Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
681/2812 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
682/2812 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, mulla on tässä nyt muutaman vuoden ennen tätä päivää ollut kuukautisrytmi ihan säännöllinen ja nyt on poikkeuksellisesti myöhässä jo viidettä päivää.  

5 päivää nyt ei vielä ole paljon mutta outoa silti kun on niin täsmälliset olleet yleensä. Pohdin tässä onko pätkäpaastoaminen voinut vaikuttaa hormoneihin ja siksi on myöhässä, ts. onko kellään muulla käynyt näin? 

Oletko jättänyt rasvat syömättä? Siis eläinrasvat.

No nyt kun asiaa mietin, niin en ihan hurjan paljoa eläinrasvoja saa. Syön kyllä jugurttia ja juustoja. Lihaa (kanaa yleensä) syön max 2krt. viikossa. Voisko olla siitä kiinni? 

Kannattaa huolehtia riittävistä kaloreista erityisesti proteiinin ja eläinrasvan muodossa. Paastotessa voi mennä herkästi alikaloreille ja se ei välttämättä tee hyvää hormoneille.  Ruoka vaikuttaa hormoneihin ja kuukautisten myöhästyminen voi johtua ruokavaliomuutoksista tai paastoamisesta, koska paastoaminen esim. tiputtaa insuliinitasoja. Minulla ketoosin humpsahtaminen (nopea ryhtiliike) tekee päinvastaista eli kuukautiset tulevat yhden kerran liian aikaisin, mutta sitten kierrot jatkuvat normaalin mittaisina. Vuotopäivät vähenevät, samoin vuodon määrä, mutta suositusruokavaliolla minulla on hyvin runsaat ja pitkät kuukautiset, joten vähentämisen varaa onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2812 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miten porukal mennyt? Paljonko tippunut ja missä ajassa? Ite aloitin tämän 3 päivää sitten ja luin nämä kaikki 46 sivua kommentteja vuosien takaa :)

Vierailija
684/2812 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan! Aloitin toukokuun alussa, jolloin lähtöpaino oli 72,5 kiloa. Paino putosi tasaiseen tahtiin, mutta pysähtyi 64,3 kiloon. Joulusta sain 400 g lisää, mikä oli yllättävän vähän, koska en noudattanut paastoa silloin. Tammikuukin on mennyt vähän huolettomasti, joten nyt ollaan 65,5 kilossa. Pituutta on 169 cm, joten ehkä elimistö on sitä mieltä, että 64-65 kiloa on mulle hyvä paino. Ja peilin mukaan onkin, olen ihan sopivan hoikka, vielä pois niin olisin kyllä jo liian laiha. Aion jatkaa, mulle sopii se, etten syö illalla. En tosin jaksa enää merkitä kaloreita fineliin, joten saattaapi olla, että syön kuitenkin liikaa lounaalla ja siksi paino nousussa...toivottavasti ei kuitenkaan lähtis nousemaan aloituspainoon saakka. Ai niin ja teen tunnin reippaan kävelylenkin (lähes) päivittäin.

Vierailija
685/2812 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mitoista päätelleen oot oikein timmissä painossa :) mulla nyt 92kg ja 172cm. 20 pitäis saada pois, niin olisin tyytyväinen. Sitä tosin yrittänyt jo vuosia pois vaikka ja millä keinoin, mutta paino vain noussut tasaiseen tahtiin :( . Taustalla tosin nostamassa 2 "lihottavaa" lääkitystä ja kilpirauhasen vajaatoiminta, vaikka arvot kunnossa lääkkeellä. Mä niin ootan että tää ois se mun juttu ja pelastus :)

Vierailija
686/2812 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja pystyn kyllä laihtumaan, mutta vain yhdistämällä ketoosin ja pätkäpaastoilun. En ole punninnut itseäni vuosikausiin, vaan aloitan laihduttamisen (eli jätän voikahvin ja muut ylimääräiset rasvalisät pois), kun housut alkavat kiristää. Olen lähellä normaalimittoja, joten painon pudotuksen vaikeus johtuu osittain siitäkin. Olen myös perso maidolle, mikä hidastaa laihtumistani (nostaa inskoja).  Vatsa alkaa kasvaa heti, kun lisään hiilareita. Ilman pätkäpaastoiluakin olen laihtunut, mutta se oli hitaanpaa ja tarkempaa. Pätkäpaastoillessa ei tarvitse laskea mitään kaloreita, annoskokoja ja hiilaritkin menee mulla mututuntumalla. Jos olen syönyt liikaa hiilareita, esim. käynyt ravintolassa, niin paastoan pitempään ja liikahiilareilla ei ole niin suurta vaikutusta painonlaskun jatkumiseen.

En noudata mitään tiettyä tyyliä, vaan paastoilen lähinnä, koska se helpottaa elämää. Lasten kanssa en ehtinyt syödä, joten minulle oli parempi syödä kunnolla harvoin kuin napostella kiiressä jotain. En halua syödä laitosruokaa enkä viitsi laittaa eväitä, niin yksinkertaisesti en syö työpäivän aikana ollenkaan, vaan vasta kotona. Näin olen mennyt joitakin vuosia, mutta välillä olen repsahtanut ja katunut sitä katkerasti.

Painoa en suosittele seuraamaan lähes normaalipainoisilla ainakaan, koska se ei välttämättä tällä ruokavaliolla muutu tai voi jopa nousta. Pelkästä paastoamisesta en tiedä. Esimerkiksi minulla ketoillessa paino on ollut yhtä korkea kuin syödessä suositusten mukaan, mutta vt:llä olin silminnähden pyöreä. Nyt minulla on isommat tissit ja lihakset, pienempi maha ja vähemmän löysää, mutta paino on jokseenkin sama. Käytä mieluummin mittanauhaa kuin puntaria.

Vierailija
687/2812 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.

Lainaan tätä omaa viestini elokuun alusta. Nyt siis reilu 2kk pätkäpaastoa takana, paino edelleen 66kg. Olo on loistava, ei turvotusta tai vatsavaivoja ja peilissä näkyy kiva kroppa. Joten vaikkei painoa pudonnut kuin n.4kg niin ehdottomasti jatkan 15-17h paastoilua.

Taas päivitystä kuukausi myöhemmin, paino tasan 65! En olisi uskonut että näin helposti ilman varsinaista laihduttamista saan painoa putoamaan. Koska ennen kuin tutustuin pätkäpaastoon olin jo monta vuotta tuskastellut ja taistellut että saisin painon edes pysymään siinä 70kg ettei se nousisi, ja painon lasku tuntui silloin täysin mahdottomalle.

Taas päivitystä 1,5kk myöhemmin. Joulun aikaan painoa tuli kilo lisää, ja sen jälkeen paastoilu vähän lipsui, mutta nyt taas motivaatio on kohdillaan ja palattu ruotuun. Ruokaikkuna edelleen n.13-21, mikä tuntuu ihan luonnolliselta, kun aamupalaa ei tee kuitenkaan mieli koskaan, ja illalla taas tekee aina mieli napostella.

Paino nyt 66,1kg ja tavoite on se 65, vaikka varsinaisesti en yritä laihduttaa vaan vain estää painon nousua.

Vierailija
688/2812 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin kuukauden tuota 16:8 paastoa mutta siirryin OMAD paastoon eli syön yhden aterian päivässä ja paastoan 23h. Tosin teen tätä pari kuukautta kun suositeltiin jos aineenvaihdunta on hidas, kuten se minulla on. Onneksi olen tehnyt pitkään ketoosia niin ei oo ollu vaikeaa. Lähinnä tuo että saa tarpeeksi kaloreita syödyksi tunnin aikana on ollu haasteellista mutta tulee sitä 1300kcl. Ei tää paastoaminen vaikeaa ole ollut missään vaiheessa.

Vierailija
689/2812 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedin kuukauden tuota 16:8 paastoa mutta siirryin OMAD paastoon eli syön yhden aterian päivässä ja paastoan 23h. Tosin teen tätä pari kuukautta kun suositeltiin jos aineenvaihdunta on hidas, kuten se minulla on. Onneksi olen tehnyt pitkään ketoosia niin ei oo ollu vaikeaa. Lähinnä tuo että saa tarpeeksi kaloreita syödyksi tunnin aikana on ollu haasteellista mutta tulee sitä 1300kcl. Ei tää paastoaminen vaikeaa ole ollut missään vaiheessa.

Mitä muutosta huomasit siinä kuukaudessa ja tippuiko paino kuinka paljon? Miksi vaihdoit pois 16:8:sta?

Vierailija
690/2812 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
691/2812 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin 16:8 eilen. Lähtöpaino on 70.6kg ja BMI 26.7. Olen todella järkyttynyt tästä punnituksesta - en ole ikinä painanut näin paljon. Lähden siis kokeilemaan miten tämä vaikuttaa. Kokeilen ainakin aluksi 12-20, tai ehkä 10-18. 

Ostin myös vaa'an joka näyttää rasvaprosentin. Eihän se varmaan tieteellinen mittari ole, mutta kai se nyt jotain suuntaa antaa. Se tulnee postissa tällä viikolla, sitten voin shokeerata itseäni myös rasvaprosentilla... :( Mutta ei kai tässä ole muuta suuntaa kuin alaspäin (toivottavasti!).

Vierailija
692/2812 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arki. Herään, suoraan taloyhtiön salille pari kerrosta alemmaksi ja töihin klo 8. Salilla olen vajaa tunnin, ei mikään kunnon rääkki. Syön aamiaisen, tuorepuuroa, lounas klo 11.30-12, proteiinia 150 g, vihanneksia 250 e, riisiä 50 g. Välipala tuorepuuroa klo 14.30-15.

Sama välipala klo 17 ja dinneri, sama kuin lounas klo 19. Dinnerin ja välipalan pitäisi olla toisinpäin, mutta nälkä on järkyttävä.

Tätä vappuun asti ma-pe, pitäisi laihtua 500 g viikossa keskimäärin.

Nälkä on joka arki tuttua.

Sukujuhlat juhannuksena. Kuka sitä nyt itsensä vuoksi laihduttaisi.

Dinneri. Voi oksennus mikä sana.

Vierailija
693/2812 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todella tarkkailla enemmin vaatteiden istuvuutta ja käyttää vaikka mittanauhaa, kuin ravata hullun lailla vaa'alla. Paino on pudonnut minulla suhteellisen hitaasti (4 kk 6 kg, 92 -> 86 kg), mutta vaatekoko on pienentynyt hurjasti.  

Vierailija
694/2812 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa todella tarkkailla enemmin vaatteiden istuvuutta ja käyttää vaikka mittanauhaa, kuin ravata hullun lailla vaa'alla. Paino on pudonnut minulla suhteellisen hitaasti (4 kk 6 kg, 92 -> 86 kg), mutta vaatekoko on pienentynyt hurjasti.  

Tämä onkin hyvä muistaa. Varsinkin jos kehonkoostumus muuttuu hyvään suuntaan, paino ei välttämättä laske mutta mitat pienenevät. Mulla onkin tästä syystä tavoitehame :).

Vierailija
695/2812 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri paastos silloin tällöin syömällä vesimelonia päivän tai pari ja juomalla vettä :) Vitamiinejahan siitä saa mutta ei kauheasti kaloreita. En kyllä suosittele näitä talviajan "tavallisia" meloneja, ovat niin täynnätorjunta-aineita. Kesällä luomut ovat oikeasti tosi hyviä.

Vierailija
696/2812 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin 16:8 eilen. Lähtöpaino on 70.6kg ja BMI 26.7. Olen todella järkyttynyt tästä punnituksesta - en ole ikinä painanut näin paljon. Lähden siis kokeilemaan miten tämä vaikuttaa. Kokeilen ainakin aluksi 12-20, tai ehkä 10-18. 

Ostin myös vaa'an joka näyttää rasvaprosentin. Eihän se varmaan tieteellinen mittari ole, mutta kai se nyt jotain suuntaa antaa. Se tulnee postissa tällä viikolla, sitten voin shokeerata itseäni myös rasvaprosentilla... :( Mutta ei kai tässä ole muuta suuntaa kuin alaspäin (toivottavasti!).

Väliaikaraportti: kaksi ensimmäistä aamua maha kurni aika paljon, mutta nyt kolmantena se on jo vähentynyt.

Söin eilen lounaan klo 12 ja illallisen klo 18 - ja illalla tulikin syötyä ulkona niin iso ateria, etten syönyt enää muuta. Kaloreita yht. 1500 noin, mikä on aika hyvä, koska kulutan noin 2000.

Vaa'alla en meinaa ravata joka päivä. Katsotaan viikon parin päästä aikaisintaan.

Vierailija
697/2812 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma arki. Herään, suoraan taloyhtiön salille pari kerrosta alemmaksi ja töihin klo 8. Salilla olen vajaa tunnin, ei mikään kunnon rääkki. Syön aamiaisen, tuorepuuroa, lounas klo 11.30-12, proteiinia 150 g, vihanneksia 250 e, riisiä 50 g. Välipala tuorepuuroa klo 14.30-15.

Sama välipala klo 17 ja dinneri, sama kuin lounas klo 19. Dinnerin ja välipalan pitäisi olla toisinpäin, mutta nälkä on järkyttävä.

Tätä vappuun asti ma-pe, pitäisi laihtua 500 g viikossa keskimäärin.

Nälkä on joka arki tuttua.

Sukujuhlat juhannuksena. Kuka sitä nyt itsensä vuoksi laihduttaisi.

Dinneri. Voi oksennus mikä sana.

Meillä mies kohottaa kulmakarvoja ja lausuu alahuulta raottaen että: "onkoh dainah redih?"

Sitten lapsetkin ryntäävät saliin ja huutavat silmät kirkkaana: "Dainaa dainaa is rediii".

Ja mä oon niinku että "ou mai kaad mai daina is rediii!!!!"

Vierailija
698/2812 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut punnitsemisessa tiukan linjan: punnitsen itseni joka päivä, jotta totun siihen miten paljon paino vaihtelee päivästä toiseen. Jos alkaa näkyä tästä päivävaihtelusta poikkeavaa trendiä, niin sitä pidän varsinaisena tuloksena. Jos punnitsisin itseni silloin tällöin, päivämuutokset saattaisivat hämätä pahemmin. Viimeisen 10 kuukauden aikana painoa on lähtenyt noin 6 kg.

Toisaalta olen samaa mieltä vaatteiden tärkeydestä mittapuuna. Liikunnallinen aktivoituminen kerryttää lihaksiin hiukan nestettä ja pitkällä tähtäimellä jopa kasvattaa niitä. Housujenvyötärö kertoo paljon ainakin näin keskivartaloon rasvaa keräävällä.

Vierailija
699/2812 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein 16:8 linjaa kun laihdutin yli 25 kiloa kuurin lisäksi, ja olen pitänyt samaa linjaa tästä asti.

Pakko sanoa että en usko että paasto itsessään laihdutti kummasti, lähinnä koin että kun rajasin aikoja jolloin sain syödä söin luonnollisesti vähemmän joka laihdutti. Pelkkä paasto tuskin saa kenestäkään itsekseen timmiä, jos 8 tunnin aikana vetää pitsan ja pussin karkkia niin kyllä se silti näkyy. 

Toki pakko sanoa että tuntuu että 16:8 on auttanut nyt tavoitteeseen pääsyn jälkeen painonhallinnassa. 

Tsemppiä! :)

Vierailija
700/2812 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaraportti: kaksi ensimmäistä aamua maha kurni aika paljon, mutta nyt kolmantena se on jo vähentynyt.

Söin eilen lounaan klo 12 ja illallisen klo 18 - ja illalla tulikin syötyä ulkona niin iso ateria, etten syönyt enää muuta. Kaloreita yht. 1500 noin, mikä on aika hyvä, koska kulutan noin 2000.

Vaa'alla en meinaa ravata joka päivä. Katsotaan viikon parin päästä aikaisintaan.

Okei, tuon ylemmän viestin innoittamana kävin sittenkin tänään vaa'alla. -1,3kg sitten sunnuntaiaamun! Eli hyvä, nesteet on lähteneet liikkeelle ja varmasti on vähemmän massaa suolistossakin. Nälkä ei silti ole vaivannut, eilen söin klo 18 ja tänään klo 11 eikä maha ehtinyt edes kurnia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän