Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin olen oppinut juomaan mustana, mutta katkaiseeko xylitol pastilli kahvin jälkeen paaston?
Jostain luin, että kun pysyy alle 50 kalorissa, niin ok.En pysty kysymykseesi vastaamaan, mutta miksi ihmeessä syöt jotain xylitol pastilleja??
Happohyökkäyksen takia. Ja kahvista jää ikävä jälkimaku.
Vaihda ne pastillit juustonpalaan, toimii paremmin ja terveellisemmin.
Miten niin terveellisemmin? Ja paastonkaan kannalta juuston syöminen ei ole järkevää.
Minua mietityttää purkan syönti, kun tiukimmat paastoilijat ei suosi sitäkään, mutta jos juon mustaa kahvia kuitenkin niin ehkei purkastakaan pahempaa haittaa ole..
Paaston katkaisee se purkkakin. Juusto ruuan jälkeen katkaisee happohyökkäyksen ja kyllä se juusto hakkaa sen xylitolipurkan terveellisyydellä ihan satasella. Mieti nyt vähän itsekin.
Niin, tiedän että purkkakin katkaisee paaston, mutta koska juon kuitenkin kahvia niin ei se purkka enää tilannetta kovin radikaalisti muuta.
Ja kyllä, mietin, ja ehdottomasti pidän xylitolpurkkaa terveellisempänä vaihtoehtona kuin juuston syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin olen oppinut juomaan mustana, mutta katkaiseeko xylitol pastilli kahvin jälkeen paaston?
Jostain luin, että kun pysyy alle 50 kalorissa, niin ok.En pysty kysymykseesi vastaamaan, mutta miksi ihmeessä syöt jotain xylitol pastilleja??
Miten niin terveellisemmin? Ja paastonkaan kannalta juuston syöminen ei ole järkevää.
Minua mietityttää purkan syönti, kun tiukimmat paastoilijat ei suosi sitäkään, mutta jos juon mustaa kahvia kuitenkin niin ehkei purkastakaan pahempaa haittaa ole..
Paaston katkaisee se purkkakin. Juusto ruuan jälkeen katkaisee happohyökkäyksen ja kyllä se juusto hakkaa sen xylitolipurkan terveellisyydellä ihan satasella. Mieti nyt vähän itsekin.
Niin, tiedän että purkkakin katkaisee paaston, mutta koska juon kuitenkin kahvia niin ei se purkka enää tilannetta kovin radikaalisti muuta.
Ja kyllä, mietin, ja ehdottomasti pidän xylitolpurkkaa terveellisempänä vaihtoehtona kuin juuston syömisen.
Kiinnostaa tietää, miksi xylitolpurkka on mielestäsi terveellisempää kuin juusto. Toki tiedän, ettet edes vastaa, mutta kunhan kysyin.
Puolen kilon kermajuusto aina kahvin jälkeen. vs purkka.
Vierailija kirjoitti:
Puolen kilon kermajuusto aina kahvin jälkeen. vs purkka.
Ainahan voi mennä äärimmäisyyksiin, mutta kyllä se juusto on terveellisempää määrästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, mietin, ja ehdottomasti pidän xylitolpurkkaa terveellisempänä vaihtoehtona kuin juuston syömisen.Kiinnostaa tietää, miksi xylitolpurkka on mielestäsi terveellisempää kuin juusto. Toki tiedän, ettet edes vastaa, mutta kunhan kysyin.
Xylitoli katkaisee hampaiden happohyökkäyksen, juusto taas ei.
Terv. Suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, mietin, ja ehdottomasti pidän xylitolpurkkaa terveellisempänä vaihtoehtona kuin juuston syömisen.Kiinnostaa tietää, miksi xylitolpurkka on mielestäsi terveellisempää kuin juusto. Toki tiedän, ettet edes vastaa, mutta kunhan kysyin.
Xylitoli katkaisee hampaiden happohyökkäyksen, juusto taas ei.
Terv. Suuhygienisti
Olet muka suuhygienisti etkä tiedä, että juusto katkaisee happohyökkäyksen. Ei ole todellista.
1,5 kk pätkäpaastoa aikaikkunalla 11-19, juomana pelkkää vettä paaston aikana eikä tietenkään mitään syömistä. Ruoka terveellistä ja kevyttä, ei alkoa, karkkeja, pikaruokia tms. Ehkä -1kg lähtenyt. Olo muuten hyvä, mutta alkaa kyllästyttää tämä, ettei paino tipu, tarvetta olisi - 15kg. Olisiko pitänyt olla tissutelija, sokerihiiri, pikaruoan puputtaja tai muu mässilijä ennen pätkäpaastoa vai miksei tehoa.
Miten niin xylitol-purkka katkaisee paaston? Kaloreja on roimasti alle sen 40-50.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin xylitol-purkka katkaisee paaston? Kaloreja on roimasti alle sen 40-50.
Paastoajalla ei suositella edes sen alle 50 kilokalorin osuudella hiilareita. Jos tarkkana haluaa olla, niin ei maitokahvia, sokeria, keinomakeuttajia, eikä xylitol-purkkaa. Xylitoli on koivusokeria eikä elimistö tiettävästi erota sitä tavallisesta sokerista. Mutta jokainenhan valitsee mitä tietä menee. Kukaan ei voi teitä "määräillä" ettei xylitoli purkkaa saa pureskella tai nauttia kahvianne maidolla, siitä vaan jos elämä tuntuu paremmalta. Pääasia taitaa kuitenkin olla, että tiedätte mitä teette ja se tapahtuu tietoisesti / vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoajalla ei suositella edes sen alle 50 kilokalorin osuudella hiilareita. Jos tarkkana haluaa olla, niin ei maitokahvia, sokeria, keinomakeuttajia, eikä xylitol-purkkaa. Xylitoli on koivusokeria eikä elimistö tiettävästi erota sitä tavallisesta sokerista. Mutta jokainenhan valitsee mitä tietä menee. Kukaan ei voi teitä "määräillä" ettei xylitoli purkkaa saa pureskella tai nauttia kahvianne maidolla, siitä vaan jos elämä tuntuu paremmalta. Pääasia taitaa kuitenkin olla, että tiedätte mitä teette ja se tapahtuu tietoisesti / vapaaehtoisesti.
Ja todella ehdottomat paastoilijat voi lukea kiellettyjen listaan myös mustan kahvin.
Itse aloitin paastoilun elokuussa noin 5 viikkoa sitten. Paino on tippunut yhteensä 4,5 kiloa. Viimeisenä viikkona oon nyt laskenut myös kaloreitaja lisännyt liikuntaa. Hyvin sujuu mun mielestä ja 12.5 kiloa vielä pudotettavaa. Jes. Hyvä fiilis.
Hei! Miten teillä sujuu pätkäpaasto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.
Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.
Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.
Lainaan tätä omaa viestini elokuun alusta. Nyt siis reilu 2kk pätkäpaastoa takana, paino edelleen 66kg. Olo on loistava, ei turvotusta tai vatsavaivoja ja peilissä näkyy kiva kroppa. Joten vaikkei painoa pudonnut kuin n.4kg niin ehdottomasti jatkan 15-17h paastoilua.
Muuten hyvin, mutta paino ei tipu. Aloitin elokuun alussa ja reilussa kuukaudessa lähti ~ 1,5 kg. Nyt kuukauteen ei ole tapahtunut mitään, pikemminkin pientä lisäystä. Olen hieman päälle 50 v., tuntuu, että painon vaihtelu johtuu lähinnä nesteen kertymisestä ja poistumisesta.
Syön mielestäni terveellisemmin kuin ennen, ennen söin suklaata lähes päivittäin sekä Hesellä tuli käytyä usein. Nyt vältän makeaa viikolla ja syön kunnon aamiaisen ja hyvää kotiruokaa.
Johtuu ehkä iästä ja vaihdevuosien lähestymisestä, että painon kevennys ei vaan onnistu. Muuten ruokarytmi on sopiva, ei tule syötyä pelkästä tottumuksesta. Harvoin on edes nälkä.
Liikaa en haluaisi miettiä syömisiä, mutta en halua painoni nousevan yhtään. Vuoden vaihteessa olin jo siellä ylärajalla, kun painoni pitäisi olla 59-67 kg välissä. Useampi vuosi meni 62-64 kiloisena, mikä on ok. Olen aina käynyt päivittäin vaa'alla, eikä aikaisemmin ole tarvinnut laihduttaa. Jos paino on noussut, pieni kevennys on auttanut. Painonhallinta on ollut helppoa. Enää näköjään ei.
Sujuu ihan hyvin. Painonlasku on vähän hidastunut alun jälkeen, mutta tasaisesti mennään alaspäin. Aloitin n. 7 viikkoa sitten ja painoa on lähtenyt reilut 8kg. Välillä paino nousee, mutta olen harventanut punnitsemista, jotten turhaan stressaa päiväkohtaisista heittelyistä. Syön 16/8 enkä kiellä ehdottomasti mitään.
Viime viikolla söinkin stressin takia vähän repaleisemmin (epäterveellistä ja muutenkin vähän huonosti), se selittää aaltoliikkeen. Tällä viikolla on ollut halu syödä taas fiksummin, joten painoa on taas pudonnut paremmin.
Olen ehdottomasti tunnesyöjä, mutta tämä tapa pakottaa pois vanhasta kaavasta, koska iltaa ei voikaan viettää mässäillen. Elämän haasteet meinasivat johtaa taas väärille poluille, mutta sain kurssin käännettyä pysymällä aikataulussani. Loppuviimein huonosti syöminen ikkunan sisällä on vain niin vaivalloista ja tyhmää, sillä en vain kerta kaikkiaan ehtinyt syödä sekä herkkuja että ruokaa. Valitsin sitten syödä mieluummin sitä ruokaa, eli herkut jäi pois.
Olo on koko ajan ollut tosi hyvä, nukun hyvin, turvotukset on pois ja muutenkin ärtynyt vatsani toimii paremmin.
Näin ahmimis-paastoamis -bulimikkona pidän kiehtovalla tavalla perverssinä sitä, miten paastoamista on viimevuosina normalisoitu.
Vierailija kirjoitti:
Näin ahmimis-paastoamis -bulimikkona pidän kiehtovalla tavalla perverssinä sitä, miten paastoamista on viimevuosina normalisoitu.
Niin no, paastoamisesta sanotaankin, ettei se sovi syömishäiriöisille, ja ymmärrän sen varsin hyvin. Itseäni viehättä pätkäpaastoamisen joustavuus: paastoan silloin, kun se minulle sopii, ja muuten syön normaalisti. Mihinkään ahmimiseen tai näännyttämiseen se ei ole johtanut ja tuskin johtaakaan.
Toimii mutta en suosittele. Itselläni tosin se ns paastoaminen tapahtui huomaamatta, kun olin reilun vuoden raskaassa kolmivuorotyössä. Usein olin niin väsynyt, että menin vaan mieluummin nukkumaan töiden (iltavuoro) jälkeen syömättä. Seuraavana aamuna söin suoraan lounaan klo 11 jos työvuoro alkoi klo 12. Olin ennen tuota kokoa 34-36 ja nyt alle 32. Paino ei enää nouse vaikka yritän, oli tosi rankka vuosi ja nyt ihan hirvittää miten huonosti tuli syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Toimii mutta en suosittele. Itselläni tosin se ns paastoaminen tapahtui huomaamatta, kun olin reilun vuoden raskaassa kolmivuorotyössä. Usein olin niin väsynyt, että menin vaan mieluummin nukkumaan töiden (iltavuoro) jälkeen syömättä. Seuraavana aamuna söin suoraan lounaan klo 11 jos työvuoro alkoi klo 12. Olin ennen tuota kokoa 34-36 ja nyt alle 32. Paino ei enää nouse vaikka yritän, oli tosi rankka vuosi ja nyt ihan hirvittää miten huonosti tuli syötyä.
Eihän se ruokavalion vika ole, jos sinä syöt huonosti.
Kaloriraja, jota ei saa ylittää, on 40-50 kcal. Kahvissakin on kaloreita, tosin hyvin vähän. Siihen kun lisää (kulutus)maidon, niin helpostikin pääsee yli tuon 40 rajan. Valion sivujen mukaan 100g (eli 1dl) sisältää jo 64 kcal. Ellet oikeasti mittaa paljonko kahviin lorautat, on vaikeaa arvioida todellista määrää.
Toinen, mihin kiinnitin huomiota, on iltapainotteinen ikkuna. Oletko silloin siis kotona, syötkö vahingossa ja varalta liikaa? Oma ikkunani sijoittuu tuntia-kahta lukuunottamatta töihin, jossa en voi syödä lautasmallin mukaista kouluruokalounasta lukuunottamatta ollenkaan. Kotiin tultuanikin syön yleensä vain yhdesti, eli päivällisen. Jos paastoaisin töissä ja söisin koko illan kotona, en laihtuisi grammaakaan. Nyt ehdin syömään useimmiten vain kaksi ateriaa, ja esim. leivät ja muut välipalat ovat jääneet kokonaan pois. Näin on lähtenyt -6,5kg kuukaudessa.