Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
721/2812 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi pätkäpaastoilija, kolmatta viikkoa menen nyt. Ruokailurytmini on siirtynyt luonnostaan niin, että syön lounaan klo 12 ja toisen ruoan klo 17. Olen nälkäinen aamulla mutten lainkaan illalla, aamu on selkeästi paljon vaikeampi. Ekat 1,5 viikkoa join lisäksi aamukahvin maidolla mutta nyt olen siirtynyt mustaan. Syön karpisti ja päällä on koko ajan tikkujen mukaan vahva ketoosi.

Olo on hyvä ja toteutus on helppoa. Ainoa ongelma tässä on paino, joka ei ole laskenut yhtään. Ei_vttu_grammaakaan. 😩 Ja ei, vaatekokokaan ei ole pienentynyt. Olen normaalipainoinen mutta vyötärö 90 cm. Mitä vielä voin tehdä?

Jatkat samaan malliin, kyllä se paino alkaa putoamaan.  Vasta vajaa kolme viikkoa sulla mennyt, ei pidä olla niin kärsimätön.

Vierailija
722/2812 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä täältäkin, vhh pätkäpaastoa takana nyt 2,5 kk ja painoa lähtenyt 8,5 kg. Syömisikkuna 12-19 ja teen yleensä omat, kylmänä syötävät eväät töihin (ei ole mikroa). Liikuntaa en ole harrastanut yhtään eli kaikki painonpudotus on puhtaasti ruokavalion ansiota!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/2812 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takana 28 päivää, tavoite on 18:6 ja syömisikkuna aamulla 06-12. Käytännössä kuitenkin syön vain työlounaan päivän ainoana ateriana työpaikan ravintolassa. Syön sitä mitä on tarjolla, erittäin paljon salaattia ja useimmiten jälkiruokaa että saan tarpeeksi kaloreita. Vointi on loistava.

En punnitse itseäni mutta vaatteet tuntuvat huomattavasti väljemmiltä, olen pudottanut ehkä yhden vaatekoon. Paastoamisen syy on sokeritasapainon parantaminen ja omenavartalo. Olen nainen joten laitoin syömisikkunan aamuun, lukemani perusteella se on terveellisempää paastoaville naisille.

Aion nyt noin kuukauden totuteltuani lisätä hieman pidempiä 36 h -72 h autofagiapaastoja joihinkin kohtiin.

Vierailija
724/2812 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivitystä täältäkin, vhh pätkäpaastoa takana nyt 2,5 kk ja painoa lähtenyt 8,5 kg. Syömisikkuna 12-19 ja teen yleensä omat, kylmänä syötävät eväät töihin (ei ole mikroa). Liikuntaa en ole harrastanut yhtään eli kaikki painonpudotus on puhtaasti ruokavalion ansiota!

Ai hemmetti, hyviä tuloksia! Mikä oli lähtöpaino? Itsellä tavoitteena pudottaa n. 10 kiloa. Mieluusti 7 kg 3 kk, mutta en tiedä onko kuin mahdotonta. Tällä hetkellä käytössä 16:8, pienemmät annoskoot, roskaruoan/herkkujen pois jättäminen suurimmaksi osaksi ja liikunnan lisääminen kävelylenkkien muodossa (2.5h ainakin viikossa).

Vierailija
725/2812 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, nyt on pakko olla kateellinen. Olen ollut tällä pari kuukautta ja tulos on -0.5 kg :D. Ja kyllä, olen myös pitänyt kaloreita sillä silmällä etten tosiaan syö yli 2000 kcal ruokaikkunan aikana. Olen myös vältellyt herkkuja, maksimissaan esim. 50g suklaata tai 45g sipsejä viikossa. Että tuota... Jatkan samalla linjalla mutta herranen aika, 8.5 KG!! Onneksi olkoon tuloksesta.

Vierailija
726/2812 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli alussa vaikea nukkua tyhjällä vatsalla kun lopetan syömisen puoleltapäivin. Jalat vispasivat ja olo oli kiihtynyt. Siihen auttoi kun aloin ottamaan illalla kalsium-magnesiumtabletin.

Vierailija
727/2812 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai hemmetti, hyviä tuloksia! Mikä oli lähtöpaino? Itsellä tavoitteena pudottaa n. 10 kiloa. Mieluusti 7 kg 3 kk, mutta en tiedä onko kuin mahdotonta. Tällä hetkellä käytössä 16:8, pienemmät annoskoot, roskaruoan/herkkujen pois jättäminen suurimmaksi osaksi ja liikunnan lisääminen kävelylenkkien muodossa (2.5h ainakin viikossa).

Lähtöpaino oli 80 kg. Lopulliseen tavoitteeseen eli normaalipainoon enää 5 kg :)

Tällä tyylillä on hyvä jatkaa kun nälkä pysyy poissa. Kerran kuussa sallin itselleni enemmän hiilareita yhdellä aterialla eli saatan syödä esim. pizzan.

Vierailija
728/2812 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään söin: Normaalin lautasellisen jossa uunilohta kastikkeessa, kasa grillattuja kasviksia ja salaattipöydästä vähän perunasalaattia, kananpaloja ja herne-maissi-paprikaa. Jälkiruuaksi iso kuppi luumukiisseliä ja kermavaahtonökö. Huomenna sitten taas.

Vierailija
729/2812 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.

Lainaan tätä omaa viestini elokuun alusta. Nyt siis reilu 2kk pätkäpaastoa takana, paino edelleen 66kg. Olo on loistava, ei turvotusta tai vatsavaivoja ja peilissä näkyy kiva kroppa. Joten vaikkei painoa pudonnut kuin n.4kg niin ehdottomasti jatkan 15-17h paastoilua.

Taas päivitystä kuukausi myöhemmin, paino tasan 65! En olisi uskonut että näin helposti ilman varsinaista laihduttamista saan painoa putoamaan. Koska ennen kuin tutustuin pätkäpaastoon olin jo monta vuotta tuskastellut ja taistellut että saisin painon edes pysymään siinä 70kg ettei se nousisi, ja painon lasku tuntui silloin täysin mahdottomalle.

Taas päivitystä 1,5kk myöhemmin. Joulun aikaan painoa tuli kilo lisää, ja sen jälkeen paastoilu vähän lipsui, mutta nyt taas motivaatio on kohdillaan ja palattu ruotuun. Ruokaikkuna edelleen n.13-21, mikä tuntuu ihan luonnolliselta, kun aamupalaa ei tee kuitenkaan mieli koskaan, ja illalla taas tekee aina mieli napostella.

Paino nyt 66,1kg ja tavoite on se 65, vaikka varsinaisesti en yritä laihduttaa vaan vain estää painon nousua.

Taas päivitys kuukausi myöhemmin, paino oli tänään 64,9, ja olo on hyvä eikä vatsaa turvota. Kelloa en ole katsellut enää sen tarkemmin, mutta sen verran pidän kiinni ruokarytmistä että en syö ennen klo.12-13 mitään, ja illalla en syö enää 21-22 jälkeen.

Aloitin viime elokuussa paastoilun ja paino on

tippunut yhteensä 5kg sen jälkeen, ja uskon että samalla rytmillä paino tippuu edelleen hiljalleen, mutta se ei ole enää tavoitteena.

Päivitys 6 viikkoa edellisestä, olo edelleen hyvä, mutta paino 66,5kg eli 1,5kg tullut lisää.

Joten löysäily kostautui, ja nyt on taas alettava olemaan tarkempi kellon kanssa, ja pidettävä kiinni siitä että ruokaikkuna on 6-8h.

Olen syönyt myös enemmän herkkujakin, täytyy yrittää panostaa terveellisempään ruokavalioon.

Kuntoilua olen myös lisännyt, ja tarkoitus olisi saada kesään mennessä vähän kiinteämpi ulkomuoto, joten nyt taas uudella motivaatiolla eteenpäin.

Vierailija
730/2812 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusia pätkäilijöitä, tai uusia kokemuksia?

Vierailija
731/2812 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitan pätkäpaaston tänään. Voin tulla päivittämään kokemuksia kerran viikossa.

Minulla normaalipaino, joten tarkoitus ei ole kuin kiinteyttää. 160/55kg. Ongelmani on sokeriaddiktio, joka on sietämätöntä iltaisin. Yritän tällä tavoin päästä iltamässäämisestä ja sokeriarvojen vaihteluista.

Vierailija
732/2812 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi keski-ikäinen naisihminen. Kokeilussa 16:8. Aloitin heti tolla tsydeemillä. Syömisjakso 8h painottuu lounaasta iltaan ja muutama päivä takana. Aluksi aamupalan jättäminen oli kamalaa mut onneksi saa kahvia juoda. Laitan vajaan teelusikallisen kookosöljyä kahviin. Ei ole sen nälempi lounasaikaan kuin silloin kun on syönyt tukevan aamupalan. Mihin ihmeeseen sitä aamupalaa on tarvinnut tähänkään saakka, ihmettelen. Syön työpaikan lounaan ekaks ja mitä tekee mieli siis kolmella aterialla josta yksi välipala (esim pieni pulla tai karj.piirakka) Muuten vähähiilarisesti ja terveellisesti. Vielä olo on väsynyt iltaisin, en jaksa liikkua juurikaan töiden jälkeen. Tämä on ikävä koska liikun tavallisesti runsaasti (ja syön tietty sitten kans) Nestettä lähtee tolkuttomasti, yölläkin käytävä vessassa. Juotava vettä tosi paljon, ja luulen että vieläkin enempi olis juotava kun tuo väsy illalla painaa. Aika paljon ylipainoa. 20 kg. Saas näkyy miten käy. Yleinen terveyden parantuminen ja jaksaminen tähtäimessä. Nesteen poistuminen ainakin on vienyt nivelkivut muutamassa päivässä. Nukkua on voinut tosi hyvin, vaikka muuta pelkäsin. Mitenkähän ton alkoholin kans voisko vkl ottaa esmes yhdellä aterialla viiniä...?

Vierailija
733/2812 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi keski-ikäinen naisihminen. Kokeilussa 16:8. Aloitin heti tolla tsydeemillä. Syömisjakso 8h painottuu lounaasta iltaan ja muutama päivä takana. Aluksi aamupalan jättäminen oli kamalaa mut onneksi saa kahvia juoda. Laitan vajaan teelusikallisen kookosöljyä kahviin. Ei ole sen nälempi lounasaikaan kuin silloin kun on syönyt tukevan aamupalan. Mihin ihmeeseen sitä aamupalaa on tarvinnut tähänkään saakka, ihmettelen. Syön työpaikan lounaan ekaks ja mitä tekee mieli siis kolmella aterialla josta yksi välipala (esim pieni pulla tai karj.piirakka) Muuten vähähiilarisesti ja terveellisesti. Vielä olo on väsynyt iltaisin, en jaksa liikkua juurikaan töiden jälkeen. Tämä on ikävä koska liikun tavallisesti runsaasti (ja syön tietty sitten kans) Nestettä lähtee tolkuttomasti, yölläkin käytävä vessassa. Juotava vettä tosi paljon, ja luulen että vieläkin enempi olis juotava kun tuo väsy illalla painaa. Aika paljon ylipainoa. 20 kg. Saas näkyy miten käy. Yleinen terveyden parantuminen ja jaksaminen tähtäimessä. Nesteen poistuminen ainakin on vienyt nivelkivut muutamassa päivässä. Nukkua on voinut tosi hyvin, vaikka muuta pelkäsin. Mitenkähän ton alkoholin kans voisko vkl ottaa esmes yhdellä aterialla viiniä...?

Kookosöljy kahvissa voi rikkoa paaston, kahvi/tee mustana ja vesi on ainoat sallitut juomat paaston aikana... Jos siis haluaa olla tarkka.

Vierailija
734/2812 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...

Tarkoittaako se paasto sitä että edes kalorittomia nesteitä ei saa juoda? Olin ajatellut kokeilla, mutta iltatee ja aamukahvi ovat kyllä vaikeita luopua. Lämmintä vettä sitten?

Joo, tämä olisi kiva tietää. Ap

Saa juoda noita. Tarkoitus on, ettei käynnistele paaston aikana kropan insuliinineritystä ja ruoansulatusprosesseja, ja kaloriton neste ei niitä käynnistä.

Kahvi vaikuttaa kortisoliaineenvaihduntaan? Luulisi sillä tällöin olevan myös insuliinivaikutuksia.

Vierailija
735/2812 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmissa paastoissa on sallittua paastoaikana vain vesi. Mutta se musta kahvi tuskin vaikuttaa inskatasoihin siten että sillä olisi vaikutusta. Ruoansulatusjärjestelmää saattaa aktivoida ja osa paaston hyödyistä voi jäädä pois mutta ei rasvanpoltto.

Pitää kuitenkin muistaa, että tärkein ja suurin vaikutus laihdutukseen pätkäpaastossa tulee energiavajeesta joka syntyy yleensä väistämättä kun sallittu ”ruokailuikkuna” kapenee ja vähän katsotaan mitä sinne suuhun laitetaan. Luultavasti tämä on vähintään 90% pätkäpaaston tehosta.

Vierailija
736/2812 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kommentoida kun tätä lankaa pätkäpaaston alussa lueskelin (googlella löysin) vaikka olen mies enkä tänne ylensä kirjoittele.

Eli noudattanut melko epäsäännöllistä pätkäpaastoa n. 16:8. 3kk mennyt ja paino pudonnut n. 9kg. Syön yleensä 2-3 kertaa päivässä ja ruokavalio on vegaaninen ja runsashiilihydraattinen (n. 60-70% energiasta). Voimatasot yms. fyysinen kunto pysynyt ihan hyvin, jopa parantunut. En ymmärrä ihmisten hiilihydraattikammoa. Ikää reilu 30v ja siis mies.

Vierailija
737/2812 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin hyvät kokemukset yhdistelmästä 16:8 -pätkäpaasto ja vähähiilarinen.

Oli on loistava ja paino putoaa, mutta nälkää ei tarvitse nähdä, kun 8 tunnin aikana syö kunnon aterioita.

Vierailija
738/2812 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kookosöljy kahvissa voi rikkoa paaston, kahvi/tee mustana ja vesi on ainoat sallitut juomat paaston aikana... Jos siis haluaa olla tarkka.

Otin selvää että alle 50kcal voi nauttia, se ei kuulemma haittaa. Sen vain pitää olla just rasvaa, ei hiilaria. Tosin en öljyä muista edes joka aamu. Hyvin on paasto pitänyt. Vettä menee kauheet määrät. Ainakin 4 litraa päivässä. Nestettä lähtee, mut rasvahan lähtee kudoksista hengityksen, hien ja virtsan mukana. Näitä tulee runsaasti.

Laitan jossain vaiheessa tuloksia. Tällä kyllä jaksaa olla, ei tää dieetiltä tunnu tosiaan. Ei ehdi millään noin lyhyessä ajassa syömään liikaa. Muistan joskus Italiassa töissä ollessa kuinka sikäläiset joi vain espresson aamulla ja söivät lounaan klo 13 alkaen (ja syötiin pitkään) ja illallisen tosi myöhään. Tää on siis lähes välimeren systeemi.

Vierailija
739/2812 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin selvää että alle 50kcal voi nauttia, se ei kuulemma haittaa. Sen vain pitää olla just rasvaa, ei hiilaria. Tosin en öljyä muista edes joka aamu. Hyvin on paasto pitänyt. Vettä menee kauheet määrät. Ainakin 4 litraa päivässä. Nestettä lähtee, mut rasvahan lähtee kudoksista hengityksen, hien ja virtsan mukana. Näitä tulee runsaasti.

Laitan jossain vaiheessa tuloksia. Tällä kyllä jaksaa olla, ei tää dieetiltä tunnu tosiaan. Ei ehdi millään noin lyhyessä ajassa syömään liikaa. Muistan joskus Italiassa töissä ollessa kuinka sikäläiset joi vain espresson aamulla ja söivät lounaan klo 13 alkaen (ja syötiin pitkään) ja illallisen tosi myöhään. Tää on siis lähes välimeren systeemi.

Se ei ole ihan noin. 50kcal katkaisee taatusti paaston ja pelkkä musta kahvikin katkoo autofagyn joten osa paaston hyödyistä jää saamatta. Tokihan pätkäpaaston toimivin efekti on nimenomaan kalorivajaus joka syntyy monilla kuin itsestään syömisikkunan ollessa supistettuna. Tiedän että näitä lähteitä on joissa puhutaan 50kcal. Kannattaa tutustua vaikkapa jenkkilän frhonda patrick nimisen lääkärin juttuihin joka pätkäpaaston tutkimusten parissa on toiminut jo pitkään.

Vierailija
740/2812 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kommentoida kun tätä lankaa pätkäpaaston alussa lueskelin (googlella löysin) vaikka olen mies enkä tänne ylensä kirjoittele.

Eli noudattanut melko epäsäännöllistä pätkäpaastoa n. 16:8. 3kk mennyt ja paino pudonnut n. 9kg. Syön yleensä 2-3 kertaa päivässä ja ruokavalio on vegaaninen ja runsashiilihydraattinen (n. 60-70% energiasta). Voimatasot yms. fyysinen kunto pysynyt ihan hyvin, jopa parantunut. En ymmärrä ihmisten hiilihydraattikammoa. Ikää reilu 30v ja siis mies.

No, sulle sopii runsaat hiilarit, jollekin toiselle ei. On ihan hyvä ymmärtää, että on erilaisia ihmisiä. Ihan muissakin asioissa kuin ravinnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi