Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
641/2812 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastomisen tärkein pointti on se, että syö syömisikkunan aikana hyvin ja riittävästi. Koko jutun juju on siinä, että ei tarvitse kieltää itseltään mitään vain lykkää asioiden nauttimista. Olen lukenut monen ahmimisongelmista kärsivien tarinoita, kuinka pätkäpaastoilu on vapauttanut pakonomaisesta ahmimisesta, koska ei ole tarvinnut viikkotolkulla kieltää itseltään mitään tiettyä ruokaa. Suhde syömiseen on monilla palautunut normaaliksi.

Vierailija
642/2812 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut enää lukea koko ketjua, mutta mielestäni on hyvä, että nämä erilaiset paastot on nyt nostettu esiin ja nimenomaan niin, että ne voivat olla ihan terveellisiäkin. Itsekin voisin kokeilla, mutta ennen kaikkea olen joutunut asiaa miettimään poikani takia. Hän alkoi 11-vuotiaana kieltäytyä aamupalasta ja myöhemmin olin kauhuissani, kun sain kuulla, ettei hän välttämättä syönyt koulussakaan. Tällaistahan pidetään ihan kauheana ja kun lapsi joutui muuten käymään lääkärissä (neurologinen juttu), puuttui lääkäri tähän, että TÄYTYYHÄN lapsen syödä. Lapselle piti hankkia apteekista jotain hirvittävän kalliita ravinnejuomia, joissa vilisi kaloreita. Yhtenä aamuna lapsi nippa nappa sai sen kurkusta alas ja sanoi myöhemmin, että sinä päivänä oli ennen kouluruokaa hirveä nälkä, yleensä ei siis lainkaan. Päädyin siihen, että hiiteen lääkärin neuvot, kokeillaan miten menee, jos lapsi syö ihan luontaisen rytminsä mukaan.

Hyvin on mennyt. Nyt lapsi on teini ja syyslomalla. Juo kahvin päivällä, ekan kerran syö meidän päivällisaikaan n. klo 16-17 ja sitten ison iltapalan. Kuulostaa ehkä joistain hurjalta, mutta pojalle se sopii ja energiaa riittää ihan ok. Silloin kun pakotin vielä syömään "normaaleina ruoka-aikoina" oli lievästi ylipainoinen (ei mikään tosi läski kuitenkaan), omalla rytmillään on taas solakoitunut. Tietysti ruoan laatuun täytyy panostaa riittävästi, että saa kaikki ravintoaineet parilla aterialla, mutta enpä nyt noin yleensä ole kovin vakuuttunut esim. kouluruoankaan tasosta, joten eiköhän se sama paine ole kaikilla vanhemmilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jotenkin herätteli omaan luontaiseen ruokarytmiin. En ikinä ole pitänyt syömisestä aamulla tai edes lounaalla ja potenut tästä huonoa omaatuntoa. Nyt sitten ajattelin että annan ruokailun mennä omalla painollaan. Syön ehkä 3 kertaa viikossa ennen 13.00 ja muuten saattaa mennä 16.00 asti ennen ensimmäistä ruokaa. En ole ottanut stressiä syömisestä vaan syönyt sitten sen mitä huvittaa. Nyt kuukauden näin ja paino on pudonnut tasaista 0.5kg viikko tahtia.

Jatkan kokeilua ja raportoin miten käy. (Olen ylipainoinen eli paino voi ja saisi tippua)

Vierailija
644/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii mutta en suosittele. Itselläni tosin se ns paastoaminen tapahtui huomaamatta, kun olin reilun vuoden raskaassa kolmivuorotyössä. Usein olin niin väsynyt, että menin vaan mieluummin nukkumaan töiden (iltavuoro) jälkeen syömättä. Seuraavana aamuna söin suoraan lounaan klo 11 jos työvuoro alkoi klo 12. Olin ennen tuota kokoa 34-36 ja nyt alle 32. Paino ei enää nouse vaikka yritän, oli tosi rankka vuosi ja nyt ihan hirvittää miten huonosti tuli syötyä. 

Vaikuttaa vakavalta.  Pyri siihen, että pidät jatkossa parempaa huolta itsestäsi.  Mikäli jatkat samaan tahtiin, vaarannat työkykysi/terveytesi.  Mikäli joku kärsii syömishäiriöstä  tai on aliravittu/alipainoinen, niin 16/8 pätkäpaastoa ei pidä aloittaa ollenkaan.  Eikö kukaan työpaikallasi ole huomannut, ettet voi hyvin?  

Vierailija
645/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin paastoamista 16:8 säännöillä ja tippuihan siinä paino. Toisaalta pitkään tuolla tyylillä syötyäni nälkä pääsi kasvamaan niin suureksi, että paastoamisesta oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Nykyään olen lopettanut paastoamisen ja olen pitänyt painoa kurissa lisäämällä ruokavalioon paljon kasviksia, hedelmiä ja PERUNAA. Tykkään lisätä kastikkeen sekaan reilusti esim. paprikaa, herneitä, maissia, parsaa, kukkakaalia. Myös linssit ja pavut kastikkeiden ja patojen seassa tekevät niistä todella ruokaisia. 

Koen että paastoaminen on muotidietti muiden joukossa. Toimii tehokkaasti painon pudottamiseen, mutta liian ankara alkuperäisillä säännöillä painon ylläpitämiseen. Kannattaa lukea Patrik Borgin kirja "Tunne nälkä". Siinä on hyvää tekstiä ruokailusta ja omasta suhteesta kehoon ja ruokaan.

Vierailija
646/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin paastoamista 16:8 säännöillä ja tippuihan siinä paino. Toisaalta pitkään tuolla tyylillä syötyäni nälkä pääsi kasvamaan niin suureksi, että paastoamisesta oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Nykyään olen lopettanut paastoamisen ja olen pitänyt painoa kurissa lisäämällä ruokavalioon paljon kasviksia, hedelmiä ja PERUNAA. Tykkään lisätä kastikkeen sekaan reilusti esim. paprikaa, herneitä, maissia, parsaa, kukkakaalia. Myös linssit ja pavut kastikkeiden ja patojen seassa tekevät niistä todella ruokaisia. 

Koen että paastoaminen on muotidietti muiden joukossa. Toimii tehokkaasti painon pudottamiseen, mutta liian ankara alkuperäisillä säännöillä painon ylläpitämiseen. Kannattaa lukea Patrik Borgin kirja "Tunne nälkä". Siinä on hyvää tekstiä ruokailusta ja omasta suhteesta kehoon ja ruokaan.

Jos se ei sinulle sopinut, niin se ei tee siitä jotain "muotidieettiä"

Vierailija
647/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se ei sinulle sopinut, niin se ei tee siitä jotain "muotidieettiä"

Sopihan se minulle tavallaan monta kuukautta. Itse koen että ruokailun rajoittaminen ei ole erityisen fiksua.  Järkevämpää on lähteä tutkimaan perimmäisiä syitä siihen että mikä saa syömään liikaa tai liian vähän. Tämä on tietysti paljon hankalampaa ja usein aikaavievää. Moni pätkäpaastoa harjoittanut ja neuvonut "guru" on viimeistään vuoden/kahden päästä kertonut lopettaneensa paastoamisen sen haastavuuden vuoksi. En sano, että paastoaminen on pelkästään huono. Itselleni se opetti tunnistamaan näläntunteita uudestaan. Paastoamisessa ne näläntunteet vain ignoorattiin, nyt minä otan ne huomioon ja syön silloin kun oikea nälkä on. Nykyään olen opetellut intuitiivista syömistä eli olen opetellut tunnistamaan kehoni nälkäsignaaleja ja oikeasti uskaltaa syödä vatsan täyteen tarpeeksi isoilla annoksilla. Nyt muutama kuukausi syöty näin ja onhan se toiminut ja paino pudonnut hitaasti mutta varmasti.

”Syitä äkilliseen, voimakkaaseen nälkään ovat esimerkiksi seuraavat:

Jätit päivällisen syömättä, ja ateriaväli jäi pitkäksi. (hyvin lyhyen aikavälin nälkä)

Aamiainen ja lounas olivat liian kevyitä. (lyhyen aikavälin nälkä)

Söit edellisenä päivänä liian vähän. (keskipitkä nälkä)

Söit useampana edellisenä päivänä hieman liian vähän. (keskipitkä nälkä)

Olet syönyt liian vähän useampien viikkojen ajan. (pitkän aikavälin nälkä)

Olet joskus aiemmin laihduttanut nopeasti. (pitkän aikavälin nälkä)

Olet alipainoinen (lihasmassasi on liian pieni). (pitkän aikavälin nälkä)

Katkelma teoksesta: Patrik Borg. ”Tunne nälkä!”. iBooks. 

Vierailija
648/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kontrolli ja syyllisyys luovat pohjan, jonka päälle alkaa kasaantua muita syömiseen liittyviä mutkia. Nälkä ja mieliteot lisääntyvät, ja välillä iskevät hallitsemattomat syömiskohtaukset. Ruuan rajoittaminen voi paradoksaalisesti johtaa paniikinomaiseen reaktioon, eräänlaiseen eloonjäämisviettiin: kaikki lähistöllä oleva ruoka on syötävä, koska ei ole varmaa, saako ruokaa enää huomenna. Alkuperäinen pyrkimys syödä vähän muuttuu siis kaiken syömiseksi. Tällä tavoin oireileva ihminen tajuaa kyllä järjen tasolla, ettei ruoka maailmasta mihinkään lopu, mutta tunteet ja perustarpeet elävät omaa elämäänsä. Tilanteen korjaaminen vaatii vähintään ruokavalion laadun ja ruokasuhteen muutosta mutta usein myös terapiaa.”

Katkelma teoksesta: Patrik Borg. ”Tunne nälkä!”. iBooks. 

Ja juu anteeksi että kirjaa nyt noin paljon lainailen. Itselläni se vain toimi niin hyvin ja olen innostunut kuinka stressitöntä syöminen nykyään on.

Vierailija
649/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis kyllähän tollanen "paastoaminen" on ihmiselle luontaisempaa kun yletön mässäily. Aika lyhyt aika ihmisen historiassa on kuitenkin ollut mahdollista syödä aina kun haluaa ja käytännöstä niin paljon kun vain ehtii. Tästä johtuen mä väitän et meillä kaikilla on ihan luonnoton suhde ruokaan tällä hetkellä. 

Itse olen kokenut että mulle sopii parhaiten se, että en kuuden jälkeen illalla syö mitään, koska käytännössä sen jälkeen söisin vaan jotain herkkuja kuitenkin. Oon kyllä ihan varma että mikään dieetti ei sovi kaikille, mutta mun normaali ateriarytmi on aina ollut sellanen että saatan olla pitkiä aikoja syömättä. 

Vierailija
650/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille tosiaan sovi jatkuva muutaman tunnin välein syöminen. Jotkut jopa yrittävät väkisin syödä "suositusten" mukaan, sitten syyttävät itseään, jos se ei onnistu.

Mulla tulee ajattelematta 12-16 tunnin ruokaväli kun syön illalla johonkin aikaan ja aamulla vasta kun on nälkä. En sitä mieti enkä laske tunteja kello kädessä, vaan menen siten kuin kroppa haluaa.

Vierailija
651/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitänyt kesästä alkaen kahtena päivänä viikossa 16 tunnin paastoja ja muuten 12 tunnin paastoja, ja olen huomannut, että paastoamisella on ollut muitakin myönteisiä vaikutuksia kuin painon aleneminen: väsymys on kadonnut ja aivosumu hälvennyt, ja olen saanut uskomattoman paljon tehtyä tämän syksyn aikana. Niinpä paastoaminen ei tunnu ollenkaan haastavalta. Päinvastoin! Paljon haastavampaa olisi palata takaisin siihen entiseen turtumukseen.

Vierailija
652/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla menossa 4 vk tätä 16/8 paastoa .Paastoan 5 5pvä putkeen. Painosta en tiedä kun vaakaa ei ole mutta housut roikkuu ja silloin kun syö, maistuu ruoka mikä vain aivan taivaalliselle.

Siis: nälkä on paras mauste :)

Vierailija
653/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin nuorempana 3 kertaa per päivä, nykyään enimmäkseen 2 krt mutta toisinaan edelleen 3 krt/päivä. Paljon kasviksia ja esim. kanaa tai kalaa, joskus jauhelihaa.

Ei viljoja,  ei edes gluteenittomia. Liki 60-vuotiaana sain laihdutettua 10 kg tällä tavalla.

Pelottaa, että Suomessa voi joutua johonkin hoitokotiin mussuttamaan pastaa ja kaurapuuroa.(:

Vierailija
654/2812 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin nuorempana 3 kertaa per päivä, nykyään enimmäkseen 2 krt mutta toisinaan edelleen 3 krt/päivä. Paljon kasviksia ja esim. kanaa tai kalaa, joskus jauhelihaa.

Ei viljoja,  ei edes gluteenittomia. Liki 60-vuotiaana sain laihdutettua 10 kg tällä tavalla.

Pelottaa, että Suomessa voi joutua johonkin hoitokotiin mussuttamaan pastaa ja kaurapuuroa.(:

Näinhän siinä käy, ei sun mielipidettä kysellä. Jos olet vastaan, sut luokitellaan holhouksenalaiseksi. Surullista, mutta totta.

Vierailija
655/2812 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.

Lainaan tätä omaa viestini elokuun alusta. Nyt siis reilu 2kk pätkäpaastoa takana, paino edelleen 66kg. Olo on loistava, ei turvotusta tai vatsavaivoja ja peilissä näkyy kiva kroppa. Joten vaikkei painoa pudonnut kuin n.4kg niin ehdottomasti jatkan 15-17h paastoilua.

Taas päivitystä kuukausi myöhemmin, paino tasan 65! En olisi uskonut että näin helposti ilman varsinaista laihduttamista saan painoa putoamaan. Koska ennen kuin tutustuin pätkäpaastoon olin jo monta vuotta tuskastellut ja taistellut että saisin painon edes pysymään siinä 70kg ettei se nousisi, ja painon lasku tuntui silloin täysin mahdottomalle.

Vierailija
656/2812 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten alkoi painoa kertymään, kaikki hoki että syö kuule säännöllisesti, aamupala on päivän tärkein ateria, plaa plaa... No, mä aattelin, että kai se sitten niin on, siinäpä syy mun läskeille, aloitin säännöllisen lounaan syömisen. En sentään aamupalaa arkisin. Aika meni sumuisesti, välillä unohdin että olen läski, tai en jaksanut välittää. Totuin syömään lounasta. Kesällä kävin vaakalla: 105 kg, eli 15kg enemmän, kuin silloin kun aloitin säännöllisen syömisen!!

Kuukausi sitten päätin lopettaa syömisen. Alkuun oli vähän hankalaa, mutta pian totuin siihen mun vanhaan kaavaan, että arkisin syön ekan kerran vasta n. 17:00, sitä ennen vain kahvia. Nyt oon lisännyt kahvin juonnin kylkeen veden juontia. Viikonloppuisin syön vähän löysemmin. Painan nyt 99kg, ajattelin jatkaa loppuelämän näin.

Viruttaa, että olen ollut niin tyhmä ja uskonut säännöllisiä syöjiä.

Vierailija
657/2812 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoissa kuten muissakin laihdutuskuureissa on aina sama ongelma: mitä tehdä sitten kun pääsee tavoitepainoonsa?

Keho alkaa hiljalleen tottua pätkäpaastoon, joten paastosta pitää siten tehdä elämäntapa, muuten paino alkaa taas nousta. Jos yrittää palata normaalielämään, voi olla että painoa nousee takaisin nopeastikin. Ja ihminen tunnetusti väsyy kuureihin ja hoitoihin aina jossain vaiheessa muutenkin. Jos paastoa jatkaa vuosia, iän myötä aineenvaihdunta hidastuu ja paasto en enää pure.

Jos pääsee pätkäpaastolla haluamaansa tulokseen, kannattaa keksiä keinoja, joilla ylläpitää tulosta. Parantaa ruokavaliotaan jossain suhteessa tai lisää liikuntaa tai pitää pätkäpaastoviikon kerran kuussa, tms. En tiedä mikä toimii, mutta tuollaisia keinoja nyt tuli mieleen äkkiseltään.

Vierailija
658/2812 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta paasto ei ole kaikille mikään dieetti, vaan luontainen ruokailurytmi, joten silloin siihen ei väsy tai kyllästy ajan kanssa. Ymmärrän kyllä että tätä on vaikea ymmärtää niiden kenen luontainen ruokailurytmi vaatii sen että syödään aamulla sekä illalla, mutta kaikilla se ei tosiaan mene niin.

Itse olen jo tavoitepainossa, joten painonhallinta tapahtuu niin että pätkäpaastoilen 14-17h ja syön sitä mitä mieli tekee. Jos paino joskus on noususuunnassa niin sitten hieman pidennän paastoaikaa ja kevennän syömisiä vähäksi aikaa.

Vierailija
659/2812 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pätkäillyt pääsääntöisesti. En ole koskaan pystynyt oikein syömään aamulla ja siksi se sopi minulle hyvin. Lisäksi miehille tämä on hyväksi, koska kasvuhormonin määrä nousee moninkertaiseksi ja testotkin vähän. Olen virkeämpi ja hoikempi, vyötäröltä lähtenyt noin 7-10 cm, vyönreika mittauksella.

En kiihkoile 16 tunnin takia, kunhan väli on yli 12 tuntia ja ruokailu osuu siihen , niin syön. Lisäksi en ole koskaan ollut 24 tunnin paastolla, koska se ei tunne mitenkään tarpeelliselta. Oma havaintoni on, jos syön aamulla puuroa ,mysliä yms. terveellistä aamupalaa , nälkä tulee hyvin nopeasti uudelleen. Siis ennen 16 tunnin täyttymistä, ilman aamupalaa.  Aamulla mustaa kahvia ja vettä ja menoksi. Nälän tunne 16 tunnin jälkeen on yleensä tasoa"pitäisköhän kohta syödä", ei siis "nyt on pakko saada jotakin äkkiä". Syön tavis ruokaa, en mitenkään super terveellisesti. Jos olen vapaalla 16 tuntia tulee täyteen ja eka ateria on pelkkää rasvaa ja proteiinia, seuraavat taas oikeaa ruokaa, Juon myös kaljaa ja herkuttelen satunnaisesti,

Suosittelen kokeilemaan. 

Vierailija
660/2812 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei minullakaan ole huutava nälkä sen 16 tunnin jälkeen, vaan tekee mieli syödä vain jotain pientä ja kevyttä paaston jälkeen ja herätellä ruokahalua.

Joskus harvoin jos on nälkä 14 tunnin jälkeen niin syön silloin jo jotain, koska silloin kroppa kertoo tarpeesta niin tiedän että pitää syödä. Tärkeintä kaikessa on kuunnella omaa kehoa ja oppia tuntemaan sen antamat merkit, milloin kyse on nälästä ja milloin vain mieliteosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi