Vain täysin makuaistiton ihminen on voinut keksiä poronkäristyksen!
Lihaa paistetaan voissa ja kaadetaan vettä päälle. Tehdään löysä muusi vetisistä mauttomista perunoista ja kaadetaan tämä ”lihakastike” sen päälle. Tämä ruosteenmakuinen mössö syödään survottujen puolukkojen kera, jotka maistuvat täysin mahahapoilta. YRJÖÖÖGH!
Kukaan kokki ei ole voinut keksiä tuota, kyseessä on takuulla joku tukkijätkä.
Kommentit (74)
Oikein tehtynä poronkäristys on jotain ihan muuta, ja hyvää. Kyllä sen voi toki huonostikin tehdä, ja kaupan pakastealtaissa myytävät käristyslihat on kammottavaa jännemössöä. Ja se on pottuvoita, mitä sen kanssa pitää tarjota, eikä löysää muusia.
En kans tykkää. Mutta kai tuotakin reseptiä löytyy tuunattuna eikä vain "perinteiseen" tapaan.
Sulla on sama ongelma kuin tyypillä, joka teki saksanpähkinällä maustettua peuraa naudan jauhelihasta ja suolapähkinöistä, ja valitti ettei maistu miltään. Et vaan osaa tehdä ruokaa, ainakaan porosta.
Poronkäristykseen tulee nuorta poroa, jäisenä vuoltua lastua, itse laitan voita, tummaa olutta, sipulia, mustapippuria, suolaa ja katajanmarjaa. Muusi tehdään Lapin puikulasta, nauriista, lantusta ja porkkanasta, paljon voita.
Minusta poronkäristyksessä on joku paha ominaismaku. Söin sitä kerran kylässä ja jouduin ottamaan paljon puolukkasurvosta kyytipojaksi, että sain sen syötyä. Minulle tuli ihan fyysisitä pahoinvointia siitä erikoisesta mausta. Jotkut taas tykkäävät valtavasti siitä!
En muutenkaan ymmärrä suomalaisia (tai ylipäätään näiden leveysasteiden) perinneruokia.
Äkkiseltään sanoisin ettet ole syönyt oikeinlaitettua
poronkäristystä ja perunamuusia
Riista- ja poronkäristykset tehdään ravintoloissakin juuri noin. Suolan lisäksi ei käytetä mausteita, liha vain paistetaan yksinään ja siinä kaikki. HYIHELWETTI. Sille vetää vertoja yrjöydessä vain Karjalanpaisti suolenpätkineen.
Perunamuusi ei ole sellaisen aikuisen ruokaa, jolla on terveet hampaat suussa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sama ongelma kuin tyypillä, joka teki saksanpähkinällä maustettua peuraa naudan jauhelihasta ja suolapähkinöistä, ja valitti ettei maistu miltään. Et vaan osaa tehdä ruokaa, ainakaan porosta.
Poronkäristykseen tulee nuorta poroa, jäisenä vuoltua lastua, itse laitan voita, tummaa olutta, sipulia, mustapippuria, suolaa ja katajanmarjaa. Muusi tehdään Lapin puikulasta, nauriista, lantusta ja porkkanasta, paljon voita.
Tuota söisin sutena!
Kunnon poronlihaa ei vaan tahdo oikein täällä etelässä löytää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Riista- ja poronkäristykset tehdään ravintoloissakin juuri noin. Suolan lisäksi ei käytetä mausteita, liha vain paistetaan yksinään ja siinä kaikki. HYIHELWETTI. Sille vetää vertoja yrjöydessä vain Karjalanpaisti suolenpätkineen.
No ei todellakaan tehdä. Olet varmaan syönyt poronkäristystä jossakin teboililla.
Sana kirjoitti:
Minusta poronkäristyksessä on joku paha ominaismaku. Söin sitä kerran kylässä ja jouduin ottamaan paljon puolukkasurvosta kyytipojaksi, että sain sen syötyä. Minulle tuli ihan fyysisitä pahoinvointia siitä erikoisesta mausta. Jotkut taas tykkäävät valtavasti siitä!
En muutenkaan ymmärrä suomalaisia (tai ylipäätään näiden leveysasteiden) perinneruokia.
En nyt lähtisi lyttäämään koko ruokalajia, jos on kerran maistanut. Ei ole välttämättä ollut kyse silloin ominaismausta, mikä koskisi kaikkia poronkäristyksiä, vaan pelkästään huonosti valmistetusta käristyksestä.
Varmaan syönyt jotain Saarioisten poronkäristystä.
Siinä tosiaan sitkeä liha, vetinen muusi ja puolukkahillo jotain esanssia.
Tämä on kuitenkin einesten aatelia. Meidän lähikaupassa makssa viitisen euroa annos.
Mutta oikein tehtynä herkkujen herkku. Makuasioita toki nämä.
Aloittaja kertoo ne ruoat, jotka hänen mielestään on maukkaita?
Ihan noin vertailun vuoksi.
Mitä ihmettä sinä ap sössötät?
EI OLE mitään virallista poronkäristyksen tekotapaa. Sen voi maustaa ihan miten haluaa, ja on aina maustettu myös täällä Lapissa. Tietenkin perinteisesti jänkällä porojen kanssa vaeltaessa mausteita on niukasti mukana, mutta kotona siihen on lisätty mausteita ja lisukkeita maun mukaan. Hienous on siinä, että reseptiä sovelletaan, ainoastaan jäisenä koverrettu poronliha on must.
Porossa on ominaismaku. Itse tykkään siitä, mutta nuo ns.riistakäristykset on kauheita. Aloituksen poronkärostys kuulostaa niin pahalta kuin aloittaja väittää. Minun tekemä on niittänyt mainetta ulkomaita myöten. Eikä se edes vedä vertoja lappilaisten tuttujen tekemälle. Poronkäristys on herkkua. Mutta kaikesta voi tehdä kuraa jos ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kertoo ne ruoat, jotka hänen mielestään on maukkaita?
Ihan noin vertailun vuoksi.
Boef Bourguignon
Bollito misto
Gulassi
ap
Näitä käristyksiä nyt kuitenkin yhdistää se, ettei mausteita käytetä, eikä viiniä todellakaan. Ne vaan sattuvat olemaan liharuokien a ja o. Ilman niitä en lihaa syö.
ap
Olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia, ja poronkäristys on niitä harvoja liharuokia joita joskus kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
Näitä käristyksiä nyt kuitenkin yhdistää se, ettei mausteita käytetä, eikä viiniä todellakaan. Ne vaan sattuvat olemaan liharuokien a ja o. Ilman niitä en lihaa syö.
ap
Lappihan on tunnetusti rehevää viiniseutua.
Lapissa ei ole mitää hyvää tai hienoa. Lumikasoja en sellaisiksi katso ja paljon hienompia vuoria on maailmalla.
Samaa olen ihmetellyt. Lihapataa ei voi tehdä ilman sipulia ja viiniä. Ymmärrän ettei jälkimmäistä ole ollut mutta jotain ryvässipuleita täällä on viljelty iät ja ajat!