Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
661/2812 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoilu ei ole mikään "ihmedieetti" vaan tapa syödä. Lihominen on hormonaalinen juttu - kun ruokit insuliinin tuotantoa vähän väliä ei ole ihmekään, että paino nousee.

Säästöliekki pitää paikkaansa näiden "Syö vähintään 6 kertaa päivässä pieniä annoksia"-tyyppien kohdalla. Sellainen on oikeasti dieetti joka ei kestä. Ihminen syö ja kituuttaa miinuskaloreilla kuukausitolkulla. Tavoitepainon saavutettua palataan syömään tavallinen määrä kaloreita ja katos ... Taas lihotaan.

Pätkäpaastolla ei tarvitse kytätä samalla tavalla jokista grammaa. Etenkin, kun tekee pidempiä paastoja, silloin keho käyttää oikeasti sitä rasvaa.

Yleensä ajatus syömättömyydestä on ihmisille vaikeampi, kuin lopulta itse paasto. Meidän kehot on luotu paastoamaan. Muuten ihmiskunta olisi kuollut sukupuuttoon jo tuhansia vuosia sitten.

Vierailija
662/2812 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/2812 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastoilu ei ole mikään "ihmedieetti" vaan tapa syödä. Lihominen on hormonaalinen juttu - kun ruokit insuliinin tuotantoa vähän väliä ei ole ihmekään, että paino nousee.

Säästöliekki pitää paikkaansa näiden "Syö vähintään 6 kertaa päivässä pieniä annoksia"-tyyppien kohdalla. Sellainen on oikeasti dieetti joka ei kestä. Ihminen syö ja kituuttaa miinuskaloreilla kuukausitolkulla. Tavoitepainon saavutettua palataan syömään tavallinen määrä kaloreita ja katos ... Taas lihotaan.

Pätkäpaastolla ei tarvitse kytätä samalla tavalla jokista grammaa. Etenkin, kun tekee pidempiä paastoja, silloin keho käyttää oikeasti sitä rasvaa.

Yleensä ajatus syömättömyydestä on ihmisille vaikeampi, kuin lopulta itse paasto. Meidän kehot on luotu paastoamaan. Muuten ihmiskunta olisi kuollut sukupuuttoon jo tuhansia vuosia sitten.

Ei mene ihan noin, jos tieteelliseltä kannalta asiaa katsotaan.

Ihmistä ei ole luotu paastoamaan. Päinvastoin silloin kun on eletty luonnonantimien varassa on pakosti tullut kausia jolloin ei ole saatu ruokaa ja keho on itse asiassa joutunut tottumaan paastoon selvitäkseen hengissä. Se tarkoittaa, että keho on oppinut vastaamaan paastoon säästämällä energiaa ja keräämällä rasvaa varastoon. Siksi paastoruokavaliot eivät toimi kovinkaan pitkään ennen kuin keho oppii tasapainottamaan tilannetta.

Paaston mieltäminen luonnolliseksi ei siis ole totta eikä se ratkaise sitä ongelmaa, että nykymaailmassa ei ole nälänhätiä, vaan vallitsee yltäkylläisyys ja elossa ovat myös sellaiset, joiden geeniperimä on paremmin sopeutunut paastoon eli keho kykenee varastoimaan rasvaa tehokkaasti. 

Siksi ne, jotka ovat seuranneet jotain paastosysteemiä vuosikausia, tietävät että kyllä se painon alas-meneminen jumittuu silläkin systeemillä enemmin tai myöhemmin useimmilla.

Lisäksi paastotyyppiset kuuri eivät ole sopivia kaikille, vaan joillakin ne voivat laukaista syömishäiriön eikä vakavaa diabetestä sairastavalle voi suositella paastoa, ainakaan ilman lääkärin valvontaa.

Se, että sinä olet jo kolme viikkoa noudattanut pätkäpaastoa ja voit hienosti, ei ole relevanttia, koska a) se on vain kolme viikkoa ja b) et ole kaikki maailman ihmiset.

Vierailija
664/2812 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastoissa kuten muissakin laihdutuskuureissa on aina sama ongelma: mitä tehdä sitten kun pääsee tavoitepainoonsa?

Keho alkaa hiljalleen tottua pätkäpaastoon, joten paastosta pitää siten tehdä elämäntapa, muuten paino alkaa taas nousta. Jos yrittää palata normaalielämään, voi olla että painoa nousee takaisin nopeastikin. Ja ihminen tunnetusti väsyy kuureihin ja hoitoihin aina jossain vaiheessa muutenkin. Jos paastoa jatkaa vuosia, iän myötä aineenvaihdunta hidastuu ja paasto en enää pure.

Jos pääsee pätkäpaastolla haluamaansa tulokseen, kannattaa keksiä keinoja, joilla ylläpitää tulosta. Parantaa ruokavaliotaan jossain suhteessa tai lisää liikuntaa tai pitää pätkäpaastoviikon kerran kuussa, tms. En tiedä mikä toimii, mutta tuollaisia keinoja nyt tuli mieleen äkkiseltään.

Minä aion jatkaa 16/8  syömistapaa lopun elämääni, miksi se pitäisi lopettaa?  Tuo on keksitty juttu, että jos paastoa jatkaa vuosia aineenvaihdunta hidastuu jne tai laita linkkiä tutkimukseen.

Vierailija
665/2812 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion minäkin jatkaa 16/8 -paastorytmiä. En laihtuakseni, vaan siksi, että voin paremmin, kun ruokailut ajoittuvat lyhyemmälle aikavälille. Aamuisin mulla ei ole enää nälkä ja aamut tuntuvat keveämmiltä, energisemmiltä. Illalla taas, kun lopetan syömisen vähän aikaisemmin tiettyyn kellonaikaan mennessä, nukun huomattavasti paremmin. Ennen puputin jotakin pientä myöhään yöhön, enkä tajunutkaan, kuinka paljon se häiritsi yöuntani. En ole laihtunut tällä paastolla, mitä nyt pari kiloa saattoi alussa lähteä. Mulle tämä rytmitys vaan sopii todella hyvin.

Vierailija
666/2812 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion minäkin jatkaa 16/8 -paastorytmiä. En laihtuakseni, vaan siksi, että voin paremmin, kun ruokailut ajoittuvat lyhyemmälle aikavälille. Aamuisin mulla ei ole enää nälkä ja aamut tuntuvat keveämmiltä, energisemmiltä. Illalla taas, kun lopetan syömisen vähän aikaisemmin tiettyyn kellonaikaan mennessä, nukun huomattavasti paremmin. Ennen puputin jotakin pientä myöhään yöhön, enkä tajunutkaan, kuinka paljon se häiritsi yöuntani. En ole laihtunut tällä paastolla, mitä nyt pari kiloa saattoi alussa lähteä. Mulle tämä rytmitys vaan sopii todella hyvin.

Sama täällä! Oman vireystilan ja yöunien kannalta on paljon parempi syödä harvemmin ja paastota pidempään kuin syödä jatkuvasti jotakin.

Vierailija
667/2812 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keinotekoiset makeutusaineet on paaston aikana kielletty, eihän niissä ole kaloreita lainkaan?

Juon paljon vihreää teetä, mutta ilman pientä makeutusta se ei kyllä mene kurkusta alas.

Vierailija
668/2812 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keinotekoiset makeutusaineet on paaston aikana kielletty, eihän niissä ole kaloreita lainkaan?

Juon paljon vihreää teetä, mutta ilman pientä makeutusta se ei kyllä mene kurkusta alas.

h t tps://www.youtube.com/watch?v=7zCbTqDuNMQ   

Tässä videossa on selitetty sitä. Eli mahas alkaa tuottaa insuliinia makean maun takia, vaikka ei kaloreita olekaan. -> paasto katkeaa

Vierailija
669/2812 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki vielä hyvään teehen vihreän teen juojalle (ellet näin jo toimi):

Hyvää vihreä tee tulee kun hauduttaa 70-75 -asteiseen veteen ihan maksimissaan 3min. Mahdollisimman laadukasta teetä ja luomuna. Ei pitäis tulla kitkerää. :) Syömäikkunan aikana voi pistää sit hiukan jotain hyvää hunajaa joukkoon. 

Vierailija
670/2812 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä ei ole luotu paastoamaan. Päinvastoin silloin kun on eletty luonnonantimien varassa on pakosti tullut kausia jolloin ei ole saatu ruokaa ja keho on itse asiassa joutunut tottumaan paastoon selvitäkseen hengissä. Se tarkoittaa, että keho on oppinut vastaamaan paastoon säästämällä energiaa ja keräämällä rasvaa varastoon. Siksi paastoruokavaliot eivät toimi kovinkaan pitkään ennen kuin keho oppii tasapainottamaan tilannetta.

Paaston mieltäminen luonnolliseksi ei siis ole totta eikä se ratkaise sitä ongelmaa, että nykymaailmassa ei ole nälänhätiä, vaan vallitsee yltäkylläisyys ja elossa ovat myös sellaiset, joiden geeniperimä on paremmin sopeutunut paastoon eli keho kykenee varastoimaan rasvaa tehokkaasti. 

Siksi ne, jotka ovat seuranneet jotain paastosysteemiä vuosikausia, tietävät että kyllä se painon alas-meneminen jumittuu silläkin systeemillä enemmin tai myöhemmin useimmilla.

Lisäksi paastotyyppiset kuuri eivät ole sopivia kaikille, vaan joillakin ne voivat laukaista syömishäiriön eikä vakavaa diabetestä sairastavalle voi suositella paastoa, ainakaan ilman lääkärin valvontaa.

Se, että sinä olet jo kolme viikkoa noudattanut pätkäpaastoa ja voit hienosti, ei ole relevanttia, koska a) se on vain kolme viikkoa ja b) et ole kaikki maailman ihmiset.

Höpö höpö. Edelleenkään itse tarkoitushan ei ole paastota joka päivä 365 päivää vuodessa. Jos vähän ajattelisit, ymmärtäisit että tässä pointtina on tasapaino paaston ja runsaan syömisen välillä. Kuten tuolla sanottiin, ei kukaan jaksa kitudieetillä vuosia. Välillä paastotaan, soluilla on mahdollisuus uusiutua ja välillä syödään enemmän.

Vierailija
671/2812 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen on "luotu" paastoamaan sillä tavalla kun nyt evoluutio luo asioita. Ihme idioo tteja palstalla jotka leikkivät asiantuntijoita.

Jopa madoillakin (c elegans) on paastomoodi kirjoitettu geeneihin (taf2 ja taf16). Kun se aktivoidaan niin elävät huomattavasti kauemmin. Ihmisillä on näihin vastaavanlaiset versiot.

Vierailija
672/2812 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen on "luotu" paastoamaan sillä tavalla kun nyt evoluutio luo asioita. Ihme idioo tteja palstalla jotka leikkivät asiantuntijoita.

Jopa madoillakin (c elegans) on paastomoodi kirjoitettu geeneihin (taf2 ja taf16). Kun se aktivoidaan niin elävät huomattavasti kauemmin. Ihmisillä on näihin vastaavanlaiset versiot.

Toisten haukkuminen idioo teiksi ei paranna sun väitteesi uskovuutta mitenkään. Et selvästikään ymmärrä kuinka evoluutio toimii. "Luotu" on enemmänkin kristilliseen teologiaan liittyvä termi kuin tieteellisti mitään hyvää ja positiivista kuvaava asia.

Ai että "paastomoodi on kirjoitettu geeneihin - siksi pitää paastota" -- no juu, geneettiseet sairaudet ja alttius niihin on myös geneeissä, miten ajattelet niistä? Tai ymmärrätkö sen, että kun ihminen sietää laktoosia aikuisena, on sekin geenimuunnos ("geeneihin kirjoitettu"), mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko maito terveellistä vai ei. Geeneihin on silti voitu merkitä myös maitoallergia, joten ko. yksilölle maidonjuonti aiheuttaa oireita.

Sulla jäi kokonaan ymmärtämättä miten ja miksi se paastomoodi on syntynyt. Mietipä sitä ihmisen historiaa.

Vierailija
673/2812 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen noudattanut tätä pätkäpaastoa koko ikäni tietämättä edes että tämä on joku paastoamisen muoto. Tämä on vaan luonnollinen ateriarytmi juuri minulle. Nälkää en juuri koe, mitä nyt ennen lounasta on joskus vähän nälkä mutta niin se tuntuu olevan niilläkin jotka syövät aamupalaa. Painon kanssa ei ainakaan ole ikinä ollut ongelmia, se on aina ollut tasaisesti 55-56 kiloa. Ja olen jo yli neljänkympin. En näe mitään syytä miksi en jatkaisi näin lopun ikääni. Mitään haittapuolia ei ole vielä tälle löytynyt, ja uskon olevani terve ja energinen eläkeläinen sitten joskus tulevaisuudessa.

Vierailija
674/2812 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, mulla on tässä nyt muutaman vuoden ennen tätä päivää ollut kuukautisrytmi ihan säännöllinen ja nyt on poikkeuksellisesti myöhässä jo viidettä päivää.  

5 päivää nyt ei vielä ole paljon mutta outoa silti kun on niin täsmälliset olleet yleensä. Pohdin tässä onko pätkäpaastoaminen voinut vaikuttaa hormoneihin ja siksi on myöhässä, ts. onko kellään muulla käynyt näin? 

Vierailija
675/2812 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, mulla on tässä nyt muutaman vuoden ennen tätä päivää ollut kuukautisrytmi ihan säännöllinen ja nyt on poikkeuksellisesti myöhässä jo viidettä päivää.  

5 päivää nyt ei vielä ole paljon mutta outoa silti kun on niin täsmälliset olleet yleensä. Pohdin tässä onko pätkäpaastoaminen voinut vaikuttaa hormoneihin ja siksi on myöhässä, ts. onko kellään muulla käynyt näin? 

Oletko jättänyt rasvat syömättä? Siis eläinrasvat.

Vierailija
676/2812 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun asiaa mietin, niin en ihan hurjan paljoa eläinrasvoja saa. Syön kyllä jugurttia ja juustoja. Lihaa (kanaa yleensä) syön max 2krt. viikossa. Voisko olla siitä kiinni? 

Vierailija
677/2812 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun asiaa mietin, niin en ihan hurjan paljoa eläinrasvoja saa. Syön kyllä jugurttia ja juustoja. Lihaa (kanaa yleensä) syön max 2krt. viikossa. Voisko olla siitä kiinni? 

Kyllä voi, hormonit toimivat eläinrasvalla.

Vierailija
678/2812 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, vegaani olen ollu vuosia ja aina on ollut säännölliset kuukautiset ja ei oo kyllä eläinrasvaa käytetty.

Vierailija
679/2812 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, vegaani olen ollu vuosia ja aina on ollut säännölliset kuukautiset ja ei oo kyllä eläinrasvaa käytetty.

Hormoneita on muitakin kuin ne, jotka vaikuttavat kuukautisiin.

Vierailija
680/2812 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän puhuttiin kuukautisten poisjäännistä. Ei muista hormoneista. Lue yks sivu taaksepäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä