 3 kk pätkäpaastolla 4/20  ja tiputtanut 7 kiloa. Nälän tunne poistunut ja muuten olo on hyvä, mutta ongelmana on ollut koko tämän ajan ripuli. Joskus päivittäin, mutta vähintään muutaman kerran viikossa. En halua keskeyttää, sillä ollut helpoin dietti tähän mennessä ja olo muuten niin hyvä. RIpuli kuitenkin rajoittaa jonkin verran elämää. 

Mulla sama, mistähän johtuu?

Vierailija
767/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok jos juo kahvia sen ruokailuikkunan aikana? Vai eikö ollenkaan? Mä olen juonut kahvia aamulla  jo varmaan 20 vuotta ja sen pois jättäminen vähän kauhistuttaa..

Vierailija
768/2812 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin surutta juon kahvia ja laitan siihen rasvatonta maitoa, vaikka sitä ei joidenkin mukaan pitäisi tehdä. Ei oo vaikuttanut mulla laihtumiseen.

Vierailija
769/2812 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin surutta juon kahvia ja laitan siihen rasvatonta maitoa, vaikka sitä ei joidenkin mukaan pitäisi tehdä. Ei oo vaikuttanut mulla laihtumiseen.

Kannattaa korvata rasvaton maito kermalla, jossa enemmän rasvoja suhteessa proteiineihin ja hiilihydraatteihin. Ja todennäköisesti pienempi määrä kermaa riittää. Paaston kannalta on tärkeä, että ei nosta insuliinia, mitä hiilihydraatit ja proteiini ovi tehdä. Rasvaahan keho saa paaston aikana jatkuvasti rasvakudoksesta.

Vierailija
770/2812 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoaikana täytyy pitää nolla kalorit, muuten saa syödä ja juoda mitä haluaa.

Vierailija
771/2812 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon ainoastaan mustaa vettä, kahvia tai vichyä.

Nyt kesällä flunssan ja jälkitaudin takia ruokarytmi on vähän kärsinyt, paastoaika on ollut vain n.14h ja ruokavalio sisältänyt melkoisesti herkkuja, ja urheilu jäänyt kokonaan, joten painoa on tullut pari kiloa varmasti lisää. Vaakaa en ole uskaltanut vielä katsoa, yritän ensin päästä takaisin ruotuun ja sitten alan kartoittaa vanhinkoja. :D

Yritän silti pitää elämästä nauttimisen pääasiana, enkä keskity laihduttamiseen.

Vierailija
772/2812 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vettä ja mustaa kahvia juon, en mustaa vettä. :D

T:edellinen

Vierailija
773/2812 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni sopii 16:8 myös. En ole koskaan välittänyt aamupalasta ja varsinainen nälkä tulee vasta töiden jälkeen, joten aamu ja pvä mennään veden, teen ja kahvin voimalla ja syön klo 16-24. Olen iltaihminen ja harvoin otan enää mitään kymmenen jälkeen, joten tulee se 18:6 malli oikeastaan.

4 kiloa on lähtenyt. Pidempi haave olisi vielä 10kg saada pois jouluun mennessä, mutta 5kg olisi jo hienoa sekin. Olen 43v 165cm 68kg lähtöpaino. Nyt 64kg ja tavoite alle 60kg tai tuo 55kilon ideaali.

Viikonloppuna söin poikkeuksellisesti aamupuuron marjoilla ja heti klo 10 oli taas jo nälkä. Tuli syötyä enemmän päivässä ja napsittua ylimääräisiä, joita tässä iltapainotteisessa syömisessäni ei tule tehtyä.

Klo 16 jälkeen Syön yhden ruuan (vihanneksia, kasviksia, proteiinina kalaa/kanaa/pähkinöitä tai juustoa), iltapalan esim.maustamatonta jugurttia sokerittomalla myslillä ja marjoilla sekä vielä iltaomenan tai pari porkkanaa. Tämän enempää ei ehdi syödä eikä ole yhtään nälkää.

Onko muita, jotka käyttävät tämän ruokaikkunan iltapvä-ilta-aikaan? Miten teillä sujuu?

Itselle ajattelen tämän pysyvänä muotona miten syödä ja poikkeuksia saa tulla juhlissa ja retkillä, ne ei haittaa mitään jos muuten pysyy tuo normaali rytmi. Herkkuja ei tee mieli ja on helppo kieltäytyä. Joskus otan jäätelön tai smoothien jos on kuuma helle.

Vierailija
774/2812 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin toissapäivänä 16+8 paaston ja on heti ollut paljon parempi ja jotenkin kevyempi olo. Kiloja on kertynyt stressisyömisen ja naposteluaddiktion (sokeriset herkut erityisesti) takia reilusti, toivottavasti alkavat nyt tippua.

Vierailija
775/2812 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ruokaikkuna iltapäivällä/illalla.

Yleensä klo 13-21 on minulle luontaisin rytmi syödä.

Näin menty nyt virallista pätkäpaastoa vuoden ajan, mutta ennen sitä epävirallisesti samalla rytmillä koko elämän, kun en ole koskaan ollut aamuisin nälkäinen.

Vierailija
776/2812 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, mistähän johtuu?

Mula ei mitään todettua keliakiaa tai mitään, ja pystyin ennen käyttämään viljoja ja oikeastaan kaikkia ruoka-aineita ongelmitta. Kuitenkin pätkäpaaston aloitettuani vatsani ei enää sietänyt viljoja vähääkään suuremmissa määrin(esim. jossain kastikkeessa suurustimena ei tuota mitään ongelmia, tai pieni pala leivosta).  Oireena juurikin ripuli vajaan tunnin kuluttua syömisestä.

Vierailija
777/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ollu kauaa vielä ja jo lähtenyt yli 3 kiloo et kyl toimii.

Vierailija
778/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ok jos juo kahvia sen ruokailuikkunan aikana? Vai eikö ollenkaan? Mä olen juonut kahvia aamulla  jo varmaan 20 vuotta ja sen pois jättäminen vähän kauhistuttaa..

Kahvia saa juoda, kuten teetäkin, mutta lisukkeet (maito, kerma, hunaja yms.) pitää jättää pois. Eli mustana.

Vierailija
779/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvia saa juoda, kuten teetäkin, mutta lisukkeet (maito, kerma, hunaja yms.) pitää jättää pois. Eli mustana.

Siis jos tarkoitit paaston aikana kun ET syö. Ruokailuikkunan aikana (kun syöt kaloreita) voit sitten vetää kahvia millä lailla haluat. Mutta paaston aikana mustana.

Vierailija
780/2812 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16:8 paasto itsessään on hyvä, mutta kannattaa senkin kanssa miettiä mikä on hyvä tapa toteuttaa sitä ITSELLE. Kuuntele omaa kehoasi.

Ensin valitset että mihin aikaan paastoat. Itelle aamupaasto sopii paremmin kuin ilta, eli kuulun tuohon joukoon jotka syö 11-19 välillä.

Kannaa myös löytää ne itelle mieluisat ruuat sensijaan että etsisi väkisin jostain netistä muitten paastoajien kukkakaaligratiinin tai lehtipirtelön ohjeen jos sellainen ei maistu. Tulee vaan tympiintyny olo ja todennäköisemmin ratkeat. Syö niin että syöminen ei oo pakkopullaa.

Tietysti epäterveelliset jutut (karkit, sipsit, suklaa, ehdottomasti mehut ja limut) kannattaa jättää pois. Totta kai joskus voi pitää karkkipäivän, mutta ei joka päivä tai edes joka toinen päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän