Vain täysin makuaistiton ihminen on voinut keksiä poronkäristyksen!
Lihaa paistetaan voissa ja kaadetaan vettä päälle. Tehdään löysä muusi vetisistä mauttomista perunoista ja kaadetaan tämä ”lihakastike” sen päälle. Tämä ruosteenmakuinen mössö syödään survottujen puolukkojen kera, jotka maistuvat täysin mahahapoilta. YRJÖÖÖGH!
Kukaan kokki ei ole voinut keksiä tuota, kyseessä on takuulla joku tukkijätkä.
Kommentit (74)
Itse olen tehnyt normaalia käristystä eli voissa ja suolaläskissä ruskistanut jäistä poronlihaa siivuina. Sen jälkeen lisännyt olutta nesteeksi, muutaman maustepippurin ja hauduttanut pari tuntia lihan mureaksi. Syödään normaalin pottumuusin kanssa. Muusiin (ei muussiin) tulee jauhoisia perunoita, voita ja täysmaitoa. Tarjoillaan juurikin tuon puolukkasurvoksen kanssa. Enkä todellakaan ole mikään mestarikokki.
Meillä ainakin tykätään. Nyt kun lapset ovat maailmalla ja käyvät silloin tällöin kotona, niin juuri käristys on se ruoka, jota yleensä toivovat. Tuskin he sitä toivovat pelkästä kohteliaisuudesta ja siksi kun ovat pohjoisesta lähtöisin.
Makuja on monia, toiset tykkää, toiset ei. Olen syönyt todella huonoakin käristystä ja vieläpä Lapissa. Se oli harmaata keitettyä, suolatonta poronlihaa, joka tarjottiin pussimuusin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kertoo ne ruoat, jotka hänen mielestään on maukkaita?
Ihan noin vertailun vuoksi.
Boef Bourguignon
Bollito misto
Gulassi
ap
No esim. Boeuf bourguignon valmistetaan lähes samoin kuin suomalaisversio poronkäristyksestä. Eli tulee vettä (sis. lihaliemeä), suolaa, kamaraa ja/tai voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boef Bourguignon
Bollito misto
Gulassi
ap
No esim. Boeuf bourguignon valmistetaan lähes samoin kuin suomalaisversio poronkäristyksestä. Eli tulee vettä (sis. lihaliemeä), suolaa, kamaraa ja/tai voita.
No ei noinkaan. Burgundinpataan kuuluu aika olennaisesti shalottisipuli, porkkana, valkosipuli, punaviini ja sienet. Ja yrttejäkin voi laittaa, itse laitan aina vähän timjamia, koska se sopii erinomaisesti sieniin ja punaviiniin. Ranskalaiset laittavat yleensä ouquet garnin eli maustekimpun, jossa on ainakin laakeria, timjamia ja persiljaa, usein muitakin yrttejä, vähän maun mukaan. Yleensä lientä myös suurustetaan hiukan jauhoilla.
14
Minä täällä etelässä en ole tottunut poron syöntiin arkisesti. Se on minulle "eksoottista" herkkua. Täytyykin tutkia, mitä kaupan hyllystä löytyy. Tuskin meidän K-lähikaupassa on. Mutta jossain ja ohjeetkin nyt teiltä sain.
Toinen herkku, jota en koskaan muista ostaa on mustamakkara. Sitä löytyy kyllä, mutta kun ei lapsuudessa kuulunut meidän ruokapöytään ei tule ajatelleeksi näin aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boef Bourguignon
Bollito misto
Gulassi
ap
No ei noinkaan. Burgundinpataan kuuluu aika olennaisesti shalottisipuli, porkkana, valkosipuli, punaviini ja sienet. Ja yrttejäkin voi laittaa, itse laitan aina vähän timjamia, koska se sopii erinomaisesti sieniin ja punaviiniin. Ranskalaiset laittavat yleensä ouquet garnin eli maustekimpun, jossa on ainakin laakeria, timjamia ja persiljaa, usein muitakin yrttejä, vähän maun mukaan. Yleensä lientä myös suurustetaan hiukan jauhoilla.
14
Se on bouquet, kuten Hyacinth.
Mutta tuolla logiikalla et ymmärrä ruoanlaitosta mitään. Kaikkeen kun voi lisätä mitä vaan, "maun mukaan". Siihen poronkäristykseenkin. Alkuperäinen poronkäristys tehtiin poronrasvaan, ei sian kamaraan, kuten nyt.
Siis idea on hyvin sama kuinka valmistetaan hauduttamalla (vedessä) kohtuullisen vähärasvaista lihaa, siksi lisätään rasvaa. Periaatteessa siis valmistetaan samoin kuin karjalanpaisti. Burgundinpataan lisätään enemmän mausteita, koska liha ei ole niin voimakkaan maukuista kuin poronliha. Onko se sitten hyvää vain huonoa, se on makuasia.
Poronkäristystä saa pakasteena , ja mustaa makkaraa paketeissa miltei jokaisesta marketista ympäri Suomea.
Poronkäristys on ollut lapsuuteni lempiruokia, ja edelleen parasta, kun äidin luona käy. Poronlihaa, maustepippuria, suolaa, hyvä muusi. Yksinkertaiset maut mutta parhaat. Ja maailmalla olen syönyt paljon ja hyvää. Aina kuitenkin on parasta palata juurilleen, joista olen aidosti ylpeä. Oikeasti meitä arktisen alueen lapsia ei maailmalla montaa ole.
Jaa. saamelaisia on Pohjoismaissa yhteensä noin 75 000. Suomessa heitä on noin 9000, joista yli 60 prosenttia asuu saamelaisalueen ulkopuolella. Luulisi "lappalaisia" olevan enemmän. Vertailun vuoksi susia on Suomessa 150-180 yksilöä. Lapin maakunnassa lappilaisia asuu noin 180 000 ihmistä. Oikeasti arktisen alueen lapsia on helevetisti maailmalla kun töitä ei kotiseudulla riitä ja poronkäristys on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. saamelaisia on Pohjoismaissa yhteensä noin 75 000. Suomessa heitä on noin 9000, joista yli 60 prosenttia asuu saamelaisalueen ulkopuolella. Luulisi "lappalaisia" olevan enemmän. Vertailun vuoksi susia on Suomessa 150-180 yksilöä. Lapin maakunnassa lappilaisia asuu noin 180 000 ihmistä. Oikeasti arktisen alueen lapsia on helevetisti maailmalla kun töitä ei kotiseudulla riitä ja poronkäristys on hyvää.
Jaa. Nykyisessä asuinmaassani kohtaan ihmisiä ihan kaikkialta maailmasta, ja seitsemän miljardin ihmisen joukossa me olemme oikeasti pieni vähemmistö. Hyvin harva ihminen maailmassa oikeasti voi sanoa asuneensa napapiirillä ja siitä pohjoiseen.
Ulkomaalaiset ystäväni ovat sanoneet suoraan, että yleisesti Suomessa on mautonta ruokaa, mutta monet ovat kyllä kehuneet poronkäristystä sen riistan maun takia.
Jaa. Neljä miljoonaa arktisen alueen ihmistä on minun mielestäni paljon ihmisiä. Ihan sama missä sinä asut, se on vain sinun kokemuksesi. Et ole niin harvinainen tässä maailmassa kuin kuvittelet. Ota tilastot iltalukemiseksi. Poronkärtsä on hyvää.
Pitcairnilainen kun tulee kotiin ja syö äidin tekemää potaa niin siinä ollaan harvinaisten tapahtumien ja yksinkertaisten makujen ytimessä.
Joo, joku britti kun haukkuu suomalaista ruokaa niin tilanne on absurdi. Itse arvostan suomalaista ruokaa. Poronkäristys on ihan top 10.
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi ei ole sellaisen aikuisen ruokaa, jolla on terveet hampaat suussa.
Kuka helvetti haluaa syödä keitettyjä kokonaisia kumiperunoita. Pula ajan ruokaa. Muut kuin uudet perunat sopivat vain muusiin tai paistettuina. Muuten syön käristyksen mieluummin vaikka makaronin kanssa.
Laitapa ap sinne käristykseen lisäksi pekonia ja kaada päälle tummaa olutta veden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieman noloa mieltää vain mausteiset ja viinissä haudutetut ruuat maukkaiksi. Jos liha on hyvää niin ei sen makua ole tarkoitus peittää vaan korostaa ja herkällä tatsilla.
Meillä syödään paljon riistaruokaa. Pyy ei tarvitse kuin suolan ja voin, ripaus pippuria. Teeri tarvitsee suolaa, pippuria ja silavaa. Jos uittaisin riistalinnun viinissä niin kaikki maut hukkuisivat. Hirveä punaviinissä ei ole mitenkään ylivoimaisen gourmeeta, itse haudutan hirven oluessa. Rouhea gourmee on särmempää kuin mielikuvitukseton teeskentely.
Muhevat kermapadat ovat ihan yhtä hyviä kuin viinissä muhitettu ruoka, ja jos lisukkeena on sieniä niin suuntaan mieluummin kermaan kuin viiniin. Ja ap saattaa pöyristyä mutta valitsen ruokajuomaksi mikä minulle eniten siinä hetkessä maistuu, jopa punaviiniä kalan kanssa.
Jotkut juntit jotka eivät ole kai ikinä saaneet syödä kotona muuta kuin sikanautaa jonka rasvankäry saa koko talon haisemaan uittavat hirvenlihaa maidossa ja ties missä saadakseen riistan maun pois.
Ap ei ole maistanut tai tehnyt kunnolla ja hyvästä lihasta tehtyä poronkäristystä. Tein tänään poronluista hitaasti keitettyä lihasoppaa ja luu oli noin peukalon paksuinen, lihaa luun ympärillä kämmenen verran. Naurattaa fine dining hypetys silloin kun raaka-aineet antaa toivomisen varaa ja maha ei tule täyteen.
Jep jep ja lammas maistuu villasukalla, (ja poro on kuivaa) ja näin tuhahdellen marssitaan rinta rottingilla syömään grillille kebapia..